Gekloonde paarden tijdens Olympische Spelen 2020 welkom

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Re: Gekloonde paarden tijdens Olympische Spelen 2020 welkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:39

Ik vind het klonen van dieren vanwege eerder genoemde redenen (niet beter weten) eventueel nog het overwegen waard (alhoewel de argumenten vóór mij niet overtuigen) maar de stap van dieren naar mensen is klein en dát lijkt me echt het begin van het einde...

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:41

Even los van het ethische aspect van klonen, is het natuurlijk wel interessant wat verschillende ruiters met hetzelfde "basismateriaal" kunnen bereiken. Dan komt het wel meer op de ruiter aan en kan je wellicht de betere ruiters makkelijker onderscheiden (hoewel het uiteraard dieren blijven, die nu eenmaal beter passen bij de een dan de ander).

Maar verder dan dat zie ik niet veel voordelen aan klonen, behalve het "vervangen" van te vroeg gestorven dieren met interessante genen wellicht. Stilstand is achteruitgang en mijns inziens geldt dus ook zeker voor het klonen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:50

Wordt nog spannend...straks zit ruiter x op een Ratina-kloon (ik dacht dat daar een kloon van is?) en dan doet ze het niet....

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:52

mylittlejoy schreef:
Even los van het ethische aspect van klonen, is het natuurlijk wel interessant wat verschillende ruiters met hetzelfde "basismateriaal" kunnen bereiken. Dan komt het wel meer op de ruiter aan en kan je wellicht de betere ruiters makkelijker onderscheiden (hoewel het uiteraard dieren blijven, die nu eenmaal beter passen bij de een dan de ander).

Naast dat het mij een onmogelijk opgave lijkt om voor een heel deelnemersveld een gezonde set aan even oude klonen te produceren, zegt dat volgens mij nog steeds niets over wie de beste ruiter is. De ene ruiter komt veel beter tot zijn recht op een heet sensibel paard, de andere op een wat flegmatieker dier. Het is juist de combinatie paard/ruiter met al hun verschillende eigenschappen, sterke en zwakken punten die het voor mij extra interessant maken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:58

mylittlejoy schreef:
Maar verder dan dat zie ik niet veel voordelen aan klonen, behalve het "vervangen" van te vroeg gestorven dieren met interessante genen wellicht. Stilstand is achteruitgang en mijns inziens geldt dus ook zeker voor het klonen.

Voordelen en nadelen van ingrijpende wetenschappenlijke stappen worden pas over langere termijn duidelijk. Iedereen verklaarde madame Curie voor gek indertijd, maar de wereld had er nu anders uitgezien als zij niet had doorgezet.

Verder ben ik er persoonlijk niet zo bang voor dat er een "brave new world" zal gaan ontstaan.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:10

Ik vind het wel spannend eigenlijk. Ben benieuwd hoeveel toppaarden er uit klonen zullen ontstaan. :) En of er uberhaubt ooit een op de spelen komt. :)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:13

laat het DNA gewoon met rust!!!!!

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:39

Ben het eens met de bovenstaande reactie. Een dier is een dier, en geen enkel dier is hetzelfde.
''dit is toch ook al lang gebeurd bij koeien en schapen, waarom zou het bij een paard niet mogen dan..?''
Ik vind het belachelijk voor alle dieren, waarom zou je koeien en schapen uberhaupt gaan klonen? :')
Dat vraag ik me op zo'n moment ook af haha...

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:45

Precies, niet met Moeder Natuur aan het kloten gaan!!! :(
De aarde wordt al door ons mensen vernaggeld en alles wat we aanraken wordt al bewerkt en toegevoegd met troep etc.

Ik vind het behoorlijk ziek van de FEI om dit soort dingen toe te gaan staan in 2020.
Getuigd ook al wel weer van vriendjes politiek van wat ze willen zien en waar het geld eigenlijk zit... :n
Ik zie liever dat de FEI bitloos, spoorloos en zweeploos verplicht om ware kunde van het rijden tot zijn recht te laten komen, dan dit soort onzin te verkondigen!

Waar gaat het toch heen met de wereld?
En waar blijven de uniekheid en de legendes dan... als je gaat klonen en dergelijke?
Nergens als ik dit soort dingen lees. |o

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:49

Ik word hier inwendig zo boos om... -:(-

Het is gewoon een gebrek aan gezond verstand in mijn ogen, bah!!!
(ik moet me eigenlijk niet zo laten opfokken door zulke achterlijke en verstandloze dingen, maar alles in mijn wezen schreeuwt gewoon keihard NEE!) 8)7

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:59

Klonen is een ander individu maken met hetzelfde DNA. Eeneiïge tweelingen zijn eigenlijk natuurlijke klonen, maar niemand zegt dat zij geen individuen zijn.

