Paard met gebroken been uit duinen Oostduinkerke gehaald

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:56

Als je goed kijkt zie je een band om zijn romp en vervolgens naar zijn benen. De meeste druk staat dus op de romp. Wrs zijn de benen erbij gepakt zodat het dier niet kan kantelen en daardoor uit de band om de romp kan vallen.
Overigens is een kleine trekkracht niet zo'n probleem bij een breuk.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:57

Tjah misschien wel. Maar bij mij roept het woord beenbreuk toch onherroepelijk het woord inslapen op :)
En ik zeg trouwens ook maar voor mij persoonlijk. Iedereen moet weten hoe ver hij wil gaan voor zijn paard.

CarpeDiem

Re: Paard met gebroken been uit duinen Oostduinkerke gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:08

Sterkte voor de eigenaar.
Fotos zien er niet zo prettig uit. Maar degene die hem zo heeft laten vervoeren zal zeker weten waar hij mee bezig is geweest..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:47

Yontheke schreef:
Tjah misschien wel. Maar bij mij roept het woord beenbreuk toch onherroepelijk het woord inslapen op :)
En ik zeg trouwens ook maar voor mij persoonlijk. Iedereen moet weten hoe ver hij wil gaan voor zijn paard.

Zolang de botten er niet uitsteken zou ik toch echt eerst een foto willen zien voor ik hem zou laten inslapen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:07

Naja, soms kan een breuk overduidelijk zijn. Been hoeft maar net de verkeerde kant op te liggen, dan hoeft er weinig twijfel over te bestaan.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:41

Nou als ze op de plaatst zelf al weten dat het gebroken is....
Bij beenbreuken heb je maar zeer weinig dopties.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:44

Yontheke schreef:

Hoeft helemaal niet zo te zijn :) Sommige eenvoudige, ongecompliceerde breuken bij jonge, lichte dieren kunnen prima herstellen :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:50

Sommige dingen moet je niet willen herstellen....dat is mijn persoonlijke mening.
Soms zijn de risico's op complicaties of latere ellende zó groot dat je ermee moet ophouden.
Hoe graag wij mensen ook ons dier willen "helpen".
Bij mij is dat een beenbreuk herstellen of koliekoperatie.......dat gaat NOOIT gebeuren bij mijn paarden.
Ze hebben een prachtig leven bij mij, en klaar is klaar.....geen maandenlange revalidaties, pijn en kansen dat het alsnog verkeerd gaat.
Sorry, klinkt cru maar ben gewoon realistisch.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:04

Yontheke schreef:
Persoonlijk had ik een paard met een beenbreuk al dat leed toch bespaard en hem gewoon ter plekke laten gaan..

dacht ik ook...

als je het been al spalkt en dus van buitenaf kan constateren dat er een forse breuk zit, dan liet ik gelijk euthaniseren..

en niet meer aan een helikopter bungelen....

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:45

ElCamino schreef:
Sommige dingen moet je niet willen herstellen....dat is mijn persoonlijke mening.
Soms zijn de risico's op complicaties of latere ellende zó groot dat je ermee moet ophouden.
Bij mij is dat een beenbreuk herstellen of koliekoperatie.......dat gaat NOOIT gebeuren bij mijn paarden.
Ze hebben een prachtig leven bij mij, en klaar is klaar.....geen maandenlange revalidaties, pijn en kansen dat het alsnog verkeerd gaat.

Als je het over mijn post mocht hebben, ik heb het over breuken met een zeer goede kans op herstel, niet over de moeilijke gevallen :)

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:05

Nomanji schreef:
Zo worden paarden levend ook vervoerd hoor als niet anders kan. Heb er zelfs een gezien waar een paard aan zijn hoofd werd opgetild.. Absoluut geen fijn gezicht

Dat paard dat aan zijn hoofd is opgetild is ook gestorven. Geen goede methode dus.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:08

ElCamino schreef:

Iedereen heeft zo zijn eigen standpunt over "realistisch". In mijn omgeving ken ik 2 paarden die heel succesvol een koliek operatie hebben ondergaan.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:17

arm paard, ik ben het ermee eens ik zou ook niet elk paard bij elke type breuk laten inslapen direct.
Ken er een aantal die toch echt hersteld zijn. Ook 1 merrie met een nare breuk de eigenarese wou de merrie een kans geven (was maar 10 procent kans op herstel) Maar goed het was zo'n meewerkende merrie dat ze haar de kans gaf.
Nu meer dan 10 jaar later heeft ze nog steeds geen last van het been en kan gewoon weer bereden worden, ze is er nooit kreupel op.

