Ik wil ooit nog leren met dameszadel te rijden
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Anne_GTI schreef:Een dameszadel ligt sowieso verder naar achteren op de rug. Daarnaast gaat een paard als het echt hoog wordt anders springen en vaak gooien ze het lijf wat scheef om de hoogte te kunnen halen. Dan kan je nog zo leuk je balans kunnen houden maar ga je sowieso die beugel gebruiken om je balans te houden en er niet af te klappen. Ook zul je meer steun zoeken op die ene stijgbeugel dus krijg je eenzijdige puntbelasting in de rug. Dit in combinatie met strak in de singels om het hele zwikkie op de plek te houden lijkt me voor een paard gewoon een stuk minder prettig dan een engels zadel met aan elke kant een been of zadelloos.

)
) ook een gewone cross rijden met een dameszadel?
)
kevinsky schreef:Wat vaag, mij werd er verteld dat ik wel in (engels) dameszadel kan starten.
... Je hebt wat dat betreft wel gelijk misschien. Er staat niet dat het geen dameszadel mag zijn. Als dat ook onder 'engels' valt zou het mogen in de cross! Citaat:Het paard dient te zijn opgetoomd met een goed passend en in behoorlijke
staat verkerend engels, of hierop lijkend zadel, hoofdstel en bit.
Wel even van te voren aankondigen, want dan kom ik zeker kijken
Loetie84 schreef:in het discipline reglement springen staat :Citaat:Het paard dient te zijn opgetoomd met een goed passend en in behoorlijke
staat verkerend engels, of hierop lijkend zadel, hoofdstel en bit.
*edit: hetzelfde staat in het disciplinereglement dresuur, en daar mag het inderdaad (volgens de dameszadel-vereniging)
Ik denk dat het dus gewoon mag! Zou wel gaaf zijn om een keer te doen suikermeisje!Wel even van te voren aankondigen, want dan kom ik zeker kijken
Anne_GTI schreef:Een dameszadel ligt sowieso verder naar achteren op de rug. Daarnaast gaat een paard als het echt hoog wordt anders springen en vaak gooien ze het lijf wat scheef om de hoogte te kunnen halen. Dan kan je nog zo leuk je balans kunnen houden maar ga je sowieso die beugel gebruiken om je balans te houden en er niet af te klappen. Ook zul je meer steun zoeken op die ene stijgbeugel dus krijg je eenzijdige puntbelasting in de rug. Dit in combinatie met strak in de singels om het hele zwikkie op de plek te houden lijkt me voor een paard gewoon een stuk minder prettig dan een engels zadel met aan elke kant een been of zadelloos.