WK endurance: Geen finish Nederlanders, Karrimh ingeslapen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:27

Wat vreselijk voor haar en het team!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:33

corrina1994 schreef:
Donna heeft zelf een hersenschudding dus, nee, ze is er niet znder kleerscheuren vanaf gekomen. Ze had Karrimh al vanaf veulen.

Ach nee, wat erg.. ;(
Donna en familie en het hele team heel veel sterkte toegewenst.

ReneeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:42

Jeetje wat erg voor Donna, echt verschrikkelijk ;(
Heel veel sterkte!

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:55

Echt vreselijk om je paard zo te verliezen!

Maar even een kritische noot, het ging namelijk om een ouder paard, is het dan nog wel verstandig om met een ouder paard de endurance sport uit te oefenen? ik bedoel net als bij oudere mensen die brozere botten krijgen zal dit voor paarden net zo kunnen gelden. Nou weet ik niet of het hier om een botbreuk(en) ging, maar ik vraag het mij wel af.

"Donna over Karrimh:
“Als ik er weet te finishen, ben ik al heel gelukkig.” Immers: Karrimh is al achttien. Door de vrouw van bondscoach Emile Docquier is hij al liefkozend omgedoopt tot “oude zak”. Hij was wel de enige in de Nederlandse selectie die aan alle tien trainingsdagen in België gretig – “met de oren naar voren” – deelnam. “Hij zou zich doodrijden, zo’n paard is het. Een vechter. Een diehard.”

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:09

@ Aryana Als je Karrimh met eigen ogen had gezien voor het WK dan had je hem onmogelijk als 'oud' kunnen beschrijven.
Hij was echt op zijn best, super gespiert en uit alle trainingen bleek ook dat hij in topvorm was. De zware galoptraining deed amper afbraak aan zijn spieren en alle bloedwaardes wezen uit dat het super met hem ging. Dan kun je moeilijk beslissen zo'n paard niet te laten deelnemen denk ik. Het gaat toch meer om de conditie van een paard dan om de leeftijd denk ik bij zo'n beslissing.
Ook jonge paarden kunnen vallen...

Edit: het was niet aanvallend bedoelt, mocht het verkeerd opgevat worden.

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:18

corrina1994 schreef:
@ Aryana Als je Karrimh met eigen ogen had gezien voor het WK dan had je hem onmogelijk als 'oud' kunnen beschrijven.
Hij was echt op zijn best, super gespiert en uit alle trainingen bleek ook dat hij in topvorm was. De zware galoptraining deed amper afbraak aan zijn spieren en alle bloedwaardes wezen uit dat het super met hem ging. Dan kun je moeilijk beslissen zo'n paard niet te laten deelnemen denk ik. Het gaat toch meer om de conditie van een paard dan om de leeftijd denk ik bij zo'n beslissing.
Ook jonge paarden kunnen vallen...

Ik had idd. al begrepen dat het paard in uitstekende conditie was, maar ik bedoel de kans is natuurlijk bij een ouder paard aanwezig dat de botten brozer (broos) zijn dan bij een jonger paard. Bij een flinke val zal zal die bespiering dat niet kunnen opvangen. Ik vraag me dan af of het verstandig is om bij deelname met een ouder paard de botstructuur op te laten meten voor zover mogelijk. Natuurlijk zijn er ook jonge paarden die hun botten breken, maar bij een ouder paard heb je wel meer kans op botbreuken. De buitenkant kan er heel goed uitzien, maar de binnenkant is net zo belangrijk.

Ibbel

Re: WK endurance: Geen finish Nederlanders, Karrimh ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:21

Met de hoeveelheid training die een endurancepaard krijgt, lijkt me de kans op osteoporose (als dat al voor zou komen bij paarden, wat ik betwijfel) zo goed als nul. Belasting zorgt voor botaanmaak.

Dit is gewoon domme pech geweest, had ook een jonger paard kunnen zijn. Overigens heeft er in de VS een Arabier tot op 38-jarige leeftijd 100-mijlers gelopen, 18 jaar is niet oud voor endurance...

