Juryleden zijn een inspiratiebron voor de hippische sport

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kathleen_vW

Re: Juryleden zijn een inspiratiebron voor de hippische sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:03

Daar moet ik me helaas bij aansluiten, vind het altijd erg vervelend als ik naast iemand van de oude garde zit die bijvoorbeeld iedereen op een wp trakteert. Maar aan de andere kant hebben veel ruiters over de nieuwe generatie ook zat te klagen.

Wat daar de reden van is, is niet alleen maar dat diegene te weinig naar zichzelf kijken, maar van het jurycorps 'mixed signals' krijgen. Als je van de ene jury 165 krijgt, maar vervolgens 182 voor een proef die nog slechter ging dan ben je al snel geneigd om ontevreden te zijn over jury nummer 1. Wij zijn diegene die moeten vertellen waar de combinatie staat, maar als de meningen daarover verschillen, hoe weet een ruiter dan op welk jurylid hij kan bouwen?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:08

burl schreef:
kleinvosje schreef:
Burl, dat zijn dan vaak de oudere juryleden, van voor de samensmelting van de NBVR, NPC en KNF. Toen waren er inderdaad juryleden die het niveau nooit zelf gereden hadden.

Daar zijn er nog genoeg van. En ze zitten graag elke week.

En blijkbaar zijn ze nog nodig ook, we willen toch niet dat wedstrijden geannuleerd moeten worden omdat de organisatie geen jury's kan vinden? Ook die mensen zijn vrijwilligers en doen hun werk met hart en ziel. Ik vind het altijd heel gezellig, de oudere garde die zo ontzettend kan genieten van het jureren en vaak naderhand ook nog blijft om even na te praten. En vaak krijg je van hen als "oude rotten in het vak" ook heel bruikbare tips hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:11

Minder wedstrijden is toch helemaal niet erg? Ik begrijp niet waarom men zo vaak op wedstrijd moet.
Elk weekend is er in een straal van 5 km wel een wedstrijd en bijna allen met hele kleine rubrieken.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:51

Burl: hier moet ik toch echt in straal van 75km kijken voor elk weekend.... (Boxmeer).

Oudere juryleden helemaal mee eens. Ik merk erg vaak dat ik met 10/20punten verschil jureer (bijna elke combinatie). Dus ging twijfelen aan mezelf of ik nog wel goed zat, totdat ik iemand had die cursus jaar eerder had gedaan en bij zelfde cursusleider toen hadden we max 5 punten verschil en dezelfde plaatsing. (Verschil kan er altijd maar niet bij elke combinatie....)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:54

Ja en wat vind je daar het probleem van Burl? Dat zijn meestal de gezelligste wedstrijden waarbij iedereen nog een beetje sociaal doet, ipv de grote wedstrijden waar iedereen aan komt gescheurd, proefje rijdt, en dan het secretariaat al gaat opjagen dat ze de coupons willen zodat ze naar huis kunnen.
Ik begrijp niet waarom het allemaal persé groot moet, als mensen kleine wedstrijden willen organiseren, er zijn juryleden die ze willen jureren, en er zijn deelnemers die dat leuk vinden, dan lijkt me dat daar behoefte aan is. En als jij dat niet wilt, dan ga je daar toch gewoon niet naartoe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:59

Ik vind die kleine wedstrijden helemaal geen sfeer hebben. -O-
Het 'probleem' is dat door de vele wedstrijden en het rijden in kleine rubrieken het meer een winstpuntenjacht is geworden en men gemiddeld sneller promoveert naar een hogere klasse. En dat gaat ten koste van de paardensport.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:09

burl schreef:
Het 'probleem' is dat door de vele wedstrijden en het rijden in kleine rubrieken het meer een winstpuntenjacht is geworden en men gemiddeld sneller promoveert naar een hogere klasse. En dat gaat ten koste van de paardensport.

En als iemand dan mee doet met die "jacht" en vervolgens geen punten rijdt, kan je altijd nog de schuld aan de jury geven! :D

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 20:56

ik zit ook vaak te schrijven bij wedstrijden. daar valt mij vaak op dat een jury heel vaak een 5 of 6 geeft maar geen 2 of 8 durft te geven omdat ze dan komentaar kijgen van de ruiters.

ook heb ik altijd veel gereden (lig er nu tijdelijk uit wegens een blesure) maar ik heb toch altijd liever een jury die een 2 of 8 durfd te geven en er veel komentaar bij schrijft dan een jury die een 5 of 6 geeft en er dan niks bij zet. ik wil namelijk van iedereen leren dus ook van een jury. dus jury's durf te punten en te straffen daar leer ik iet van.

