Air schreef:Gummie: Dat klopt natuurlijk niet wat je zegt.
Ze hebben het over (nog) niet waarneembare of vrijwel niet zichtbare kreupelheid. Vraag is dan: bedoelen ze daadwerkelijk kreupelheid, of verstaan ze kreupelheid onder meer zwakte in 1 vd achterbenen door scheefheid.
Ik denk eigenlijk dat ze gewoon dat laatste bedoelen en dan heeft het sowieso dus weer met scheefheid en bespiering te maken.
Wat ik zeg, is volgens mij exact wat de OP zegt... dus als het niet klopt, klopt de OP niet.
En dat laatste wat jij aangeeft, is dus idd wat ik me afvraag: is dit een onderzoek waar je iets mee kan? Hoe hebben ze causaal verband aan weten te tonen tussen het schuivende zadel en kreupelheid? Als de kreupelheid er niet was, was er dan geen schuivend zadel? Als het zadel niet schuift, is er dan geen kreupelheid? Is de kreupelheid het gevolg van het schuivende zadel dat weer een gevolg is van asymmetrie? Of is het schuivende zadel het gevolg van kreupelheid? De kip of het ei... En als ze dat verband hebben aangetoond, hoe kunnen ze dan zeggen dat ze wellicht in de toekomst kreupelheid kunnen ontdekken of voorkomen voordat het paard daadwerkelijk kreupel gaat? Door waar te nemen dat het zadel schuift?
Ze hebben het onderzoek gedaan met kreupele paarden. Waren dat paarden die niet zichtbaar kreupel waren? Dan hadden ze nooit deze conclusie kunnen trekken. Zijn het wel zichtbaar kreupele paarden, hoe kun je dan de link met niet zichtbare kreupele paarden leggen. Dat soort vragen spelen bij mij.
Het feit dat het begrip kreupelheid al niet duidelijk is, geeft al aan dat we tot geen enkele conclusie kunnen komen obv de OP. Alles staat of valt met het verhelderen van dat begrip.
Dat deze zaken apart worden genoemd in de OP:
Citaat:
Het verschuiven van het zadel is een bekend probleem in de paardensport en het kan optreden vanwege verschillende redenen waaronder asymmetrie in de vorm van de paardenrug, scheefzittende ruiters en slecht passende zadels.
Sue Dyson, hoofd van de Clinical Orthopaedics at the Centre for Equine Studies at the Animal Health Trust in Groot-Brittannië, heeft ontdekt dat zadelverschuivingen ook kunnen optreden als gevolg van kreupelheid aan één van de achterbenen van het paard.
duidt er imo ogen op dat met asymmetrie in ieder geval niet hetzelfde wordt bedoeld als kreupelheid aan 1 van de achterbenen. Anders zouden ze het onderscheid niet maken.