Goed voor je paard zorgen, hoe doe je dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 09:29

HijadelaLuna schreef:
Nee hoor, ik heb het gelezen. Maar heft dat de situatie van de winter op? Een paard snapt toch niet dat hij de hele winter op stal staat omdat hij ergens anders in de zomer niet naar buiten mag en op die stal wel? Daar wordt de situatie in de winter in mijn ogen niet beter van. De eigenaren snappen dat dit maar tot het voorjaar zo is, een paard niet.

Dat klopt, maar jij doet net of ze haar paard zodanig mishandelt dat de animal cops er wel pap van zouden lusten, je moet nou eenmaal roeien met de roeien die je hebt en soms zijn dat niet de meest ideale.

Onbekendx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 09:31

mijn pony's zijn van 11 tot 6 buiten in de wei en dan gaan ze lekker op hun stalletje met eten ! :Y)

dat lijkt mij wel goed voor je paard zorgen ? :o

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:03

xx_Horsiex schreef:
HijadelaLuna schreef:
Nee hoor, ik heb het gelezen. Maar heft dat de situatie van de winter op? Een paard snapt toch niet dat hij de hele winter op stal staat omdat hij ergens anders in de zomer niet naar buiten mag en op die stal wel? Daar wordt de situatie in de winter in mijn ogen niet beter van. De eigenaren snappen dat dit maar tot het voorjaar zo is, een paard niet.

Dat klopt, maar jij doet net of ze haar paard zodanig mishandelt dat de animal cops er wel pap van zouden lusten, je moet nou eenmaal roeien met de roeien die je hebt en soms zijn dat niet de meest ideale.

Als je geen goede riemen hebt zou je ook helemaal niet kunnen gaan roeien. In een situatie als deze zou ik voor het welzijn van mijn dier kiezen en het verkopen, of niet eens aangeschaft hebben in deze omstandigheden. Het welzijn van mijn dier gaat bij mij toch echt boven mijn eigen plezier, jammer dat niet iedereen daar zo over denkt.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:37

Sok schreef:
Luz_ElenaE schreef:
Niet iedereen heeft de mogelijkheid om 5uur zijn paard naar buiten te doen. Vooral buiten het weideseizoen om.

Hoeft geen weidegang te zijn, desnoods paddock. Anders vind ik dat je paard geen paardwaardig bestaan heeft.
Ik snap dat dat in de randstad bijvoorbeeld geen makkelijke opgave is. Daarom alleen al zou ik als ik in de randstad zou wonen geen paard nemen, puur en alleen omdat ik hem dan geen paardwaardig bestaan kan bieden. Of ga verhuizen naar een plek waar hij wel een aantal uur per dag buiten kan, als je zo nodig een paard wilt. Een paard is geen fiets die je maar binnen kunt laten staan. Simpelweg zielig en geestdodend voor zo'n dier.

Je scheert nu wel heel erg alles over een kam, jammer dat je niet wat verder gekeken hebt. De randstad heeft echt niet alleen maar steden, snelwegen, woonwijken en kantoren hoor. Je hebt 't Groene Hart, Haarlemmermeerpolder, Bollenstreek etc. En daar barst het van de paarden ! Bij mij op stal is zelfs 50 hectare land en de paarden gaan het hele jaar door naar buiten. Dat is pas zeldzaam in Nederland.

Een paard hebben is een keuze die je maakt, en JIJ bent als eigenaar verantwoordelijk voor het leven van dat dier. Dat is iets wat ik zelf heel serieus neem. Op een manege a la paardenfabriek had ik het snel gezien, dat is geen leven voor een paard wat mij betreft, achter tralies in een vieze stoffige stal, ongezond voer en niet naar buiten kunnen. Vanaf dat moment ben ik de keuzes gaan maken voor mijn paard en niet voor mezelf. Dat is waar het om gaat. Een dier heb je niet alleen om zelf plezier van te hebben, het dier moet bij jou een goed leven hebben en is daarvoor afhankelijk van de keuzes die JIJ maakt.

