Berust magnesiumtekort op rekenfout?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 21:39

Heb zorgvuldig uitgerekend hoeveel ze nodig hebben en dat omgerekend en zorgvuldig een passend maatschepje er bij gezocht met een grammen-weegschaal :)

Niet iedereen voert zomaar klakkeloos iets bij :)

CaPrIoLe`79

Re: Berust magnesiumtekort op rekenfout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 21:43

Was niet naar jou gericht, maar ik bedoel als anderen nu op een idee zijn gebracht en dan met zo`n megazak thuiskomen. De meesten zijn daar zorgvuldig mee, maar je hebt er altijd die er maar wat bijkiepen.
Ik heb ook wel interesse in zo`n zak. Nu nog even een boerenbond vinden die die wil bestellen.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 21:58

@connepon
Sammie schreef:
En daar ging het fout. De magnesiumbehoefte werd overgenomen uit een publicatie van Robert Puls (“Mineral levels in Animal Health” 1989). Dit is geen algemeen gebruikt naslagwerk voor mineralen behoeften van paarden. Was men hier iets zorgvuldiger te werk gegaan, dan had men gezien dat deze voedernorm enorm afwijkt van de gerenommeerde publicaties uit Amerika (Nutrient Requirement of Horses, NRC) of Duitsland (Deutsche Landwirtschaf-Gesellschaft, DLG).

Ik ga dus niet van de NL norm uit. Zoals ik het lees kloppen de getallen van NRC en DLG juist wel. Maar misschien lees ik verkeerd ;) Het lijkt me ook niet logisch dat die cijfers een factor 10 fout zouden zitten; dan zou een paard nauwelijks meer magnesium nodig hebben dan een mens. Ze zijn toch wel iets zwaarder :D

@Evelli Kende het spul niet in grootverpakking voor dierlijke consumptie. Zou voor mij overigens geen optie zij; bij paarden wil ik gegarandeerd dopingvrij spul. Vraag me af hoe lang zo'n grootverpakking houdbaar is. Bij één paard doe je er meer dan 10 jaar mee :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 22:11

Ik doe er met twee nsps ponys 1,5 jaar mee :)
Is ook zo lang houdbaar. En anders is het nog steeds voordeliger :)

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 00:01

koeke schreef:
@connepon
Sammie schreef:
En daar ging het fout. De magnesiumbehoefte werd overgenomen uit een publicatie van Robert Puls (“Mineral levels in Animal Health” 1989). Dit is geen algemeen gebruikt naslagwerk voor mineralen behoeften van paarden. Was men hier iets zorgvuldiger te werk gegaan, dan had men gezien dat deze voedernorm enorm afwijkt van de gerenommeerde publicaties uit Amerika (Nutrient Requirement of Horses, NRC) of Duitsland (Deutsche Landwirtschaf-Gesellschaft, DLG).

Ik ga dus niet van de NL norm uit. Zoals ik het lees kloppen de getallen van NRC en DLG juist wel. Maar misschien lees ik verkeerd ;) Het lijkt me ook niet logisch dat die cijfers een factor 10 fout zouden zitten; dan zou een paard nauwelijks meer magnesium nodig hebben dan een mens. Ze zijn toch wel iets zwaarder :D

Dat lijkt me ook ja. Ik zal eens aan Anneke vragen of ze er in een volgend artikel misschien iets over kan zeggen

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:22

Misschien kun je vragen of ze zo`n tabel opstelt met gemiddelde behoeftes van sportpaarden, recreatiepaarden, ponies etc? Dat lijkt me wel handig als mensen een controlemiddel zoeken.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 14:51

Evelli schreef:
Ik doe er met twee nsps ponys 1,5 jaar mee :)
Is ook zo lang houdbaar. En anders is het nog steeds voordeliger :)

Maar geef je dan zo'n 20 gram per pony per dag? Dan hanteer jij misschien die Nederlandse norm die dus veel te hoog zou zijn?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 17:30

Ik heb het nog eens nagezocht, maar op de meeste sites gaan ze van de volgens dit artikel correcte norm uit: Basisbehoefte per dag: ca. 0,015 gr per kg lichaamsgewicht. Voorbeeld: paard van 600 kg heeft (0,015 x 600=) 9 gram magnesium per dag nodig afkomstig uit het totale rantsoen. Werkende paarden: 0,019 - 0,030 gr per kg, Dracht(laatste 5 mnd): 0,015 gr, Lactatie(eerste 6 mnd) aflopend van 0,022 - 0,017 gr magnesium per kg lichaamsgewicht. Bron: NRC Nutrient Requirement for Horses 2007.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:44

Toevallig heb ik laatst bloedonderzoek laten uitvoeren bij mijn paard en hij constateerde ook magnesium te kort.
Heb het bij mijn vorige paard ook gehad en die reageerde er supergoed en snel op.
Heb op zijn aanraden Synovium Mgnuim besteld (via internet), maar dat is vrij prijzig en op de pot staat 50 gr per dag te geven.
Maar als ik bovenstaande lees zou dat weer veel te veel zijn.
En als die pot op is, wat zou dan het beste onderhoudsdosis zijn vraag ik me dan weer af.

Volgens hem zitten er in het meeste paardevoer te weinig magnesium in omdat het eeen vrij dure grondstof is.

Ik hoef trouwens niet terug te komen hoor, naar mijn dierenarts voor controle. Dus om het geld heeft hij het echt niet gedaan, enige waar aan hij heeft verdiend is het bloedonderzoek en dat heb ik laten doen om ddat ik dat zelf wilde, merkte gewoon dat er iets niet helemaal in orde was.