Masker ontwikkeld voor merries om op tijd te bevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sportfokker

Re: Masker ontwikkeld voor merries om op tijd te bevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:57

Als onze merries door zo'n ding op tijd hun veulen zouden krijgen, dan zou ik dat niet erg vinden. Maar ik hoef geen veulens in januari, beslist niet!

eva1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:52

Wat een belachelijke uitvinding weer, waarom moeten mensen zich in godsnaam overal mee bemoeien en alles controleren?
Het enige voordeel hier is dat de merrie bij gods gratie paard mag zijn dus niet wordt opgesloten in een hok van 3x3 pffffffffff

eva1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:55

Ben benieuwd trouwens aangezien mevrouw Murphy het masker zelf ook heeft geprobeer zij zelf ook eerder hengstig is geworden :P

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:54

Ach, waar maken we ons druk om. In de veehouderij wordt dit ook al lang toegepast met verlichting, zodat koeien jaarrond tochtig worden (gestimuleerd door wintermelk hoger uit te betalen, wintermelk is van late herfstkalveren, is geen 'normale' cyclustijd voor een koe).
En met hengstig spuiten en KI doet de warmbloedfokkerij in wezen ook niet anders dan onnatuurlijk bezig zijn.

Op deze manier lijkt met het welzijn van de dieren niet al te erg in het geding. Ze lopen lekker buiten, ok, met zo'n ding op, het zij zo...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:52

eva1979 schreef:
Wat een belachelijke uitvinding weer, waarom moeten mensen zich in godsnaam overal mee bemoeien en alles controleren?
Het enige voordeel hier is dat de merrie bij gods gratie paard mag zijn dus niet wordt opgesloten in een hok van 3x3 pffffffffff

Tja, maar een fokker die de merrie hengstig wil hebben zal nu dan toch het paard op het land kunnen laten ipv hem op stal moeten zetten. Dat lijkt me toch een positieve ontwikkeling. Ideaal is het niet, nee, maarja, liever dit dan! Vind ik :o

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 00:42

Ach, zo nieuw is het ook weer niet - denk maar aan al die verlichte kippenschuren met kunst-daglicht zodat wij ook in de winter volop eitjes kunnen eten :D

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 00:52

Dit is gewoon lichttherapie volgens mij. Niets mis mee toch? Hoop alleen dat die merries niet gillend gek worden van dat blauwe licht in 1 oog de godganse dag...

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 02:21

als ik te licht in mijn ogen krijg, heb ik meteen hoofdpijn.
Vraag me dus af hoe fel het licht is.
En of het goed voor de ogen en hersenen is om een felle lamp er op te laten schijnen. Een kant krijgt immers veel meer prikkel dan het andere.
met sommige dingen zouden we echt de natuur haar gang moeten laten gaan.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 03:05

Sammie schreef:
Het licht is actief in 1 oog vanaf dat het donker wordt tot 11 uur 's avonds.

Dat lijkt me dan dag en nacht, of wordt er ochtend bedoeld?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 03:34

eva1979 schreef:
Ben benieuwd trouwens aangezien mevrouw Murphy het masker zelf ook heeft geprobeer zij zelf ook eerder hengstig is geworden :P

Je haalt me de woorden uit de mond: laat haar lekker zelf met dat masker op, buiten rond dartelen. :')

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 04:03

Natasja91 schreef:
Sammie schreef:

Haaa grapje, ik snap het al.
Het is laat. :+

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 04:48

Zie het nut niet zo, zodra het veulen er is moeten ze toch op stal....
Plus dat ze geen wintervacht kweken ivm licht, dus zo leuk zal dat buitenstaan niet zijn.... Tenzij die fokkers van plan zijn om voor alle fokmerries ook dekens aan te gaan schaffen?

eva1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:06

Dus omdat ze buiten mogen rondlopen maakt het minder erg, het één sluit het ander niet uit hoor.

eva1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:07

Het is niet meer dan normaal dat een paard buiten hoort te lopen, die manipulatie van de mensheid daarintegen is wel abnormaal

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:12

het lijkt me niet erg lekker voor ze, maar het gaat maar om een paar uur, waarom gaan ze die paar uur dan niet naar binnen?

achja, we weten allemaal dat het om geld draait, en niet om paardenwelzijn, dus of we er nu zo blij mee moeten zijn.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:33

Natasja91 schreef:
Sammie schreef:

Nee ze krijgen een masker op, waarbij vanaf dat het donker wordt tot 11 uur 's avonds licht schijnt. Zo denkt de merrie dat de "dag" langer duurt en gaat ze eerder veulenen.

