Net aangeschafte pony op de Zuidlaardermarkt gestolen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Re: Net aangeschafte pony op de Zuidlaardermarkt gestolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:28

Maar er waren zovéél oostblokkers.
Het roemenie, tjechie, polen en hongarije gehoord over de speakers............

Maar tis wel een beetje een raar verhaal...

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:58

verbaasd me niks dat het niet vaker gebeurt,op de markt is je paard nergens veilig voor diefstal,zo werd het paard van mijn ex gestolen op de veemarkt,paard werd van de trailer gestolen!
het paard was verkocht buiten de markt om,en zou vanaf daar overgeladen worden omdat het paard verkocht was naar het buitenland..wij waren op zoek naar degene die het paard zou meenemen...15 min later troffen we een lege trailer aan.
paard had zelfs een brandmerk,maar is tot nu toe niet weer gevonden!
is inmiddels 4 jaar geleden.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:24

In Zuidlaren gebeuren wel meer rare dingen, daar worden zelfs paarden met trailer en al gestolen en achter een andere auto gezet en weg zijn ze. Zodra de paarden in de trailer staan en op de markt weg rijden worden de paspoorten niet meer na gekeken omdat elk paard niet meer van de markt af komt zonder paspoort.
Ik kan dit verhaal geloven als ze dat paard gekocht heeft geeft de handelaar het paspoort over en kun je je paard bij de verkocht paarden neer zetten om de trailer te halen of om ze daar onder toezicht te laten staan tot je ze komt halen. Dus heel raar is het niet. Daar in tegen moet je wel goed kijken waar je je paard neer zet want er zijn verschillende stukken waar je je paard kan neer zetten. En als iemand daar een paspoort in zijn had heeft dan word het vaak nieteens na gekeken of je wel het goede paard mee neemt alles wat daar weg gaat is al gekocht en dat er mensen zijn met diefstal in hun hoofd daar denken ze niet bij na. Dus ik denk wel degelijk dat dit waar kan zijn maar dat er verder geen gegevens van het des betreffende paard bij staan dat is dan weer een beetje raar dan maak je een chip nummer kleur enz bekend lijkt mij...
Nou ja ik hoop dat als het waar is het paard goed terecht komt.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:33

zoiets vergelijkbaars is vorig jaar ook gebeurt. Vreemd, die handelaar heeft hem gewoon nog een keer verkocht :')

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:58

Dit gebeurt zo vaak op grote markten... in elst de afgelopen keer heb ik het 3x horen omroepen dat er een pony/paard verdwenen was.. omschrijvingen alles erbij.
Eentje was dus losgebroken en verderop vastgebonden, van de andere 2 weet ik het niet.
Jaar daarvoor, weet niet meer of het ook elst of hedel was was de grote DK aan het inladen voor transport en hadden er eentje teveel ingeladen waar ze net voor vertrek achter kwamen door iemand die zijn paard zocht.
Ze hadden dus de verkeerde.
Zelf letten zulke grote handelaren ook niet altijd even goed op dus maar toch.
Wij zijn altijd met een stel en gegarandeerd dat er altijd minimaal eentje bij de ponys staat.
Hoeft dus niet per definitie gelogen te zijn, gebeurt zomaar.

en xxCYNNxx .. over houdingen gesproken, die van jou is nou ook niet bepaald vriendelijk om te beginnen.
Komt zeker niet vaak op markten?
Oke ze heeft er zelf dan schuld bij maar een lulverhaal hoeft het niet te zijn.

