Mindim schreef:Welke tak van paardensport heeft de meeste sportgerelateerde slachtoffers dan? Er zijn relatief nogal wat slachtoffers te betreuren in en direct na dit soort races. Dit goed praten door misstanden in andere takken van paardensport te noemen is naar mijn mening zwakke argumentatie.
Ook in andere takken van sport zijn idd misstanden en verdienen geen schoonheidsprijs, maar maakt dit niet beter.
Dat je eigen paard het fijn vind om tijdens een rit de competitie te voeren en graag wil rennen, tja, ik snap niet wat dat er mee te maken heeft?
Dan mag je je paard de kling over jagen?
Verder is europa gelukkig geen amerika, maar engeland heeft een fijne reputatie op het gebied van dit soort races ivm ongelukken. Vooral de hindernisbanen. Men stelt de paarden daar bewust aan een behoorlijke kans op ongelukken of een dodelijke afloop bloot. Meer dan 7 km galopperen en 30 enorme hindernissen springen.
Dat je je paard een groot plezier doet door voluit over het strand te gaan, daar hoeft het geen renpaard voor te wezen hoor, daar doe je de meesten een plezier mee. Dat de renpaarden graag hard gaan en dat graag doen, geloof ik meteen, dat ze lastig zijn terug te pakken ook en dat de competitie er in zit ook. Wat heeft dat te maken met de gevaren van de steeple chase en je paard daar bewust aan een kans op ongelukken bloot stellen? Is dat een ecxuus?
Koersen vind ik verder helemaal niet erg verder hoor, zolang er maar geen hindernissen aan te pas komen, daar mag om mijn part een verbod op komen.
Nu heb ik natuurlijk meerdere steeple paarden gereden.
Zo ook een ex- point to point paard. Met hem heb ik mijn eerste hagen gesprongen.
Paard loopt overigens al jaren in de cross, dressuur en springen en was inmiddels een jaar of 12.
De eigenaresse (dochter vd trainer waar ik reed en zelf ook amateur jockey) had mij al gewaarschuwd dat het een heel braaf paard was, maar ik uit moest kijken bij de hagen. Dit omdat hij dan erg sterk werd en helemaal vrolijk alleen al als hij een haag in de buurt zag.
Beetje hetzelfde als je met een springpaard het springparcour in gaat.
Nou ik heb het geweten meneer ziet haag ik draai hem er op af en of dat hij weer een jong renpaard is neemt hij me mee over de hagen met de oortjes er op en zelf passen en meten.
Wat had dat paard een plezier over die hagen heen!
En zo waren ze eigenlijk allemaal, zo hebben ook destijds mijn paarden meegedaan aan steeple en hurdle rennen.
Nu was ik niet de eigenaar maar de verzorger. En ja ook ik hoopte vooral dat ze heel terug kwamen en om winnen ging het mij niet.
Maar mijn paarden zijn altijd zonder schrammetjes of wat dan ook de koers uitgekomen en hadden er ook echt plezier aan.
Ze zijn goed getraind weten wat ze moeten doen dus nee ik zie het probleem niet.
Al moet ik eerlijk toegeven dat ik af en toe hindernissen dubieus vindt of die wel in een steeple chase thuis horen.
En dan heb ik het vaak niet over de hoogte maar bijvoorbeeld de diepe landingen of dat soort zaken.
.