Paard Satin Light overleeft Steeple Chase Vlaanderen niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:54

gummie schreef:
Paardenraces zijn bij uitstek geschikt om flink geld mee te verdienen en status te verkrijgen. Dat maakt imo dat de sport gevoeliger is voor misstanden.

Zodra het belangrijker wordt om in korte tijd veel te winnen, dan om een paard zo lang mogelijk heel te houden, wordt het een probleem.

Maar goed, had ook al aangegeven dat in dit geval sprake is van pech, al geef jij net aan dat het geen pech is maar dat de jockey verwijtbaar is door er te dicht achter te gaan zitten... ik maakte echter een uitstapje naar de misstanden om aan te geven dat ik de sport ziek vind, zoals ik ook de wielrensport ziek vind. Gebruiken alle renners doping? Nee. Verongelukken alle paarden? Nee. Maar er is wel stront aan de knikker. Dat is mijn mening. Met ziek bedoel ik dat er een ontwikkeling gaande is die niet in het belang van de paarden is. Datzelfde geldt overigens imo voor de gehele paardensport. De mens maakt de sport ziek. Jammer.

Ik vind de rensport niet gezond voor een paard. Ik vind wel meer dingen niet gezond voor een paard. Dat is mijn mening.

Dat is iets anders, dat is jou mening en die mag je hebben zo heeft ieder zijn mening.
De rensport maakt mij vooral arm maar dat is een ander verhaal natuurlijk.
Maar de dingen die gebeuren in Amerika staan los van de koersen in Waregem en hebben dan ook niets met elkaar te maken.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:47

Ben jij eigenlijk zelf al aanwezig geweest op de rennen van Waregem?
Nee? Ja?
Amerika is hélemaal anders blijkbaar door de filmpjes die jij toont...
Ik heb zelf een engelse volbloed dat renpaard was in het klein spel.
Nu is ie 14 en uiteraard al lang omgeschoold tot een allround-paard.
Maar djeezes dat paard rent zoooooo graag! En het liefst nog snelwerk met andere paarden. Hoe meer paarden hoe beter...
Dan moet je maar eens op m'n paard zitten, wat is ie zo blij.
Je moet maar eens youtuben naar Aintree grand national. Waregem koerse is daarbij niets vergeleken.
Ik kan het wel weten want ik woon zelf dicht bij Waregem en ga bijna jaarlijks naar Waregem Koerse. (En dit jaar niet door omstandigheden...) Als een koers goed verlopen is zonder gewonden of doden is iedereen tevreden en prijzen ze de goede baan van Waregem. (Gaia gaat dan ook het liefst met de eer lopen, en ben wel zeker dat die aanwezig zijn op Waregem Koerse! Voorzitter zie je er rondlopen..) Maar als er dan eens een ongelukkig ongeval gebeurd schreeuwen mensen moord en brand en dit is allemaal onverantwoord!
Trouwens de baan is al stukken verbeterd en de hindernis met de gaverbeek is versmald.
Na iédere ren wordt er bij iédere hindernis gewerkt om alle putten te dichten!
Misschien een domme vergelijking: bij asielen spuiten ze dieren dood. zonder pardon. Ahja ongeval? Dat vind ik pas bah!
Maar inderdaad de waarheid is wel, in sommige delen van de renwereld is het wel een vuil wereldje (door bronnen van een trainingsjockey). Maar dan hoeft men ze ook niet allemaal over dezelfde kam te scheren. Europeanen zijn geen amerikanen en amerikanen zijn geen europeanen.
Daarom moet ik ook mijn gal niet spuwen over dressuur ofzo. Dat heeft ook zijn goede en slechte kanten.
Alles heeft zijn goede en slechte kanten.
Àlles.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:54

Ik ben ieder jaar te vinden op Waregem koerse (helaas dit jaar niet kunnen gaan), de baan ligt er jaar na jaar piekfijn bij, ook als je zelf staat te ploeteren in de modder tot halfweg je benen, en wordt prima bijgehouden, ook tussen de rennen of draverijen in. Je kan geen kritiek leveren op de kwaliteit van een renbaan als je de baan nog nooit met eigen ogen gezien hebt. En je kan al helemaal geen vergelijking trekken tussen een stel renbanen in Amerika op 'dirt' en de grasbaan in Waregem.
Paard kwam bovendien niet ten val door de eventuele slechte staat van de baan, maar door een ander paard dat te dicht op de benen kwam.

