Genmutatie verantwoordelijk voor de telgang

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

musiqolog

Re: Genmutatie verantwoordelijk voor de telgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:45

@spretje Huh? Ik ben geen bioloog, maar paarden zijn volgens mij toch echt dravers hoor... net als andere onevenhoevigen (neushoorns, tapirs), evenhoevigen (koeien, schapen, geiten, varkens), roofdieren (katten, honden) en... apen (ook mensen): kijk maar eens hoe wij onze armen bij het lopen zwaaien. Olifanten en kameelachtigen zijn telgangers. (Snap je ook waarom een kameel een "schip der woestijn" wordt genoemd: je wordt er zeeziek op!)

Wat natuurlijk wel kan, is dat veel wilde paarden de boven beschreven genmutatie hebben, en zo aan hun tölt en (soms) telgang komen. Jouw argument van het onherbergzame gebied gaat trouwens maar gedeeltelijk op: de tarpans waar onze paarden van afstammen, komen van de steppen, uitgestrekte vlakten waar een paard perfect op kan doordraven.

Tenminste: dit is wat ik altijd geleerd heb. Als het héél anders zit, geloof ik je graag, mits je met bronnen komt.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:19

http://www.osteopathievoorpaarden.com/gangenpaarden.pdf

Olifanten zijn dus tölters.
Ik heb inderdaad ook begrepen dat de oude rassen konden tölten. Daarom zijn er ook vaak exemplaren van oude rassen zoals de arabier of andalusier die ook kunnen tölten. Ik heb ook al eens een cursus van Liz Graves gevolgd en daaruit bleek dat paarden die kunnen tölten ook een iets andere lichaamsbouw hebben. Daarom kun je de tölt aan niet-gangende paarden ook niet aanleren, die zijn er fysiek niet toe in staat. Helaas heb ik daar dus geen bron van :+ .

Draf vonden de soldaten handig, het is uniform in zowel snelheid als beweging. Bovendien zijn dravende paarden handiger voor de koets, er kan meer kracht gezet worden.

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:24

ik zeg niet dat het heel anders zit, ik heb alleen gehoord en gelezen in div. stukken dat de voorouders van onze paarden (toen ze nog drie tenen hadden) tolten. Tarpans kwamen pas veel later, ik zeg ook niet dat de eerste paardachtigen niet konden draven, ik wil alleen zeggen dat de tolt een natuurlijke gang is van oorsprong en veel rassen die nog dicht bij de natuur staan vertonen deze soms ook nog spontaan (fries, arabier bijv. ijslander mag duidelijk zijn). Ik geloof trouwens dat ik deze info hier ergens heb gelezen, of het was op het gangenpaardenforum, klinkt aannemelijker.
Zie ook het commentaar hierboven :D
Laatst bijgewerkt door spretje op 03-09-12 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:25

noivadapaz schreef:
Ik heb ook al eens een cursus van Liz Graves gevolgd en daaruit bleek dat paarden die kunnen tölten ook een iets andere lichaamsbouw hebben. Daarom kun je de tölt aan niet-gangende paarden ook niet aanleren, die zijn er fysiek niet toe in staat.

Dat klinkt erg interessant maar dan ben ik ook benieuwd wat de overeenkomsten zouden moeten zijn tussen een paso fino, een saddlebred en mijn kortpotige IJslander? Het verhaal over het gen lijkt me dan aannemelijker eigenlijk.

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:27

Het afhangende kruis ? Om maar eens een vergelijk te noemen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:36

Neuh... 't is een vierganger. Saddlebred met afhangend kruis kan ik zo ook niet voor me zien.

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:37

Zoals je wilt...
een saddle bread laat de gang vaak ook niet eens zien van nature, het meot er echt "ingereden' worden, om het maar eens zacht uit te drukken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:14

Da's met veel IJslanders toch ook, zijn er waar je heel goed moet zoeken naar het töltknopje.

