Boekrecensie "Paardenfotografie"

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Boekrecensie "Paardenfotografie"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:19

Nou, het kán met brievenbus post mee qua afmetingen. Alleen voor belgië is het per brievenbuspost duurder dan per pakketpost (beetje vreemd :P )
Via GLS moet het dan gelijk als pakketje, kost ook nog meer (14,- euro).
En ik moet 't dan perse via zo'n GLS shop punt afgeven. Kost ook steeds weer een ritje (geen idee waar die hier in de buurt zitten trouwens..).

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:22

Als iemand hem heeft liggen maar er klaar mee is wil ik hem wel tweedehands overnemen van iemand :P

Lijkt me wel interessant maar ik vind hem net wat te duur om te kopen

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:36

lijkt me erg intressant!!
even op me loon wachten en dan ga k t boek denk ik bestellen :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:59

Femke schreef:
Het boek weegt 720 gram (nog excl. verzenddoosje).
Dan kom je in de categorie 500 gram - 2kg...
Kost 9,35 euro per brievenbuspost óf 8,50 euro voor pakketpost zonder track en trace code.

Dat is het nadeel van een groot formaat hardcover... Het formaat en gewicht.

Mijn boeken zitten in dezelfde categorie en heb vorige week nog boeken naar Belgie verstuurd voor rond de 3,50. Heb wel gemerkt dat het heel afhankelijk is van welk postkantoor. Qua formaat zijn mijn boeken ook hetzelfde.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:23

Een mooie, duidelijke recensie waar ik het zeker mee eens ben! Ik heb het boek zelf thuis, en moet nog een keer gaan uitlezen. Maar het is zeker de moeite waard, en was een geweldig verjaardagscadeau vorig jaar!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:25

Femke schreef:
NathalietjeB schreef:
eigenlijk moet er nog een beknopte meeneem versie komen waarin je tijdens shoots even kan terug kijken hoe je sommige dingen kunt doen

Daar ben ik mee bezig inderdaad...
Om een soort werkblad te maken met een samenvatting en een paar leuke opdrachten.

Gaat dit apart verkocht worden, of komt dit in de toekomst bij het boek? Want dan wacht ik nog even

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:06

Het komt niet gratis bij het boek Juut.
Ik moet er weer opnieuw in investeren. Zowel in tijd als in drukkosten. Dus het zal er in de toekomst apart bij verkocht worden inderdaad :j

@Wilawander: alle tarieven van PostNL zijn vaste tarieven. Zou niet uit moeten maken waar in NL je naar het postkantoor gaat. ;)
Bovendien kan ik hier thuis frankeren met digitale postzegels en mijn Dymo Labelwriter. Dus ik hoef er niet voor naar het postkantoor. Gewoon thuis frankeren en hier in de straat op de bus doen. Tenzij het inderdaad een pakketpost zending voor België is, die kan ik thuis frankeren maar MOET ik afgeven op een PostNL punt.

Verzending binnen NL kost al 3,- euro (plus kosten van 't doosje).
Kan me niet voorstellen dat er een service is die het helemaal naar België stuurt voor 50 cent meer... Ben erg benieuwd hoe je dat voor elkaar krijgt.

Maar goed, laten we er geen verzendkosten topic van maken... ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:27

Tja, als je alleen 'ff snel' een kiekje wil maken, hoef je geen dure spiegelreflexcamera te hebben en zoveel moeite te doen! Fotografie is een vak! (en dat leer je trouwens ook niet uit een boekje)
Doet bij mij trouwens meteen de vraag rijzen waar de schrijfster haar opleiding heeft gevolgd, aangezien je schrijft dat het haar hobby is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:41

Tussen "ff snel" een kiekje maken en als beroepsfotograaf te werk gaan, zit uiteraard nog een enorme groep enthousiaste hobbyisten die wél serieus met fotografie bezig zijn en er graag meer over willen leren om hun foto's te verbeteren.
Voor hen heb ik dit boek geschreven :)

De rest kun je me gewoon vragen, zoals je ziet zit ik ("de schrijfster") hier gewoon in het topic om vragen te beantwoorden, als je daar inderdaad écht meer over wil weten :j
Dus je kunt me ook gewoon bij naam/gebruikersnaam direct aanspreken.
Mijn pb box staat daar voor open, en ik heb je alvast een berichtje gestuurd :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:07