En als rensport al ongezond is voor een vluchtdier... beest is er verdorie voor gemaakt. Mijn merrie doe je geen groter plezier dan haar even full speed over het strand haar ding te laten doen. En dan heeft ze echt geen aanmoediging of zweepje nodig. Integendeel. Probeer haar maar eens in te houden.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 23:01

discussieren heeft weinig zin he zolang er geld mee verdiend word , dit is gewoon een bot geval van hele erge pech, het arme dier

Hanne_SP

Re: Paard Satin Light overleeft Steeple Chase Vlaanderen niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 23:06

Hetzelfde hier Ashkerlon! Een renpaard in hart en nieren en no way dat je de mijne kan tegenhouden als je hem op topsnelheid laat lopen. Dan moet ik 'm maar eventjes laten lopen en hij is dan super opgewekt als hij eens gelopen heeft. Daarom doe ik conditietrainingen op de trainingsbaan en dat doet hij zoveel liever dan pistewerk. Pistewerk doet ie ook braaf z'n werk maar je voelt hem pas opleven op de baan. En daarmee doe ik 'm alleen maar deugd. :)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 23:10

Is overigens niet echt handig als je ze niet meer kan tegenhouden want dat is toch wel een belangrijk iets.
Niet dat ik altijd elk paard kan houden maar controle is toch wel 1 van de belangrijkste dingen eerlijk gezegd.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 23:14

Niet kunnen inhouden is inderdaad niet handig... 1x meegemaakt en nooit meer. De regels zijn ondertussen duidelijk en de mijne vertraagt als ik het haar vraag. Maar euh... hoe moet ik het zeggen? Ze laat meer dan duidelijk voelen dat de 'finish' volgens haar toch echt nog een stukje verderop lag.
Maar ze zou zichzelf dan ook doodlopen als ze de kans krijgt.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 23:17

Ashkerlon schreef:
Niet kunnen inhouden is inderdaad niet handig... 1x meegemaakt en nooit meer. De regels zijn ondertussen duidelijk en de mijne vertraagt als ik het haar vraag. Maar euh... hoe moet ik het zeggen? Ze laat meer dan duidelijk voelen dat de 'finish' volgens haar toch echt nog een stukje verderop lag.
Maar ze zou zichzelf dan ook doodlopen als ze de kans krijgt.

Hahahah ja dat ken ik helaas.
Of ieder dingetje gebruiken om harder te mogen oftewel proberen te versnellen.
Ze langzaam genoeg laten gaan is denk ik de moeilijkste opgave van alles.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 23:18

@Kyrkelover: Ik heb 'm zelf nog niet op topsnelheid gekregen maar we trainen langzaam aan op de trainingsbaan met het snelheid te verhogen. En steeds beetje per beetje. Want als ik 'm direct alles op alles laat doen, dan is ie weg. (dat hebben z'n trainers van vroeger me in de oren geknoopt) Dat zou inderdaad dom zijn natuurlijk. :P Maar ik kan hem perfect in controle houden en we halen al een behoorlijke snelheid maar nog geen top.
Ook op de baan kan ik 'm perfect verzameld laten galoperen als 'm laten versnellen. Als ook dat 'k hem kan terugnemen.
En is de limiet bereikt van de controle, dan gaan we gewoon niet verder voor de veiligheid. :) Maar ik word wel goed geholpen. :)
Paar weken geleden heeft een eigenaar van een renpaard eens komen helpen op de renbaan met haar paard erbij en ze heeft me wat tips gegeven en het heeft ook heel goed geholpen.
Zoveel rennen we niet, is gewoon een leuke afwisseling voor m'n paard. :)
En haha inderdaad trager gaan is wat moeilijker. :P
Manegepaardjes (de meeste toch) kan je zo gemakkelijk terugpakken. Maar de mijne heeft een aparte aanpak nodig. (typische handen op schouder nodig en wat op steunen en ie vertraagt)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 06:41

Die aparte aanpak herken ik nog van toen ik mijn draver had. Ik heb ooit een keer in de sulky plaatsgenomen omdat we wilden controleren of hij nog wel pijn had in zijn rug. Had een jaar niet meer in de sulky gelopen maar damn dat was eens en nooit meer. Je ziet gewoon geen barst achter die kont en hij wilde alleen maar rennen. Toen we hem omschoolden moest ik ook echt zorgen dat hij niet op het bit kon leunen anders was het kop erop en gaan.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 08:16

Hanne_x3 schreef:
Als een koers goed verlopen is zonder gewonden of doden is iedereen tevreden en prijzen ze de goede baan van Waregem. (Gaia gaat dan ook het liefst met de eer lopen, en ben wel zeker dat die aanwezig zijn op Waregem Koerse! Voorzitter zie je er rondlopen..)