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:23

Wat een afschuwelijk rotnieuws... |( |( |(

Donna, heel veel sterkte met het enorme verlies... ;(

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:31

Oh...hier zijn toch geen woorden voor...... |( Wat kan je nou zeggen...Donna, heel erg veel sterkte met het verlies van je liefste Karrimh...ik hoop dat je zelf rustig zal herstellen van je hersenschudding. Ik heb je pas 1 keer met de cross training in Moordrecht ontmoet, maar vond dat je zo leuk met je jonge paard omging...en nou is je maatje weg...buuh, wat zal je verdrietig zijn....grote knuffel.

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:36

Ibbel schreef:
Met de hoeveelheid training die een endurancepaard krijgt, lijkt me de kans op osteoporose (als dat al voor zou komen bij paarden, wat ik betwijfel) zo goed als nul. Belasting zorgt voor botaanmaak.

Dit is gewoon domme pech geweest, had ook een jonger paard kunnen zijn. Overigens heeft er in de VS een Arabier tot op 38-jarige leeftijd 100-mijlers gelopen, 18 jaar is niet oud voor endurance...

Ten eerste even mijn excuus, want ik was in de war met EVENTING!! dan ligt het wel even anders...

Maar osteoporose kan wel voorkomen bij paarden, maar ook voorkomen worden.

http://www.mijnpaardgezond.nl/info/oste ... arden.html
Laatst bijgewerkt door Aryana op 26-08-12 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:47

Aryana schreef:
Echt vreselijk om je paard zo te verliezen!

Maar even een kritische noot, het ging namelijk om een ouder paard, is het dan nog wel verstandig om met een ouder paard de endurance sport uit te oefenen? ik bedoel net als bij oudere mensen die brozere botten krijgen zal dit voor paarden net zo kunnen gelden. Nou weet ik niet of het hier om een botbreuk(en) ging, maar ik vraag het mij wel af.”

Hier ben ik het niet mee eens. Een paard van 18 jaar is nog niet oud. Kijk in de duursport bij mensen, dat wordt door veel 40 plussers beoefend. Je moet natuurlijk niet meer verwachten dat het paard met een supertijd zal winnen. Maar ze kunnen het door de juiste training nog zeer goed aan. Het is wsl. gewoon domme pech geweest, iets wat ook met een jonger paard had kunnen gebeuren.

Heel veel sterkte voor Donna, dit is echt verschrikkelijk.

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:50

Benita schreef:
Hier ben ik het niet mee eens. Een paard van 18 jaar is nog niet oud. Kijk in de duursport bij mensen, dat wordt door veel 40 plussers beoefend. Je moet natuurlijk niet meer verwachten dat het paard met een supertijd zal winnen. Maar ze kunnen het door de juiste training nog zeer goed aan. Het is wsl. gewoon domme pech geweest, iets wat ook met een jonger paard had kunnen gebeuren.

Heel veel sterkte voor Donna, dit is echt verschrikkelijk.

Zie mijn bericht boven jouw bericht.

RoxyVip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:21

Ik las t ook zojuist, echt verschrikkelijk, een nachtmerrie!
Donna en team, heel veel sterkte met dit verlies!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:23

Aryana schreef:
Ibbel schreef:

Ten eerste even mijn excuus, want ik was in de war met EVENTING!! dan ligt het wel even anders...

Ook daar ligt het niet anders. Gazelle de la Brasserie heeft net op 18-jarige leeftijd haar laatste Olympische Spelen (en daarbij ook haar laatste wedstrijd) goed en gezond afgesloten. En zij is geen uitzondering.

