Paard doodgeschoten, jachtvergunning ingetrokken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 07:55

Heb je de rest van mijn verhaal ook gelezen ?

Als de opruimers van de natuur niet afschiet, is er ook geen jacht nodig en als er een overpopulatie dreigt, is er wel weer een ziekte onder de dieren die veel slachtoffers eist ...

Denk je nu echt dat die tien geschoten hazen of dat enkele hert dit evenwicht in stand houdt ?

En hoe denk je dan over het zelf kweken van dieren t.b.v. de jacht ?
Is dat ook gecontroleerd en effectief ??

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 07:56

magda_90 schreef:
Shirley schreef:
Overpopulatie regelt zichzelf wel als we de natuur zijn gang laten gaan...

Niet dus, anders was gecontroleerde (effectieve) jacht niet nodig. ;)

Voor kleiner wild in principe wel natuurlijk. Vossen en roofvogels kunnen prima de duiven, konijnen en hazen binnen de perken houden.
Pas als de wolven terug zijn gaat dat ook voor de zwijnen en de reeën gelden. Punt is alleen dat dan heel NL het weel sielugh vindt dat er dieren 's winters creperen van de honger.

AvalonsMisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 07:58

magda_90 schreef:
Shirley schreef:
Overpopulatie regelt zichzelf wel als we de natuur zijn gang laten gaan...

Niet dus, anders was gecontroleerde (effectieve) jacht niet nodig. ;)

Dat is waar, simpelweg omdat we in een te klein en te dichtbevolkt land wonen. Onschuldige dieren veroorzaken dan "overlast" omdat ze doen wat ze horen te doen, dus worden ze opgeruimd. legaal (jacht op konijnen/fazanten etc) of Illegaal (vergiftigde roofvogels/marters/vossen, afgeschoten ganzen en zwanen) en wat te denken van die lastige stadsduiven? Stel je toch eens voor dat ze op een standbeeld poepen! Nee joh, dan kun je ze beter vergassen. Voila, geen overlast meer.
:roll:

AvalonsMisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 07:59

Ibbel schreef:
Op mijn land wordt ook niet gejaagd. Maar rondom wel. En de regels zijn zo dat dat dan mag. Jagers mogen zelfs hun hond mijn land opsturen om geschoten wild te apporteren.
Maar ik mag níet zien of de jagers hier in de buurt inderdaad 30 hectare jachtpacht hebben. Dat is vertrouwelijk. De polite komt controleren, maar krijgt dat ook niet te zien. Hoe krom is dat? Kan best wezen dat-ie helemaal niet voldoet aan de eisen binnen de jachtwet, maar dat kan niemand nagaan. Niemand heeft mij gevraagd of ik jachtpacht heb afgegeven of niet. Er staat nergens officieel gerapporteerd dat ik géén jachtpacht heb afgegeven.

Overigens is drijfjacht in NL bij mijn weten verboden, en het uitzetten van gefokte fazanten ook.

drijfjacht is volgens mij alleen voor bepaalde soorten verboden. Wilde zwijnen bijvoorbeeld.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:01

hier in de buurt werden jaren "wilde" zwijnen en herten gefokt die uitgezet werden in Polen en daar voor de lol werden afgeschoten door rijke lui
nou hadden die dieren hier best een goed leven, flink terrein, vrij natuurlijke omgeving dus als ze dan maar netjes op transport gaan en fatsoenlijk worden afgeschoten, heb ik er nog niet zoveel problemen mee

Shirley

Re: Paard doodgeschoten, jachtvergunning ingetrokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:03

Daar gaan we dus met onze "gecontroleerde en effectieve" jacht !

Voor de lol gezonde dieren afschieten, onder het genot van een borrel, door een gelegenheidsjager !

Wat een feestje !!

Mijn bloed gaat koken als ik er alleen al aan denk ...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:04

Drijfjacht is voor alle grootwild verboden.

