Paarden zijn langzamer op hellingen van heuvels

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:08

Als een mens op handen en voeten naar beneden gaat op een helling gaat dat ook langzamer, anders gaat hij over de kop :+
Als we nou eens onze paarden leren op hun achterbenen van een helling af te gaan, dan zijn ze vast ook sneller -:)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:08

OOOOOOOOOOO ECHT 8)7

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:10

Ja, ik denk van wel :P

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:13

:wow: oh weer wat nieuws geleerd. Ach het bevestigd mijn eigen inzicht i.i.g weer :')

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:33

Beetje rare reacties. Je kunt niet zomaar iets roepen zonder het te onderbouwen, vandaar het onderzoek.

ladypaard

Re: Paarden zijn langzamer op hellingen van heuvels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:58

vind enkel dat (vooral in tijden van crisis) wel goed moet worden nagegaan waar geld aan wordt besteedt, en vind dit dan wel weer zo emperisch voor de hand liggen dat ik zo'n onderzoek dan toch even vooruit zou schuiven.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:00

MarChak schreef:
Als een mens op handen en voeten naar beneden gaat op een helling gaat dat ook langzamer, anders gaat hij over de kop :+
Als we nou eens onze paarden leren op hun achterbenen van een helling af te gaan, dan zijn ze vast ook sneller -:)

Maar de mens is fysiek zwakker geworden door op zijn achterbenen te gaan lopen, dus ik denk dat we dat voor onze paardenruggen niet moeten willen. /3

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:03

ik vind dit net zo een onderzoek als een test of mn vloerbedekking zachter is dan mn plavuizen.. :+
in mijn ogen onnodig, als hier echt wetenschapsgeldgeld voor besteed is heb ik wel t idee dat het verspild geld is.
is het een onderzoek voor een studie denk ik: die student heeft zich er mooi makkelijk vanaf gemaakt...
en idd wat iemand eerder al meldde, hoort dit echt op de nieuwsafdeling?
@ dreamyboll... ik zeg..onderzoek!!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:14

Ok, dan ook maar een serieuze reactie... ;)
Dit had in vereenvoudigde vorm een onderzoek op een middelbare school kunnen zijn, in het kader van de momentenleer.
Omdat een paard op vier benen loopt i.p.v. op twee zoals een mens gedraagt het zwaartepunt zich ook heel anders.
Het onderzoek zoals nu uitgevoerd kan wel nuttige info leveren over hoe een paard het beste getraind kan worden voor rennen die op glooiend terrein plaatsvinden. Misschien niet eens zozeer erop gericht dat het paard sneller de helling op gaat, maar ook m.b.t. energie- en krachtgebruik.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:16

Wauw... alsof we dat zelf niet konden bedenken.
Zinloos onderzoek. :+

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:16

Meer als de helft van de onderzoeken die ik in het nieuws tegenkom gaan over zaken die zich al jarenlang in de praktijk bewezen hebben.
Wat krijgen we hierna? `Onderzoek wijst uit dat paarden in tegenstelling tot mensen op 4 benen lopen`.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:20

CaPrIoLe`79 schreef:
Meer als de helft van de onderzoeken die ik in het nieuws tegenkom gaan over zaken die zich al jarenlang in de praktijk bewezen hebben.
Wat krijgen we hierna? `Onderzoek wijst uit dat paarden in tegenstelling tot mensen op 4 benen lopen`.

Vaak draait onderzoek om dingen die je intuïtief wel weet, maar wil je ze effectief gebruiken in kader van groter onderzoek (bv: we weten dat paarden trager lopen op een helling, dus ... *ander onderzoek*) dan moét je dit eerst bewijzen, ook al is dit voor de hand liggend. Geen bewijs= louter een stelling, een heel aannemelijke misschien, maar zo werkt het nu eenmaal in wetenschappelijk onderzoek.

Niekje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:22

haha wat een nieuws!
Maar ben blij dat ik hier nu van op de hoogte ben! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:23

Mjn paard wil bergafwaarts juist altijd gaan rennen en is dan dus sneller :D onderzoek klopt dus niet.