Vraag me nu ineens af hoe het zit met de gangenpaarden die geen draf laten zien. Dus dat het gen, waar dit topic tenslotte over gaat, bij het ene ras sterker doorwerkt dan bij het andere, en hoe dat dan komt. En waarom bij kruisingen met driegangers bij voorbeeld een paso fino of rocky mountain beter de extra gang doorgeeft dan een IJslander.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:38

spretje schreef:
Het afhangende kruis ? Om maar eens een vergelijk te noemen?

Dan gaat het verhaal van de Arabier niet op..Die heeft geen afhangend kruis.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:43

noivadapaz schreef:
Draf vonden de soldaten handig, het is uniform in zowel snelheid als beweging. Bovendien zijn dravende paarden handiger voor de koets, er kan meer kracht gezet worden.

Draf is voor Soldaten niet handig. Die zitten(zaten)uren in het zadel en willen een zo vlak mogelijke gang.

Het huidige warmbloedpaard stamt heel vaak af van de Karrossiers, de koetspaarden dus(Gelders, Groningers, Oldenburgers, Holsteiners). Die moesten snel zijn en ruimgrijpende gangen hebben om snel met de koets te gaan.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:33

En hoe zit het dan met rijpaarden die in stap nog wel eens willen telgangen? KWPNers kunnen dus ook zo'n mutatie hebben?

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 07:28

Of rugpijn....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:45

Ehh... we hébben het over rijpaarden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:48

Brennie schreef:
En hoe zit het dan met rijpaarden die in stap nog wel eens willen telgangen? KWPNers kunnen dus ook zo'n mutatie hebben?

Rijtechnische fout.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:51

Koper schreef:
Ehh... we hébben het over rijpaarden.

Reageer je op mijn post? :)

Indien ja, de rijpaarden stammen voor een grootdeel inderdaad van die koetspaarden af. Zeker als we het hebben over KWPNers (waar in de fokkerij ook npogal eens gebruikt wordt gemaakt van Holsteiner en Oldenburgerbloed)

Indien nee,...niks gezegt :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:53

Ik reageerde op Brennie, sorry voor de onduidelijkheid :D

Maar aanvulling op wat jij schrijft: mijn paard stamt af van paarden die geen koetspaard hoefden te worden. Daarom is het een gangenpaard, en naar mijn idee meer rijpaard dan een oldenburger oid :) Dus uitsluitend rijpaard, en geen rij- en koetspaard.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:10

Koper schreef:
Ik reageerde op Brennie, sorry voor de onduidelijkheid :D

Maar aanvulling op wat jij schrijft: mijn paard stamt af van paarden die geen koetspaard hoefden te worden. Daarom is het een gangenpaard, en naar mijn idee meer rijpaard dan een oldenburger oid :) Dus uitsluitend rijpaard, en geen rij- en koetspaard.

Ijslanders waren toch ook trek en lastdieren? Of eigenlijk: werden voor ik weet niet wat gebruikt op ijsland?

Maar verder deels eens. Een rijpaard tegenwoordig moet over 3 uitmuntende gangen beschikken anders is het als rijpaard niet bruikbaar. In de dressuurring wordt een rijpaard ongenadig afgestraft als het in telgang gaat. Oldenburgers KWPNers(op de Tuigpaarden na) en Holsteiners worden nu ook niet meer als koetspaardgefokt. Maar inderdaad, ze waren het vroeger wel.

Komt Tolt en Telgang met regelmaat voor bij de Iberische rassen? Want de voorouders van de Duitse en Nederlandse paarden stammen daar van af. En ik weet dat de ferme knieactie zeer populair was omdat dat er erg mooi en imponerend uitzag. Maar ik weet niet of ze ook nog extra gangen hadden.

Edit Engelse rassen weggehaald. Die stamden nu juist in het geheel niet van de spaanse paarden af.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:15

NatasjavE schreef:
Ijslanders waren toch ook trek en lastdieren? Of eigenlijk: werden voor ik weet niet wat gebruikt op ijsland?

Met die wegen daar? Nee joh, hadden ze boten voor :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:24

Koper schreef:
NatasjavE schreef:

Met die wegen daar? Nee joh, hadden ze boten voor :D

Aha, weer wat geleerd :D

*ziet een bootje over een beroerde weg geduwt worden :') *