Overigens hebben de meeste voor-de-lol-jagers alleen vergunning voor hagel (en dus kleinwild). Voor kogelgeweren en grootwildjagen gelden nog aanvullende exameneisen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:09

Wat ik weet van het jagen hier is dat ze nooit richting huizen of stallen mogen schieten. Wij hebben vorig jaar onze achtertuin die aansluit op jachtgebied snel met lint afgezet en bordje verboden terrein neer gezet. De herten, reeen en fazanten zitten nu steeds bij ons in de tuin:) Daar zitten ze veilig voor jagers. De jagers gefrusteerd want hebben al meer malen op ons bordje geschoten:)

Maar mijn paarden staan dichtbij huis in dat seizoen en niet achteraan op het terrein want die shet schieten ze zo neer als je niet oppast;) En ze zijn best brutaal want verdenk ze er heuse weleens van dat ze bij ons op het terrein doorjagen als we het niet zien. Alles voor wat wild hebben. En er staan veel paarden in het gebied dus vind het wel jammer dat ze daar mogen jagen zo dicht op woongebied. Maar nog niet gehoord dat het mis ging.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:16

Shirley schreef:
Daar gaan we dus met onze "gecontroleerde en effectieve" jacht !

Voor de lol gezonde dieren afschieten, onder het genot van een borrel, door een gelegenheidsjager !

Wat een feestje !!

Mijn bloed gaat koken als ik er alleen al aan denk ...

vanaf oktober werd er hier dan ook veel zwijnen en hertenvlees aangeboden
het vlees kwam dus gewoon weer verwerkt terug

ach, liever een hert die een super leven gehad heeft en daarna wordt doodgeschoten, als een dier wat eerst volgepompt wordt met voer en water in een kooitje en dan met een paar weken/maanden de nek wordt omgedraaid

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:19

Ik heb bewust gecontroleerde jacht geschreven omdat dit nodig is om de flora en fauna stand te beschermen. Andere typen jacht vind ik niks, dus de plezierjacht.

Nederland is klein en dicht bevolkt. Als er niet ingegrepen wordt in de wildstand dan krijg je overpopulaties met alle gevolgen van dien. Want de natuur in Nederland is geen natuurlijke natuur mee waar de voedselketens nog compleet zijn. En zolang deze ketens oncompleet zijn is ingrijpen nodig.
Als je wolfen inzet moeten zij ook beheerd worden omdat ze anders vee kunnen pakken of erger...

Dus hoe dan ook, effectieve jacht is nodig. Plezier jacht onnodig.

Voordat je roept dat het zo zielig is; Nederland is gewoonweg niet de plek om wildpopulaties natuurlijk in stand te kunnen houden. En als tip: inlezen in flora- en fauna beheer doet wonderen. ;)
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 02-10-12 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt

AvalonsMisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:21

@ Spatter: Hebben die dieren het dan zoveel slechter dan een geschoten wild zwijn? Een varken uit een megastal, loopt de hele dag met soortgenoten in een ruimte die zo ingedeeld is dat hij kan slapen in het stro, kan spelen met soortgenoten (ja dat doen ze) en kan eten met een chip en zo altijd zijn portie krijgt (Hey, net als paarden in een hitaktief stal!). Zou dat varken het buiten in de modder wroeten missen? Ik denk het niet, het varken weet niet dat zijn soortgenoten dat wel doen (als ze geluk hebben)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:23

Maar Magda, de voedselketens worden juist door ingrijpen van de jagers verstoord ( hiermee bedoel ik dus vossen en roofvogels doden en het zelf kweken en uitzetten van fazanten ! )

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:29

Nonsens. Verdiep je eerst even. De dieren die gecontroleerd afgeschoten worden (niet de plezierjacht dus) betreft een overschot, zwakke en zieke dieren. Die maken de voedselketen te vol (negatief dus).

Jij haalt in het laatste gedeelte plezierjacht aan, dat heeft niks met het evenwicht te maken. Maar is alleen voor de lol.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:32

Verdiep je eerst even ???

Meid, ik maak de jacht al meer dan veertig jaar van heeeeeeel dichtbij mee en geloof me, dat gaat er echt niet zo netjes volgens de regeltjes aan toe, hoor, misschien wordt het tijd dat je zelf de laarzen eens aantrekt , de polder in gaat en eens in werkelijkheid meemaakt wat er zoal gebeurt !

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:37

Vaak zat gedaan. ;)
Wordt nu je persoonlijk omdat je je gelijk niet kunt halen?

Je moet leren de 2 typen jacht gescheiden te houden. Want die hebben beiden heel ander doel. Dat is gewoon een feit.

