België: Ongeval met paard door slecht ruiterpad

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:23

geerke schreef:
wat ik niet begrijp....ik kijk altijd op de grond waar mijn paard loopt.Misschien ook uit gewoonte omdat het hier barst van de stukken rots en stronken.

Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Bovendien is het daar zo overwoekerd dat je het bijna niet ziet, zelf als je er op let. En ja, je kan op het fietspad rijden totdat je daar klachten over krijgt uiteraard. En echt aangenaam loopt dat ook niet voor je paard.

hpfan

Re: België: Ongeval met paard door slecht ruiterpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:56

hier bij ons in de buurt (ook België) is ook geen sprake van ruiterpaden. ook hier moeten we het stellen met fietspaden en vaak gewoon op de weg. ik vind het ook vaak zeer vervelend dat veel chauffeurs totaal geen respect hebben voor jou als ruiter. ze rijden gewoon supersnel voorbij en als je paard schrikt ofzo gaan ze niet stoppen, maar je gewoon vlug voorbijsteken.
ik vind het eigenlijk erg gevaarlijk om hier met een paard buiten te komen dat niet/nog niet helemaal verkeersmak is, vind ik eigenlijk wel jammer

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:58

Toevallig ben ik uit die buurt en ken ik het ruiterpad.

Schoolvriendin van mij woont per toeval aan het begin van de Laarstraat, waar het pad dus begint,
en rijdt daar zelf al JAREN en JAREN te paard, met de koets, etc etc. Nooit problemen gehad :n

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:01

hpfan schreef:
hier bij ons in de buurt (ook België) is ook geen sprake van ruiterpaden. ook hier moeten we het stellen met fietspaden en vaak gewoon op de weg. ik vind het ook vaak zeer vervelend dat veel chauffeurs totaal geen respect hebben voor jou als ruiter. ze rijden gewoon supersnel voorbij en als je paard schrikt ofzo gaan ze niet stoppen, maar je gewoon vlug voorbijsteken.
ik vind het eigenlijk erg gevaarlijk om hier met een paard buiten te komen dat niet/nog niet helemaal verkeersmak is, vind ik eigenlijk wel jammer

En dat is die eeuwige discussie hé. Je moet maar buitenkomen met een paard dat verkeersmak en onder controle is... maar die dieren moeten het ook leren natuurlijk! En ieder paard schrikt wel eens van iets en als er dan net een auto op centimeters langst komt...

@ Mi_Amore: dan heb je altijd al geluk gehad. Ik rij er niet dikwijls maar onlangs nog ben ik er nog geweest en ik vond het nu toch niet om over naar huis te schrijven en heb regelmatig toch enkele gevaarlijke dingen gezien. Niet alleen op dat pad maar ook op de omringende paden. In mijn ogen ziet een ruiterpad er toch iets anders uit.

Onlangs is er een vriendin op een ruiterpad gevallen met haar paard over een boomwortel. Er liggen er daar veel, ook heel leuk op een ruiterpad. Wij rijden daar ook dikwijls zonder probleem maar zij heeft pech gehad...

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:51

Het moest er maar eens van komen. Hier zelf rijd ik ook altijd op eigenlijke wandelpaden, mag je door met je paard, maar sommige zijn absoluut niet geschikt. Er is hier geen enkel officieel ruiterpad in de buurt (toch niet waar ik zonder trailer naartoe kan) En dat is jammer natuurlijk. Sommige paden zijn nu totaal niet meer toegankelijk wegens wildgroei, netels tot je knieën, takken in je gezicht, braamstruiken overal, ... Vreselijk soms.

En inderdaad, rond slingerende draad. Hier is het vooral prikkeldraad (!), het is dus altijd oppassen geblazen en goed je ogen uitkijken. Ik ben het wel gewend, maar één keertje niet kijken.. Ook is er op een pad in de buurt een grote put, waar gemakkelijk een ponyhoef inpast. Pony kan in die put zeer gemakkelijk iets breken. Zeer gevaarlijk. Ik ken ondertussen die put al, en weet 'm precies liggen, maar stel dat je het niet weet?