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:01

Zal het niet leuker zijn als er wat meer tijd tussen de combinaties zit zodat er weer een persoonlijk woordje gezegd kan worden vooral bij de pony's zal dat wel leuk zijn dan kan de jury ook toelichten waarom een zes en hoe die zes een acht kan worden nu moet alles binnen die 7 minuten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:03

Klopt, maar als je staat te kijken dan is er ook zelden een ruiter die voor een 2 of een 8 rijdt, meestal rijden ze net niet nauwkeurig genoeg voor een acht, of hebben ze niet genoeg impuls of lengtebuiging voor een acht, en dan kom je toch weer op die eeuwige vijfjes zesjes uit. Dus ipv jury's te zeggen dat ze moeten durven punten, moet je zelf misschien eens durven rijden voor een acht, met de kans dat het een twee wordt!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:04

burl schreef:

Dan ga je naar de verkeerde ;) Het is hier in het zuiden altijd reuze gezellig! *\%/*

Bocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:10

Heerlijk zulke discussies..... Rijd gewoon goed naar je eigen idee, volg goede lessen en ga niet anders rijden tijdens de proef als dat je in een training zou doen en je "verdiend" je punten echt wel. Of je nu met een belg of met Totilas in de ring verschijnt goed = goed en fout = fout en denk dat door de regel heen dit ook zeker gebeurd. (tuurlijk zijn er jury's die de Totilas hoger punten dan de Belg, maar zo zijn er zoveel andere factoren die een rol zouden kunnen spelen). Dressuur is nu eenmaal een discussie en jurysport.

We zijn er allemaal voor hetzelfde, genieten van de paardensport en kun je hier niet tegen, start dan geen wedstrijden :o

P.s. maar dan wordt het wel saai op de bokt forums.... :D

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:59

horseyfries schreef:
Klopt, maar als je staat te kijken dan is er ook zelden een ruiter die voor een 2 of een 8 rijdt, meestal rijden ze net niet nauwkeurig genoeg voor een acht, of hebben ze niet genoeg impuls of lengtebuiging voor een acht, en dan kom je toch weer op die eeuwige vijfjes zesjes uit. Dus ipv jury's te zeggen dat ze moeten durven punten, moet je zelf misschien eens durven rijden voor een acht, met de kans dat het een twee wordt!

ik heb het juryleden zelf horen zeggen dat ze geen 2 of 8 durven te geven en daarom zeg ik tegen de jury's durf te punten want daar heb je iets aan zeker omdat er comentaar bij komt te staan waar je van kunt leren. en je hebt gelijk er zijn veel proeven waar je alleen maar vijven en zessen kwijt kunt die ruiters moeten inderdaad meer durven rijden. Als ik zelf rijd durfde ik te rijden en kreeg ik dan ook regelmatig een 2 of een 8 en dat vind ik niet erg. het was dan ook positef bedoeld naar de jury's die niet meer zo durven te punten dat vind ik gewoon jammer. de ruiters moeten niet zo klagen maar rijden. dan krijgen ze de punten die ze verdienen.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 06:49

Interessante discussie die ongeveer iedere week wel in een bepaald topic naar voren komt. Hoe dan ook kunnen we niet anders dan constateren dat er binnen de wedstrijdsport nog een hoop te verbeteren valt gezien de onvrede van velen. Op de een of andere manier vinden we het huidige systeem niet optimaal, maar krijgen we het niet verbeterd?

Naar mijn idee zou de jurysport dressuur eens moeten kijken naar andere jurysporten, zoals turnen. Dit is ook een jurysport maar volledig geobjectiveerd. Iedere oefening krijgt een 10 (ze werken met andere punten, maar laten we even van 1 tot 10 als voorbeeld gebruiken) en een afwijking is zoveel procent. De afwijkingen zijn gewoon gegeven, ofwel als loodrecht gevraagd wordt krijg je een 10, heb je een afwijking van 10% van die gevraagde loodrechtheid, dan krijg je X% aftrek.

Alle juryleden worden gebonden aan deze standaard aftrek en nog belangrijker ze worden er ook op aangesproken dat dit gebeurd. Dit systeem is prima, en in meer en mindere mate, over te nemen richting de jury dressuursport. De vraag is, is dat wat we willen of wordt het dan ineens te confronterend voor ruiters en wellicht ook juryleden?

