Engeland: Alarmerende resultaten enquete over ontwormen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:20

magda_90 schreef:
De zin voor het sterretje moet echter gewijzigd worden in verse mest van achtereenvolgende dagen afgeven aan de kliniek. Dus op dag 1 geef je mest van dag 1 af, op dag 2 mest van dag 2 etc. Dus periodiek van meerdere dagen achter elkaar mest onderzoeken.

Dit zou idd de mooiste manier van onderzoeken zijn, maar zeer slecht voor de je beurs. Elk onderzoek moet betaald worden en als ik voor mezelf reken is dat 5 paarden x bijv. 3 dagen x €17,50 per onderzoek.

Wij sturen voor ons melkveebedrijf zeer regelmatig mestmonsters en bloedmonsters in naar de GD en als ik dan al zie hoeveel fouten er worden gemaakt (daar wordt je echt niet vrolijk van |( ) heb ik weinig vertrouwen in dit soort onderzoeken.
Hier moeten de paarden door de DA in het najaar ontwormd worden, daar is geen discussie over mogelijk. Of je doet moet je zelf weten, maar het advies is duidelijk.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:31

magda_90 schreef:
Mestonderzoek wordt dikwijls verkeerd uitgevoerd en voor wat dat betreft sluit ik mij bij Zwetsloot en Aurora3 aan.

Lees [MD] bestaat er ook ander lab als het woud voor mestonderzoek? maar eens door en dan quote ik voor het gemak het belangrijkste stuk even:

Ariebren schreef:
En daarom vind ik het huidige systeem van mestmonsters onderzoek op eitjes niet helemaal korrekt.

Eén mestbal op een bepaald moment gepakt is bepalend voor de wormbesmetting.

Dat had ik in mijn oude werk in de chemie echt niet moeten doen.
Eén klein stukje afval of pipet vloeistof pakken van een lading van 20 ton is bepalend voor de samenstelling ??
Men pakt een doorsnee monster, dus een aantal kilo's van vast afval of een dikke liter vloeistof op diverse dieptes in de tankwagen.

Mest onderzoek zou eigenlijk zo moet gaan.

Je verzameld de mest van het paard over enkele dagen.*
Dit ga je mengen totdat je een homogenen massa hebt.
En dan pak je daar een staal uit en die onderzoek je.

* De zin voor het sterretje moet echter gewijzigd worden in verse mest van achtereenvolgende dagen afgeven aan de kliniek. Dus op dag 1 geef je mest van dag 1 af, op dag 2 mest van dag 2 etc. Dus periodiek van meerdere dagen achter elkaar mest onderzoeken.

Mestonderzoek is niet hetzelfde als chemisch onderzoek, dus dit is onvergelijkbaar. Over het algemeen is het ook absoluut niet nodig om drie verschillende dagen achter elkaar te doen.

Dat mestonderzoek vaak verkeerd wordt uitgevoerd, daar ben ik het mee eens. Dat gaat dan vooral over kennis omtrent ontwormen naar aanleiding van een mestonderzoek. Wat kan je wel vinden, wat niet en welke implicaties heeft dit.

Een van de simpelste dingen is: bij jonge paarden onder de drie jaar, is mestonderzoek NIET betrouwbaar genoeg en mestonderzoek doen in de winter heeft geen nut. Blijkt maar weer in dit topic hoe vaak het daar al misgaat..

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:39

Hier ook een paard met vage koliek klachten. Zag er super uit glom als een spiegel maar om de paar weken lichte koliek. Mest onderzoek was prima maar uit het bloedonderzoek kwam een zeer zware bloedwormbesmetting. Dierenarts geloofde het zelf niet,toen ze belde voor de uitslag zei ze" het is dat ik het voor me zie staan maar als ik naar je paard kijk geloof ik het niet. Ontwormd en geen vage klachten meer.
Dus hier ook altijd einde van de herfst ontwormen tegen bloedwormen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:47

sanne, en waarom zou mestonderzoek niet hetzelfde zijn als chemisch onderzoek of waarom zou het niet noodzakelijk zijn om dit periodiek meerdere dagen achter elkaar te doen? Gezien op het feit dat eieren niet regelmatig te zien zijn?