Ow en @ bigone: Wie weet woont ze in nederland he, stikt hier in de omgeving op campings van de oostblokkers :')
Op de manege rijden er ook een paar trouwens, toevallig roemenen.
Maar goed, op grote markten zijn ook altijd veel buitenlanders die overkomen.
Alleen zo ver dat betwijfel ik

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 23:59

Ben wel benieuwd wat voor pony het was...ik hoorde dat de prijzen bijzonder laag waren.
Een pony stelen kun je dus haast een sociale daad noemen :)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 06:47

Ze verdient ook niet echt een paard.... Als je het diertje achterlaat om vervolgens in een restaurant te gaan zitten -O-

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 07:50

Is het nu tegenwoordig als slecht/dierenmishandeling als je je net gekocht paard nog even laat staan?. Ik snap het niet hoor.

Kom al jaaaaren op de paardenmarkt in Vianen (niet echt kopen markt) daar staat ook alles keurig naast elkaar vast in een rij. Eigenaren staan er ook niet altijd bij omdat er ook spullen gepakt moeten worden en gegeten enz. Zijn mensen die daar de hele dag lopen die staan echt niet de hele dag naast het paard.
Tegenwoordig zijn er wel minder mensen die hun paard daar vast zetten niet om risico van stelen maar meer omdat ze niet zijn opgevoed of niet sociaal zijn en gaan slaan.

Zolang we niet het echte verhaal weten kunnen we blijven gissen maar is gewoon triest dat deze "nieuwe"eigenaar zo als al slecht wordt bestempeld er kunnen zoveel redenen zijn waarom het beestje even is blijven staan. Of hij er staat verkocht of onverkocht maakt toch geen zak uit.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 07:53

Vera schreef:
Ze verdient ook niet echt een paard.... Als je het diertje achterlaat om vervolgens in een restaurant te gaan zitten -O-

Euh achterlaten op een plek waar hij staat is wat anders als helemaal ergens anders vast zetten en dan wat gaan eten. Hij staat toch prima tussen de paarden waarmee hij is gekomen? Vele paarden blijven staan totdat de markt voorbij is zoals al eerder werd beschreven. En het eten kan ook een broodje om de hoek halen zijn.

Waarom zou dat niet kunnen?. Er staan meer paarden in een slecht of onveilig weiland of stal dan zo een uurtje langer op een markt. Vanuit een weiland worden er veel meer paarden gestolen dan op een markt.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 07:56

papagroom schreef:
Een Roemeense die bestolen word?
Sja....t is weer eens wat anders......

Mijn gedacht :')

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 08:10

Prisca heeft gelijk, om even terug te komen op elst, wij hadden een koppel haflingers gekocht en 1 hengst gelijk weer verkocht.
Denk maar niet dat ze uit elkaar te halen waren, vlogen de hele markt over.
Uiteindelijk bij elkaar op de markt laten staan tot het eind en de nieuwe eigenaar van de hengst hebben we op het laatst geholpen hem op zijn plek te krijgen.
En nee hij was er ook niet steeds om hem in de gaten te houden.
Is hij dan slecht? Nee.

Om een lang verhaal kort te maken, ik ben benieuwd naar het ware verhaal van dit nieuwsbericht

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:17

Nanno_123 schreef:
mevrouw gaat gewoon rustig in een restaurantje zitten.. die handelaar dacht vast, mooi kan ik 2 keer geld vangen voor 1 paard!!

Dat was ook mijn eerste gedachte. Vaag verhaal. Maar goed, het is en blijft toch wel vervelend voor die mevrouw.

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:28

het is heel normaal dat mensen hun paarden laten staan en zelf even om een hapje of een drankje gaan,
dat er een paard wordt gestolen komt niet heel vaak voor. maar je ziet t... t gebeurt toch...
en heel vreemd is t niet dat mensen uit roemenie naar zuidlaren komen om paarden te kopen,
ik ben zelf meerdere malen in roemenie geweest, en de sportpaarden daar komen doorgaans allemaal
uit nederland en duitsland...

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:30

Mi_Amore schreef:
papagroom schreef:

Mijn gedacht :')

hahahah ja... ze zijn zelf doorgaans snel in het ontfutselen bij anderen...
ben paar keer in roemenie geweest... en geloof me... dat is ECHT een heel andere wereld!

Elastiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:55

Vreemd verhaal.....

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:53

kappiegirl schreef:
In Zuidlaren gebeuren wel meer rare dingen, daar worden zelfs paarden met trailer en al gestolen en achter een andere auto gezet en weg zijn ze. Zodra de paarden in de trailer staan en op de markt weg rijden worden de paspoorten niet meer na gekeken omdat elk paard niet meer van de markt af komt zonder paspoort.
Ik kan dit verhaal geloven als ze dat paard gekocht heeft geeft de handelaar het paspoort over en kun je je paard bij de verkocht paarden neer zetten om de trailer te halen of om ze daar onder toezicht te laten staan tot je ze komt halen. Dus heel raar is het niet. Daar in tegen moet je wel goed kijken waar je je paard neer zet want er zijn verschillende stukken waar je je paard kan neer zetten. En als iemand daar een paspoort in zijn had heeft dan word het vaak nieteens na gekeken of je wel het goede paard mee neemt alles wat daar weg gaat is al gekocht en dat er mensen zijn met diefstal in hun hoofd daar denken ze niet bij na. Dus ik denk wel degelijk dat dit waar kan zijn maar dat er verder geen gegevens van het des betreffende paard bij staan dat is dan weer een beetje raar dan maak je een chip nummer kleur enz bekend lijkt mij...
Nou ja ik hoop dat als het waar is het paard goed terecht komt.

Ik snap niet waar je het over hebt dat de paarden alleen maar met paspoort de markt afkomen.
Ik ben nu 3 jaar achterelkaar op de ZL markt geweest en alle 3 de keren een pony meegenomen, ik ben nog nooit gecontroleerd.
Uiteraard had ik wel een paspoort bij de pony.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:56

nou dan is het toch waar dat ze niet zonder paspoort op of van de markt komen tegenwoordig?
Snap jou reactie niet zo.
Als de veulentjes op de markt nog geen paspoort hebben op de markt dan worden ze bij verkoop of bij aankomst direct gechipt dus je kunt zo goed als nooit op een markt een paard of pony zonder paspoort krijgen.
Wat ik bedoel is dat als je een paard of pony mee neemt van de markt wel of niet rechtmatige eigenaar je het met een paspoort in je hand gewoon overal mee naar toe kan nemen omdat er niet word gecontroleerd of het paspoort ook bij het desbetreffende paard hoort.
Ik heb ook verschillende pony's en paarden op Zuidlaren gekocht en ik ben 1x gecontroleerd en dat kwam omdat ik de pony vast had en mijn moeder verderop met het paspoort al in haar tas liep ik heb toen moeten laten zien dat de pony ook bij het paspoort hoort en moest laten zien op welke plek ik de pony heb gekocht en van welke handelaar. Dus er word wel degelijk steekproefgewijs gecontroleerd.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:00

papagroom schreef:

_O-

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:04

Jij schreef dat er geen één pony de markt af komt zonder paspoort, dat is dus niet waar.
Ik ben nooit gecontroleerd.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:05

Er is dus bijna geen controle.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:17

dat is kut , pony fut ;o

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:35

dadabo schreef:
Jij schreef dat er geen één pony de markt af komt zonder paspoort, dat is dus niet waar.
Ik ben nooit gecontroleerd.

Ze bedoeld dat alles daar een paspoort heeft en dat als ze dat nog niet hebben ze geplaatse een chip en Paspoort krijgen en dat je er geen paarden meer kan aanbieden zonder paspoort ..
Niet dat elk paard wat er af gaat wordt gecontroleerd maar eerder welk paard er binnen komt

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:43

Dank je wel Lindy1982 dat bedoel ik inderdaad.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:53

Ergens staan nu 2 heel gelukkige pennymeisjes in een schuurtje in het bos groentesoep voor hun pas geredde shetlandhengst klaar te maken. :')