Ik zou wel graag meer objectiviteit zien in de dressuursport, net zoals KG_images aangeeft, wie moet je nu geloven als je in een proef 160 en 180 rijdt bij 2 jury’s. De waarheid ligt misschien ergens in het midden? Maar dan nog geef je als jury-eenheid, absoluut geen eenduidig beeld. Het is jammer dat zoveel van interpretatie en persoonlijke voorkeuren afhangt, dat maakt ook dat reacties zoals de eerste ontstaan.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 07:57

Het is gewoon jammer dat juryleden vaak niet op 1 lijn zitten met elkaar. Ik ben geen jury, maar heb meerdere malen bij een jurybijeenkomst gezeten. Gewoon omdat ik dat leuk vond, en leerzaam. Maar als ik dan zie hoeveel verschillende uitkomsten er zijn, dan is dat best verwarrend. Een jury moet uitgaan van een 10, en niet vanuit een 6.. Zo werd ik laats heel extreem afgestraft, de betreffende jury ging uit van een 6. De proef ging niet lekker, daar ben ik heel eerlijk in. Maar dan ben je gewoon verlies aan het rijden, terwijl wij als ruiters net zoveel moeite doen voor de sport als de juryleden zelf. En dat vind ik wel heel jammer.. Weggeven hoeft niet, maar afstraffen net zo min..

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 08:10

Mellis, je hebt het mooi verwoord zo..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:17

Mellis, ik kan het alleen maar met je eens zijn. Maar dat is het aspect van de manier van jureren. Wat we best wel eens mogen bedenken als wedstrijdruiter is dat al die juryleden hun dag opofferen om voor ONS de proeven te jureren, en dat doen zij echt niet om ons telkens opnieuw lekker naar beneden te punten, maar omdat ook zij graag willen dat de dressuursport verbeterd en ons rijden verbeterd. En dan kun je over de manier waarop en of dat de juiste manier is discussiëren, waar je echter altijd aan moet blijven denken is dat het met de beste intenties gebeurt (in verreweg de meeste gevallen dan ;) ) en dat we daarvoor best wat meer respect mogen tonen. En dus kan ik het alleen maar toejuichen dat er eens een keer een heel ander artikel naar voren wordt gebracht dan de eeuwige negatieve verhalen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:29

maybe2 schreef:
mijn instructrice zegt altijd tegen mij,hoe je paard loopt in de proef ligt voor 90% aan de ruiter.als ik een keer niet goed heb gereden en ik niet tevreden ben dan heb ik haast altijd wel een wp.en andersom,als ik denk ik heb best wel een goed gevoel erover,dan valt het vaak tegen met de punten. tja,het is ook zo,wat wil de jury zien.en ik wil ze absoluut niet over 1 kam scheren maar 1 voorval is mij altijd bij gebleven.
ik had mijn proef gereden en het was best goed,hij kakte alleen na het halsstrekken wat in.nou ja kan gebeuren,vervolgens reed er iemand achter mij aan en die had er toch een vaart in,ze vloog zelfs 1 keer uit de ring,zij had een winstpunt en ik niet,euh?? oke,niet te veel bij stil staan volgende keer beter.vervolgens zie ik ze dus samen aan 1 tafel zitten en bleek het dus familie te zijn,tja dan gaat mijn nekhaar wel omhoog.
er waren echt heel wat mensen die het niet begrepen dat ik geen wp had en zij wel,het zag er bij haar echt niet uit.

Ik ken ook een jury die haar nichtjes wel eens moet jureren, maar die jureert ze niets anders dan anderen.
Het mag overigens gewoon. Je mag alleen familieleden uit de eerste lijn (je vader/moeder of je zoon/dochter) niet jureren.

Daarnaast, als zij uit de ring is gevlogen heeft ze -2 gereden. Wie zegt dat ze daarbuiten niet genoeg heeft gescoord om die -2 op te halen? Jij vindt dat ze door de proef heen vlogen, maar wie zegt dat de jury dat ook vond?
Jureren zal nooit geheel objectief worden, dat is onmogelijk.

De eerste reactie in dit topic vind ik om te gieren trouwens. Dan ga je wat mij betreft echt laag hoor...

lovejw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:53

Belle_Siem schreef:
Misschien moet juryleden ook geleerd worden dat je ook met een "gewoon" basispaard een winstpunt hoort te krijgen als je een correcte proef neerzet. Dat er meer paarden rondlopen dan Jazzen en Gribaldi's.

Uit frustratie zijn wij gestopt met de wedstrijdsport, zeker in het M en Z krijg je geen punten meer als je paard zijn voorbenen niet tot achter zijn oren optrekt, ook al wordt er verder nog zo netjes, ontspannen, nageeflijk en los door het lijf gereden. Dat hebben de juryleden dan al voor elkaar gekregen. Ik zie de inspiratiebron dus niet zo.....

