Prijs tarwestro flink gedaald, kwaliteit is beter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:56

gsus schreef:
nou hier hadden er al vier paarden in twee dagen koliek van het nieuwe stro....

Tja, net als voor hooi geld voor stro dat je het eerst een aantal weken moet laten liggen voor je het kunt gebruiken. Dat werd me ook op het hart gedrukt door de boer die me vorig jaar voederstro verkocht vers van het land (haverstro) gelukkig kon ik nog bij de strohandel een paar oude kleine pakjes krijgen om die tussentijd te overbruggen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:09

joyce B schreef:
gsus schreef:
nou hier hadden er al vier paarden in twee dagen koliek van het nieuwe stro....

Tja, net als voor hooi geld voor stro dat je het eerst een aantal weken moet laten liggen voor je het kunt gebruiken. Dat werd me ook op het hart gedrukt door de boer die me vorig jaar voederstro verkocht vers van het land (haverstro) gelukkig kon ik nog bij de strohandel een paar oude kleine pakjes krijgen om die tussentijd te overbruggen.

Haver stro ???

Wie geeft dat nu aan de paarden ?? :7

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:20

Nouvel schreef:
ceasario schreef:
Wie denkt nu nog in kleine baaltjes..
Die heeft men bijna 3-4 keer in de hand..en dan wil men ook nog niks betalen..
Dan moet je ze uit Polen laten komen..
40 euro de ton..maar wel ff de vracht betalen.

ik...
die klein in moet kopen en weinig opslagruimte heeft...

Dan kun je toch beter overgaan op houtkrul o.i.d.? Neemt minder opslagruimte in (naast het feit dat het niet perse afgedekt moet staan) en ook de afval ervan is minder.
Klein moeten inkopen en gebrek aan opslagruimte en kleine mestbult is voor ons een reden om de paarden op houtkrul te hebben staan in de stalperiode. Ieder najaar kopen we een pallet met houtkrul balen. 24 stuks op de pallet voor 6,90 per baaltje van 25 kg/250 liter. Daar doe ik een hele winterperiode mee (half oktober tot eind april).
Wij zouden erg gemakkelijk aan stro kunnen komen via al onze buren maar willen het niet :n

Ashley5760

Re: Prijs tarwestro flink gedaald, kwaliteit is beter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:25

Bij ons komen ze morgen al het stro brengen. Komt buurman doen is ook 500m van huis dus ben benieuwd wat de prijs wordt. Kwaliteit en hoeveelheid was iig goed!

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:26

raket schreef:
Zijn er ook stallen die het pensiongeld omlaag hebben gedaan??? Volgens mij is het vorig jaar zo'n beetje overal omhoog gegaan n.a.v. de stroprijzen...

De onze heeft de prijs niet verhoogd, heeft het voor eigen rekening genomen +:)+

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:35

flettie schreef:
Dan kun je toch beter overgaan op houtkrul o.i.d.? Neemt minder opslagruimte in (naast het feit dat het niet perse afgedekt moet staan) en ook de afval ervan is minder.
Klein moeten inkopen en gebrek aan opslagruimte en kleine mestbult is voor ons een reden om de paarden op houtkrul te hebben staan in de stalperiode. Ieder najaar kopen we een pallet met houtkrul balen. 24 stuks op de pallet voor 6,90 per baaltje van 25 kg/250 liter. Daar doe ik een hele winterperiode mee (half oktober tot eind april).
Wij zouden erg gemakkelijk aan stro kunnen komen via al onze buren maar willen het niet :n

maar ik heb ze niet thuis staan, en dan ben je afhankelijk van de mensen waar je staat en op stro hebben ze toch ook lekker wat te doen als hun hooi evt opraakt 's nachts...
mijn merrie staat op een andere stal en die staat op vlas, omdat ze daar nou net weer geen stro willen...

maar goed, we gaan off topic, het ging hier om de stroprijzen... :D

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 02:12

Nouvel schreef:
als je voldoende hooi voert eten ze toch nooit teveel stro?
of is het echt zo lekker dat ze gewoon doorgaan... :=

Hihi, ik wou dat deze theorie voor Max ook op ging... :D Al zou ik hem 10 kilo kuil voeren dan begint hij daarna nog aan zijn stro ! Heerlijk vindt ie het. Je bent een Haf of je bent het niet he...