Dat vind ik raar. Dat je tevreden bent omdat er geen doden en gewonden zijn.... Dat is net zoiets als applaudiseren als een vliegtuig geland is!

Citaat:
Maar inderdaad de waarheid is wel, in sommige delen van de renwereld is het wel een vuil wereldje (door bronnen van een trainingsjockey). Maar dan hoeft men ze ook niet allemaal over dezelfde kam te scheren. Europeanen zijn geen amerikanen en amerikanen zijn geen europeanen.

Dan zijn we het dus eens.

Citaat:
Daarom moet ik ook mijn gal niet spuwen over dressuur ofzo. Dat heeft ook zijn goede en slechte kanten.
Alles heeft zijn goede en slechte kanten.
Àlles.

Daar ben ik het niet over eens. Je mag gerust je gal spuwen over de slechte kanten van dressuur. Dat er ook goede kanten zijn, betekent niet dat je de slechte niet meer mag benoemen.

Punt is alleen dat ik het in geval van de rensport beter niet in dit topic kan doen.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 08:47

Ashkerlon schreef:
Ik geef je groot gelijk, de steeple zou verboden moeten worden!
Je gaat veel beter met je paard de duinen in: [VN] Paard met gebroken been uit duinen Oostduinkerke gehaald
Of naar het bos met de koets: [VN] Ongeluk paard en wagen: vrouwen gewond, paard dood

Elke sport, elke activiteit brengt risico's met zich mee...
Als je niet wil dat je paard iets overkomt, hou je hem beter in de weide en laat je hem de rest van zijn dagen gras eten. Hoewel dat ook niet altijd de juiste gevolgens heeft: [VN] Pony geëuthanaseerd na verwaarlozing hoeven

En dat is enkel nog maar nieuws van deze week...

goed,en juist gezegd !

kyrkelover schreef:
gummie schreef:
Zo te lezen ga je er van uit dat ik dat nog niet heb gedaan.

Of voel je je aangevallen omdat je zelf in deze tak van sport actief bent? Ik maak geen algemene opmerking, zeg niet dat het overal ter wereld is. Maar dat er stront aan de knikker is, is een feit.

Als je goed geinformeerd was weet je dat ze kwa doping heeeeeel ver achter lopen in Amerika.
Ze zijn daar nu pas bezig met een aantal doping zaken te verbieden terwijl dat in grote delen van de wereld al eeuwen verboden is.
Daar is de rensport over het algemeen zowiezo net even wat anders, maar dat zegt toch niets over de koersen in Waregem.
Daarom is dat ook totaal geen onderbouwing voor het geen je schrijft.

En tja er zijn altijd mensen bij waar dan ook ter wereld ongeacht wat ze beoefenen die dingen doen die echt niet kunnen.
Maar paarden worden echt niet zo maar vol met doping gegoten en onvoorbereid zo'n koers in gegooid.

America lovers,wist je dat in amerika het toedienen van Hormonen,aan slachtvee toegelaten is,en zelfs gepromoot wordt,.
ik heb liever een ietwat taaiere europse biefstuk,dan een zachtere kankerverwekkende amerikaanse.
Veel van wat in europa verboden is,is in amerika jammerlijk genoeg toegelaten.
zo ook doping in de sport?

En zelf rij ik als gids dagelijks minimum 3 uur met een draver'(origine duc du bossis 1-14,6)
zodus dat is dan eens een paard dat behoorlijk gewerkt wordt,en altijd op kop,en soms ook eens achterin,of in tmidden van de groep,en nooit geen probleem,tussen de andere gewone warmbloeden.
maar sinds kort hebben we ook een arabier hier,en die heeft net als mijn draver in zijn jeugd gekoerst.
en ja,als we nu een galop doen,dan begint ,inderdaad,de draver te competeren met de arabier,en steeds vlugger te gaan.
en dan voel ik dat paard op dat moment helemaal openbloeien.
tis en blijft een koerspaard !!
Laatst bijgewerkt door Angela op 30-08-12 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: posts samengevoegd

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:01

Hoh waregem koerse heeft vroeger slechter gestaan. Vooral Gaia zal zeker op voorhand denken: wat zal er vandaag weer gebeuren? Als een koers goed verlopen is, zonder doden en gewonden omdat er verbeteringen aan de baan zijn gebracht is het toch logisch dat men tevreden is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 07:40

Welke tak van paardensport heeft de meeste sportgerelateerde slachtoffers dan? Er zijn relatief nogal wat slachtoffers te betreuren in en direct na dit soort races. Dit goed praten door misstanden in andere takken van paardensport te noemen is naar mijn mening zwakke argumentatie.
Ook in andere takken van sport zijn idd misstanden en verdienen geen schoonheidsprijs, maar maakt dit niet beter.