Dat dit onderzoek duur is, en daardoor weinig uitgevoerd wordt snap ik niet. Ik bedoel, je wilt toch een wormbemesting/resistentie voorkomen? Waarom ben je dan als uitvoerder zo duur?
Het resultaat is hier te lezen, zat ontevreden eigenaren terwijl dit niet had gehoeven.
Trouwens, deze vraag is gericht op de uitvoerders van praktijken enz. we krijgen het vast niet beantwoord. :n

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:54

Firegirl schreef:
En als ze geen onderzoek doen krijgen ze het commentaar dat het helemaal niet is aangetoond dat iets werkt. Het is ook nooit goed -O-

Je haalt dingen door elkaar: voor een geneesmiddel is wel degelijk onderzoek nodig en dat zal voor deze stoffen ook gedaan zijn. Nu betaalt de farmaceut om via een bekend feit z'n eigen product naar voren te schuiven. Leuk, allemaal het spul van Pfizer kopen, terwijl er genoeg andere en even effectieve middelen zijn, maar dat zeggen ze er dus niet bij.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:12

magda_90 schreef:
sanne, en waarom zou mestonderzoek niet hetzelfde zijn als chemisch onderzoek of waarom zou het niet noodzakelijk zijn om dit periodiek meerdere dagen achter elkaar te doen? Gezien op het feit dat eieren niet regelmatig te zien zijn?

Dat dit onderzoek duur is, en daardoor weinig uitgevoerd wordt snap ik niet. Ik bedoel, je wilt toch een wormbemesting/resistentie voorkomen? Waarom ben je dan als uitvoerder zo duur?
Het resultaat is hier te lezen, zat ontevreden eigenaren terwijl dit niet had gehoeven.
Trouwens, deze vraag is gericht op de uitvoerders van praktijken enz. we krijgen het vast niet beantwoord. :n

Ieder paard heeft wormen. Het doel van mestonderzoek is om de WEIDEbesmetting zo laag mogelijk te houden. Je kan niet dmv mestonderzoek vaststellen of een paard een ernstige wormbesmetting heeft. De ernstige (dodelijke) vorm van cyathostominose (larvale) vind namelijk altijd plaats in de winter. In de winter vind je sowieso geen eitjes in de mest. Je zal dus in de zomer ervoor moeten voorkomen dat je paard enorm veel eitjes opneemt. Daarvoor moet je de weidebesmetting laag houden.
Een worm kan periodiek eitjes uitscheiden, maar bij een fikse wormbesmetting heb je niet een worm, maar honderden. Die scheiden niet allemaal op hetzelfde tijdstip eitjes uit. Het is onmogelijk dat je dan geen enkel eitje vind.

Het probleem bij ontwormen is dat men (ook dierenartsen) nog niet gewend zijn om per paard te bekijken wat nodig is. Leeftijd en weidemanagement is zeer belangrijk bij het bepalen van de therapie, met alleen mestonderzoek kom je er niet.
Jaarlingen zal je zeer vaak moeten ontwormen. Mijn oude merrie is al vijf jaar niet ontwormt. Er is geen standaard ontwormschema.

In dit soort topics blijkt vaak dat mensen het hebben over jonge dieren of het verschil niet kennen tussen gevaarlijke (kleine rode bloedworm) en ongevaarlijke wormen (aarsmaden).

