Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:48

Moratoetje schreef:
Ik vind dat een paard wat op wedstrijden of keuringen verschijnt tiptop getoiletteerd hoort te zijn. Ik heb nog nooit anders gedaan dan de oren uitscheren en de tastharen inkorten, nog nooit hebben mijn paarden problemen daardoor gehad. Als uit ervaring zou blijken dat een paard er wel hinder van ondervindt, dan was nog iets anders, maar ik ben tot op heden nog nooit iets raars tegengekomen. Ze moeten het allemaal niet zo overdrijven...ze kunnen beter aandacht besteden aan goede hoefverzorging e.d., daar help je de paarden meer mee!

Volledig mee eens :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:49

Zeer goed.
Volstrekt belachelijk natuurlijk.... Ik begrijp niet dat iedereen het niet toejuicht wanneer ze dit gaan verbieden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:50

Stond in die glossy nog, vroeger vond men het ook overdreven om te zorgen dat paarden sociaal contact hadden. Waar al die stalondeugden vandaan kwamen nee dat wisten ze niet, maar had er vast niet mee te maken, neehoor beest had er heus geen hinder van.

Tegenwoordig weten we wel beter.

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:51

eenitraM schreef:
karuna schreef:
Maar waarom gaan de oren kaal? En waarm de tastharen weghalen? Zou iemand je paard minder mooi vinden omdat er oorharen inzittenof omdat hij zijn tastharen nog heeft? Of moet het paard mee gaan doen aan de kaalmanie van mensen?

Omdat het verschrikkelijk lelijk en onverzorgd is :+

Als je enkel de uitstekende haren scheert ziet het er ook netjes en verzorgd uit! ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:52

Moratoetje schreef:
Ik vind dat een paard wat op wedstrijden of keuringen verschijnt tiptop getoiletteerd hoort te zijn. Ik heb nog nooit anders gedaan dan de oren uitscheren en de tastharen inkorten, nog nooit hebben mijn paarden problemen daardoor gehad. Als uit ervaring zou blijken dat een paard er wel hinder van ondervindt, dan was nog iets anders, maar ik ben tot op heden nog nooit iets raars tegengekomen. Ze moeten het allemaal niet zo overdrijven...ze kunnen beter aandacht besteden aan goede hoefverzorging e.d., daar help je de paarden meer mee!

Het gaat om een perceptie van uiterlijke schoonheid, wat vind men fraai?
We schoppen er toch ook tegenaan dat maatje 34 de ideale maat voor vrouwen moet zijn?
Moeten paarden mee in dat malle gedoe en als naaktkatjes getoiletteerd worden? Wanneer op wedstrijden en keuringen men liever een 'puur' paard ziet, had iedereen zich daaraan geconformeerd.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:53

Ik snap het nut niet van de oren leeghalen.. Alsof dat minder mooi staat, daarnaast is het een gecreéerd beeld van een barbiepaard anno nu, popperig, gladgestreken en een totaal onnatuurlijk uiterlijk, ik als ik kijk naar foto's van vroegere dressuursport zie ik veelal volle oren en her en der nog gewoon een vetlokje eraan, heerlijk..! Excusez le moi :o , ik groom zeer regelmatig en no f****** way dat die oren leeg gehaald mogen worden of dat ik dat zou doen.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:54

Ik kom in principe niet aan de tastharen, tenzij er een hele gekke uitstekende tussenzit. Die gaat er wel af!
De oren knip ik alleen bij (zijkanten tegen elkaar en wat uitsteekt gaat er af).
Gek genoeg krijg ik gewoon altijd een 8 voor mijn verzorging op wedstrijd hoor!

Die haren zitten er inderdaad niet voor niks. Hoe zou jij het vinden als je geen gevoel meer hebt in je vingers? Lekker lastig!
Vliegen/parasieten/water in de oren? Ik moet er niet aan denken zeg!

Ik snap niet dat hier zo makkelijk mee omgegaan/op gereageerd wordt. Als je alles afscheert verplaats je je duidelijk niet in het wezen 'paard' en misschien zou je dat eens moeten gaan doen voordat je weer het scheerapparaat pakt...

(En het wordt nu niet voor niets in reglementen opgenomen!! Hallo wordt wakker!!)

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:55

Ik vraag me wel af hoe dit eruit gaat zien als je je hele paard scheert, en dan de oren niet :')

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:55

Bovendien: dat losse haar in het oor kan makkelijk in de gehoorgang vallen, ophopen, en leiden tot ontstekingen, verstoppingen en andere ellende... waarom zou je dat risico nemen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:56

Aanpakken die handel. *\o/*

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:56

Ik ben echt vollop wedstrijdruiter, maar van de haren van de oren blijft ik af. Ik snap ook niet wat dat zou toevoegen. Alles wat eruit steekt wordt weggeknipt. Maar ik ga ze niet helemaal leegscheren. Lijkt me ook heel vervelend voor een paard. En de tastharen blijven ook gewoon zitten.

