Equine infectieuze anemie op de renbaan Keulen (dld)

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 21:55

Zover ik op internet heb kunnen vinden is er in China wel een enting beschikbaar, maar mag die buiten China niet toegepast worden. In Amerika schijnen ze bezig te zijn met de ontwikkeling van een enting.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:56

Hartverscheurend

http://swrmediathek.de/suche.htm (evt. bij de zoekfunctie rechtsboven aan even het woord Pferd intypen)

Vanochtend heeft mijn baas opnieuw 2 paarden moeten euthanaseren. Wat een drama...

Uit het filmpje blijkt ook dat het positieve paard op de renbaan van Köln, 1 van de 2000 paarden is, die op de kliniek gestaan heeft en dus geen rechtstreeks bloed van het donorpaard heeft gekregen.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Equine infectieuze anemie op de renbaan Keulen (dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:04

Wat vreselijk................. heb er geen woorden voor.

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:11

Siggy schreef:
Ir111 schreef:
Bedoel je dat donorbloed niet standaard op EIA getest wordt?

Zover ik begrepen is dat inderdaad niet het geval....

Ik weet niet zo goed wat ik daar van moet vinden. Ik kan me namelijk voorstellen dat donorbloed niet op alles getest kan worden, dat is onbetaalbaar. Je calculeert dus risico in, dat is eigenlijk ook wel logisch vind ik. Ik kan echter helemaal niet inschatten hoe groot zulke risico's zijn, zoals in dit geval met EIA. Weet jij wat deskundigen (bv DA) hiervan vinden?

tienus63

Berichten: 12344
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:16

Laatst bijgewerkt door tienus63 op 05-10-12 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

_Pleasure_

Berichten: 722
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Lommel - België

Re: Equine infectieuze anemie op de renbaan Keulen (dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:19

Sjee, komt wel een beetje te dichtbij, eerst engeland, en nu duitsland...

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Equine infectieuze anemie op de renbaan Keulen (dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:36

@Tienus63, reageer jij op mij of in het algemeen? :) Mijn vraag gaat namelijk specifiek over donorbloed.

tienus63

Berichten: 12344
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:48

@ Ir111
Nee, sorry, ik reageerde in het algemeen.

Ik zat me net wel af te vragen of DA praktijken die aan bloedtransfusies doen een vast paard daarvoor hebben staan?
Hoe acuut is het bloed nodig, is er wel tijd om een bloedtest te doen?
Kan dat bloed ingevroren worden net als bij een humane bloedbank.

Als er een vast paard voor staat, dan kan men toch eenvoudig dat paard testen.

Ik krijg een beetje doping gevoel bij renpaarden die een bloedtransfusie nodig hebben, doet me denken aan de wielersport.

Er zijn blijkbaar twee testen beschikbaar voor het testen op aanwezigheid van EIA in het bloed, via de ELISA-test en de AGIDT of Coggins test.
De eerste test geeft meer kans op valspositieve uitslagen.
De tweede test is dit veel minder, maar die heeft moeite om lage antistof titers te meten, maar geeft desondanks weinig valsnegatieve uitslagen.
http://www.wageningenur.nl/nl/show/Equi ... anemie.htm
Geen idee of dat kostbare onderzoeken zijn.
Ik denk dat het te lang duurt voordat uitslagen van deze onderzoeken bekend zijn in een acute donorsituatie.

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Re: Equine infectieuze anemie op de renbaan Keulen (dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:16

Het geluk is dat het nu actief is en niet in het voorjaar . Vanwege dit weer zijn er al veel minder insecten dus minder risico op extra verspreiding.
Maar om al die 2000 paarden te vinden en de paarden die daar thuis ook nog eens bijstaan, zal niet een voudig worden. Pfff hopen dat alles binnen de perken blijft

tienus63

Berichten: 12344
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Equine infectieuze anemie op de renbaan Keulen (dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:20

Verspreiding zal nu minder zijn, maar wie weet hoeveel dragers er zijn?
Die dragers zijn natuurlijk weer bronnen voor besmetting in het voorjaar en zomer.

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:21

Interessante vragen Tienus! Ik ga thuis de link even verder bekijken.

Ik vraag me dan af (in het algemeen): zelfs als deze test niet zo heel duur is, waar trek je dan de grens? Op alles testen lijkt mij niet mogelijk (te bewerkelijk, te duur). Hoe wordt er dan bepaald welk risico je wel en welk risico je niet neemt?

tienus63

Berichten: 12344
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Equine infectieuze anemie op de renbaan Keulen (dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:35

Me dunkt als de test niet zo duur is, dat er een cirkel getrokken wordt en dat binnen die cirkel alle paarden die daar aanwezig of aanwezig zijn geweest in een bepaalde periode, getest moeten worden en in de periode tussen het testen en uitslag niet van de plek mogen, in ieder geval niet buiten de cirkel mogen komen.

Maar dat gebeurt op dit moment dus met de besmetting in Duitsland al. Je mag hopen dat het onderzoek ook grensoverschrijdend is.