geerke

Re: Goed voor je paard zorgen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:58

goed voor je paard zorgen is ook...niet meer vragen dan dat je paard aankan.
Scheelt vooral veel blessures en enkele reis slacht.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 17:20

Maxielover schreef:
Sok schreef:
Hoeft geen weidegang te zijn, desnoods paddock. Anders vind ik dat je paard geen paardwaardig bestaan heeft.
Ik snap dat dat in de randstad bijvoorbeeld geen makkelijke opgave is. Daarom alleen al zou ik als ik in de randstad zou wonen geen paard nemen, puur en alleen omdat ik hem dan geen paardwaardig bestaan kan bieden. Of ga verhuizen naar een plek waar hij wel een aantal uur per dag buiten kan, als je zo nodig een paard wilt. Een paard is geen fiets die je maar binnen kunt laten staan. Simpelweg zielig en geestdodend voor zo'n dier.

Je scheert nu wel heel erg alles over een kam, jammer dat je niet wat verder gekeken hebt. De randstad heeft echt niet alleen maar steden, snelwegen, woonwijken en kantoren hoor. Je hebt 't Groene Hart, Haarlemmermeerpolder, Bollenstreek etc. En daar barst het van de paarden ! Bij mij op stal is zelfs 50 hectare land en de paarden gaan het hele jaar door naar buiten. Dat is pas zeldzaam in Nederland.

Een paard hebben is een keuze die je maakt, en JIJ bent als eigenaar verantwoordelijk voor het leven van dat dier. Dat is iets wat ik zelf heel serieus neem. Op een manege a la paardenfabriek had ik het snel gezien, dat is geen leven voor een paard wat mij betreft, achter tralies in een vieze stoffige stal, ongezond voer en niet naar buiten kunnen. Vanaf dat moment ben ik de keuzes gaan maken voor mijn paard en niet voor mezelf. Dat is waar het om gaat. Een dier heb je niet alleen om zelf plezier van te hebben, het dier moet bij jou een goed leven hebben en is daarvoor afhankelijk van de keuzes die JIJ maakt.

Neem aan dat je wel snapt wat ik bedoelde :Y)
Natuurlijk is er genoeg te vinden waar ze wel lekker naar buiten kunnen, maar het is wel degelijk moeilijker dan bij ons in het noorden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 08:45

Luz_ElenaE schreef:
Niet iedereen heeft de mogelijkheid om 5uur zijn paard naar buiten te doen. Vooral buiten het weideseizoen om.

Ook dat is mogelijk, als je het maar wil, ook in de randstad is er ruimte daarvoor, tenzij er helemaal geen grond omheen is maar dan vraag ik me af of je voor zo,n stal moet kiezen,
Er is altijd plek voor een paddock, waar de paarden in kunnen bewegen zoals rollen rennen en spelen,
Elke stal houder kan iets creeren om een paard meer beweging te geven en heel de dag buiten staan, maar de meeste willen dat niet en snap niet waarom?
Maar helaas zijn er ook eigenaren die denken dat een paard in stal hoort.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 09:18

Prisca schreef:
Jeetje gaat die discussie weer lopen??? Die is al JAAAAAAAREN gehouden en nog steeds niet verander ik van mening.

Ze maken deze sport onmogelijk en onbetaalbaar op deze manier. Straks komt er nog een wet en kunnen vele stallen hun deuren sluiten. GOED VOOR DE MARKT ZEG???.

Denk dat er nog steeds meer handelaren slecht voor hun paarden zijn dan particulieren....dus laten we aub ophouden hierover.

Ja, die discussie loopt nog steeds en verstomd niet zolang mensen het welzijn van hun dier zwaar ondergeschikt maken aan hun eigen behoeften en mogelijkheden. Hier ook een randstedeling, maar met blije paarden die ik zoveel buiten kan hebben als me goeddunkt. Veel dus. Het is wel ontzettend veel werk, maar ik zou niet met mezelf kunnen leven als ik ze veel zou moeten opsluiten. Bovendien wil ik ze heel lang gezond houden, en dat is een stuk lastiger als ze hele winters in een hokje doorbrengen.