Dat je eigen paard het fijn vind om tijdens een rit de competitie te voeren en graag wil rennen, tja, ik snap niet wat dat er mee te maken heeft?
Dan mag je je paard de kling over jagen?

Verder is europa gelukkig geen amerika, maar engeland heeft een fijne reputatie op het gebied van dit soort races ivm ongelukken. Vooral de hindernisbanen. Men stelt de paarden daar bewust aan een behoorlijke kans op ongelukken of een dodelijke afloop bloot. Meer dan 7 km galopperen en 30 enorme hindernissen springen.

Dat je je paard een groot plezier doet door voluit over het strand te gaan, daar hoeft het geen renpaard voor te wezen hoor, daar doe je de meesten een plezier mee. Dat de renpaarden graag hard gaan en dat graag doen, geloof ik meteen, dat ze lastig zijn terug te pakken ook en dat de competitie er in zit ook. Wat heeft dat te maken met de gevaren van de steeple chase en je paard daar bewust aan een kans op ongelukken bloot stellen? Is dat een ecxuus?

Koersen vind ik verder helemaal niet erg verder hoor, zolang er maar geen hindernissen aan te pas komen, daar mag om mijn part een verbod op komen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:14

Succesvolle steeplechasers blijken later ook goed van pas te komen in de jumpingsport. Veel goede volbloeddekhengsten bij de warmbloedfokkerij bleken goede steeplechasers te zijn. Echte flatracers zijn teveel op de voorhand gebouwd. Hazewindhond type dus en minder geschikt voor de warmbloedfokkerij. Steeplechasers zijn normaal gezien minder op de voorhand gebouwd.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:04

Mindim schreef:
Welke tak van paardensport heeft de meeste sportgerelateerde slachtoffers dan? Er zijn relatief nogal wat slachtoffers te betreuren in en direct na dit soort races. Dit goed praten door misstanden in andere takken van paardensport te noemen is naar mijn mening zwakke argumentatie.
Ook in andere takken van sport zijn idd misstanden en verdienen geen schoonheidsprijs, maar maakt dit niet beter.

Dat je eigen paard het fijn vind om tijdens een rit de competitie te voeren en graag wil rennen, tja, ik snap niet wat dat er mee te maken heeft?
Dan mag je je paard de kling over jagen?

Verder is europa gelukkig geen amerika, maar engeland heeft een fijne reputatie op het gebied van dit soort races ivm ongelukken. Vooral de hindernisbanen. Men stelt de paarden daar bewust aan een behoorlijke kans op ongelukken of een dodelijke afloop bloot. Meer dan 7 km galopperen en 30 enorme hindernissen springen.

Dat je je paard een groot plezier doet door voluit over het strand te gaan, daar hoeft het geen renpaard voor te wezen hoor, daar doe je de meesten een plezier mee. Dat de renpaarden graag hard gaan en dat graag doen, geloof ik meteen, dat ze lastig zijn terug te pakken ook en dat de competitie er in zit ook. Wat heeft dat te maken met de gevaren van de steeple chase en je paard daar bewust aan een kans op ongelukken bloot stellen? Is dat een ecxuus?

Koersen vind ik verder helemaal niet erg verder hoor, zolang er maar geen hindernissen aan te pas komen, daar mag om mijn part een verbod op komen.

Nu heb ik natuurlijk meerdere steeple paarden gereden.
Zo ook een ex- point to point paard. Met hem heb ik mijn eerste hagen gesprongen.
Paard loopt overigens al jaren in de cross, dressuur en springen en was inmiddels een jaar of 12.
De eigenaresse (dochter vd trainer waar ik reed en zelf ook amateur jockey) had mij al gewaarschuwd dat het een heel braaf paard was, maar ik uit moest kijken bij de hagen. Dit omdat hij dan erg sterk werd en helemaal vrolijk alleen al als hij een haag in de buurt zag.
Beetje hetzelfde als je met een springpaard het springparcour in gaat.
Nou ik heb het geweten meneer ziet haag ik draai hem er op af en of dat hij weer een jong renpaard is neemt hij me mee over de hagen met de oortjes er op en zelf passen en meten.
Wat had dat paard een plezier over die hagen heen!
En zo waren ze eigenlijk allemaal, zo hebben ook destijds mijn paarden meegedaan aan steeple en hurdle rennen.
Nu was ik niet de eigenaar maar de verzorger. En ja ook ik hoopte vooral dat ze heel terug kwamen en om winnen ging het mij niet.
Maar mijn paarden zijn altijd zonder schrammetjes of wat dan ook de koers uitgekomen en hadden er ook echt plezier aan.
Ze zijn goed getraind weten wat ze moeten doen dus nee ik zie het probleem niet.