Overheid krijgt er nog een hele kluif aan om de eventueel gevonden dragers af te maken, in de draaiboeken wordt gesproken over het afmaken van lijders, maar volgens mij moet dat met dragers ook gebeuren.
Ik kan niet goed vinden wat het beleid bij dragers is. Behalve dat je ze niet meer moet verplaatsen en mee moet fokken.
Het lijkt mij dat dragers toch ook afgemaakt moeten worden over verdere besmetting te voorkomen.

Zou me niet verbazen als er binnenkort EIA opduikt in Spanje in grote getale, mensen laten daar de paarden nu los vanwege de crisis, dan kan men legitiem paarden ruimen.
Economisch belang van paarden voor Spanje is toch niet bijster groot, dus een export verbod heeft geen grote gevolgen voor Spanje.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Equine infectieuze anemie op de renbaan Keulen (dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:20

De Coggins-test is iig verplicht voor alle paarden uit de USA. Ze mogen daar zelfs een staatsgrens niet over zonder test die niet ouder dan 3 maanden mag zijn.

Weet iemand of die genoemde steekvliegen hier ook voorkomen?? Ik vind ze nl niet lijken op die bloedzuigende vliegen die je momenteel nu hier hebt.

tienus63

Berichten: 12344
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:49

Ze bedoelen volgens mij de gewone daas en zwarte vliegen.
Strontvliegen kunnen het zelfs ook overbrengen, ook al steken zij minder
Welke bloedzuigers bedoel jij, DD?
Citaat:
......... Zo is een besmet paard voor de rest van zijn leven besmet en wordt het virus overgedragen via bloedcontact. Daarnaast kunnen veulentjes tijdens de geboorte of met de biest besmet worden en in uitzonderlijke gevallen kan een besmette hengst tijdens natuurlijke dekking de merrie besmetten.


Bijna alle paarden met infectieuse anemie worden besmet door steekvliegen. Grote steekvliegen (dus niet mugjes) steken een besmet paard. Als ze bloed opzuigen van het paard blijft er een klein beetje bloed met daarin het virus aan zijn monddelen zitten. Als de steekvlieg nu binnen korte tijd weer een volgend paard steekt breng hij via zijn monddelen het virus bij het nieuwe paard binnen. Het virus kan ook overgebracht worden door dierenartsen via besmette naalden. Nederlandse dierenartsen gebruiken voor uw paard altijd een nieuwe, steriele naald waardoor dit risico niet aanwezig is. 2 plaatjes van paardenvliegen, op het onderste plaatje is het stekende monddeel duidelijk zichtbaar.
Het virus vermenigvuldigd zich niet in de steekvliegen. De vlieg moet daarom binnen korte tijd het besmette en het niet besmette paard steken om het virus over te brengen, anders droogt het bloed aan de monddelen op en gaat het virus dood. De kans dat een paard infectieuse anemie oploopt is daardoor afhankelijk van hoe dichtbij er besmette paarden zijn en hoeveel stekende vliegen er aanwezig zijn.
Ook “gewone” poepvliegen kunnen het virus overbrengen, maar ze zijn er niet zo efficient in als paardenvliegen.....

bron: Dierenkliniek De Kempen

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Equine infectieuze anemie op de renbaan Keulen (dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:01


tienus63

Berichten: 12344
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Equine infectieuze anemie op de renbaan Keulen (dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:05

Vandaar mijn sarcastische opmerking over Spanje. Maar dat zou in ieder willekeurig land kunnen gebeuren.

Bij het artikel van DK De Kempen staan afbeelding van een daas.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:43

tienus63 schreef:
Ik zat me net wel af te vragen of DA praktijken die aan bloedtransfusies doen een vast paard daarvoor hebben staan?

De betreffende paardenkliniek had een vast paard voor de bloedtransfusie, dier stond al een jaar of 10 in die kliniek. Ik denk dat in Duitsland de klinieken nu als de sodemieter allemaal hun donorpaarden testen op EIA.

tienus63 schreef:
Ik krijg een beetje doping gevoel bij renpaarden die een bloedtransfusie nodig hebben, doet me denken aan de wielersport.

Het renpaard heeft geen donorbloed gekregen, dit paard heeft alleen enige tijd geleden wel in de kliniek gestaan en is dus vermoedelijk daar besmet door het donorpaard door direct of indirect (bv muggen, ontlasting, slijm) contact.
Wat ik me wel afvraag, hoe lang is dit paard al positief ? Wanneer heeft het in de kliniek gestaan ? 2 maanden geleden ? 2 jaar geleden ? En waar is dat renpaard intussen allemaal geweest en wie heeft het eventueel nog meer besmet ? Is dit überhaupt nog te stoppen ?
In Bodenbach dachten we half augustus ook: het besmette veulen en nog 2 geinfecteerde paarden ingeslapen, de rest van de paarden waren daar allemaal negatief getest, klaar, triest van die ingeslapen paardjes, maar de EIA was niet verder verspreid. Tot er ineens 4 weken later nog een paard ziek werd welke dus in augustus negatief was, ook EIA. Alle paarden opnieuw bloed getest, daar bleken weer 2 positieve bij te zitten. Wat gebeurt er over 3 weken als er weer bloed getest moet worden ....