Het blijft een paard als ieder ander. Ik heb ook niet zozeer een ethisch bezwaar. Echter, zie ik er echt het nut niet van in. Je kloont het DNA, niet de prestaties. Ik vermoed dat het eenzelfde kans op succes heeft als wanneer je gewoon fokt met twee succespaarden.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:07

Daar heb je helemaal gelijk in dat die dieren individuen zullen blijven en het heeft ook totaal geen nut.
Het is gewoon het EGO van de mens om de wonderen der Natuur te willen evenaren... -O-

Iets wat al op zichzelf staand perfect is, daar moet je niet mee gaan lopen klooien. :n
We kunnen nog veel leren van Moeder Aarde.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:09

Heb je straks 10 dezelfde paarden aan de start :')

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:16

Een kloon hoeft ook niet hetzelfde uiterlijk te krijgen als het origineel. Wat mij betreft geen klonen, maar gewoon (betaalbare) verjongingskuren waardoor paarden nog een 20 tal jaren extra meekunnen.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:52

Miska schreef:

Je hebt het over gezond verstand, maar je komt niet met argumenten. Dat is gevoel, geen verstand. Lees de reacties hierboven nog eens goed en reageer rustig, en vooral onderbouwd. Verder: met veel uitroeptekens en hoofdletters krijg je niet meer gelijk.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 18:29

Verouderd t DNA ook als het niet gebruikt word, gewoon een domme vraag. Stel je hebt een veulen, maandje of 1/2, zijn/haar broers en zussen zijn allemaal toppers, grote kans dat die kleine ook een topper word dús word er dan al DNA weggehaald en 'bewaard', omdat t niet gebruikt word veroudert t ook niet, lijkt mij.

Of is dat onmogelijk? Ik stel maar iets voor :o

Alsnog vind ik t belachelijk, maar wat doe je ertegen, de mens doet alles voor geld en prestaties -O-

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:08

musiqolog schreef:
Miska schreef:

Je hebt het over gezond verstand, maar je komt niet met argumenten. Dat is gevoel, geen verstand. Lees de reacties hierboven nog eens goed en reageer rustig, en vooral onderbouwd. Verder: met veel uitroeptekens en hoofdletters krijg je niet meer gelijk.

Ik hoef ook helemaal geen gelijk te hebben, want het is MIJN mening. ;-)
Laat ik het dan zo zeggen: ik VIND het gebrek aan gezond verstand!!!
Al dat geklooi met DNA en genetische manipulatie en dergelijke, daar moet je je gewoon niet mee bezig WILLEN houden.
Moeder Natuur is een perfect werkend organisme die wij als mensen nooit kunnen evenaren in welke vorm dan ook.
Waarom aan iets sleutelen wat in zijn geheel al uitermate goed werkt?
Al die knappe koppen kunnen zich beter met het wereld beleid bezig houden hoe we beter in harmonie kunnen leven dat iedereen een dak boven zijn hoofd en elke dag te vreten heeft enzo ipv kloontjes te maken van dieren/mensen/voedsel.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:30

dakota schreef:
Een kloon hoeft ook niet hetzelfde uiterlijk te krijgen als het origineel. Wat mij betreft geen klonen, maar gewoon (betaalbare) verjongingskuren waardoor paarden nog een 20 tal jaren extra meekunnen.

Schrijf ik alvast Cassey in als het mag <3

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:32

Weet iemand hoe de gekloonde paarden het nu doen? Zijn er die al in de sport lopen? Ik heb wel eens wat foto's gezien van klonen. Daar schrok ik wel van, het waren eigenlijk misbaksels.

Het fenomeen 'klonen' vind ik wel intrigerend. De film 'the boys from Brazil' is heel erg gaaf, maar ik denk dat de comedy 'Multiplicity' beter de werkelijkheid benaderd.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:36

Die film is heel leuk, behalve dan dat Hitler's klonen 'Arisch Perfect' blauwe ogen hadden. Beetje typisch....

Wanneer klonen misbaksels zijn, zijn ze dus niet goed gekloond.

kruimenloek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:56

Ik denk dat zonder klonen paarden ook net zoals menselijke sporters steeds sneller, groter en beter worden dus dat klonen zal wel beetje loslopen allemaal.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:03

Met klonen wordt sowieso niets beter, omdat je DNA kopieert en dat voegt niets toe.
Gericht fokken werkt denk ik beter!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:33

Bo_Cassey schreef:
Met klonen wordt sowieso niets beter, omdat je DNA kopieert en dat voegt niets toe.
Gericht fokken werkt denk ik beter!

Ja en nee. Geslachtelijke voortplanting ('seks' in de volksmond) zorgt ervoor dat elke generatie de kaarten weer geschud zijn. Dat geeft hoop, want zo kan een gunstige eigenschap zich door natuurlijke selectie (of door menselijke, in het geval van fokkerij) over de populatie verspreiden. Maar het heeft nadelen: het is of je om nieuwe kaarten vraagt als je al vier azen in je hand hebt. Een uitzonderlijk goed sportpaard zal al snel mindere nakomelingen krijgen. Vergelijk: de kinderen van Mozart en Bach waren ook wel goede componisten, maar niet zo geniaal als hun vader. (Dan heb ik het nog niet over het feit dat zeker dressuurpaarden meestal ruinen zijn; in dat geval vált er niets te fokken.) Fokkers weten dat, en hopen daarom zo'n paard uit duizenden te kunnen behouden.

Maar goed: het hele verdere verhaal kennen we: een kloon is geen exacte kopie en zal niet gauw het niveau van zijn "ouder" halen. Ook dát weten fokkers. Ik denk dat maar weinig vakmensen hier heel veel van verwachten.

KnoLLyBoLLy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:40

Geklooi is een beter woord daar voor! -:(-
Laatst bijgewerkt door KnoLLyBoLLy op 12-02-22 01:33, in het totaal 1 keer bewerkt

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:42

Miska schreef:
Daar heb je helemaal gelijk in dat die dieren individuen zullen blijven en het heeft ook totaal geen nut.
Het is gewoon het EGO van de mens om de wonderen der Natuur te willen evenaren... -O-

Iets wat al op zichzelf staand perfect is, daar moet je niet mee gaan lopen klooien. :n
We kunnen nog veel leren van Moeder Aarde.

:j