Dus ja, laat de discussie voortduren, en laat het voor veel mensen onmogelijk worden. Een paard hebben is geen recht, maar een voorrecht...
Laatst bijgewerkt door Ninx op 16-09-12 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 09:18

Even buiten jullie discussie om:

ik vraag me ten zeerste af of hier geen sprake is van belangenverstrengeling. Wie heeft er baat bij enten tegen Rhino? Toch vooral de medicijnfabrikant. Wie heeft er baat bij een paard elke 6 tot 8 weken te laten controleren door een hoefsmid? Of tandartscontroles? De hoefsmid/DA/tandarts zou ik zeggen.

Vooral dat hoefsmid-verhaal. Is het niet juist belangrijk dat mensen kennis vergaren over het hoe&wat van paarden verzorgen? En dan bedoel ik zélf leren zien wanneer de smid, tandarts of DA moet komen.
Hoefverzorging... IMO heeft dat alles met goede voeding, huisvesting, beweging en zelf bijhouden te maken. En niet zo zeer met hoefsmeden of bekappers. Die komen daarna pas.

Begrijp me niet verkeerd, ieder paard en iedere eigenaar is anders. Als de een zelf niks aan de hoeven wil of kan doen, de hoeven snel groeien en het paard elke 6 weken bekapt wordt... je hoort mij niet. En zeker met ijzers is het nodig vaker te bekappen, omdat de hoef zelf niet meer slijt.

Toch is mijn vraag wie hier baat bij gaat hebben. Stel eerst eens de vraag op wie deze campagne invloed gaat hebben. Zijn dat de paardeneigenaren die te kort schieten in de verzorging? Mensen die het al jaren niet zo nauw nemen met de verzorging? Ik denk het niet.
Vervolgens lijkt het er erg op dat dit bericht ergens connectie heeft met de commercie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:30

paarden =commercie

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 11:27

Ninx schreef:
Prisca schreef:
Jeetje gaat die discussie weer lopen??? Die is al JAAAAAAAREN gehouden en nog steeds niet verander ik van mening.

Ze maken deze sport onmogelijk en onbetaalbaar op deze manier. Straks komt er nog een wet en kunnen vele stallen hun deuren sluiten. GOED VOOR DE MARKT ZEG???.

Denk dat er nog steeds meer handelaren slecht voor hun paarden zijn dan particulieren....dus laten we aub ophouden hierover.

Ja, die discussie loopt nog steeds en verstomd niet zolang mensen het welzijn van hun dier zwaar ondergeschikt maken aan hun eigen behoeften en mogelijkheden. Hier ook een randstedeling, maar met blije paarden die ik zoveel buiten kan hebben als me goeddunkt. Veel dus. Het is wel ontzettend veel werk, maar ik zou niet met mezelf kunnen leven als ik ze veel zou moeten opsluiten. Bovendien wil ik ze heel lang gezond houden, en dat is een stuk lastiger als ze hele winters in een hokje doorbrengen.

Dus ja, laat de discussie voortduren, en laat het voor veel mensen onmogelijk worden. Een paard hebben is geen recht, maar een voorrecht...

Ik zal je aan deze woorden helpen herinneren als het tij ooit voor je keert en je je paard ineens niet meer naar je eigen perfecte woorden kan houden. Kijken of je dan nog zo denkt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 11:31

mijn paard is helemaal niet zo blij als hij de hele dag buiten moet staan en het is rotweer.
Zelfs met dek om.....Dan staat hij te brullen om weer naar binnen te mogen.
Mijn fries kan zelf zijn stal in en uit lopen overdag en staat ook vaak binnen.Maar goed.Hij heeft de keus.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:37

xx_Horsiex schreef:
Ninx schreef:

Ik zal je aan deze woorden helpen herinneren als het tij ooit voor je keert en je je paard ineens niet meer naar je eigen perfecte woorden kan houden. Kijken of je dan nog zo denkt.

