In dameszit over de 1.80m

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: In dameszit over de 1.80m

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:11

paard met een springplank? Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Ik wil ooit nog leren met dameszadel te rijden :j

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:04

Ik heb in het verleden wel eens in een dames zadel gezeten en gereden maar er zo hoog mee springen nee zie ik mezelf ook niet zo gauw doen nee.....

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:30

Anne_GTI schreef:
Een dameszadel ligt sowieso verder naar achteren op de rug. Daarnaast gaat een paard als het echt hoog wordt anders springen en vaak gooien ze het lijf wat scheef om de hoogte te kunnen halen. Dan kan je nog zo leuk je balans kunnen houden maar ga je sowieso die beugel gebruiken om je balans te houden en er niet af te klappen. Ook zul je meer steun zoeken op die ene stijgbeugel dus krijg je eenzijdige puntbelasting in de rug. Dit in combinatie met strak in de singels om het hele zwikkie op de plek te houden lijkt me voor een paard gewoon een stuk minder prettig dan een engels zadel met aan elke kant een been of zadelloos.

Ik spring zelf ook weleens in dameszadel, maar je steunt echt niet in de beugel, je klemt je benen om de krukken heen.

Dameszit in een dressuurzadel kan bijna niemand, ik ook niet (goed). Maar in een dameszadel is het best makkelijk.

Even voor de duidelijkheid, met mijn E pony voor het eerst een cross hindernis. Was na het NK jachtpaarden.
Afbeelding

Maar zo hoog springen, zeker moeilijk. In springzadel heb ik nog niet eens zo hoog gesprongen. Wel heeft het paard ervaring met grote hoogtes aangezien het een internationaal springpaard is. (Niet die van mij maar van diegene die zo hoog heeft gesprongen :P )

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:36

Respect suikermeisje! Mag je (in theorie :P) ook een gewone cross rijden met een dameszadel?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:44

Geen idee Loetie, misschien wel vet om ooit te doen (in de B := )

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:32

Volgens mij mag je gewoon alle knhs wedstrijden in dameszadel starten ;)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:34

Nee, helaas... Het moet een engels (of hier op lijkend) zadel zijn!

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:36

Wat vaag, mij werd er verteld dat ik wel in (engels) dameszadel kan starten.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:39

Dressuur mag je in ieder geval in Dameszadel starten, zal het eens nakijken!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:41

kevinsky schreef:
Wat vaag, mij werd er verteld dat ik wel in (engels) dameszadel kan starten.

Nou misschien verstaat men dan wat anders onder 'engels zadel' dan ik in dit geval. Ik denk bij engels gewoon aan een 'herenzadel' zo eentje waar iedereen mee rijdt :P... Je hebt wat dat betreft wel gelijk misschien. Er staat niet dat het geen dameszadel mag zijn. Als dat ook onder 'engels' valt zou het mogen in de cross!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:42

in het discipline reglement springen staat :

Citaat:
Het paard dient te zijn opgetoomd met een goed passend en in behoorlijke
staat verkerend engels, of hierop lijkend zadel, hoofdstel en bit.

*edit: hetzelfde staat in het disciplinereglement dresuur, en daar mag het inderdaad (volgens de dameszadel-vereniging)

Ik denk dat het dus gewoon mag! Zou wel gaaf zijn om een keer te doen suikermeisje! :P Wel even van te voren aankondigen, want dan kom ik zeker kijken :j

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:01

Zou wel een stunt zijn! Zal het ook eens navragen bij de KNHS :)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:13

Loetie84 schreef:
in het discipline reglement springen staat :

Citaat:
Het paard dient te zijn opgetoomd met een goed passend en in behoorlijke
staat verkerend engels, of hierop lijkend zadel, hoofdstel en bit.

*edit: hetzelfde staat in het disciplinereglement dresuur, en daar mag het inderdaad (volgens de dameszadel-vereniging)

Ik denk dat het dus gewoon mag! Zou wel gaaf zijn om een keer te doen suikermeisje! :P Wel even van te voren aankondigen, want dan kom ik zeker kijken :j

het mag gewoon, een dameszadel is namelijk een ENGELS zadel :D
Ik start normale KNHS wedstrijden in dameszadel tussen de mensen op normale zadels, en hoef hier niks speciaals voor te doen.

Anne_GTI schreef:
Een dameszadel ligt sowieso verder naar achteren op de rug. Daarnaast gaat een paard als het echt hoog wordt anders springen en vaak gooien ze het lijf wat scheef om de hoogte te kunnen halen. Dan kan je nog zo leuk je balans kunnen houden maar ga je sowieso die beugel gebruiken om je balans te houden en er niet af te klappen. Ook zul je meer steun zoeken op die ene stijgbeugel dus krijg je eenzijdige puntbelasting in de rug. Dit in combinatie met strak in de singels om het hele zwikkie op de plek te houden lijkt me voor een paard gewoon een stuk minder prettig dan een engels zadel met aan elke kant een been of zadelloos.

Een dameszadel ligt niet verder naar achter dan een normaal zadel, het enige verschil is dat het zadel iets langer is.
Dus je zit is langer dan bij een normaal zadel.
Een deel van dat langere gaat naar de voorkant, je rechterbeen, en een klein stukje, misschien 5 cm naar achter.
Je belans houden gaat niet op de beugel (geen ervaring met springen, maar wel met heel hoog bokken) je klemt dan je benen om de krukken, als je op de beugel gaat hangen val je er van af, omdat je scheef gaat, en dat is geen balans houden...

Ik denk dat het voor een goed getraind paard helemaal niks uitmaakt of die moet springen met een gewoon of een dameszadel.
Vroeger werdt er door de vrouwen niet anders gedaan.

hier nog even foto's van hoe het zadel ligt
Afbeelding
Afbeelding

meer foto's zijn in mijn topic's te vinden.

En nu even over de OP :)
Ik vind het stoer, durf zelf nog niet over een balk, maar dat komt ook door het paard, want die wil nog wel eens heel hoog gaan bokken met springen in gewoon zadel, dus dat gaan we niet uitproberen in dameszadel :+