Paarden lijden door crisis in Spanje

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GwenEllie

Berichten: 81
Geregistreerd: 16-09-12

Re: Paarden lijden door crisis in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:28

Heel erg jammer :(

DWitzel

Berichten: 386
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:29

En zijn Nederlanders die hier iets aan doen! Kijk eens op de website http://www.paardinnoodspanje.nl Voor €2,50 per maand ben je al sponsor! Komende maand oa actie voor de stichting bij EJ..

mika11

Berichten: 11142
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:31

De insteek van het topic is niet om de paarden redden, het gaat erom dat zoveel mensen het niet meer kunnen betalen.
Maar die mensen houden wel van hun paard en doen misschien wel allerlei moeite om hun paard te houden.
Totdat het niet langer kan, het paard mager is, geen hoefsmid meer heeft gezien.
Dan komt de slacht alsnog.
Maar je zult maar in de schoenen staan van zo iemand.

Schoentje, in Nederland gaat dit misschien ook wel gebeuren, dat er gewoon minder paarden moeten zijn. Zo rooskleurig ziet het er hier voor de komende jaren ook niet uit. :n

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:36

Als de paarden al op sterven na dood en ondervoed zijn levert slacht ook niks op natuurlijk, behalve dat het geld gaat kosten wat ze dus kennelijk niet hebben. :o

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:40

Dit topic moet gesloten worden, geen mod's aanwezig??
Lekker dan, word die andere gesloten. Topic van een mod zeker? Onder het mome van "meer reacties dan de andere". Hou je nou eens aan de regels, mods! >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:41

Mika daar heb je idd gelijk in....Ik hoop op een ander beleid in Nederland maar daar gaat het niet naar uitzien, ik ben bang dat ook hier harde klappen gaan vallen...

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:42

@dwitzel, En wat doen ze dan? Die paarden redden en in leven houden, of ze tijdig opsporen en correct slachten?

@mika, dat schrijf ik eerder toch ook, dat er in NL ook meer geslacht word. Ik vind dat ook prima, de groep paarden zal uitgedund moeten worden.
Ik kan idd ook niet goed worden als je ziet hoeveel er gefokt word, en dan niet het goed nagedacht fokken om een kwaliteitsvol sportpaard te fokken, maar het vermeerderen van paarden, die weinig toekomst hebben. Ook al is het voor eigen gebruik, r zijn al zoveel paarden die goed en lief zijn voor recreatie, maar waar geen nieuw baasje voor gevonden word, waarom dan zelf er een fokken met dat doel?

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:43

Het idee dat je je paard moet slachten omdat je niet meer voor hem kunt zorgen is best erg.
Maar ze gewoon *huppa opstraat schoppen en aan hun lot overlaten of verwaarlozen vind ik nog veel erger dan.
Vreselijk dat zoiets dan moet gebeuren.

Hier in Nederland weten genoeg mensen ook niet waar ze met de paarden heen moeten,
Te koop? ja voor bedragen waarbij je vroeger dacht "met dat paard is wat mis" of je raakt ze aan de straat stenen niet kwijt.

DWitzel

Berichten: 386
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Almere

Re: Paarden lijden door crisis in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 17:49

@Schoentje, Ophalen, opknappen, en indien mogelijk herplaatsen, ook in NL mogelijk. Paarden die niet herplaatsbaar zijn blijven bij de stichting! Maar kijk eens op de site of FB pagina..... En hongerdood of slachten, ja dat kan altijd nog..... Maar een paardenleven redden als dat nog kan vind ik persoonlijk het beste alternatief, hoewel ook ik besef dat het misschien een druppel op een gloeiende plaat is!

deniseqn

Berichten: 905
Geregistreerd: 15-01-12
Woonplaats: Amersfoort

Re: Paarden lijden door crisis in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:02

wat erg :(

lagavita

Berichten: 181
Geregistreerd: 29-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:21

Hmm ik woon per oktober in Portugal en heb daar 4 hectare grond. Wij runnen daar een bed and breakfast en ik zou wel een paar paarden kunnen redden van dat lot, opknappen en als ze dan goed bruikbaar zijn inzetten voor buitenritten bijvoorbeeld. Er moeten ongetwijfeld goede rijpaarden bijzitten.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:24

dandir schreef:
kohtje schreef:
Slachten is toch niet zo erg?



|o

Nee verhongeren is fijn!

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:29

DWitzel schreef:
@Schoentje, Ophalen, opknappen, en indien mogelijk herplaatsen, ook in NL mogelijk. Paarden die niet herplaatsbaar zijn blijven bij de stichting! Maar kijk eens op de site of FB pagina..... En hongerdood of slachten, ja dat kan altijd nog..... Maar een paardenleven redden als dat nog kan vind ik persoonlijk het beste alternatief, hoewel ook ik besef dat het misschien een druppel op een gloeiende plaat is!