Of het aan die leeftijd hangt is idd moeilijker te zeggen. Had een jong paard deze val wel overleefd (door flexibeler te vallen, sneller terug in balans geraken,...)? Kwam de val door de ouderdom van het paard (sneller vermoeid, misschien wat stijver,...)?
Dat kan, maar dat kan ook niet. Daar komen we nooit achter. Maar eerlijk, zelf zie ik een paard dat jarenlang ervaring heeft in de endurance, niet boem baf opeens zo hard aftakelen dat een val meteen de dood betekent.
Dus ik denk idd dat het hier puur (maar daarom niet minder gruwelijk) een ongeluk was.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:30

Vermoeid? In het eerste rondje? Nee, ook vermoeidheid heeft hier geen rol gespeeld...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:36

Wat vreselijk zeg!

Donna, ik heb er eigenlijk geen woorden voor! Hij was je alles en je trots! Ik kan niks anders dan je heel veel sterkte, kracht en beterschap voor jezelf toewensen.

Dikke knuffel!

Malene

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:54

Ik denk dat we hier niet moeten gaan speculeren wat er voorkomen had kunnen worden.
Dat had het nl niet, dit is gewoon pure, hele pure pech.
Paard was in topvorm en Donna die hem al vanaf veulen had kon hem als de beste.
De weersomstandigheden waren slecht maar ook dat was hij gewend.
Een ongeluk zit helaas in een klein hoekje.

Donna ik wens je zoveel sterkte, zowel met je eigen herstel als met het verlies van je allerbeste maatje.
Hij was de beste!

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:59

Wat een verschrikkelijk nieuws! Donna heel veel sterkte!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:04

Zo had je dit WK toch niet voorgesteld. Jemig wat een nachtmerrie. Donna, heel veel sterkte :(:)

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:05

Verschrikkelijk nieuws! Donna en team heel veel sterkte gewenst met het verlies Y;(

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:17

Nogmaals sterkte met alles Donna, te naar dit zeg..ik lees altijd zoveel enthousiasme in je FB berichten, een inspiratie voor mij als relatief groentje in de endurance!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:21

Men kan speculeren over alles maar de enige die het antwoord hierop weet is Donna, hopelijk zal ze tzt in staat zijn om op Bokt te vertellen hoe het zo gekomen is, dit is een drama voor iedereen die dit meemaakt, op een buitenritje, wedstrijd of gewoon in het land. Het kan soms zo snel gebeuren en dan is het over en uit voor je paard, Donna, heel veel sterkte met het verlies van je maatje.

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:31

Wat vreselijk voor Donna om zo haar topper te moeten verliezen...hier zijn gewoon geen woorden voor... ;(

Heel veel sterkte!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:33

http://www.knhs.nl/news.asp?ID=25012

Citaat:
"Donna en Karrimh kwamen in de eerste ronde ten val", vertelt teamveterinair Frans Arts. "Karrimh leek toen nog te kunnen lopen. Hij is direct vervoerd naar een kliniek in Newmarket, waar de dierenartsen constateerden dat zijn schouder onherstelbaar beschadigd was. In overleg met Donna is toen besloten om Karrimh te euthanaseren. Het is een heel verdrietig ongeluk en we zijn hier ook allemaal erg aangeslagen." Voor de 18-jarige NRPS-ruin (v.Krimh ox) was dit zijn tweede wereldkampioenschap. In 2008 maakte hij deel uit van het Nederlandse team op het WK in Maleisië.

Donna had zo uitgekeken naar dit WK. Ze was al ruim een week van tevoren naar Engeland vertrokken om zich daar zo goed mogelijk voor te bereiden op de wedstrijd. Ze logeerde op een B&B bij mensen die zelf ook paarden hadden, ze kon er heerlijk trainen, een soort werkvakantie met Karrimh. En dan loopt het zo af... Ben er zelf ook helemaal naar van en kan me er geen voorstelling van maken hoe erg dit moet zijn voor Donna.

Lieve Donna, ook via deze weg heel veel sterkte gewenst met dit onmetelijke verlies van je maatje. ;(

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:38

Jeetje zag het op de voor pagina nu net....Wat verschrikkelijk.

Heel veel sterkte aan Donna en haar familie.