Is er iemand die daar ooit op z'n protocol een opmerking over heeft gehad? Oren uitknippen

Jeanneee_ schreef:
Ik vraag me wel af hoe dit eruit gaat zien als je je hele paard scheert, en dan de oren niet :')

Mijn paard wordt altijd helemaal geschoren, maar sowieso het hoofd niet. Ik stop achter de oren. En ik heb nou niet het idee dat ik voor l*l loop, omdat ik er zo gek uitzie.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 12-10-12 10:58, in het totaal 2 keer bewerkt

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:57

Kortom: grote onzin dat uitscheren, uitknippen, afknippen van de tastharen etc..

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:58

Ninx schreef:
Bovendien: dat losse haar in het oor kan makkelijk in de gehoorgang vallen, ophopen, en leiden tot ontstekingen, verstoppingen en andere ellende... waarom zou je dat risico nemen?

Ik heb nog nooit, nog nooit in mijn hele paardencarriere meegemaakt dat een paard ontstekingen kreeg. En dan heb ik het over 10-tallen keuringen van het GP en het KWPN-spring en dressuurpaard. Ook met de wedstrijdpaarden heb ik nooit gezeik gehad.

Het zijn de wedstrijdruiters tegen de alternatievelingen :+

_Dingetje_

Jeanneee_ schreef:

Dan hoef je toch nog de oren niet compleet uit te scheren.......scheer mijn pony ook maar echt niet zijn oren.....alleen de uitstekende plukjes

Moratoetje

Bij mij staat er ook niet op oren niet uitscheren :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:59

eenitraM schreef:
Ninx schreef:

Ik heb nog nooit, nog nooit in mijn hele paardencarriere meegemaakt dat een paard ontstekingen kreeg. En dan heb ik het over 10-tallen keuringen van het GP en het KWPN-spring en dressuurpaard. Ook met de wedstrijdpaarden heb ik nooit gezeik gehad.

Wat een lulkoek.....

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:01

Ninx schreef:
eenitraM schreef:

Wat een banketstaaf.....

Nee, dat wat je zei over ontstekingen is geen lu.lkoek? :x :roll:

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:01

Ik ken ook iemand die de tastharen epileerde.. :n

Ik knip alleen de uitstekende haren van de oren die ik zie wanneer ik de oorschelp tegen elkaar aan duw. Vind ik meer dan voldoende. Evt op wedstrijd hebben ze toch een muts op :+

Wiek3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:02

Ik snap ook echt niet dat er zoveel mensen zo nonchalant reageren op dit bericht. Waarom zou je de boel van binnen kaal scheren? Een paard is een paard en heeft zijn (tast)haren nodig. Kun je wel zeggen dat je denkt dat hij er geen last van heeft, maar ze zitten er niet voor niets. Overigens vind ik het zelf leuk om te zien, die harige oortjes en sprieten op de neus! Bijknippen van de oren aan de buitenkant lijkt me geen probleem trouwens, is dan een kwestie van smaak.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:02

eenitraM schreef:
Ninx schreef:

Oei...foute opmerking. Misschien even in profielen en onderschriften kijken voor je zoiets post?
Ik alternatieveling?? Nee hoor! Wedstrijdruiter!
En nogmaals, ik krijg gewoon een 8 voor verzorgin MET harige oortjes!

Wiek3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:03

Amaryllis schreef:
Ik ken ook iemand die de tastharen epileerde.. :n

w*f, epileren? :n

Wiek3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:05

Jeanneee_ schreef:

Nooit een ongeschoren paard gezien? En dat ze tijdens keuringen er niets van zeggen hoeft niet te betekenen dat het dan geen gevolgen hoeft te hebben...

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:05

"Het zit er niet voor niets".

Elke keer die veronderstellingen. Mensen scheren toch ook de benen?

Ik weet een positief punt waarom ik de tastharen scheer! Doordat ik een Engelse neusriem heb gaan er steeds haren tussen het knooppunt zitten. Pijnlijk voor het paard. Een goede reden ook kaal te gaan :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:06

Ik scheer oren nooit helemaal uit. Knip gewoon de uitstekende pluimen af en dan ziet het er al netjes uit. Tastharen (neus en kin) heb ik altijd wel geschoren. Peerd leek het heerlijk te vinden en ik heb nooit gemerkt dat hij zijn hoofd stootte of zo. Nu knip ik ze wat korter. Ik heb een stalpeerd die er geen enkel probleem mee lijkt te hebben zijn voer(bak) te vinden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:08

Ik doe een soort tussenweg. Tastharen kort ik ietsje in en de oren scheer ik alleen de buitenranden en de uitstekende dingen. Ik scheer niet het hele oor leeg.

Ik denk dat er eerst een omschakeling moet komen bij de grote keuringsstallen. Hengsten voor de hengstenkeuring staan er ook elk jaar in Den Bosch nog kaalgeschoren bij. Die zouden dan eerst met volle oortjes moeten verschijnen, dan krijg je een voorbeeld en zullen meer mensen volgen.