Kortom, om goede ruiterpaden te vinden moet je niet naar België komen. Gelukkig heb ik hier in de buurt een zàlig mountainbike pad wat echt super goed ligt. Het word gebruikt door menners, dus ideaal :D Jammer genoeg is het toch een hele rit voor ik er geraak..

Edit; Oja, zou me sterk verwonderen dat CD&V zich aan zen belofte houd.. Die politiekers hier, jeetje :roll:

Luusje1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:54

Tja zo'n slecht ruiterpad... had daar ook een keer last van had toen gebroken rib en gekneusde arm... |(

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 16:41

Citaat:
Hun paard raakte verstrikt in een rondslingerende ijzeren afsluitingsdraad en werd in de sloot gekatapulteerd.

door de verwoording hiervan moest ik eigenlijk heel hard lachen :') maar is het ruiterpad nu slecht onderhouden, of lag er gewoon een afsluitingsdraad ergens, wat kan gebeuren? Tuurlijk moet erop gelet worden, maar je moet als ruiter evengoed ook opletten waar je gaat, en als je iets ziet liggen kun je dit ook van het pad af halen. Wat niet wegneemt dat dat stuk draad daar niet hoort hoor, maar fouten maken is menselijk.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 18:19

@Dana82: zelf ben ik er maar 1x over gereden en had toen nergens last van.

Maar serieus, schoolvriendin rijdt daar al 10 jaar meerdere malen per week over te paard en te fiets en heeft nog nooit wat meegemaakt!

adesso

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:46

Dana82 schreef:
hpfan schreef:

En dat is die eeuwige discussie hé. Je moet maar buitenkomen met een paard dat verkeersmak en onder controle is... maar die dieren moeten het ook leren natuurlijk! En ieder paard schrikt wel eens van iets en als er dan net een auto op centimeters langst komt...

@ Mi_Amore: dan heb je altijd al geluk gehad. Ik rij er niet dikwijls maar onlangs nog ben ik er nog geweest en ik vond het nu toch niet om over naar huis te schrijven en heb regelmatig toch enkele gevaarlijke dingen gezien. Niet alleen op dat pad maar ook op de omringende paden. In mijn ogen ziet een ruiterpad er toch iets anders uit.

Onlangs is er een vriendin op een ruiterpad gevallen met haar paard over een boomwortel. Er liggen er daar veel, ook heel leuk op een ruiterpad. Wij rijden daar ook dikwijls zonder probleem maar zij heeft pech gehad...

ik heb echt een bomproof paard heeft nergens schrik van maar gelijk de auto's hier in belgie rijde schrikt ze ook soms gewoon rakelings langs mij af...
als mijn paard een pas opzij zet zitte we tegen de auto

stefaniepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:09

geerke schreef:
wat ik niet begrijp....ik kijk altijd op de grond waar mijn paard loopt.Misschien ook uit gewoonte omdat het hier barst van de stukken rots en stronken.