Grinnik. Je zal het maar moeten onderzoeken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:24

OMG is hier serieus geld in gestoken??
Het verbod van zulke achterlijke en geldvretende onderzoeken zou eens opgenomen moeten worden in het programma van politieke partijen!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:27

Solleke heeft gelijk.

Zoals ik al eerder aangaf is de kans groot dat dit een studentenproject was.

Janine1990 schreef:
Werkelijk? Universitaire studenten die dit moeten onderzoeken...
Ik zou spontaan in protest gaan bij m'n studie en het hogerop gaan zoeken. Als ik dit soort dingen moest gaan onderzoeken...
Kom op, dan zou ik geen collegegeld meer willen betalen. En dat geld dat je in Nederland betaald is een schijntje in vergelijking met wat je in het buitenland betaalt.

Als dit een onzinonderzoek voor studenten zou zijn, waarom wordt het dan gepubliceerd? Kom op...

Een student is geen aap! Het is hartstikke goed als je als student al een publicatie op je naam hebt staan.
Waarschijnlijk heeft het journal die dit heeft opgenomen niet de grootste impact waarde, maar dat hoeft ook niet met gefundeerd onderzoek wat een opstapje is naar het volgende.

Daarnaast is het zo dat veel mensen de kleinste onderzoeksresultaten in artikelen verwerken, dat gebeurt ook ontzettend veel in bv kankeronderzoek, maar dat klinkt voor de meesten al ingewikkeld genoeg om door te hebben dat daar soms weinig in staat.

Daarnaast is het als student zijnde al heel leuk als je iets anders kan doen dan ganzen tellen ofzo.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:34

Voorbeeldje, ik moest als bachelorstudent onderzoeken of het zin had dat watervlooien grotere kindjes produceren als antwoord op de kairomonen (soort hormonen) van vijanden (predators) (die zijn minder makkelijk op te eten, want groter). Nu was dit een beetje een open deur intrappen want 1) we wéten dat ze grotere kindjes maken en 2) waarom zouden ze dit doen (kost meer energie) als dit geen nut had tegen bescherming van predatie?

Maar, ik moest het toch onderzoeken, al was het antwoord natuurlijk duidelijk, omdat dit daarna gebruikt kon worden in een groter onderzoek. Men moest dan gewoon even verwijzen naar mijn onderzoek, deze stelling kon dus voor waar aangenomen worden (want, onderzocht) en deze resultaten ondersteunden dan een onderzoek dat veel groter gekaderd was en ook economisch nut had.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:37

Dat klopt helemaal, maar het jammere bij de onderzoeken in de paardenwereld is dat ze door het beperkte budget vaak niet verder komen als de basic-onderzoekjes met voorspelbare resultaten.
Verder zie je vaak bij onderzoeken naar trainingsmethodes enzo, dat de uitslag afhangt van de mening die de onderzoeker daar van te voren al over had.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:40

@Capriole: daar ben ik het wel mee eens hoor, ik heb geen ervaring met onderzoek in de paardenwereld, maar wel in de biologie, en daar kan ik soms toch ook wel denken (ook al wéét ik eigenlijk wel dat het in het grotere geheel past): wat is daar het nut juist van? :')

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:44

CaPrIoLe`79 schreef:
Dat klopt helemaal, maar het jammere bij de onderzoeken in de paardenwereld is dat ze door het beperkte budget vaak niet verder komen als de basic-onderzoekjes met voorspelbare resultaten.
Verder zie je vaak bij onderzoeken naar trainingsmethodes enzo, dat de uitslag afhangt van de mening die de onderzoeker daar van te voren al over had.

Da's helaas niet alleen in het onderzoek zo. Ook bij berichtgeving gebeurt dit, zelfs bij de zogenaamde 'betere journalistiek'. Meer mogelijkheden tot het genereren van media lijken haast te leiden naar meer onderzoeken met elkaar tegensprekende resultaten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:51

F_Orumster schreef:
Solleke heeft gelijk.

Zoals ik al eerder aangaf is de kans groot dat dit een studentenproject was.

