Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
corrina1994 schreef:@ Aryana Als je Karrimh met eigen ogen had gezien voor het WK dan had je hem onmogelijk als 'oud' kunnen beschrijven.
Hij was echt op zijn best, super gespiert en uit alle trainingen bleek ook dat hij in topvorm was. De zware galoptraining deed amper afbraak aan zijn spieren en alle bloedwaardes wezen uit dat het super met hem ging. Dan kun je moeilijk beslissen zo'n paard niet te laten deelnemen denk ik. Het gaat toch meer om de conditie van een paard dan om de leeftijd denk ik bij zo'n beslissing.
Ook jonge paarden kunnen vallen...
Ibbel schreef:Met de hoeveelheid training die een endurancepaard krijgt, lijkt me de kans op osteoporose (als dat al voor zou komen bij paarden, wat ik betwijfel) zo goed als nul. Belasting zorgt voor botaanmaak.
Dit is gewoon domme pech geweest, had ook een jonger paard kunnen zijn. Overigens heeft er in de VS een Arabier tot op 38-jarige leeftijd 100-mijlers gelopen, 18 jaar is niet oud voor endurance...
Aryana schreef:Echt vreselijk om je paard zo te verliezen!
Maar even een kritische noot, het ging namelijk om een ouder paard, is het dan nog wel verstandig om met een ouder paard de endurance sport uit te oefenen? ik bedoel net als bij oudere mensen die brozere botten krijgen zal dit voor paarden net zo kunnen gelden. Nou weet ik niet of het hier om een botbreuk(en) ging, maar ik vraag het mij wel af.”
Benita schreef:Hier ben ik het niet mee eens. Een paard van 18 jaar is nog niet oud. Kijk in de duursport bij mensen, dat wordt door veel 40 plussers beoefend. Je moet natuurlijk niet meer verwachten dat het paard met een supertijd zal winnen. Maar ze kunnen het door de juiste training nog zeer goed aan. Het is wsl. gewoon domme pech geweest, iets wat ook met een jonger paard had kunnen gebeuren.
Heel veel sterkte voor Donna, dit is echt verschrikkelijk.
Aryana schreef:Ibbel schreef:Met de hoeveelheid training die een endurancepaard krijgt, lijkt me de kans op osteoporose (als dat al voor zou komen bij paarden, wat ik betwijfel) zo goed als nul. Belasting zorgt voor botaanmaak.
Dit is gewoon domme pech geweest, had ook een jonger paard kunnen zijn. Overigens heeft er in de VS een Arabier tot op 38-jarige leeftijd 100-mijlers gelopen, 18 jaar is niet oud voor endurance...
Ten eerste even mijn excuus, want ik was in de war met EVENTING!! dan ligt het wel even anders...
Citaat:"Donna en Karrimh kwamen in de eerste ronde ten val", vertelt teamveterinair Frans Arts. "Karrimh leek toen nog te kunnen lopen. Hij is direct vervoerd naar een kliniek in Newmarket, waar de dierenartsen constateerden dat zijn schouder onherstelbaar beschadigd was. In overleg met Donna is toen besloten om Karrimh te euthanaseren. Het is een heel verdrietig ongeluk en we zijn hier ook allemaal erg aangeslagen." Voor de 18-jarige NRPS-ruin (v.Krimh ox) was dit zijn tweede wereldkampioenschap. In 2008 maakte hij deel uit van het Nederlandse team op het WK in Maleisië.