Nou, ook hier schijnt de zon niet altijd hoor ;-) Maar ik kan me niet voorstellen dat alle mensen wiens paarden zoveel binnen moeten staan, daar allemaal toe gedwongen worden door een noodsituatie... Jij wel? 9 uit 10 keer maken mensen die keuze gewoon, bewust of onbewust. Om redenen die meer met henzelf te maken hebben dan met hun paard. Het is een beetje de omgekeerde wereld wanneer we paarden als 'binnendieren' gaan houden en boos worden wanneer mensen dat ethisch niet juist vinden. En hier gaan ze ook vaak genoeg op stal in de winter als het echt spookt buiten. Niet omdat ze dat zelf perse willen, maar omdat de baas dan rustiger slaapt ;-)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:48

Ninx schreef:
Prisca schreef:

Wie zegt dat mijn paard niet blij is?. Ook al staat hij in de winter binnen?.
Als zo'n half gare inspecteur komt kijken en in 1 of meer uurtje moet checken of mijn paard happy is vind ik dat vrij ziek.

Terwijl ik moet toezien hoe mijn buren hun honden opsluiten in een hete schuur (effect auto) en dat mag wel allemaal. Maar mijn paard op stal mag niet ga toch weg...

Nee hoor laat mijn paard lekker zo weet precies wanneer hij happy is na 33 jaar paarden.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:58

Ik ken nog een paard die als je hem in de wei zette met andere paarden die binnen een uur al voor het draadje staat te draaien en gillen omdat die naar binnen wilde, zette je hem in de paddock ging die even rollen en stond die weer voor het draadje te wachten totdat iemand hem uit zijn "lijden" kwam verlossen dat paard kon je alleen gelukkig maken met beweging door erop te rijden of dingen met hem te doen en anders in stal staan daar stond die altijd rustig en tevreden vooral als er kindjes in de buurt waren. Deze is op zijn 29 gewoon aan ouderdom gestorven maar wel als een happy paard(heldere ogen en altijd attent). Moet je zo'n paard dan ook 24/7 in de wei/paddock zetten als die daar helemaal niet blij van wordt?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:03

Goed voor je paard zorgen, is meer dan alleen maar dat geruzie over hoe lang een paard buiten moet staan.
Er zijn paarden die genoeg buiten staan, maar schamele scharminkels zijn door slechte voeding en zorg.

Het gaat om het complete plaatje over hoe je goed voor je paard zorgt.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:16

@mika11

Echt maar hier worden merendeel alleen de mensen aangevallen die hun paard op stal hebben staan.
Omdat er binnen afstand niet een andere beter accommodatie voor handen is voor zowel ruiter als paard.

En ik kies ervoor mijn paard merendeel op stal te houden ivm veiligheid voor mezelf en andere (winter dan).
Maar mijn paard komt wel zijn box uit als er een dikke laag sneeuw ligt en bij andere een glijbaan is.
Ken er vele die afgelopen winter geïsoleerd stonden. Wat is dan beter?.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:08

Goede zorg zit in oneindig veel zaken: proberen zo correct mogelijk te rijden, jezelf niet eindeloos volstoppen zodat je paard door zijn hoeven zakt, kwalitatief goed voer, passend tuig, medische zorg, geduldig maar duidelijk communiceren, etc, etc, etc...
Het is dus niet zo dat ALLES geoorloofd is, zolang een paard maar buiten staat.

In mijn opinie moet je proberen alle facetten in gelijke mate serieus te nemen.
Het is voor mijn gevoel niet OF/ OF/OF maar EN/EN/EN... Hetgeen niet betekend dat ik nergens tekort schiet, want dat doe ik ongetwijfeld.

