Mensgerichte paarden minder intelligent

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Re: Mensgerichte paarden minder intelligent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:19

Hier gaat het wel op eigenlijk, maar is het niet zo dat een slim paard gewoon minder met mensen te maken wil hebben?
Dus het verhaal omgedraaid?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:22

wat een onzinonderzoek...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:25

Ik zit eigenlijk vooral te twijfelen over het mensgericht zijn, wanneer een paard hieraan voldoet :P

Het veulen is eigenlijk de enige die hier echt mensgericht is, die komt echt even knuffelen en aandacht halen.

De andere 3 zijn totaal verschillend van elkaar dus de 1 zal ook wel mens-gerichter zijn dan de ander, maar allemaal hebben ze eigenlijk alleen interesse in rondlopende mensen als ze wat te vreten willen :P

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:26

Mijn gedachten was ook dat het eerder andersom is. Bij onze paarden/veulens die mens gericht vind ik dat je die sneller iets kunt leren maar iets afleren gaat veel moeilijker. Bij de paarden die eenkenig zijn vind ik het leren lastiger maar het afleren gaat vaak wel sneller (even een voorbeeld een veulen wat bijt).

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:28

Mocht dit waar zijn, dan bezit ik de Einstein van de paarden....

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:29

Als je al intelligentie zou kunnen afmeten adhv één oefening... zou je ook even moeten zorgen dat je de variabele 'voergerichtheid' meerekent zou ik denken :')

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:33

Die mensgerichte paarden zijn juist inteligenter dan de baasjes, die laten het door het baasje doen en doen net of ze dom zijn... :+

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:37

Dus dat mijn merrie zo nu en dan struikelt en op haar neus valt is puur acteerwerk? :=

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:38

Die van mij is helaas ook geniaal in dingen open maken... Maar wel erg op mensengericht. Maar als zielig kijken niet lukt, en boos kijken ook niet, dan trekt ie zijn eigen plan... (Poortjes openmaken, het regende en meneer wilde naar stal :') Stroomdraadje los, poortje open en hop, meneer stond in zijn stal)

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 21:12

_Maureen_ schreef:
Dinopino schreef:
reiterrevue.de/ bokt.nl

Paarden die zich bijzonder afhankelijk ten opzichte van de mensen stellen, blijken mogelijk minder intelligent te zijn. Dit hebben Fransen wetenschappers van de universiteit Rennes in Paimpont ontdekt.

De Franse onderzoekers gebruikten voor hun onderzoek 46 schoolpaarden. Zij moesten leren een houten kist te openen om bij het voer te komen, waarbij ze slechts drie pogingen hadden. Elk paard werd voorgedaan hoe ze de kist zouden moeten openen. Slechts de helft van de paarden lukte het ook daadwerkelijk de kist te openen. Bij de paarden die dat niet voor elkaar kregen viel op dat die wel een bijzondere interesse voor de persoon hadden die het hun voordeed. Daaruit concludeerden ze dat paarden die sterke bindingen hebben met mensen, geremd worden in het oplossen van problemen.

Meer over deze studie kun je hier lezen.

dan zal ik maar niks over mijn dikke fjord zeggen _/-\o_

Hier precies zo! Mijn fjord is enorm mens gericht maar ooohhh zo slim om dingen open of los te krijgen!
Voor mijn paard geld deze tekst dus niet

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 23:20

dom onderzoek

een mensgericht paard ziet juist alles wat de mens doet en gaat dat in zijn eigen tijd mooi nadoen
de uitgekookste hier is toch echt het mensgerichtste paard maar hem iets aanleren is een ander verhaal
hij leert zichzelf van alles of kijkt af maar dat is heel wat anders als dat paard dingen leren die ik nuttig vind

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 00:02

@spatter: helemaal mee eens!
Ik weet niet wat ze bij het onderzoek precies gedaan hebben, maar mijn Tinker -die heel erg op mij gericht is- heeft erg goed afgekeken hoe je voertonnen kan open maken, zonder ze om te gooien. En zo af en toe (zoals afgelopen week) maakt ze daar mooi gebruik van als ze even de kans krijgt.....