Ik reageerde op de topicstarter die schrijft dat ze moeite heeft met verder lezen door de vele technische info en/ omdat ze het liefst meteen naar buiten ging om d'r paard te fotograferen.
In dat geval heb je genoeg aan een simpel cameraatje en een paar handige tips.
Ik heb het boek niet gelezen dus kan niet beoordelen voor wie het bedoeld is.
Ik zie -niet alleen op Bokt hoor ;) - dat veel mensen met een camera zich professioneel fotograaf noemen, geld voor hun foto's vragen maar geen enkele opleiding hebben gehad. Daarom vroeg ik me af of de auteur van dit boek dat wel had. Aangezien iemand als de topicstarter en andere lezers van dit boek, die 'alleen maar' leuke plaatjes van hun paard willen leren maken, niet zo thuis zijn in de materie, ga ik er vanuit dat zij ook niet kunnen beoordelen hoeveel kennis de schrijver van zo'n boek zelf eigenlijk heeft. In het land der blinden is éénoog tenslotte koning. ;)
Dit is toch een discussieforum? Ik heb het boek niet gelezen dus mag me toch afvragen hoe de schrijver aan z'n kennis komt? Dat schrijft de ts nergens, wel dat het een 'hobbyist' is. ja, ik ben sceptisch op dit gebied dus dan is het toch niet zo raar dat ik het vraag?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:14

Moet je een opleiding gevolgd hebben om in dit vakgebied professioneel te zijn? In dit vakgebied denk ik namelijk niet, er is een topic waar dat bediscussieerd wordt: [FK] Professioneel of niet - waar ligt de grens?.

Ik twijfel nog steeds over de aanschaf van je boek Femke. Mijn vader heeft een prachtige collectie fotografieboeken waar her en der ook dingen over paarden in staan dus ik weet niet goed hoe vernieuwend deze informatie voor mij is. Dat is nu wel het nadeel dat je het boek niet bij een boekenwinkel in kunt kijken, nu moet je maar op goed geluk bestellen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:15

Ik heb vorig jaar het boek kado gedaan aan mijn fotograferende dochter. Zij was (en is) er erg blij mee. Zij vindt het een leuk boek met veel handige tips. Niet alleen voor paardenfotografie maar ook in het algemeen. Ik vond het ook een mooi boek en prettig leesbaar ( de stukjes die ik even gelezen heb). Ik moet het binnenkort toch maar weer eens door gaan lezen. Ik vond het wel zijn geld waard.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:19

Ik vind dat je opgeleid moet zijn op het moment dat je geld gaat vragen, ja. Dat is toch in veel beroepen zo? En niet zonder reden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:21

In veel beroepen ja, maar niet noodzakelijk voor dergelijke dingen (dus niet bij alle). Er zijn ook professionele romanschrijvers bijvoorbeeld die geen opleiding gevolgd hebben, maar wel degelijk geld verdienen met het schrijven van de romans etc. Maar nogmaals daar is een prachtig topic voor, dat hoeft niet hier.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:49

Hmmm ik twijfel heel erg of ik het boek zou aanschaffen:) het lijkt me wel heel handig!
Denk denk denk denk .......

En over een opleiding enzo, ik vind dat je best geld mag vragen zonder opleiding.
Zeker als je goede (dure) apparatuur in je bezit hebt, heb je toch nog iets ermee verdient.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 07:23

sflj schreef:
Ik vind dat je opgeleid moet zijn op het moment dat je geld gaat vragen, ja. Dat is toch in veel beroepen zo? En niet zonder reden.

Het werk van Femke wel eens gezien? Is gewoon een prof die van haar hobby haar werk heeft gemaakt.
Je vraagt toch ook niet aan bv Arnd Bronkhorst waar hij heeft leren fotograveren?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:04

magda_90 schreef:
Moet je een opleiding gevolgd hebben om in dit vakgebied professioneel te zijn? In dit vakgebied denk ik namelijk niet, er is een topic waar dat bediscussieerd wordt: [FK] Professioneel of niet - waar ligt de grens?.

Ik twijfel nog steeds over de aanschaf van je boek Femke. Mijn vader heeft een prachtige collectie fotografieboeken waar her en der ook dingen over paarden in staan dus ik weet niet goed hoe vernieuwend deze informatie voor mij is. Dat is nu wel het nadeel dat je het boek niet bij een boekenwinkel in kunt kijken, nu moet je maar op goed geluk bestellen.

Het boek ligt ook bij de eppeljeck in de schappen, als je daar bent kan je er in bladeren. :j

Persoonlijk twijfel ik nog, niet vanwege de kwaliteit, maar omdat ik meer iemand ben die het beste leert als iemand me het uitlegt, ik heb stapels boeken liggen waar ik nooit ik kijk omdat meestal gewoon maar aan de gang ga en er dan ook wel uitkom, alleen merk ik nu dat ik niet verder kom dan het geijkte en dat zou ik graag willen doorbreken.

Ik kan best begrijpen dat mensen huiverig zijn, maar in de creatieve sector zijn juist de autodidacten de besten omdat zelf de materie eigen maken en hierdoor een eigen stijl ontwikkelen.
Als je een schilderij of beeldhouwwerk koopt vraag je toch ook niet of de kunstenaar een diploma van de kunstacademie heeft? Of muziek, ik denk niet dat Tiesto een diploma heeft in dj'en, ik denk niet dat iemand die hem boekt wil weten welke opleiding hij heeft gedaan. Zijn werk spreekt voor zich.