Het is niet zinvol om er vreemde argumenten bij te halen. Zoals de honden in de hete schuur. Mijn hond gaat 5x per dag naar buiten, EN de paarden gaan overdag ook het hele jaar rond naar buiten. Goed zijn voor je hond, en je paarden gaat dus samen. En dat ze naar buiten gaan, betekent niet dat ze NOOIT naar binnen gaan.
Paarden passen zich aan, zijn zeer vergevingsgezind.
Zelfs een paard dat dag na dag overvraagt wordt onder het zadel en flinke klappen krijgt, laat zich iedere dag weer trouw opzadelen.
Paarden kunnen zichzelf niet beschermen, daarom moeten wij dat doen.

Er zijn teveel mensen met teveel paarden in dichtbevolkte gebieden.
De meeste grond (klei) leent zich er niet voor, en pensionstallen willen evengoed graag geld verdienen en leveren dus in op welzijn.
Men investeert ook vaak in zaken die de klanten waarderen, maar die de paarden niks opleveren qua kwaliteit van leven (dus binnenbakken/ kantine's/ verwarmde zadelkamers in plaats van paddocks in de gebieden waar weidegang id winter niet mogelijk is).

Iedereen die al jaren paarden heeft, en zich in paarden wil verdiepen weet hoe het dier in elkaar zit: anatomisch, mentaal, instinct.
Dan weet je dus ook dat 1 of 2 uren vrije beweging, en misschien een klein beetje contact met andere paarden te weinig is.
Of je daar een punt van maakt en verder zoekt naar een plek die beter is voor je paard en wellicht iets minder voor jezelf heeft niet bij iedereen dezelfde relevantie.
Natuurlijk heb ik daar een mening over, en die spreek ik ook uit... daar is een forum voor.

In het gunstigste geval wordt vrije uitloop het jaar rond verplicht gesteld, en wordt gemeenten ook verplicht dit te faciliteren... want ook daar zit em natuurlijk de crux. Op die manier zou het voor iedere eigenaar mogelijk moeten worden zijn/haar paard naast alle andere goede zorg ook het belangrijkste te geven dat er is: frisse lucht, continue beweging en contact met soortgenoten.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:15

Luz_ElenaE schreef:
Ik ken nog een paard die als je hem in de wei zette met andere paarden die binnen een uur al voor het draadje staat te draaien en gillen omdat die naar binnen wilde, zette je hem in de paddock ging die even rollen en stond die weer voor het draadje te wachten totdat iemand hem uit zijn "lijden" kwam verlossen dat paard kon je alleen gelukkig maken met beweging door erop te rijden of dingen met hem te doen en anders in stal staan daar stond die altijd rustig en tevreden vooral als er kindjes in de buurt waren. Deze is op zijn 29 gewoon aan ouderdom gestorven maar wel als een happy paard(heldere ogen en altijd attent). Moet je zo'n paard dan ook 24/7 in de wei/paddock zetten als die daar helemaal niet blij van wordt?

Er is ook nog een andere optie, gewoon een uitloopstal... :+
Zo kan het paard zelf kiezen, zo kun je ook direct zien dat paarden toch wel héél veel buiten willen lopen en alleen voor een tukje of heel slecht weer naar binnen gaan! :j

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:16

Ik mis ook nog dat gedeelte van je paard niet overvoeren. Volgens mij blijf ik hier over zeuren maar ik zie zoveel veel te dikke paarden! Paarden die "lekker gevuld" zijn, spieren hebben waar geen spieren zitten (boven op de manenkam bijvoorbeeld) Paarden die amper meer kunnen rollen omdat ze zo dik zijn! dat vind ik ook bij dierenmishandeling horen danwel in het rijtje horen 'hoe zorg je goed voor een paard'.

nientje165

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:17

tegen rhino enten is nutteloos!
en elk dier heeft idd andere behoeftes !!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:19

vibabu schreef:
Ik mis ook nog dat gedeelte van je paard niet overvoeren. Volgens mij blijf ik hier over zeuren maar ik zie zoveel veel te dikke paarden! Paarden die "lekker gevuld" zijn, spieren hebben waar geen spieren zitten (boven op de manenkam bijvoorbeeld) Paarden die amper meer kunnen rollen omdat ze zo dik zijn! dat vind ik ook bij dierenmishandeling horen danwel in het rijtje horen 'hoe zorg je goed voor een paard'.

