Jureer mee! Zo zagen jullie het

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:23

The_Stig schreef:
Maar als je al aangeeft dat hoger dan de door jou gegeven 7 zou kunnen ben je voorzichtig en ben je niet helemaal zeker van je eigen beoordeling van de oefening.

Daar ben ik het niet mee eens, je moet een keuze maken tussen 2 cijfers en de ene keer rond je naar boven af en de andere keer naar beneden. Als je structureel naar boven afrond kom je te hoog uit, en anders te laag. Als ik op een punt dus bij een 7 blijf, wil dat niet zeggen dat ik niet mee zou kunnen gaan met de 8. Het ging om de discussie over het cijfer, en je zou vaak met halve cijfers willen werken, maar dat kan nu eenmaal niet....

Ik weet niet hoe dit jaar de examens zijn af genomen, maar er bestond een opzet dat de examencommissie zou van werken met + en - cijfers. Bij een 7+ zou een 8 geen strafpunten opleveren maar 6 wel. Bij een 7- is een 8 niet op de plek terwijl de 6 wel gerechtvaardigd kan worden. Dus ook daar wordt aan een oplossing voor het 'afronden' gedacht.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:45

Sansje schreef:
The_Stig schreef:
Maar als je al aangeeft dat hoger dan de door jou gegeven 7 zou kunnen ben je voorzichtig en ben je niet helemaal zeker van je eigen beoordeling van de oefening.

Ik weet niet wat er precies gezegd wordt en kan geen gedachten lezen... maar ik denk echt dat dit bedoeld wordt.

Ik geef een 7, want ik vind het een 7 waard. Waarschijnlijk wel een dikke 7 en geen krappe 7 (halve cijfers zouden soms zo welkom zijn). Daarom kan ik het begrijpen wanneer iemand een 8 geeft, maar een 6 is echt te laag. Als ik zoiets zou zeggen, dan ben ik echt wel overtuigd van mijn 7. :)

:j, en het was ook juist de bedoeling om in te gaan op de cijfers en jureren is nu eenmaal constant een afweging maken van het meest correcte cijfer.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:30

Citaat:
En dat laatste klopt niet. Maak regelmatig mee dat ik in de B zeer weinig commentaar op het protocol heb. Maar dan wel lage cijfers.

Zou het dan niet zo kunnen zijn dat als je zulke lage cijfers krijgt, de jury er vanuit gaat dat je zelf ook wel snapt dat het niet goed is?
Iig als ik 16x een 5 zou krijgen of minder, dan heb ik ook wel door dat ik thuis nog moet oefenen. Hoeven ze van mij dan ook geen commentaar bij te zetten.

FriesWytske

Re: Jureer mee! Zo zagen jullie het

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:34

Oh, ik weet wel wat er aan de hand is. Mijn paard heeft gewoon veel kilometers nodig. Ze vind het allemaal nog erg spannend. Dus verwacht nog niet dat ik op wedstrijden net zo kan rijden als thuis. Dat komt wel. En de tijd die ze daarvoor nodig heeft, die krijgt ze ook. Maar zou het wel netjes vinden om bij een vijf of zes ook commentaar te hebben. Was meer op degene die zei dat in Friesland wel altijd veel wordt geschreven bij lage punten. En dat is dus niet waar.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:59

Pieteritus1 schreef:
Citaat:
En dat laatste klopt niet. Maak regelmatig mee dat ik in de B zeer weinig commentaar op het protocol heb. Maar dan wel lage cijfers.

Zou het dan niet zo kunnen zijn dat als je zulke lage cijfers krijgt, de jury er vanuit gaat dat je zelf ook wel snapt dat het niet goed is?
Iig als ik 16x een 5 zou krijgen of minder, dan heb ik ook wel door dat ik thuis nog moet oefenen. Hoeven ze van mij dan ook geen commentaar bij te zetten.

Juist wel! Natuurlijk zijn er sommige dingen die de ruiter zelf ook wel snapt (zo schreef ik zaterdag bij een combinatie waarbij het paard contant hinnikte naar zijn maatje op de trailer en daar erg onrustig bij was) Daar moest ik 'storing' bij schrijven... Ja dat snapt ze zelf ook idd.. Maar heel vaak komt je gevoel niet overeen met wat de jury ziet. Dan weet ik liever waarom ik een laag cijfer krijg en wat de jury graag had willen zien.

Maar leuk dat bokt hier verder mee gaat. Ik ben zelf niet zo goed in het beoordelem, dus ik zal er niet an mee doen. Maar ik denk dat deze oefeningen een stukje bij kunnen dragen aan het begrip voor juryleden... En hun soms lastige taak!

Amber000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:02

Okee leuk om te lezen, maar die scores??? dat klopt niet helemaal!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:42

Remember schreef:
Ik weet niet hoe dit jaar de examens zijn af genomen, maar er bestond een opzet dat de examencommissie zou van werken met + en - cijfers. Bij een 7+ zou een 8 geen strafpunten opleveren maar 6 wel. Bij een 7- is een 8 niet op de plek terwijl de 6 wel gerechtvaardigd kan worden. Dus ook daar wordt aan een oplossing voor het 'afronden' gedacht.