Ook hier is al een overschot aan niet verkoopbare paarden.

Ragdollcat
Berichten: 14688
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:35

gordonb schreef:
hier in nederland gaat het toch ook al zo



In NL is het heel anders hoor, het gaat er veel netter aan toe en er is geen echte lijden.

Daar in Spanje is het horror, echt verschrikkelijk. En dat wil je echt niet weten hoor. Ze zijn daar niet zo diervriendelijk en dat is dan nog eens zacht uitgedrukt.

rocymax

Berichten: 6495
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:39

Er wordt ook handel gedreven met de paarden, uitgehongerd paard, toerist die komt ahh, oehh kopen voor 200 of 300 euro en het volgende uitgemergelde paard wordt aangeboden.
Er zijn ook heel veel mensen die het echt niet meer kunnen betalen maar die zoeken meestal een betere oplossing (weggeven, naar een manege geven of kinderboerderij)
Ik heb een vriend die bij de paardendierenbescherming werkt en dit weekend gaan ze 22 paarden ophalen, van alle leeftijden ook veulens, daar wordt dan een nieuwe eigenaar voor gezocht die het paard " krijgt" maar het nooit door kan verkopen, want het paard blijft eigendom van de dierenbescherming. Op zich helpen ze zo wel veel paarden aan een nieuwe eigenaar, maar het blijft een druppel op een gloeiende plaat.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:42

Ragdollcat schreef:
gordonb schreef:
hier in nederland gaat het toch ook al zo



In NL is het heel anders hoor, het gaat er veel netter aan toe en er is geen echte lijden.

Daar in Spanje is het horror, echt verschrikkelijk. En dat wil je echt niet weten hoor. Ze zijn daar niet zo diervriendelijk en dat is dan nog eens zacht uitgedrukt.

Dus als we echt wat vanuit Ned. willen doen gaan daar mensen heen met schietmaskers,richten slachthuizen op en betaal je mensen die met een paard komen die nog vlees op zijn botten heeft. En evt vrachtwagens laten rijden om paarden op te halen.

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Re: Paarden lijden door crisis in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:46

ja kohtje als ik het zo hoor/lees zou dat niet zo'n gek idee zijn...
ik vind het wel heel sneu, ook voor de mensen daar!
paard verkopen kan niet, geen geld om het te laten slachten maar ook geen geld meer voor voer etc...
dat moet heel erg zijn!

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: Paarden lijden door crisis in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:01

Sneu is het zeker, voor zowel mens als dier.
Kohtjes idee zou nog niet zo gek zijn. Die beesten kosten wat het kost willen redden en herplaatsen zie ik gewoon niet zo zitten, omdat je daarmee het probleem verplaatst. Er blijven dan te veel paarden en de mensen die een herplaatst paard hebben staan kopen dan geen paard meer bij mensen die dan net in de problemen komen. Het probleem word dus alleen maar opgeschoven, de enige oplossing imo is echt het uitdunnen van de hoeveelheid paarden.

lagavita

Berichten: 181
Geregistreerd: 29-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:13

Wat is er eigenlijk mis mee als mensen het paard uiteindelijk doorverkopen? Ok tuurlijk je krijgt daarbij gewoon handelaren die het om het gewin te doen is en dat wil je voorkomen, dat snap ik maar er zijn ook mensen die er veel tijd en energie in steken, kosten nog moeite sparen het dier te redden en als die er later wat aan kunnen verdienen waarom niet? Je maakt mij niet wijs dat stichtingen die die paarden opknappen de paarden daarna niet doorverkopen om de kosten te drukken/vergoeden. Of betaalt het asiel ook voor al die dierenartskosten die de nieuwe eigenaar voor het 'geschonken' paard maakt.