Ariebren

Re: Engeland: Alarmerende resultaten enquete over ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:24

Daarom val ik in de caterogie, oudere en ervaren paarden fokker, handelaar, enz.
Al jaren lang wordt er geadviseerd om volgens een bepaald patroon nieuw geboren veulens te ontwormen.
Daar heb je geen mest onderzoek voor nodig.
De meeste sites van paarden klinieken geven dit ook nog steeds aan.
10 dagen, 2 maand, 4 maand en 6 maand.
Yvermectine, Yvermectine, pyrantel, moxidectine.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:20

Het doel van mestonderzoek is om na te gaan of er een verhoogde hoeveelheid eitjes aanwezig zijn (je bepaalt immers op lange termijn het paard gebonden EPG) en dat kun je alleen het beste bepalen door periodiek enige dagen achtereen te controleren, dat haal je niet uit één mestbal (of de besmetting moet inderdaad dramatisch hoog zijn). Wat ze nu doen is één mestbal pakken dan concluderen of ontwormen nodig is of niet, zo kan ik mijn geld ook verdienen ja. :Y) En dat is de overeenkomst met chemische proeven, want daar pak je ook random monsters (al dan niet periodiek) alvorens je een conclusie kunt vormen, waarom dat hier dan nog steeds niet wordt gedaan?

Het klopt dat het samengaat met een goed stal- en weidemanagement (leeftijd, conditie etc), maar een wormonderzoek an sich (mits goed uitgevoerd) is zekers een goed middel om te bepalen hoe het er voorstaat met je paard, weer paardgebonden EPG wat je eventueel kunt extrapoleren naar je kudde als je random monsters verzameld (alleen imo nog steeds veel te duur, maar daarvoor zou http://www.wormtest.nl/ een mooi alternatief kunnen zijn).

Maar lang niet alle wormen scheiden eitjes uit, dus dierenartsen (en eigenaren) moet zeker ook beter op de hoogte worden gebracht welke wormsoort aangetroffen zou kunnen worden en welke juist niet, voor die laatste groep zou bloedonderzoek bijvoorbeeld effectief zijn.

Al met al, iets wat al jaren een doorn in het oog is maar waar de medische wereld op de een of andere manier geen verbetering in ziet.

sanne83 schreef:
Een worm kan periodiek eitjes uitscheiden, maar bij een fikse wormbesmetting heb je niet een worm, maar honderden. Die scheiden niet allemaal op hetzelfde tijdstip eitjes uit. Het is onmogelijk dat je dan geen enkel eitje vind.

Als je pas ontwormt bij een fikse besmetting ben je ook te laat niet? Dus om dit te voorkomen onderzoek je periodiek, enkele dagen achter elkaar om het paard of kudde gebonden EPG te berekenen en dat kan prima als maatstaaf hanteren voor het wel of niet ontwormen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:38

Het probleem waar we tegen aanlopen met mest onderzoek is de moment opname, of de ei telling van die ene verse mestbal.

Ik weet dat ik een spoelworm besmetting op stal en weides heb.
Wil je van die spoelworm besmetting afkomen dan moet ik eerst al mijn grond tot enkele meters diep afgraven.
Elke stal slopen, en nieuwe stallen neerzetten.
Mijn woonhuis ook renoveren, loop wel eens met mijn stalschoenen naar binnen.
Enne de verzorg meiden komen ook zo van stal naar binnen om wat te vragen.

De spoelworm ei kan heel lang overleven.

Maar voor bijna 8 euro een pyrantel spuit, preventief, geven en dan de spoelwormen in de mest vinden is veel goedkoper.

Idem tegen de ingekapselde bloedworm larven.
Geen eitje van te vinden, een larf geeft geen eitjes.
Geef een keertje een moxidectine in het najaar en je ben er van af.

En de lintworm, praziquantel !!

Wisten jullie dat heel veel koliek met slechte afloop veroorzaakt wordt door wormen ??

En waardoor wordt resistentie veroorzaakt ??
Er wordt te zuinig ontwormd.
Een 450 kg paard van mij krijgt de 600 kg spuit.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 23:02

Arie, afgraven is niet nodig. Je weide bij een ernstige besmetting 2x hooien en laten begrazen door andere grazers als schapen of runderen en dat ook blijven doen. In het voorjaar eerst hooien of laten begrazen door andere grazers en dan pas ontwormde paarden erop. Tijdig verweiden, opnieuw ontwormen, door paarden begraasde weide hooien of andere grazers erop etc. Moet jij 'ns zien hoe gauw je van je besmetting af bent. Een nieuweling altijd eerst ontwormen, apart houden en niet direct op de weide. Wees blij dat het een spoelwormbesmetting is en geen rode bloedworm. Uit de categorie: het kan altijd erger.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 23:17

Marion, jij loopt zeker al langer mee in de luxe van genoeg weide, andere grazers, enz. :7

Ik en menig paarden houder dus niet.