Bij ons op stal is er de keuze uit kleine balen voor een vaste prijs of stro pakken van een grote baal en per kilo betalen. Door je persoonlijke code in te voeren wordt wat je pakt exact afgewogen door een weegsysteem, dit heeft onze stalbaas zelf ontworpen en heeft hier patent op. Dit wordt dan in het systeem bij geschreven op je strobriefje, de rekening die aan het eind vd maand komt. Dit systeem gebruikt hij ook voor kuil en hooi en werkt erg goed ! De exacte prijzen weet ik niet, maar ik weet wel dat de kiloprijs voor het stro goedkoper is dan wanneer je dat x 20 kilo doet en vergelijkt met de prijs van een baaltje die je bij ons betaalt. Het stro per kilo is van betere kwaliteit en een baaltje vind ik zelf maar onhandig, dus ik haal altijd stro per kilo. Kuil is bij ons erg laag in prijs omdat bijna alles van eigen land komt en door de kiloprijs van de producten is het bij ons goedkoper dan bij de meeste andere stallen. Voordeel is dat je zelf bepaalt hoeveel je neemt en dat precies betaalt. Best efficient en goed bedacht door mijn stalbaas vind ik !

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 05:49

Niet alleen halfingers zijn dol op stro als het hooi op is, die van ons lust het ook graag.

Wat een goed systeem van die stalbaas, dan betaal je echt wat je verrbuikt. Mijn ervaring met stallen waar je zelf moet mesten en opstrooien maar een vaste prijs voor stalling betaalt is (helaas) toch dat er mensen zijn die wel erg ruig opstrooien. Dat maakt dat mensen die normale porties gebruiken toch meer moeten betalen.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 07:08

SusanH: Is bij ons op stal ook! Sommige paarden zijn gewoon schoner als andere.. Net als de pony's, die betalen hetzelfde maar zijn met minder tevreden. Daar kan je weinig aan doen. Bij ons is vorig jaar het stalgeld met 20 euro omhoog gegaan ivm het stro! Ik heb destijds wel gevraagd of het weer naar beneden gaat als het stro goedkoper word, dat was een optie! Maar heb er een hard hoofd in!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:22

SusanH schreef:
Niet alleen halfingers zijn dol op stro als het hooi op is, die van ons lust het ook graag.

Wat een goed systeem van die stalbaas, dan betaal je echt wat je verrbuikt. Mijn ervaring met stallen waar je zelf moet mesten en opstrooien maar een vaste prijs voor stalling betaalt is (helaas) toch dat er mensen zijn die wel erg ruig opstrooien. Dat maakt dat mensen die normale porties gebruiken toch meer moeten betalen.

Haha ja dat kan, maar Haflingers staan natuurlijk wel bekend om hun grote eetlust ! Je betaalt idd exact wat je verbruikt en meer niet. Ideaal en iedereen kan nu gewoon zelf kiezen hoeveel ze willen geven en dus betalen. Wat het kuil betreft hebben we overigens 30 euro kuiltarief in ons stalgeld wat neer komt op ong. 6-8 kilo kuil per dag. Als je meer voert betaal je meer, als je minder voert betaal je minder. Ik kom er zelf meestal niet boven want mijn Haf krijgt niet zo veel kuil. Maar is een heel eerlijk systeem. En in het weideseizoen van mei tot november staat m'n paard dag en nacht op 't land en betaal ik helemaal niks aan hooi, stro of kuil !

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:29

Ze zijn hier massaal aan het oogsten en wat ik rond zie rijden ziet er idd erg goed uit :j

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 14:21

Nouvel schreef:
ceasario schreef:
Wie denkt nu nog in kleine baaltjes..
Die heeft men bijna 3-4 keer in de hand..en dan wil men ook nog niks betalen..
Dan moet je ze uit Polen laten komen..
40 euro de ton..maar wel ff de vracht betalen.

ik...
die klein in moet kopen en weinig opslagruimte heeft...

