liekensancho schreef:Jammer genoeg verhuizen we als Hollander naar Belgie vanwege de ruimtelijke opzet ( denk ik)maar ja, dan komt ook weer dat je met je paard(en) wilt rijden. Ik ken alle gebreken die vermeld zijn. Gelukkig wonen we nu nog in het grensgebied met Nederland en al die prachtige paden daar..super.. maar Belgie heeft sowieso inderdaad slecht wegennet, vreemde opvattingen over mensen die met hun dier(en) lopen/ rijden en ik heb weleens vermoed dat er punten zijn te verdienen hier als men je van de sokken kan rijden, vooral met dieren erbij is de ramp compleet. Er is al 2 keer moedwillig op mij en de 3 honden ingereden en te paard is het hier enorm gevaarlijk langs de wegen. Er zijn weinig aparte fietspaden om langs uit te wijken en bermen zijn te smal. Daarbij mag men overal in Belgie 70 rijden, behalve in dorpskern... dus ook op kleine wegen ben je je leven niet zeker. Hoewel Belgie wel campagnes hiertegen heeft gevoerd om begrip voor ruiters te kweken. Wat inderdaad nog leuk is om even doorheen te rijden wordt verstoord door quadrijders/ crossmotoren die ook zelfs 'hindernissen' aanleggen in bospad zodat ze met die dingen kunnen springen maar waar ik met paard/ te voet over struikel. Het is vaak ook de mentaliteit. Er rijden hier veel mensen te paard langs ons huis en naar het onverharde gedeelte en de gemeente strooit hier doodleuk elk jaar stug 2 keer gebroken steen/puin op de wegen... om ze begaanbaar te houden...echt... je breekt je nek dus 2 keer per jaar een paar weken... Als er grote stenen blijven liggen gooi ik ze het bos in zodat ruiters/ wandelaars etc. niet over dezelfde steen vallen.. wel zo netjes. Als ik zie dat ergens prikkeldraad oversteekt, zou ik dit ook wegbuigen voor degene die op hetzelfde pad zou komen? Misschien nog een idee om met meerdere paardeneigenaren zo'n pad te gaan onderhouden? Een comitée in overleg met de gemeente?
Heel herkenbaar wat je daar allemaal zet. Er zijn wel heel mooie gebieden om te gaan rijden maar, tenzij je er toevallig woont, je hebt hier bijna altijd een trailer nodig om ergens te gaan rijden. Hier zien wij ook steeds meer bospaden verdwijnen doordat ze er steentjes opgooien, zodat de auto's erover kunnen omdat er overal vakantiewoningen (die toch permanent bewoond worden) worden gezet. Of omdat die sluipwegen sowieso veel gebruikt worden, verharden ze maar meteen. Om horendol te worden.