Volstrekt mee eens!!!!
Maar ook paarden die veel krachtvoer krijgen, en nauwelijks ruwvoer..... en dan met al die energie en maagpijn staan te kribbebijten, luchtzuigen, of weven en altijd voernijd hebben....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:21

nientje165 schreef:
tegen rhino enten is nutteloos!
en elk dier heeft idd andere behoeftes !!

Maar er zijn veel behoeften gelijk, voor alle paarden.....
Uitzonderingen zitten hem voornamelijk in de wijze van trainen, voeding, etc...
Uiteindelijk zijn alle paarden herbivoren, groepsdieren en bewegingsdieren.... daar zijn geen uitzonderingen op (behalve slecht gesocialiseerde dieren dan).

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:25

Ninx schreef:
Er zijn teveel mensen met teveel paarden in dichtbevolkte gebieden.
De meeste grond (klei) leent zich er niet voor, en pensionstallen willen evengoed graag geld verdienen en leveren dus in op welzijn.
Men investeert ook vaak in zaken die de klanten waarderen, maar die de paarden niks opleveren qua kwaliteit van leven (dus binnenbakken/ kantine's/ verwarmde zadelkamers in plaats van paddocks in de gebieden waar weidegang id winter niet mogelijk is).

Wat is daar mis mee?. Bedoel reed voor mij lol en is lekker en leuk als de sfeer en de accommodatie ook fijn en gezellig is. Ik kom namelijk wel voor mijn paard maar vind het ook leuk als je er wat kan drinken en eten en leuke sfeer is.

Je moet alleen even een onderscheid maken in 2 dingen je hebt stallen die niet de ruimte hebben of wel hadden en toch proberen het voor de mensen leuk te maken. Een zadelkamer en goede is nodig voor behoud tuig of die verwarmd is heeft niets met die ene extra paddock te maken zo ook de kantine enz..
Je spendeert er toch veel tijd dan is het leuk dat je meer hebt dan alleen die slechte bak en die caravan. Mensen kiezen daarvoor zoals ik.

Ik heb heel bewust voor een binnenbak gekozen waarom?. Omdat toen ik bij een boer stond ruim een jaar mijn paard in de winter met de dikke laag sneeuw zijn stal niet uitkon en mocht?. Ik heb liever die ene goede binnenbak dan al die slechte buitenbakken die ik gezien heb in mijn omgeving en geen enkele hield het vol afgelopen winter. Was nog nooit zo druk bij ons op stal.
Ik weet nu dat mijn paard regelmaat, aandacht en contact met andere paarden heeft. Tuurlijk zou leuker zijn als mijn paard in de winter ook meer naar buiten kon maar ja dan moet ik WEER meer betalen en eens houdt mijn geld ook op hoe graag ik het ook wil. Maar iedere stal zet iets extra's om in centen en niet in welzijn voor de dieren. DAAR ligt ook voor de meeste mensen de grens HUN GELD.

Jullie moeten dan niet gaan gillen dat je dan geen paard had moeten nemen maar kom als iemand al 33 jaar paarden (laatste is nu 12 jr) heeft gaat die nu ook niet weg want waar gaat die dan heen?. Wie zegt beter misschien wel handel of nog slechtere eigenaar. Vindt wegdoen of niet moeten nemen zo slecht excuus.
Toen ik begon hadden we als stallen veel meer ruimte vele hebben al moeten ruimen in deze omgeving en dus ook minder weiland en paddock ze willen blijven bestaan want het is hun boterham en hebben zelf vaak ook paarden.
Maar helaas onze omgeving is niet geschrikt om paard hele jaar erop te laten lopen. Plus met de drukke wegen vlak bij ben ik ook voorstander van dat de paarden alleen onder toezicht naar buiten gaan en liever niet in de nacht.