Ik werk ook met kleine baaltjes. Mijn stro-opslag ligt boven het kippenhok die naast de paardenboxen ligt binnen de stal. Dus onmogelijk om met zwaar materieel die grote balen stro op mijn strozolder te krijgen. Op mijn strozolder kunnen ca 300 kleine strobalen liggen die via een kleine deur vanop de wagen op de zolder gestockeerd worden.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 14:27

stef schreef:
Ze zijn hier massaal aan het oogsten en wat ik rond zie rijden ziet er idd erg goed uit :j

Ik weet toch wel een veld die net is afgereden waar het stro al begon zwart te kleuren omdat het te lang moest staan door de regen. Bij mijn tante echter is het super mooi stro. Is alleen lastig om daar stro te gaan halen. De boer waar ik normaal altijd stro koop zou het eergisteren of gisteren af doen maar het is niet afgereden. -O- En ik zit zonder stro. Ja nog een plakje heb ik maar that's it. Wou geen nieuwe grote baal kopen omdat ik verwachtte mijn vertrouwde kleine baaltjes terug te hebben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 14:54

mijn stalhouder zit met 1 veld wat nog groen is...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 08:10

Dan zal het met dit weer niet lang meer groen zijn. :D Vermoedelijk is dat dan zomertarwe. :) Die is nl iets later rijp dan wintertarwe. :j

LadySpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:35

Net onze 'portie' opgehaald. Een dikke ton. Wij krijgen het van mijn oom(voor niks). Daar mee treffen wij het zeker. Ook thuis een ruime opslag. Hiermee kunnen wij vanaf okt. t/m april. Paarden & Geiten+Schapen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:45

Gisteren een lading stro dus thuis gebracht. Kwaliteit is uitstekend. Had het niet verwacht. Ik hoop dat de boer nog een aantal baaltjes kan missen want het is echt van uitstekende kwaliteit. Veel beter dan hetgeen ik 2 jaar terug van hem kreeg. Vorig jaar had hij er geen voor ons maar gelukkig kon een oom mij depaneren en dat was ook goed van kwaliteit.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:59

Hier is het ook binnen. Net zo mooi goudgeel als het gerstenstro van vorig jaar (nu tarwe). En vanavond is alles bij ons in de buurt van het land.
Buren hadden tevroeg geoogst die hebben broei helft vd bollen ligt nu buiten omdat ze 60+ graden zijn (bij 70 heb je fik). Lijkt wel goed te komen hebben geluk met dit weer ;)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 18:52

Wij gaan morgen het laatste halen, 2 wagens kleine balen. Wordt nog warm met laden :) . Maar ik vind het allemaal prima, veel beter zo dan zoals vorig jaar! Iedereen biedt nu trouwens stro aan, ik kan krijgen wat ik wil..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:23

wij weten de prijs nog niet , maar we hebben 101 grote balen binnen, ze zijn van uitstekende kwaliteit!
mooi goudgeel :j

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:29

En toch een kliene opmerking tussen door.
Iedereen vindt het mooie goud gele stro heel mooi staan in de stal.

Het eerste grote nadeel van dat goud gele stro is dat de paarden dat gelijk gaan eten.
Hierboven in dit topic al een koliek probleem gemeld.
Het tweede nadeel is dat dit goud gele stro heel weinig vocht opneemt.
Het hars laagje zit nog op de stengel.

Heeft stro een regenbui gehad dan is het wat goorder van kleur, maar dan is juist dat hars laagje weg.
De zelfde hoeveelheid stro neemt veel meer vocht op.
En dat stro wordt niet op gevreten.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:34

dat maakt bij ons niet uit, 2 jr geleden was het stro zowat zwart en de paarden aten het ook.
we hebben nu nog balen van vorig jaar die gaan eerst
dan liggen deze nog een paar weken, er is 1 buitje overheen gegaan,we zullen wel zien hoe het stro is in de stal.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:49

Abrien volgens half nederland krijg je ook koliek van gerst... Bij ons hebben 15paarden jaar op gerst gestaan (tarwe was te weinig beschikbaar). We hebben al 25jaar op stro (eigenlijk altijd tarwe) en nooit koliek door teveel stro eten gehad... Maar paarden kunnen ook altijd voer aan overdag en staan niet op een kale paardenwei of in het zand.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 20:28

Uitzonderingen bevestigen de regel :7

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:04

Gerststro is natuurlijk wel erg lekker...
Maar hier hetzelfde; paarden altijd op stro en nooit koliek. Veel buiten en altijd vers drinkwater.
Het stro mag iets verweerd zijn van mij, maar dat zwarte hoef ik ook niet. Verpulvert in de stal of plakt.
Ik heb trouwens graag roggestro, daar eten ze niet zo veel van en neemt goed op. Is helaas niet altijd beschikbaar, maar dit jaar weer gelukt!