Al moet ik eerlijk toegeven dat ik af en toe hindernissen dubieus vindt of die wel in een steeple chase thuis horen.
En dan heb ik het vaak niet over de hoogte maar bijvoorbeeld de diepe landingen of dat soort zaken.
.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:19

Jup sommige hindernissen kunnen er best wel uit. (Aintree Grand National vind ik echt om te grúwen en ik begrijp niet dat de mensen dat leuk vinden! Dat is pas je paard in de dood jagen.)
Je kan maar hetzelfde gevoel hebben als wij, die al renpaarden gereden hebben, als je zelf eens een (ex-)renpaard rijdt die doodgraag zo'n werk doet.
Mijn paard is 14 en in de fleur van zijn leven. Nog láng niet afgeschreven en is een uitstekende allrounder. Ik vind het soms jammer dat sommige mensen alleen maar het slechte in rensport zien.
In alle sporten wil men gewoon het ideaalbeeld hebben. Rensport zoals aintree grand national wil men puur spektakel.
Hier misschien een overdreven plaatje over dressuur maar het is om als voorbeeld te dienen.https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/539319_4444920451249_1383123394_n.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 17:09

Hanne_x3 schreef:
Jup sommige hindernissen kunnen er best wel uit. (Aintree Grand National vind ik echt om te grúwen en ik begrijp niet dat de mensen dat leuk vinden! Dat is pas je paard in de dood jagen.)
Je kan maar hetzelfde gevoel hebben als wij, die al renpaarden gereden hebben, als je zelf eens een (ex-)renpaard rijdt die doodgraag zo'n werk doet.
Mijn paard is 14 en in de fleur van zijn leven. Nog láng niet afgeschreven en is een uitstekende allrounder. Ik vind het soms jammer dat sommige mensen alleen maar het slechte in rensport zien.
In alle sporten wil men gewoon het ideaalbeeld hebben. Rensport zoals aintree grand national wil men puur spektakel.
Hier misschien een overdreven plaatje over dressuur maar het is om als voorbeeld te dienen.https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/539319_4444920451249_1383123394_n.jpg

Ik geloof prima dat een renpaard graag zijn werk doet, zoals vele paarden graag aan het werk zijn of dat nu dressuur, springen of western is. Jij als baas bent in staat risico's af te wegen, degene die hem de baan in stuurt en weet wat de consequenties daar van zijn.

Aintree is idd walgelijk, maar dat is een van de wedstrijden waar men nogal de sier mee probeert te maken. Als je eens op hun website kijkt bijvoorbeeld, gaat het meer om de entourage dan de race. Maw, het gaat daar gigantisch om geld en aanzien. En de steeple chase aldaar is de race die men wil zien. Paardenwelzijn is daar ondergeschikt aan. Maar sowieso vind ik dat er beter gekeken moet worden in elke steeple chase naar de hindernissen, sommigen zijn puur voor het vallen, lijkt het, voor het spektakel.

Ik snap niet waarom je een plaatje van dressuur hier neer zet, ga je er vanuit dat iedereen dat maar oke vind, wat daar gebeurt? Heb je geen rooskleurige mening over de rensport, dan ben je automatisch pro dressuur? Wat een onzin. Over LDR of Roll kur zijn ook menig discussies met felle voor- en tegenstanders. Ook heb je dat met de westernsport op de manier waar op spinnen en stoppen wordt aangeleerd. Over springen hoor ik minder, maar ook daar zijn wantoestanden om over recreatie nog maar niet te spreken. Ook dat wordt gezegd. Maar op de een of andere manier mag je nergens iets over zeggen, want dan worden er gelijk wantoestanden uit andere takken van paardensport bijgehaald.
Ik vind dat je ook naar je eigen tak van sport kritisch moet blijven kijken en vooral niet weg moet kijken wan wantoestanden of dat moet vergoeilijken.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 17:12

Mindim :D