Persoonlijk als ik een fotograaf zou moeten kiezen zou ik dat doen op basis van portfolio, dat is een veel betere CV dan een lijstje met opleidingen. De opleidingen zeggen namelijk niets over de creativiteit die iemand in zijn werk laat zien.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:19

Ik heb er in gebladerd en ik vind het een mooi boek. Prima uitleg, mooie voorbeelden.
Zelf heb ik het niet gekocht, omdat de basiskennis uit het boek mij bekend is.

Wat betreft opleiding: in de muziek vragen ze in 99% van de gevallen wel degelijk een diploma als je mensen doceert. Of dit nu de eerste lessen van een kind zijn of volwassenen, bij workshops, muziekscholen of verenigingen is 99% van de docenten gediplomeerd.
Bij het uitvoeren van muziek wordt zelden naar een diploma gevraagd, maar bij lesgeven wel. Dat is een wezenlijk verschil. Een goede muzikant (of schilder of fotograaf) maakt nog geen goede docent.

Overigens zie ik zelf liever een gemotiveerde en enthousiaste docent die alles goed kan overbrengen met de juiste technieken maar zonder diploma, dan iemand met diploma die vastgeroest is in 1 maniertje, niet gemotiveerd is, zelf niet meer wil leren en niet open staat voor vernieuwing.

Nu gaat dit over muziek, maar dit geldt voor elke kunstuitoefenaar.
Kwaliteit is belangrijker dan een diploma. En onder kwaliteit valt voor mij dan niet alleen de kwaliteit van de uitvoering (de foto, het muziekstuk, het beeldhouwwerk), maar ook de kwaliteit van lesgeven, het nog steeds willen leren en ontwikkelen, het omgaan met mensen en het enthousiasme om jouw kunsten over te brengen. Kun je dat, zul je mij niet over een diploma horen zeuren :)

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:30

Staat er ook in over hoe je black fotos maakt? En zou je kunnen kijken wat de verzendkosten naar USA zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:45

@HCRanch: Er staat inderdaad een klein stukje in over de black foto's.
Een klein stukje, omdat het eigenlijk een ontzettend eenvoudige techniek is. Die ik ook wel hier wil uitleggen aan je:

Zoek een erg donkere schuur met een mooie grote opening. Zet het paard vóór die opening in het zonnetje. En maak je foto.

Dat is een heel erg versimpelde uitleg, maar zo eenvoudig is het eigenlijk ook ;)
Natuurlijk gaat het met een zwart paard op zwarte achtergrond niet zo makkelijk als met een lichter gekleurd paard. Maar over 't algemeen worden je foto's al prima als je schuur maar donker genoeg is en het paard netjes in de zon staat.

(Verzendkosten naar VS zijn 16,- euro, dan ontvang je 'm ook gelijk aangetekend).

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:40

Femke schreef:
Het komt niet gratis bij het boek Juut.
Ik moet er weer opnieuw in investeren. Zowel in tijd als in drukkosten. Dus het zal er in de toekomst apart bij verkocht worden inderdaad :j

@Wilawander: alle tarieven van PostNL zijn vaste tarieven. Zou niet uit moeten maken waar in NL je naar het postkantoor gaat. ;)
Bovendien kan ik hier thuis frankeren met digitale postzegels en mijn Dymo Labelwriter. Dus ik hoef er niet voor naar het postkantoor. Gewoon thuis frankeren en hier in de straat op de bus doen. Tenzij het inderdaad een pakketpost zending voor België is, die kan ik thuis frankeren maar MOET ik afgeven op een PostNL punt.

Verzending binnen NL kost al 3,- euro (plus kosten van 't doosje).
Kan me niet voorstellen dat er een service is die het helemaal naar België stuurt voor 50 cent meer... Ben erg benieuwd hoe je dat voor elkaar krijgt.

Maar goed, laten we er geen verzendkosten topic van maken... ;)

Excuses wilde alleen maar helpen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:03

+:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:05

Ik wil hem ook :j denk dat ik zodra ik de mogelijkheid heb hem lekker ga bestellen :j

(Dan zal ik eerst even mijn brievenbus opmeten, of die wel de normale afmetingen heeft :j )

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:06

Ik vermoed zo dat ik hem voor mijn verjaardag krijg haha :D

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:16

Ik ben ook zo in dubio of ik het ga doen of niet. Paar onderwerpen spreken mij erg aan zoals fotograferen met reflectie scherm, poses, verdoezelen van 'foutje's' van het paard. maar ben bang dat de rest een beetje te basis is. Maar ik probeer naar HE te gaan en zie dat die daar ook is, dus zal ff kijken dan :D