Wat ik even nog niet snap en ook niet uit de rest van het topic kan halen, gaat dit nou over eerder veulenen (dus wel op 11 maanden dracht veulenen, maar zorgen dat merries niet overdragen) of om hengstig worden?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:35

countrygirl schreef:
Tsjonge... is er nog wel iets natuurlijks aan de volbloedfokkerij? Hoe belachelijk om zoiets te verzinnen zeg!

Niet alleen de volbloedfokkerij hoor ik heb dat in het dagelijks leven ook.

Eigenlijk is het gewoon ziek. het word tijd dat we eens gaan respecteren dat dieren nou eenmaal anders in elkaar zitten dan wij en dat wij dat maar niet steeds willen veranderen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:08

Sammie schreef:
de volbloedindustrie

Dit geeft goed weer waar het om gaat.
En helaas is het weer niet om het welzijn van de dieren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:11

Sodera schreef:
Nee ze krijgen een masker op, waarbij vanaf dat het donker wordt tot 11 uur 's avonds licht schijnt. Zo denkt de merrie dat de "dag" langer duurt en gaat ze eerder veulenen.

Wat ik even nog niet snap en ook niet uit de rest van het topic kan halen, gaat dit nou over eerder veulenen (dus wel op 11 maanden dracht veulenen, maar zorgen dat merries niet overdragen) of om hengstig worden?

Ik stelde die vraag ook. Het gaat dus om de hengstigheid te beïnvloeden, maar mogelijk dat ze ze ook gebruiken om overdragen te voorkomen.

En wat is er zo erg aan om een paard een deken om te leggen? >;)

angieHH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:46

Laat die "volbloedindustrie" (vreselijk woord trouwens) de ingangsdatum van "het seizoen" verplaatsen naar bv 1 mei.
Lijkt mij een stuk simpeler, goedkoper en bovenal: gezonder voor de paarden!

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:43

Ik zie er niet heel veel kwaad in. Ja, alles moet weer door de mens worden beïnvloed maar hier bij zie ik niet echt hele grote nadelen voor de merries.
Ik begrijp uit het stukje dat het in eerste instantie gebruikt wordt om overdragen in de winter te voorkomen. En als de merrie gewoon op tijd bevalt, wordt ze ook eerder hengstig. Staat allemaal met elkaar in verbinding.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:43

En wat die gladde vacht betreft... hoeveel bokkers zetten hun paard vanaf de vroege herfst dik in de dekens om paard maar vooral géén wintervacht te laten krijgen?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:30

Ik vind het ook niet zo spannend...paarden krijgen een paar uur per dag een masker op - prima toch? Vroege veulens vind ik ook niet geweldig, maar als je hier in januari een hengst bij de merries in gooit weet ik ook niet wat er gebeurt. En dat doen we dan maar weer niet, terwijl dat natuurlijker is dan wachten tot het ons past en er dan een rietje sperma in stoppen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:35

Kendra schreef:
Ik vind het ook niet zo spannend...paarden krijgen een paar uur per dag een masker op - prima toch? Vroege veulens vind ik ook niet geweldig, maar als je hier in januari een hengst bij de merries in gooit weet ik ook niet wat er gebeurt. En dat doen we dan maar weer niet, terwijl dat natuurlijker is dan wachten tot het ons past en er dan een rietje sperma in stoppen.

Jup... Als je de dekdatum weet kan je het tenminste een beetje in de gaten houden ipv duimen dat het allemaal goed gaat.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 02:10

Ik vind het allemaal best leuk bedacht en geinig dat 't werkt. Maar ik vind het niks om zoiets in de praktijk te gebruiken.
Een reden om een veulen niet in januari geboren te laten worden maar ergens in april/mei is dat ze dan samen lekker naar buiten kunnen, ja, zoals het hoort!
Maaja, veulens van januari zijn lekker groter en sterker dan zijn jaargenoten. Dus het gaat weer gewoon om de poen!
Blijf altijd zo dicht mogelijk bij de natuur met je paard, dat is wat ik vind.