Heb gelukkig nog wel een voorraadje pyrantel en weet genoeg adresjes om eraan te komen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 23:35

Zoveel wei heb ik ook weer niet (4,5 ha op 15 paarden) en nog nat land ook.

Wij hebben voor het najaar t/m voorjaar zandpaddocks laten maken, zodat we eerst kunnen hooien voordat ze het land in gaan. Best een investering maar dat is het absoluut waard. De andere grazers zijn geleend van m'n vader.
Toen ik aanmerkelijk minder wei dan nu had (8.000 m² op 6/7 paarden) begraasden de schapen ook tussendoor de paardenstukken. Dat was bij mijn ouders. Een jaar of 2 nadat we vertrokken waren met onze paarden naar een eigen stek, kreeg m'n vader een enorme lebmaagwormbesmetting onder z'n schapen, waaraan er een aantal zijn doodgegaan. Ondanks dat hij al jaren schapen had, wist hij niet dat ook schapen heel nauwkeurig ontwormd moeten worden (is ingewikkelder dan bij paarden). De paarden aten de lebmaagwormeieren en de schapen de eieren van de paardenwormen.

In jouw geval kun je ontwormen met pyrantel tot je een ons weegt, maar je komt er niet van af. Het is echt dweilen met een lekkende kraan.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:05

Marion71 schreef:
Arie, afgraven is niet nodig. Je weide bij een ernstige besmetting 2x hooien en laten begrazen door andere grazers als schapen of runderen en dat ook blijven doen. In het voorjaar eerst hooien of laten begrazen door andere grazers en dan pas ontwormde paarden erop. Tijdig verweiden, opnieuw ontwormen, door paarden begraasde weide hooien of andere grazers erop etc. Moet jij 'ns zien hoe gauw je van je besmetting af bent. Een nieuweling altijd eerst ontwormen, apart houden en niet direct op de weide. Wees blij dat het een spoelwormbesmetting is en geen rode bloedworm. Uit de categorie: het kan altijd erger.

Ik heb liever een rode bloedwormbesmetting, dan een spoelwormbesmetting :=
Rode bloedwormen gaan dood in de winter, dus even de paarden op een ander stukje land en je bent er vanaf. Spoelwormeieren kunnen twee tot drie jaar overleven bij vrijwel elke temperatuur, daar kom je letterlijk nooit meer vanaf. Zeker niet als je veel jonge paarden hebt op een wei. Als je veel paarden hebt, kan je natuurlijk gewoon je oudere paarden in die wei zetten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:20

ik heb liever helemaal geen besmetting,doe er ook erg veel moeite voor.
Iedere dag de weilnden schoon,schone stallen,en een goed ontwormbeleid.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:58

@Sanne, rode bloedwormeieren gaan echt niet dood in de winter. Niet voor niets wordt door diverse organisaties zoals het KWPN geadviseerd om weides waarin in het najaar jonge paarden hebben gelopen in het voorjaar daarop voor opnieuw beweiden eerst te hooien. De schade die rode bloedwormen aanrichten is ook in geen verhouding met de schade van spoelwormen.

En net als Geerke heb ik liever geen enkele wormbesmetting en doe daar dan ook veel moeite voor.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:01

wormenonderzoek etc: waarom geen resistentiebepaling? Of is dit wel mogelijk?
Mijn paard is ontwormd, maar was toch niet zonder wormen. Je weet niet waar je goed aan doet;
welke kuur en dus mijn vraag: waarom geen resistentiebepaling?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:35

Rode bloedwormeieren gaan zeker wel grotendeels dood in de winter, dit itt tot spoelwormeieren.
Bij jonge dieren kan de besmetting van het weiland enorm zijn, dus in het geval van jonge paarden, kan je het beste alle voorzorgsmaatregelen nemen die mogelijk zijn. Daar hoort dus zeker zeer regelmatig ontwormen bij.