Geweldig zo'n reactie. Ik reageer bijna nooit ergens op, maar bij dit topic wil ik toch even een woordje doen.
Ik jureer zelf t/m ZZL, en start met zowel Friezen en KWPN'ers. Als ik een keer een simpel basispaard start, en mijn oefeningen zijn voor elkaar, krijg ik gewoon winst. Als ik met een bewegingswonder die 'zijn voorbenen tot achter zijn oren optrekt' :') rijdt, en die maakt er een potje van, eindig ik onderaan. Net als de rest van dressuurrijdend Nederland. Als dat jou niet lukt, denk ik dat het inderdaad maar goed is dat je geen wedstrijden meer rijdt want daar werd het vast niet beter van.

Ik jureer elk weekend, soms wel 2 of 3x per week. Dat doe ik (en andere jury's) omdat ik houd van de sport, en graag een steentje bijdraag. Ik wil graag 9ens en 10en geven, en als er zo gereden wordt dan staan die ook op het protocol. Maar helaas rijden er niet allemaal kleine Anky's mee, en blijf je soms wel eens op de 5en 6en en 7ens hangen, so be it als er beter gereden wordt is het wel anders. Natuurlijk heb je ook juryleden die er anders over denken, maar niet ieder mens is gelijk. Wat dat betreft zou een beoordelingssysteem zoals met turnen meer objectief zijn, hier hoor je tegenwoordig steeds meer mensen over dus wie weet is dit in de toekomst mogelijk.
Voor nu: mensen, blijf ook naar je zelf kijken, iedereen doet z'n best.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:02

Als ik de vier en vijfjarige proef zou rijden (in Spanje) met een heel opgericht paard krijg ik allemaal lage punten en veel negatief comentaar (lager over de rug ontspanning etc) kijk je naar de wereldkampioenschappen jonge paarden , hengstenkeuringen etc zie je allemaal hoog ingestelde paarden.

Over het algemeen hier ben ik het wel met de jury eens maar hier kan je dus wel een cursus doen zonder maar enigsinds te bewijzen dat je een kundige ruiter bent en dat vind ik dus wel belachelijk

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:10

Jus, het hangt er natuurlijk wel vanaf of er nood is aan juryleden of niet. Ik zie het hier in België bijv. in de mensport, iedereen zeurt zo over de juryleden dat er zo langzamerhand niemand niet meer over is. En als ik dan met iemand spreek die over die paar overgebleven juryleden zegt "en ze hebben zelf nog nooit op nationaal niveau meegedaan", dan zeg ik "ok, we draaien het om: iedereen die dat niet zelf gedaan heeft mag het niet meer jureren. Hoeveel mensen blijven er nog over om te jureren?"
Een paar, dus dan krijg je wedstrijden die niet door kunnen gaan omdat er geen jury beschikbaar is.
Oftewel: je kunt de eisen pas strenger maken als er genoeg juryleden zijn om het kaf van het koren te scheiden. Ook mensen die niet zelf op niveau gereden hebben kunnen een heel goed ontwikkeld oog hebben waardoor ze wel goed kunnen beoordelen, en als er nood is aan juryleden dan moet je dus blij zijn dat dat soort mensen een cursus doet en zijn vrije tijd in JOU als ruiter wil steken!

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:28

Het is altijd jammer dat discussies zoals deze worden gehouden met motieven zoals, ‘ze doen het vrijwillig’ en ‘wees blij dat ze de middag willen offeren om jou te jureren’. Ook voor ruiters is het een vrijwillige dag, evenals voor de organisatie en dergelijke. Niemand is verplicht wedstrijden te rijden, organiseren of te beoordelen.

De discussie hoort daarom ook niet de wending te krijgen ‘ja maar, het zijn vrijwilligers’. Ook vrijwilligers kunnen eenduidig optreden. Sterker nog in andere takken van sport die ook draaien op vrijwilligers worden er nog steeds gewoon eisen gesteld en sancties gegegeven als het niet gebeurd zoals het hoort.

Het feit dat de gehele wedstrijdsport afhangt van vrijwilligers hoeft niet te betekenen dat de algemene gang van zaken dan niet kritisch tegen het licht gehouden mogen worden. Professionaliteit van vrijwilligers (en dus ook de ruiters) maakt dat we de sport beter kunnen maken.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:23

Hier krijgt de jury wel wat betaald (niet veel hoor) en een lekker etentje met goede wijn (dus na het eten wil je niet meer gejureerd worden :D :r )

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:25

jus schreef:
Hier krijgt de jury wel wat betaald (niet veel hoor) en een lekker etentje met goede wijn (dus na het eten wil je niet meer gejureerd worden :D :r )

Binnenkomen... een 3.... Paard zwalkt door de baan en slingerd :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:35

Toch denk ik dat er juryleden zijn die wel voor zichzelf zitten te jureren.
Ik ken er die denken aanzien daardoor te krijgen.