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 08:04

Toch rare conclusie, mijn paard hoef ik niet eens voor te doen hoe een kist open gaat, ik moet eerder rennen om hem tegen te houden :P En hij is toch mensgericht hoor :D

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 08:21

Dan zou mijn paard dus heel dom moeten zijn. Ze is ontzettend aanhankelijk en wil het liefst de hele dag mensen om der heen, kinderen zijn nog het leukst.

Daarbij is ze ziekelijk slim. Vrijheidsdressuur kunstjes heeft ze meteen door, ze maakt knopen open en poetskisten voor snoep. Met rijden pikt ze het ook allemaal super goed op en ze is heel meewerkend...

Neej ik geloof er dus geen reet van

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 08:29

Volgens mij klopt er niks van dit onderzoek. Ik verzorgde een paard die heel mensgericht is, maar ook heel slim! Hij kon bijvoorbeeld zijn deken afkrijgen met alle sluitingen nog vast (dus 2 borstriemen, 3 buikriemen, 2 bilkoorden) :+
Nu verzorg ik een minder mens gericht paard, die is ook vrij slim, maar het mensgerichte paard is wel wat slimmer.

Zijn de mensgerichte paarden juist niet gefocust op de kist omdat er mensen in de buurt staan? Of omdat ze denken dat het mens de kist wel open zal maken.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 08:50

:D
...zegt wellicht iets over de mens.

Als het brokjes betreft zijn ze nog steeds heel vindingrijk.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 08:55

Ik ben wel benieuwd hoe zij in het onderzoek trouwens 'intelligent' definiëren. Bij mensen is het al onwijs complex om de intelligentie te meten, dus hoe doe je dat dan bij paarden? En kun je dat wel met één taak? En hoe definieer je 'mensgericht'? Zijn dat opdringerige paarden? Paarden met meer aandacht voor mensen? Hoe meet je dat? En in welke categorie vallen de eenkennige paarden die alleen op hun baasje gericht zijn?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 09:08

Ik denk dat het woord 'mensgericht' in de vertaling een beetje uit de boot valt als je het interpreteert als 'graag met mensen omgaan, naar de mens toetrekken, knuffelen etc.' .. de kern van het onderzoek is of een paard de aanwijzing door de mens ( het voordoen hoe de kist opengemaakt kan worden) wel of niet gebruikt om daarna zelf de gesloten kist open te maken om bij het voer te komen.

Of je daarmee het 'op de mens georienteerde' paard ( wel of niet het voorbeeld volgend) het predikaat intelligent of niet-intelligent kunt geven is wat mij betreft niet aangetoond. Ach, 't is ook maar het eerste onderzoek in zijn soort en ik denk dat het nog zeer open ligt welke conclusies je daaraan kunt verbinden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 09:12

Heeft iemand het oorspronkelijke artikel gelezen? Daar worden een aantal van die bedenkingen namelijk keurig genoemd.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 12:59

Mijn minder mensgerichte ruin hoef ik maar weinig uit te leggen en hij snapt het.
Mijn merrie, die echt het liefst op schoot zou zitten, wil heel graag mee werken, maar heeft heel veel uitleg en begeleiding nodig.
Kijkt dan ook meer naar mij dan naar wat ze aan het doen is.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:12

Mijn arab ging niet drinken uit de pomp drinkbak in de wei want hij vond het niet prettig als hij moest pompen, ging veel te zwaar voor zijn zachte edele neusje.. :+
Toen zei de pensionhoudster," hij is niet zo slim he, dat hij niet snapt hoe hij moet drinken.."
Maar ze had niet in de gaten dat hij z'n merrie naar de drinkbak stuurde om te duwen zodat hij kon drinken. :')
Je moet paarden heel lang observeren en goed kennen om dat soort dingen te zien, dit onderzoek kan nooit serieus genoemd worden, intelligentie kan je niet zomaar 'zien'...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:14

Mijn ruin is een echte denker, lijkt soms of ie zomaar een beetje staat te kijken, maar dat koppie maalt wel.
En dan ineens komt ie met iets slims.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 19:23

Ik denk het eraan ligt hoe hongerig zo'n paard is...... ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 19:24

Misschien is het tijd voor een bokt-paarden-iq-test?