Spoelwormen zijn wel een stuk makkelijker te bestrijden in het paard, maar de gevolgen van een besmetting zijn toch echt wel zeer ernstig te noemen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:49

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:09

Sorry Marion71,
De spoelworm ei kan heel lang overleven.
Vandaar dat je nooit meer van de spoelworm besmetting afkomt.
De eitjes kunnen zelfs in het hout van de stal zitten.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:29

Daarom is goed weide- en stalmanagement ook zo belangrijk Arie. Aan ontwormen en onderzoeken alleen heb je helemaal niks.
Ik spuit dan ook jaarlijks de stallen schoon (echt van boven tot onder en alles eruit, hout gaat opnieuw in de owatrol, houden wormeieren niet van, wanden geschrobt en opnieuw gesaust). Ik geef toe, wel een klus, maar het betaalt zich in die zin ook terug.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:08

@Marion71: Er staat niets in die links wat mij tegenspreekt, is alleen wat basis informatie voor leken.

Ga eens goed kijken op bijv. parasietenwijzer.nl, daar staat ook in hoe de levenscyclus van de verschillende parasieten verloopt.

http://www.wormbestrijding.nl/paard_worm03.html
Hier staat wat informatie over spoelwormen. De eitjes kunnen in bepaalde omstandigheden, zelfs tot 10 jaar overleven. Daarom is een weiland eens besmet, altijd besmet.

http://www.wormbestrijding.nl/paard_worm01.html
Er wordt aangegeven dat onder gunstige omstandigheden de eitjes van de kleine rode bloedworm hooguit 6 maanden kunnen overleven, Vorst en juist erg droog & warm weer zorgt ervoor dat het grootste gedeelte dood gaat.

Dit staat bij FAQ:

Moet ik ook in de winter aan wormbestrijding doen?

Ja, infectieuze larven kunnen tot 3 maanden overleven op de weide, vooral bij lagere temperaturen. Matige tot strenge vorst doodt de infectieuze larven. De winter van 2010 was daarom een goede winter waarbij veel infectieuze larfjes op de weide zijn dood gegaan . Onderzoek heeft uitgewezen dat door milde winters, de weides tot in januari besmet kunnen blijven. Dit betekent dat paarden tot laat in de winter in de winter wel degelijk geïnfecteerd worden. Een wormbestrijdingsprogramma omvat dus ook de wintermaanden.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:15

Een weide die gehooid of begraasd wordt door andere grazers wordt schoon omdat die andere grazers ipv het paard de wormeieren opeten. Rode bloedwormen geven de meeste schade, veel meer dan spoelwormen.

Maar goed, ik geef 'em op. Ik heb me erg verdiept in ontwormen, wormbestrijding en stal- en weidemanagement. Deze inmiddels jarenlange ervaring wil ik graag delen, maar als er niet gedeeld wil worden of mijn kennis, kunde en ervaring in twijfel wordt getrokken, steek ik er geen energie meer in. Dat ik het goed doe, weet ik zelf wel.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:30

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:43

Dat klopt Arie, maar die eieren doen helemaal niks meer als ze door een koe of schaap worden opgegeten. Ook in hooi doen ze geen kwaad meer. Weide is schoon als er 12 maanden geen paarden op hebben gelopen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:58

Toch jammer dat jij de enige roepende in de woestijn bent betreffende de spoelworm eieren.
Die kunnen in de buitenbak zitten.
Die liggen op je erf.
Die zitten in de kieren van het hout van de boxen.
Verzin nog maar wat meer plekken waar paarden komen en geen ander vee.
Trouwens ze kunnen ook in de grond zitten.