Gezamenlijk proberen we op onze stal er het beste van te maken binnen de mogelijkheden en ook geld van vele want vele hebben het toch moeilijker om alles rond te krijgen. En verkopen tja...tussen de rest op MP dat wil je ook niet als je gek bent van je dier.

Deze actie moeten ze doen tegen de diverse stalhouders en niet de eigenaren die willen heus wel alleen wat zijn de mogelijkheden binnen hun steeds kleiner wordende budget.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 16:57

Prisca schreef:
Ik kom namelijk wel voor mijn paard maar vind het ook leuk als je er wat kan drinken en eten en leuke sfeer is.

Je spendeert er toch veel tijd dan is het leuk dat je meer hebt dan alleen die slechte bak en die caravan. Mensen kiezen daarvoor zoals ik.

Tuurlijk zou leuker zijn als mijn paard in de winter ook meer naar buiten kon maar ja dan moet ik WEER meer betalen en eens houdt mijn geld ook op hoe graag ik het ook wil. Maar iedere stal zet iets extra's om in centen en niet in welzijn voor de dieren. DAAR ligt ook voor de meeste mensen de grens HUN GELD.

Deze actie moeten ze doen tegen de diverse stalhouders en niet de eigenaren die willen heus wel alleen wat zijn de mogelijkheden binnen hun steeds kleiner wordende budget.

Natuurlijk, iedereen is vrij om keuzes te maken. Het is niet voor niets dat dergelijke stallen vol staan, er zijn dus veel meer mensen die dezelfde keuzes maken die jij maakt.
In deze omgeving zijn er stallen waar paarden op prima weides het hele jaar rond buiten kunnen lopen, mooie ruime lichte boxen, goed hooi.
Toch zijn daar stallen leeg, en is het vol op stallen waar een binnenbak en kantine is, maar waar paarden binnen staan en de boxen ook nog eens minder ruim zijn ook... En ja, eerlijk gezegd begrijp ik dat niet.

Natuurlijk is het jammer wanneer het weer het niet toelaat te rijden. Maar met sneeuwbeslag of zonder ijzers kunnen ze heerlijk naar buiten, en paarden vinden het altijd zo waanzinnig lekker buiten in de winter. Lekkere berg hooi erbij, en ze vermaken zich uitstekend.
Dan kun je misschien niet rijden (al rijdt ik altijd wel met sneeuwbeslag), maar loopt je paard lekker buiten en las je gewoon even een kleine 'vakantie' in.
De meeste mensen rijden recreatief... dan is zo'n pauze inlassen helemaal niet zo erg. Voor sportpaarden overigens vaak ook geen overbodige luxe.

Ik kies voor 'doe het zelf' en dat is wel een hoop werk, maar geeft ook veel vrijheid. Ik ben niet duurder uit, maar ook niet goedkoper. Het komt op hetzelfde neer.

Over je laatste zin: stalhouders spelen in op de vraag van hun klanten. Als er veel vraag is naar uitloop, of men uitloop prefereert boven een kantine, kan de stalhouder daar op in spelen.
Jij geeft zelf aan het belangrijk te vinden dat er een kantine is, een binnenbak, een zadelkamer. Wanneer ruimte beperkt is, kan er dus geen uitloop gecreëerd worden wanneer mensen die andere zaken relevanter vinden.
In deze omgeving is er steeds meer vraag naar stallen met meer uitloop voor de paarden, je ziet dat stallen hier op in spelen en proberen oplossingen te zoeken hiervoor. Voor een deel creëert de vraag dus ook het aanbod, maar dan moet je het zelf wel echt belangrijk vinden.