Verdiepen dus ja, daar is nog nooit iemand aan dood gegaan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:39

AvalonsMisty schreef:
@ Spatter: Hebben die dieren het dan zoveel slechter dan een geschoten wild zwijn? Een varken uit een megastal, loopt de hele dag met soortgenoten in een ruimte die zo ingedeeld is dat hij kan slapen in het stro, kan spelen met soortgenoten (ja dat doen ze) en kan eten met een chip en zo altijd zijn portie krijgt (Hey, net als paarden in een hitaktief stal!). Zou dat varken het buiten in de modder wroeten missen? Ik denk het niet, het varken weet niet dat zijn soortgenoten dat wel doen (als ze geluk hebben)

Wat een rooskleurig beeld van het leven van een varken uit de bio-industrie heb jij zeg. Totaal niet waarheidsgetrouw. Stro in een megastal :')
Dus ja, ik eet liever een geschoten wild zwijn dan dat varken uit de bio-industrie, wat ook nog eens fijn op transport is geweest naar het slachthuis...

Maar de jager uit de openingspost komt er imo wel érg makkelijk vanaf...

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:43

Een zwarte shetlandpony en een wild zwijn in het schemer... ik kan me voorstellen dat je kunt vergissen.
Vorige weekend tijdens een TREC wedstrijd voor het eerst een wild zwijn (een mannetje) in het wild gezien..... WAT EEN MONSTERS!!! zijn dat!!!!! Ik ben me rotgeschrokken! Ik dacht dat ze veel kleiner waren.

(ik praat het niet goed hoor)

Jolandaa_

Hier in de buurt hadden ze ook konijnen uitgezet. Hebben ze eerst in de straat toestemming gevraagd. Gaan ze vervolgens witte en zwarte konijnen uitzetten die hardstikke tam zijn. Ze zijn aangereden, opgegeten door de kat en de buizerds hier voerde maar al te graag hun jongen er mee.

We hebben een tijdje een wilde fazant in onze wei gehad, die onze kippen erg gezellig vond. Uiteindelijk zelf verdwenen, maar paar dagen later ook jagers in de buurt. Dus kan goed geschoten zijn. Hier komen ze altijd netjes vragen of ze op t land mogen. Ook metaalzoekers mogen er op als het maïs gekneusd is.

AvalonsMisty

Shirley schreef:
Maar Magda, de voedselketens worden juist door ingrijpen van de jagers verstoord ( hiermee bedoel ik dus vossen en roofvogels doden en het zelf kweken en uitzetten van fazanten ! )

Die vossen en roofvogels hebben geen natuurlijke vijanden. Als je dat laat aanwassen, zijn er straks zo veel vossen en roofvogels dat je er over struikelt op elke straathoek. Die eten al het kleine wild op, waardoor een deel van de roofdierpopulatie verhongert en er klein wild gaat uitsterven... Die dieren krijgen snel door dat er bij mensen genoeg eten te halen is en komen je container en kippenhok plunderen. Dát is effectief jagen. En idd, er mogen dan geen gezonde, jonge dieren of zwangere/zogende dieren geschoten worden. (al is dat laatste denk ik meer een wassen neus, want als je een pony voor een wild zwijn aanziet, hoe wil je dan zien of een dier zwanger, laat staan zogend, is? ) Fazanten uitzetten is "plezier"jacht, roofvogels vergiftigen is stropen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:45

Dat dus.

Estrellas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:45

Jezus, het zal je maar overkomen!
Je paard neergeschoten in de weide, wat een nachtmerrie!

Ik weet niet precies hoe dat zit,
maar volgens mij weten jagers donders goed waar ze opschieten,
ze zijn toch niet zo malloot dat ze elk levend dier zomaar neerknallen met de gedachte dat het een zwijn is!
Een hert had me logischer geleken, maar een zwijn! Lijkt een paard ook echt op..
Had net zo goed een persoon kunnen zijn met zijn/haar dochtertje "Ik dacht dat het een zwijn was"
Ze zouden veel strenger moeten zijn over dat jagen, dat echt alleen profs dat mogen.

