Eigenaar slachthuis ontkent slachten zieke paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Eigenaar slachthuis ontkent slachten zieke paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:56

Wat vind je belachelijk?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:26

elfje72 schreef:
Maar heeft een dierenarts wel eens bij jullie iets in het paspoort geschreven (behalve de entingen natuurlijk) waardoor je paard niet meer geschikt zou zijn voor de slacht?
Bij mij dus niet maar weet ook niet of dat wel had moeten gebeuren.

Ja hoor, ik moest laatst wat zakjes Buut hebben voor een paard van de boer waar mijn paarden staan, dit werd netjes in het paspoort aangetekend.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:37

Buut word vrijwel altijd opgeschreven aangezien dit een zeer schadelijke pijnstiller is voor vlees ter consumptie...
Dit is een van de grootste medicatie waarop gecontroleerd word.

Het verdwijnt wel uit het lijf na een tijdje,maarja wat is de wachttijd voor slachten.. Die staat dan weer niet aangegeven...

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:49

tiwi1969 schreef:
elfje72 schreef:
Maar heeft een dierenarts wel eens bij jullie iets in het paspoort geschreven (behalve de entingen natuurlijk) waardoor je paard niet meer geschikt zou zijn voor de slacht?
Bij mij dus niet maar weet ook niet of dat wel had moeten gebeuren.

Ja hoor, ik moest laatst wat zakjes Buut hebben voor een paard van de boer waar mijn paarden staan, dit werd netjes in het paspoort aangetekend.

Buut heb ik al een tijd niet gebruikt dus dan is het logisch dat er niets is opgeschreven.
Welke medicijnen moeten er eigenlijk genoteerd worden in het paspoort? Alles waar een wachttijd voor de slacht voor staat? Ook b.v. penicilline?
Of is daar een lijst van?
Laatst bijgewerkt door elfje72 op 10-08-12 23:06, in het totaal 2 keer bewerkt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:53

Ik begreep van de DA dat een paard na het toedienen van Buut levenslang niet meer geslacht mag worden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:54

stef schreef:
janderegelaa schreef:
En daar wordt hij dan weer verwerkt. Ze gaan niet zomaar in de verbrandingsoven hoor.

Het gaat erom dat het paard niet gechipt is en geen paspoort heeft (had).
Kan je wel ter plekke chippen, maar dan heb je dus geen geschiedenis

Dan moet het diernter plekke gechipt worden en is ongeschikt voor menselijke consumptie.
Kan aldaar wel geschoten worden maar gaat dan met de kadaverdienst mee.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 23:02

tiwi1969 schreef:
Ik begreep van de DA dat een paard na het toedienen van Buut levenslang niet meer geslacht mag worden.

Dat klopt.
Omdat er geen wachttijd voor bekend is.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 00:19

vencedor schreef:
Zullen ook wel eigenaren die sjoemelen met de papieren..hup medisch vel verdwenen en hij is geschikt voor consumtie..vlak de eigenaren niet uit want daar zitten ook zeker smeerlappen tussen. Kan de man niks aan doen..

Juist zonder dat medisch inlegvel mag een paard in NL niet geslacht worden voor consumptie (dat losse vel wat de oudere paspoorten erbij moeten hebben of die standaard op pagina's in de nieuwere paspoorten zit) maar ook niet met een duplicaat paspoort! Maar die wijken vast uit naar het buitenland.... Indien er ingevuld is bij het medisch inlegvel dat het paard niet gebruikt mag worden voor consumptie dan geldt hetzelfde. Maarja dat er gevallen zijn van hup nieuw paspoortje erbij en geschiedenis is weg inderdaad...

@Jolliegirl: Maar medicijn gebruik zoals Phenylbutazone (buut) wordt naar mijn weten zelden tot nooit in paspoorten geregistreerd??

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 00:26

vencedor schreef:
Zullen ook wel eigenaren die sjoemelen met de papieren..hup medisch vel verdwenen en hij is geschikt voor consumtie..vlak de eigenaren niet uit want daar zitten ook zeker smeerlappen tussen. Kan de man niks aan doen..