Janine1990 schreef:
Werkelijk? Universitaire studenten die dit moeten onderzoeken...
Ik zou spontaan in protest gaan bij m'n studie en het hogerop gaan zoeken. Als ik dit soort dingen moest gaan onderzoeken...
Kom op, dan zou ik geen collegegeld meer willen betalen. En dat geld dat je in Nederland betaald is een schijntje in vergelijking met wat je in het buitenland betaalt.

Als dit een onzinonderzoek voor studenten zou zijn, waarom wordt het dan gepubliceerd? Kom op...

Een student is geen aap! Het is hartstikke goed als je als student al een publicatie op je naam hebt staan.
Waarschijnlijk heeft het journal die dit heeft opgenomen niet de grootste impact waarde, maar dat hoeft ook niet met gefundeerd onderzoek wat een opstapje is naar het volgende.

Daarnaast is het zo dat veel mensen de kleinste onderzoeksresultaten in artikelen verwerken, dat gebeurt ook ontzettend veel in bv kankeronderzoek, maar dat klinkt voor de meesten al ingewikkeld genoeg om door te hebben dat daar soms weinig in staat.

Daarnaast is het als student zijnde al heel leuk als je iets anders kan doen dan ganzen tellen ofzo.

Voor referenties wordt echt wel verder gekeken dan alleen een onderzoek op naam, dan telt het ook mee WAT voor onderzoek. En zeg nu zelf, dit is niet bepaald indrukwekkend... :+

En niet alleen studenten tellen ganzen, dat doen voornamelijk mensen met drs voor hun naam, studie weet ik er niet bij te noemen.
Overigens is ganzen tellen voornamelijk een wiskundige bezigheid. Met een telraam tellen is niet te doen. Maar ik neem aan dat je dat zelf ook wel begrijpt.

Persoonlijk vind ik ganzen tellen en de daaruit voortvloeiende onderzoeksresultaten een stuk interessanter dan een paard dat bergafwaarts langzamer gaat dan vlak. Het vertelt je namelijk iets over de ecologische voetafdruk. Waaruit veranderingen in landschappen kunnen ontstaan en worden voorspeld... Doe je wat mij betreft toch een grotere bijdrage als je ganzen telt, dan wanneer je bovengenoemd onderzoek hebt meegedraaid.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:57

Tja, de onderzoeksresultaten zijn misschien niet zo spectaculair, maar kennelijk goed genoeg om gepubliceerd te krijgen en dat is in de wetenschap al lang niet altijd makkelijk. Verder is zoveel onderzoek op het eerste gezicht zinloos. Ik heb ook geen miljoenen verslurpend onderzoek in windtunnels nodig om te weten dat ik met een slobberjack minder aerodynamisch ben dan in een skinny schaatspak. Maar uiteindelijk zijn dit soort onderzoeken ook om een meet methode te valideren als start van een groter geheel. Want diezelfde windtunnel heeft uiteindelijk wel tot enorme prestatie verbetering in een heel breed scala van sporten geleid. Verder kan ik me ook voorstellen dat uit dit onderzoek weer gebruikt wordt om aan de hand van de anatomie van een bepaald paard zijn training te optimaliseren en juist in te zetten voor heuvelachtige races of vlakke races. Waarschijnlijk is dit onderzoek inderdaad door studenten gedaan of geheel gefinancierd door de racerij. Volgens mij is het niet zo raar dat dit onderzoek gedaan wordt...maar of het nou voorpaginanieuws op bokt moet worden is wat anders.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:05

Het is niet eens 1 april...maar oja...we hebben wel extreme hitte gehad.

Viel zowat van mijn stoel toen ik dit las. Wat een onzin.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:10

HAHAHA... wat een verschrikkelijk goed nieuws zeg... dat opend heel veel deuren denk ik, we zijn weer een heel stuk wijzer geworden!!! Geef die studenten minimaal een lintje!! Er zal maanden van onderzoek aan vooraf zijn gegaan om dit te bewijzen!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:12

Goh, wat een openbaring!! :')