Misschien een beetje een felle reactie,
maar 2 jaar geleden is de kat van mijn zus op het erf aan komen strompelen
met een voorpoot die er maar een beetje bijhing..
Ook neergeschoten, was terug te zien in de beschadiging in de schouder.
Kat heeft het gelukkig wel overleefd, maar gaat nu met 3 poten door het leven.
Als er nou gejaagd wordt in het bos achter hun huis houden ze de katten binnen,
als ze toevallig weg moeten rijden ze ook nog ff expres toeterend door het bos heen met de hoop
dat het de dieren afschrikt, maar goed..

Gewoon naar dit.

AvalonsMisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:54

Wendy schreef:
AvalonsMisty schreef:

Wat een rooskleurig beeld van het leven van een varken uit de bio-industrie heb jij zeg. Totaal niet waarheidsgetrouw. Stro in een megastal :')
Dus ja, ik eet liever een geschoten wild zwijn dan dat varken uit de bio-industrie, wat ook nog eens fijn op transport is geweest naar het slachthuis...

Maar de jager uit de openingspost komt er imo wel érg makkelijk vanaf...

Dat is het punt niet. Het punt is dat die varkens gewoon goed verzorgt worden en in hun levensbehoefte voorzien. Dat het beter kan, dat weten die varkens niet, dus die zullen niet elke avond droevig in slaap vallen omdat ze dromen over modder en vrije uitloop. Ze weten niet eens wat dat is. Overigens gaat het hier wel zo, stro in hun megastal. Ze worden in groepen gehouden in een ruimte met compartimenten waar stro in ligt waar ze in kunnen slapen. Ze hebben een chip, die het hek opent naar de voerbak en kunnen rustig alleen eten, tot hun portie voor die dag op is, of totdat ze genoeg hebben gehad en later kunnen terug komen voor de rest. Dus niks rooskleurig beeld, hier realiteit. Ik heb zelfs ergens met mijn paard gestaan waar de varkens naar buiten konden. Lachen joh, varkens borstelen en afspuiten :D Maar mijn schoonfamilie zal vast een uitzondering zijn en de rest van de varkenshouders zullen zich vast allemaal niet aan de regels houden. (die zijn er namelijk, en daar wordt op gecontroleerd) Of heb jij toevallig je info van de "documantaire" van stichting ongehoord gezien, met de beelden die ze hebben gemaakt toen ze bij allerlij bedrijven hebben ingebroken 's nachts?

Dit gaat trouwens geheel oftopic nu, dat was niet mijn bedoeling, dus bij deze excuses :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:00

Wilawander schreef:
Vind ik niets niet raar. Hier hebben ze al twee keer ons paard op stal aangeschoten. Even later hebben ze een koe geschoten die daarop haar kalf verloor en weer even later schoten 2 jagers elkaar aan. Krijg je als je gaat jagen met veel drank. Wat hier in Duitsland vaak zo is helaas.

hier in Frankrijk ook....de eerste dag van de jacht gebeuren er vooral veel ongelukken.
En het zijn nieteens de lokale boeren maar de rechters en advocaten uit bordeaux en andere steden die de 'colliers' kopen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:02

Hier in Overijssel wordt ook alles afgeschoten wat beweegt, wat ik het ergste vond dat ze de stalkatten (witte en rode, kun je toch niet aanzien voor wild) ook rustig afschieten. Opzouten moeten ze, dikke onzin dat er anders teveel hazen komen, ze kicken gewoon op het afschieten van dieren.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:03

@avalonsmisty: dus omdat de dieren het verschil niet kennen is het goed? Zo kun je imo alles goed praten. Maar goed, ik weet dat er regels zijn voor dierenwelzijn, maar die regels zijn heel minimaal. Natuurlijk zal een boer zijn vee niet onthouden van voer (wel zo handig als je leeft van de opbrengsten van het vlees), maar andere levensbehoeften zoals bewegingsruimte, een goede ligplek, frisse lucht etc staan wat minder hoog op de prioriteitenlijst van de boer over het algemeen. Ik praat hier vooral vanuit mijn eigen ervaring met varkenshouders trouwens.
De varkenshouders neem ik eigenlijk ook niets kwalijk, die produceren gewoon het goedkope stukje vlees wat de consument blijkbaar wil. Want de consument is nog altijd niet bereid om een eerlijke prijs te betalen voor vlees.
En idd, vreselijk offtopic :j
Die docu heb ik niet gezien nee :n