Zelf heb ik ruimte om paarden op te vangen als ik de stichting hiermee kan helpen. In portugal dan wel te verstaan net over de grens met spanje. Ik heb alleen niet de financiele middelen voor dikke dierenartsrekeningen. Voer etc dat moet nog wel prima gaan. Mochten ze er wat aan hebben dan wil ik me best beschikbaar stellen.

rocymax schreef:
Er wordt ook handel gedreven met de paarden, uitgehongerd paard, toerist die komt ahh, oehh kopen voor 200 of 300 euro en het volgende uitgemergelde paard wordt aangeboden.
Er zijn ook heel veel mensen die het echt niet meer kunnen betalen maar die zoeken meestal een betere oplossing (weggeven, naar een manege geven of kinderboerderij)
Ik heb een vriend die bij de paardendierenbescherming werkt en dit weekend gaan ze 22 paarden ophalen, van alle leeftijden ook veulens, daar wordt dan een nieuwe eigenaar voor gezocht die het paard " krijgt" maar het nooit door kan verkopen, want het paard blijft eigendom van de dierenbescherming. Op zich helpen ze zo wel veel paarden aan een nieuwe eigenaar, maar het blijft een druppel op een gloeiende plaat.

rocymax

Berichten: 6495
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:18

Als je zo'n paard overneemt(nadat ze hem opgelapt hebben) dan kan je het paard gewoon als van jezelf beschouwen, dus alle kosten en deugden zijn voor jou. Het enige dat ze willen voorkomen dat het paard de handel ingaat en er dus aan wordt verdiend. Dat is hier zo in Catalunya in de streek waar ik woon, Tarragona-Barcelona. Ik zal eens kijken of ik het linkje van hun website kan vinden voor het geval je je zou interesseren in een paardje. Maar het zit niet dicht bij Portugal, echter is de situatie in het zuiden nog veel nijpender en kan je misschien aan een adres daar komen. :)

rocymax

Berichten: 6495
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:23


lagavita

Berichten: 181
Geregistreerd: 29-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:29

Ik ga ook wel eens wat googelen en zal eens contact opnemen. Zelf wil ik graag trektochten gaan organiseren in Portugal maar gezien wij met minimale investeringen moeten beginnen kunnen wij wel een paar paarden een goed huis bieden maar voor de aanschaf niet veel betalen. Een paard redden geeft dan wel extra voldoening. Wij zitten vlak bij badajoz over de grens. Daar moet toch ook wel een organisatie te vinden zijn die zich inzet voor verwaarloosde paarden. Ervaring met paarden genoeg en helaas voor een reizend bestaan een paar jaar terug mijn eigen paarden verkocht. Ik mis het erg en nu we weer mogelijkheden hebben begint het wel te kriebelen. Ik heb zelf een zwak voor barokke paarden en zou er graag een paar een beter leven geven.

Dus als je wat weet toevallig dat meer bij mij in de buurt is doe maar even een pbtje. Ik spreek overigens spaans dus het mag gerust (graag zelfs) een spaanse organisatie zijn.

rocymax schreef:
Als je zo'n paard overneemt(nadat ze hem opgelapt hebben) dan kan je het paard gewoon als van jezelf beschouwen, dus alle kosten en deugden zijn voor jou. Het enige dat ze willen voorkomen dat het paard de handel ingaat en er dus aan wordt verdiend. Dat is hier zo in Catalunya in de streek waar ik woon, Tarragona-Barcelona. Ik zal eens kijken of ik het linkje van hun website kan vinden voor het geval je je zou interesseren in een paardje. Maar het zit niet dicht bij Portugal, echter is de situatie in het zuiden nog veel nijpender en kan je misschien aan een adres daar komen. :)

rocymax

Berichten: 6495
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:49

Ok, ik zit in de winter in Altea la Vella dus dan hoor ik nog wel eens meer van deze organisaties. Ik heb zelf ook wel eens zo'n idee gehad, want het geeft je idd veel voldoening als je een paar van deze paarden een goed huis kan geven :j Ik zal voor je uitkijken :)

lagavita

Berichten: 181
Geregistreerd: 29-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 20:14

rocymax schreef:
Ok, ik zit in de winter in Altea la Vella dus dan hoor ik nog wel eens meer van deze organisaties. Ik heb zelf ook wel eens zo'n idee gehad, want het geeft je idd veel voldoening als je een paar van deze paarden een goed huis kan geven :j Ik zal voor je uitkijken :)


Super dank je wel ik stuur je even pb anders gaat het straks te off topic. Ik zal de komende tijd gaan kijken hoe de omheiningen erbij staan en de dingen gereed maken voor eventuele paardjes.

DWitzel

Berichten: 386
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:14

Laat het wel duidelijk zijn dat ze bij http://www.paardinnoodspanje.nl alleen paarden ophalen waar ze ook de zorg en verantwoording voor op zich kunnen nemen! En dat als het moet deze paarden daar kunnen blijven! Deze mensen wonen in Spanje en hebben de ruimte en mogelijkheden, mede door onze steun! Herplaatsing betekent plaats voor een ander paard, maar nogmaals, ja er zijn er te veel om ze allemaal op te vangen! Maar dat wil nog niet zeggen dat het zinloos is! Elk gered paard is er één!!!