tienus63 schreef:
Er zijn blijkbaar twee testen beschikbaar voor het testen op aanwezigheid van EIA in het bloed, via de ELISA-test en de AGIDT of Coggins test.
De eerste test geeft meer kans op valspositieve uitslagen.
De tweede test is dit veel minder, maar die heeft moeite om lage antistof titers te meten, maar geeft desondanks weinig valsnegatieve uitslagen.
http://www.wageningenur.nl/nl/show/Equi ... anemie.htm
Geen idee of dat kostbare onderzoeken zijn.
Ik denk dat het te lang duurt voordat uitslagen van deze onderzoeken bekend zijn in een acute donorsituatie.

alle paarden die de afgelopen weken getest zijn worden getest met de ELISA test, positieve en verdachte paarden worden tevens met de Coggins test nagekeken.
In het geval van de paardenkliniek lijkt het me eigenlijk niet zo'n groot probleem als ze dat donorpaard gewoon elke 3 maanden hadden getest. De kans dat er dan besmettingen opgetreden waren was dan al veel kleiner geweest en de groep die besmet zou raken vele malen kleiner.

Ik had vanmiddag de eigenaar van 1 van de ijslanders die vanochtend is ingeslapen nog in de praktijk. Tranen in de ogen en hopend dat dit nu echt de laatste was. Over 3 weken weten we meer, dan moeten we opnieuw van alle paarden bloed af nemen...
Ook mijn baas had het er duidelijk moeilijk mee vanochtend. Hoe ga je een eigenaar met hart voor zijn dieren vertellen dat het doden van zijn gezonde merrie echt het beste is om te doen... En dat haar net 4 maanden oude veulen nu moederziel alleen in een box, wekenlang in quarantaine moet blijven. Geloof me, we weten dat het euthanaseren moet, maar het is zo schrijnend om van dichtbij mee te moeten maken.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:46

tienus63 schreef:
Het lijkt mij dat dragers toch ook afgemaakt moeten worden over verdere besmetting te voorkomen.

Hier in Dld moeten dus zowel de lijders als de dragers afgemaakt worden.

vur

Berichten: 3983
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:49

Welke regels gelden in Nederland? Is hier ook een meldingsplicht en worden hier ook dragers en lijders gedood?

tienus63

Berichten: 12344
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Equine infectieuze anemie op de renbaan Keulen (dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:02

In Nederland is het een meldingsplichtige ziekte, lijders moeten worden afgemaakt.
Wat er met dragers gebeurt, kan ik niet duidelijk terug vinden in de artikelen over Nederland.

vur

Berichten: 3983
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:15

tienus63 schreef:
In Nederland is het een meldingsplichtige ziekte, lijders moeten worden afgemaakt.
Wat er met dragers gebeurt, kan ik niet duidelijk terug vinden in de artikelen over Nederland.

Oké, dank je voor je bericht.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Equine infectieuze anemie op de renbaan Keulen (dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:24

waar dient bloedtransfusie uberhaubt voor, heb er nog nooit over gehoord?

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:14

Bloedtransfusies worden net als bij mensen toegepast bij bv sterk bloedverlies of bij ernstige bloedarmoede. Bij honden en paarden wordt het ook wel toegepast, al is dat niet heel erg vaak. In de kliniek zijn de afgelopen jaren slechts 19 paarden met een bloedtransfusie behandelt.
Ik meen dat er in NL wel een bloedbank bestaat voor honden, of daar ook bloed voor paarden opgeslagen ligt, weet ik niet.

Ik ga er vanuit dat in NL ook dragers worden gedood hoor. Het heeft weinig zin om te zeggen dat een drager niet meer mag fokken en niet meer verplaatst mag worden. Aangezien de ziekte ook door muggen verspreid kan worden, zou een drager in complete afzondering moeten leven en geen contact met muggen mogen hebben. Een bijna onmogelijke opgave.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Equine infectieuze anemie op de renbaan Keulen (dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:10

Maar vanaf het moment van konstatering en aktie is er al genoeg tijd verstreken om muggen/vliegen het te laten verspreiden en als ik de eerder door mij genoemde site mag geloven zullen veel eigenaren niet eens een DA laten komen als het paard wat mat/koortserig lijkt wat na 2 dagen weer weg is.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 14:10

Daar heb je helemaal gelijk in Dubbeldun. Daarom vraag ik mij ook af, waar dit eindigen zal, want hoeveel paarden zullen er intussen al wel niet ongemerkt drager zijn. Als zelfs een donorpaard op een grote, goed bekend staande paardenkliniek jarenlang ongemerkt drager kan zijn.

Maar wat dan ? De dragers laten voor wat ze zijn is ook geen oplossing, tenminste niet zolang er niet gevaccineerd mag/kan worden.