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:29

Jeetje! := leuke wandeling naar het strand en dan loopt het zo af.. Echt verschrikkelijk!
Ik hoop op 't beste en dat het paard er weer volledig bovenop komt!

:(:)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:30

lientjeds schreef:
paard is 's avonds op de faculteit ingeslapen. zijn radius (bovenbeen van het voorbeen) was volledig versplinterd. slaagkans van de operatie was zo goed als 0%. tijdens transport was hij in slaap.

Niet veel mensen hebben dit berichtje blijkbaar gelezen.
Ik weet niet hoe de poster dit weet.

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:34

O verdorie, dat bericht heb ik inderdaad gemist. Heel triest dat het toch zo is afgelopen Y;(
Er is in ieder geval álles aan gedaan om hem te helpen. Veel sterkte aan de eigenaren!

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:53

ik ken een paard die tijdens buitenrit de hele koot kapot had (heel stom met het hele kleine afstapje van asfalt naar berm) , eerst nog met trailer naar stal, DA naar laten kijken en toen nog naar de kliniek voor foto's omdat niet helemaal duidelijk was wat het nou was, kon ook net zo goed een pees etc, zijn. Deze is direct na diagnose ingeslapen.
Dus niet bij alle gevallen is het meteen duidelijk wat het probleem is.

Heel veel sterkte aan de eigenaren!

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:54

Het paard is het volledige transport onder narcose geweest en is sindsdien niet meer wakker geworden. Het takelen gebeurde aan 3 benen en een rugsteun, het gebroken been vanzelfsprekend niet -het was overduidelijk gebroken, maar de eigenaars wouden alles doen. Het is niet het onderbeen dat gebroken was, maar wel degelijk het bovenbeen, de radius. De breuk was onherstelbaar en had inderdaad een slaagpercentage van 0%. De eigenaars wouden er alles aan doen, maar een slaagpercentage van 0%, dat moet je durven onder ogen zien.
Het was het beste voor het paard.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:06

neem aan dat jij die mensen zelf kent inesje15,
altijd sneu, wanneer je met alle goede bedoelingen een gezellige wandeling maakt en zo een einde eraan moet komen, sterkte

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:43

ElCamino schreef:

mijn pony had je wss ook laten inslapen 5 % kans op slagen koliek operatie. Hij wilde niet dood en leeft gelukkig nog steeds. En dan ben ik miss cru dat ik hem heb laten opereren maar hy heeft er voor gevochten en staat nu lekker in de wei te genieten. Maarja klaar is klaar voor mij niet. Klaar is wanneer er niets meer te doen valt en het echt niet anders kan. Mijn mening.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:45

DaisyB94 schreef:
ElCamino schreef:

mijn pony had je wss ook laten inslapen 5 % kans op slagen koliek operatie. Hij wilde niet dood en leeft gelukkig nog steeds. En dan ben ik miss cru dat ik hem heb laten opereren maar hy heeft er voor gevochten en staat nu lekker in de wei te genieten. Maarja klaar is klaar voor mij niet. Klaar is wanneer er niets meer te doen valt en het echt niet anders kan. Mijn mening.

Tussen 5% en 0% ligt nog een behoorlijk verschil. Het paard was al 8 uur onder narcose en zou ook nog andere problemen hebben gehad dan 'enkel' het been.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:50

inesje15 schreef:
DaisyB94 schreef:

Tussen 5% en 0% ligt nog een behoorlijk verschil. Het paard was al 8 uur onder narcose en zou ook nog andere problemen hebben gehad dan 'enkel' het been.

tuurlijk 0% is het gewoon over,. maar dat weet je niet van te voren! Het gaat mij meer over dat elcamino zegt dat het cru is een paard met koliek of een gebroken been zoiezo te opereren ook al hebben ze wel kans op slagen.

als is het een mens en hij heeft 5% dan laat je hem tog ook niet inslapen? Iedereen zijn mening en ik respecteer de mening van elcamino maar ik vind het niet cru om een paard te redden wat daarna vaak prima nog meekan!

readyornot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:55

De eigenaar heeft veel voor het beestje over!
Maar een paard met
Gebroken is dat nog te redden?

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:57

Ja, afhankelijk van de breuk wel.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:01

Poeh, schrik toch wel van de manier hoe het beestje is opgetild. Dit(http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2012/05/ ... 72x632.jpg) ziet er veel confortabeler uit.
Maar ik ben geen reddingswekker, dus zal er ook wel de balleverstand niet van hebben.

Hoe is het veder met het paard? Leeft het nog?