Bij mij hetzelfde... Ik kijk ook constant of er iets op mijn pad ligt. Ik zit vlakbij de bossen die half worden beheerd door Natuurpunt. Vroeger had je zandwegen om met de paarden door te rijden. Deze hebben ze nu afgesloten. Gezellige paden voor voetgangers hebben ze er wel bijgemaakt. En als je dan denkt dat je daar met je paard kan doorwandelen denk je verkeerd. Grote boomwortels, vele putten, stenen, en in de weghangende takken... Er is 1 kort stukje officieel ruiterpad (nog geen 500 meter). Wat is daar onlangs gebeurd? De gemeente heeft er 2 putjes gezet ( voor gas, water of dergelijke dingen) met een ijzeren deksel van ongeveer 30 op 20 cm. Het ligt bijna in het midden van het smalle padje, als je het niet zou weten te liggen, rijdt je er gewoon recht op... En dan nog niet te spreken over wat glas, kapotte stukken van een achterlicht enz. dat die werkmensen op het padje hebben achtergelaten. DE brede zandwegen hebben ze vol met kiezelstenen liggen. Ik begrijp dat dit beter is voor de bewoners, de weg ligt er anders in slechte staat bij. Maar de gemeente heeft een verharding van de weg geweigerd. Dit zou bestaan uit een soort verhard zand, hiernaast zou nog plaats zijn geweest voor een stuk met losser zand voor de paarden. Als ik het dan op de weg ga zoeken, erger ik me weer aan die gestoorde chauffeurs, die ook nergens worden gewaarschuwd met verkeersborden dat er hier paarden komen. Buiten rijden is voor mij dus niet altijd een pretje, wat het normaal toch hoort te zijn. :(

Ik weet dat ze hier in België initiatieven nemen en de paardensport te promoten en veilig er te maken, maar ikzelf heb er nog niets van gezien. Dat ze eerst maar eens aan hun huidige ruiters denken die het al moeilijk genoeg hebben om een beetje veilig en plezierig te kunnen buiten rijden!

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:20

jeetje, das niet ver van mij af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:52

Natuurpunt wil geen ruiters/menners toelaten op de wandelpaden in hun stukken natuurgebied om de simpele reden dat de wandelaars dan ondersteboven gedenderd worden door idioten die overal doorheen razen in galop en dat de hoeven/wielsporen de paden teveel om zeep helpen, ruiters rijden teveel naast de paden ipv er op etc etc etc.
Weet ik omdat ik tijdje met hen heb samengewerkt (ik huurde er weides van) en ik heb dat toen nagevraagd.

Met andere woorden, door een paar onbeschofte boeren wordt iedereen gestraft. Zal je ook wel hebben bij mensen met een quad en mountainbikers, maar toch.

Vlakbij mijn winterpension zijn er ook brede veldbanen, wordt veel gebruik van gemaakt door ruiters en menner. Op diezelfde paden zijn sinds vorig jaar een flinke hoop mountainbike routes aangelegd in een netwerk. Het is intussen gewoon levensgevaarlijk om daar nog met een ietwat onervaren of schrikkerig paard te rijden. Ofwel blijven ze in groep rijden zodat je met je paard op de smalle berm moet vlak naast een diepe sloot van amper 50cm breed, ofwel krijg je massa's verwijten "dat je niet thuishoort op hun pad" ofwel hebben ze een twijg bij en meppen ze je paard gewoon op de kont of laten ze het schrikken door langs achter aan te rijden en keihard te brullen als ze er plots naast zijn.

Veel paden worden ook gewoon door boeren afgesloten en mee omgeploegd en dergelijke, of voorzien van prikkeldraad om de koeienweide net dat metertje extra uit te breiden.
Om over de kapotte flessen drank nog maar te zwijgen, blikjes en op 1 plek zelfs een heuse verzameling naalden...