Ik heb dit jaar examen gedaan en als het goed is is er op deze manier gewerkt met het examen.
Tijdens de cursus deed onze cursusleider dat ook al op deze manier. :) (overigens krijg je geen strafpunt als je een 8 geeft en de hoofdjury een 7, één punt verschil mag (maar niet meer dan een x aantal per proef).

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:21

Zo zie je maar weer hoe makkelijk je op onderdelen 2 punten verschil kunt hebben...

Verder vind ik het wel opvallend dat combinatie 2 blijkbaar gemiddeld hoger scoort dan combinatie 1.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:02

The_Stig schreef:
Vooral het laatste filmpje maakt weer goed duidelijk hoe voorzichtig de meeste juryleden zijn in het geven van de punten.

Ik zat op 226 :j

(bij de andere proeven had ik 179 en 181)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:08

Pieteritus1 schreef:

Citaat:
Juist wel! Natuurlijk zijn er sommige dingen die de ruiter zelf ook wel snapt (zo schreef ik zaterdag bij een combinatie waarbij het paard contant hinnikte naar zijn maatje op de trailer en daar erg onrustig bij was) Daar moest ik 'storing' bij schrijven... Ja dat snapt ze zelf ook idd.. Maar heel vaak komt je gevoel niet overeen met wat de jury ziet. Dan weet ik liever waarom ik een laag cijfer krijg en wat de jury graag had willen zien.

Ik vind ook dat in ieder geval bij de 5-en (en lager natuurlijk) commentaar moet worden geschreven. Sommige mensen weten namelijk juist níet dat ze het fout hebben gedaan en er zit niet voor Jan met de gewassen broek een schrijfster naast. (ook niet altijd even duidelijk, zo kreeg ik eens commentaar op het speelbeen.. :P ) Ook bij een 6 is het leuk als er iets achter staat waardoor je de volgende keer voor een 7 of 8 kan proberen te rijden. Zo kreeg ik in de L1 een keer een 8 voor halsstrekken met daarachter: Voor een 9 nog íets meer impuls de volgende keer! Dat vind ik heel leuk!

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:19

Leuk om dit commentaar van de jury leden te horen. Heel educatief!

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:21

Ik vind het erg jammer dat Tineke in haar uitleg de middendraf aanhaald en dan zegt dat als je er meer uit kunt halen, dan moet je dat doen. Dat schept toch echt verwarring wat je nu moet laten zien in de middendraf.
De sport is al zo subjectief, als mensen in opleidingsector het ook subjectief blijven benaderen, houd je altijd een discussie/ergenis punt.

Jurroen schreef:
Verder vind ik het wel opvallend dat combinatie 2 blijkbaar gemiddeld hoger scoort dan combinatie 1.

Waarom vind je dat opvallend?

_Priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:50

Is er overnagedacht om hier een vast ondedeel van bokt van te maken? Heb daar mensen over gehoord, weet niet of er iets bekend is.

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:53

Diesel54 schreef:
Jurroen schreef:

Waarom vind je dat opvallend?

Omdat ik van mening ben dat het juist andersom zou moeten zijn... :)

Als je naar het algemene beeld kijkt, dan valt mij op dat de souplesse en de buiging bij combi 2 minder goed ontwikkeld zijn als bij combi 1.
In alle wendingen blijft paard 2 te recht en kijkt soms zelf naar buiten ipv naar binnen.
Wanneer combi 1 de aanleuning beter voor elkaar krijgt zijn er betere basisvoorwaarden voor de verdere africhting van dit paard.

Nog iets anders: Op het score formulier is ook aangegeven of iemand KNHS of FNRS jurylid is of niet, Zijn hier ook nog statistische verschillen gezien?

BonnieBalou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 21:08

Goed iniatief! Heel erg fijn dit, ik heb volgende week mijn L2 debuut, dus super om hier tips van mee tenemen. Bovendien wil ik ooit nog jurycursus doen, dus heel leerzaam. Alleen heeft de vrouw in proef 3 niet beenbeschermers om? Dan ben je toch gediskwalificeerd?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 21:24

nee hoor niet gediskwalificeerd
wel -2

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 23:04

BonnieBalou schreef:
Goed iniatief! Heel erg fijn dit, ik heb volgende week mijn L2 debuut, dus super om hier tips van mee tenemen. Bovendien wil ik ooit nog jurycursus doen, dus heel leerzaam. Alleen heeft de vrouw in proef 3 niet beenbeschermers om? Dan ben je toch gediskwalificeerd?

We hebben allemaal bescherming om ;)
Proeven zijn thuis opgenomen, niet officieel op wedstrijd.
Vandaar de bescherming.

BonnieBalou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 23:48

Oja haha, slim ik zie het nu pas dat ze bij proef 1 ook bescherming had. Ik heb proef 2 nog niet gezien. Dankje voor je antwoord, wel fijn dat je het gewoon thuis kon opnemen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:12

BonnieBalou schreef:
Alleen heeft de vrouw in proef 3 niet beenbeschermers om? Dan ben je toch gediskwalificeerd?

Nee maar je moet het wel herstellen en de proef opnieuw beginnen. (als de jury het binnen de 3 eerste onderdelen ziet)
Als de jury het pas na de eerste 3 onderdelen ziet, mag je gewoon doorrijden. Maar in allebei de gevallen krijg je een -2.