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:21

Jammer genoeg verhuizen we als Hollander naar Belgie vanwege de ruimtelijke opzet ( denk ik)maar ja, dan komt ook weer dat je met je paard(en) wilt rijden. Ik ken alle gebreken die vermeld zijn. Gelukkig wonen we nu nog in het grensgebied met Nederland en al die prachtige paden daar..super.. maar Belgie heeft sowieso inderdaad slecht wegennet, vreemde opvattingen over mensen die met hun dier(en) lopen/ rijden en ik heb weleens vermoed dat er punten zijn te verdienen hier als men je van de sokken kan rijden, vooral met dieren erbij is de ramp compleet. Er is al 2 keer moedwillig op mij en de 3 honden ingereden en te paard is het hier enorm gevaarlijk langs de wegen. Er zijn weinig aparte fietspaden om langs uit te wijken en bermen zijn te smal. Daarbij mag men overal in Belgie 70 rijden, behalve in dorpskern... dus ook op kleine wegen ben je je leven niet zeker. Hoewel Belgie wel campagnes hiertegen heeft gevoerd om begrip voor ruiters te kweken. Wat inderdaad nog leuk is om even doorheen te rijden wordt verstoord door quadrijders/ crossmotoren die ook zelfs 'hindernissen' aanleggen in bospad zodat ze met die dingen kunnen springen maar waar ik met paard/ te voet over struikel. Het is vaak ook de mentaliteit. Er rijden hier veel mensen te paard langs ons huis en naar het onverharde gedeelte en de gemeente strooit hier doodleuk elk jaar stug 2 keer gebroken steen/puin op de wegen... om ze begaanbaar te houden...echt... je breekt je nek dus 2 keer per jaar een paar weken... Als er grote stenen blijven liggen gooi ik ze het bos in zodat ruiters/ wandelaars etc. niet over dezelfde steen vallen.. wel zo netjes. Als ik zie dat ergens prikkeldraad oversteekt, zou ik dit ook wegbuigen voor degene die op hetzelfde pad zou komen? Misschien nog een idee om met meerdere paardeneigenaren zo'n pad te gaan onderhouden? Een comitée in overleg met de gemeente?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 07:43

liekensancho schreef:
Jammer genoeg verhuizen we als Hollander naar Belgie vanwege de ruimtelijke opzet ( denk ik)maar ja, dan komt ook weer dat je met je paard(en) wilt rijden. Ik ken alle gebreken die vermeld zijn. Gelukkig wonen we nu nog in het grensgebied met Nederland en al die prachtige paden daar..super.. maar Belgie heeft sowieso inderdaad slecht wegennet, vreemde opvattingen over mensen die met hun dier(en) lopen/ rijden en ik heb weleens vermoed dat er punten zijn te verdienen hier als men je van de sokken kan rijden, vooral met dieren erbij is de ramp compleet. Er is al 2 keer moedwillig op mij en de 3 honden ingereden en te paard is het hier enorm gevaarlijk langs de wegen. Er zijn weinig aparte fietspaden om langs uit te wijken en bermen zijn te smal. Daarbij mag men overal in Belgie 70 rijden, behalve in dorpskern... dus ook op kleine wegen ben je je leven niet zeker. Hoewel Belgie wel campagnes hiertegen heeft gevoerd om begrip voor ruiters te kweken. Wat inderdaad nog leuk is om even doorheen te rijden wordt verstoord door quadrijders/ crossmotoren die ook zelfs 'hindernissen' aanleggen in bospad zodat ze met die dingen kunnen springen maar waar ik met paard/ te voet over struikel. Het is vaak ook de mentaliteit. Er rijden hier veel mensen te paard langs ons huis en naar het onverharde gedeelte en de gemeente strooit hier doodleuk elk jaar stug 2 keer gebroken steen/puin op de wegen... om ze begaanbaar te houden...echt... je breekt je nek dus 2 keer per jaar een paar weken... Als er grote stenen blijven liggen gooi ik ze het bos in zodat ruiters/ wandelaars etc. niet over dezelfde steen vallen.. wel zo netjes. Als ik zie dat ergens prikkeldraad oversteekt, zou ik dit ook wegbuigen voor degene die op hetzelfde pad zou komen? Misschien nog een idee om met meerdere paardeneigenaren zo'n pad te gaan onderhouden? Een comitée in overleg met de gemeente?

Heel herkenbaar wat je daar allemaal zet. Er zijn wel heel mooie gebieden om te gaan rijden maar, tenzij je er toevallig woont, je hebt hier bijna altijd een trailer nodig om ergens te gaan rijden. Hier zien wij ook steeds meer bospaden verdwijnen doordat ze er steentjes opgooien, zodat de auto's erover kunnen omdat er overal vakantiewoningen (die toch permanent bewoond worden) worden gezet. Of omdat die sluipwegen sowieso veel gebruikt worden, verharden ze maar meteen. Om horendol te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 19:59

In de buurt van mijn weiland zitten best leuke paden. Kan je ook mooi galopje overheen doen TOT ze plots beslissen dat een tractor niet meer in een putje mag rijden en ze daar ook steengruis gooien.

Je mag met je paard trouwens niet op het fietspad in België, alleen over een suggestiestrook (zo'n rode fietsbaan maar dan zonder de witte stippellijn). Of je van je sokken gereden wordt is dan maar jouw probleem. Steeds meer en meer banen waar je 70 mag zijn ze hier aan het uitbreiden naar 90. Dus wat krijg je? 50 in de dorpskern en dan plots whoem, gas open en gaan!

Ook zo'n stunts zijn wandelaars die in het midden van je pad blijven lopen of die kinderen op je af sturen, die al gillend naar je toe gestormd komen. Hatelijk!

Of de gemeente geeft aan dat ze een ruiterpad aanleggen en als je op verkenning gaat blijkt het helemaal in asfalt te zijn.... En te delen met wandelaars, fietsers en skaters :+

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 08:35

Varekaj schreef:
Of de gemeente geeft aan dat ze een ruiterpad aanleggen en als je op verkenning gaat blijkt het helemaal in asfalt te zijn.... En te delen met wandelaars, fietsers en skaters :+

Wat een stel idioten zeg :roll: Zijn ze nu al helemaal dom?

Ik hoop echt dat dit de ogen opent van de mensen die hier iets mee te maken hebben. (dus die de wandelpaden onderhouden etc) Het is echt nodig, inderdaad zeker nu de paardensport zo gepromote wordt in België.

Nogmaals, heb ik best geluk met de paden waar ik (kan) rijden hier in de buurt. Meestal zijn ze prima, maar grotendeels wel op straat. Gelukkig heb ik een doodbraaf paard dat niet zo snel gaat verschieten, maar een paard blijft een paard natuurlijk.. Ik heb echt al zulke idioten naast mij zien voorbijrazen.. Al half vloekend en schreeuwend achter me. Deprimerend gewoon. Geen respect. Had echt eens zin om mijn favoriete vinger te gebruiken, heb me gelukkig kunnen inhouden. :=

Claxoneren heb ik nog niet voor gehad, wel eens dat mensen goed willen doen door hun motor af te zetten, maar bij het opzetten van de motor mijn paard juist meer schrikt dan normaal. Daar spring je dan 2m vooruit op je paard _O-

Heb wel eens een zeer lieve chauffeur van een voorbijrazende ambulance gehad, heeft die gewoon even de sirenen afgezet en pas een eind verder weer opgezet :) Vond dat heel aardige actie. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 11:44

Ik heb al met de claxon van een vrachtwagen te maken gehad. paard ging erg twijfelend over een spoorwegovergang omdat daar rubber spul tussen de rails lag ipv het standaard houten gedoe. Vond ze beetje raar, maar ze ging wel. En nét als ze haar 4e voet op dat rubber zet ging een vrachtwagen achter me (was blijkbaar komen aanrijden intussen) vol op zijn toeter staan. Nou was dat paard bomproof maar mijn God, ik schrok me half dood en zij ook. Gelukkig deed ze niet meer dan in een hupje achterwaarts weer van het rubber af en er wat beduusd naar staan kijken. Denk niet dat paard doorhad dat die tuut van achter d'r kwam :')

Ik ben nog nooit ZO kwaad geweest als toen. Heb die man echt verrot gescholden en zijn gegevens overgemaakt aan de politie. is nooit wat mee gedaan ,kreeg alleen de melding "ga daar dan niet rijden als je paard er niet overheen wil". Het is er nota bene een soort sluipweg (net gepast voor 2 auto's, vrachtwagens horen er helemaal niet!) en het was de 1e keer dat ze die rubber zag, gewone spoorwegen stapt ze zo over...