Paarden zonder medisch inlegvel worden niet toegestaan tot het slachtproces. De slachthuiseigenaar is mede verantwoordelijk voor de dieren die hij binnenhaalt. Dus ook al schuift hij de paspoortvervalsing op de eigenaars, moet hij dit onderkennen bij aanbieding van deze paarden en deze weigeren.

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 00:29

Jolliegirl schreef:
En dit gebeurt dus vaker!

Eigenaren/handelaren die kl*ten met de paspoorten.. Medische inlegvellen vervalsen en zo hun paard toch aanbieden!

Steekproefsgewijs worden er keuringen gedaan (Stukje vlees mee) en ja... Hij is gepakt dit keer..
Maar dit hoeft niet ZIJN schuld te zijn!

De dierenarts tekend de slachtverklaring..
De slachter schiet ze enkel dood!

Slachter is ten alle tijden verantwoordelijk voor hetgeen in zijn slachthuis wordt aangeboden. Dus is medeschuldig. Zo is nu 1x de wet. Feit dat er derden de vervalsing hebben gezien (en ik neem aan VWA) wil zeggen dat de slachthuiseigenaar dit ook had kunnen zien !

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 00:31

Jolliegirl schreef:
Buut word vrijwel altijd opgeschreven aangezien dit een zeer schadelijke pijnstiller is voor vlees ter consumptie...
Dit is een van de grootste medicatie waarop gecontroleerd word.

Het verdwijnt wel uit het lijf na een tijdje,maarja wat is de wachttijd voor slachten.. Die staat dan weer niet aangegeven...

Buut is 1 van de producten waardoor je paard permanent is uitgesloten voor de slacht en zou dus ten alle tijden inderdaad in het paspoort opgeschreven moeten worden.

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 00:31

tiwi1969 schreef:

:j

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 00:43

Flappie30 schreef:
Buut is 1 van de producten waardoor je paard permanent is uitgesloten voor de slacht en zou dus ten alle tijden inderdaad in het paspoort opgeschreven moeten worden.

Nou, dat is lekker dan. In belgië is volgens mij nog voldoende illegale buut te verkrijgen, dus is het gewoon zaak dat het vlees permanent gekeurd blijft worden. Lijkt mij ook een normale zaak!

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 10:24

Over de grote aantallen ,er zijn toch nog maar twee actieve paardenslachters in Nederland?

Nijkerk en hij? Of zijn het er maar twee waar je als particulier terecht kan?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 10:25

Hier in Duitsland tekent een dierenarts in de pas of je paard een slachtpaard is of niet. Een slachtpaard kan altijd verandert worden in een niet slachtpaard maar andersom niet. Bij een niet slachtpaard hoeft niks beschreven te worden en kan je behandelen zoals je wilt. Bij slachtpaarden heb je hier een hele boekhouding met medicatie, wachttijden enz. Voor phenylbutazon hebben ze ook wachttijden hier maar weet zo niet meer uit het hoofd hoeveel dagen dat was.

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:57

In het Brabants Dagblad stond vandaag een uitgebreid artikel, ook met naam van de betrokken handelaar (tamelijk bekend ruiter in onze kring). De betrokkenen steken hun hoofd in het zand en wijzen elkaar de zwarte piet toe, maar het is schandalig dat men met paarden dezelfde trucjes uit gaat halen als met auto's (omkatten?). Wat betreft de buut en/of andere medicijnen, deze zijn bij ons (nog) nooit in het paspoort vermeld. Ik heb hier weleens naar gevraagd, maar was volgens arts niet nodig omdat onze pony's (op eigen verzoek) sowieso niet naar slacht tbv menselijke consumptie kunnen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:02

Eenzelfde met Buut. Nog nooit een aantekening van gehad en volgens mij testen ze op wedstrijden ook nevernooit op urine/bloed, zeker niet in de basissport.

Desalniettemin mag er geen fraude plaatsvinden met het (vlees) van slachtpaarden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:20

Buut wordt hier in Nederland toch nog ook links en rechts voorgeschreven, igv van zware acute hoefbevangenheid e.d., maar geen DA meegemaakt die dat vervolgens heeft opgetekend in de paspoorten van de betreffende paarden/ponies. Ook een nood-DA meegemaakt in een weekeind, die vroeg geeneens naar een paspoort, van de pony, die niet eens van mij was, niets (eigenaren waren op vakantie), een telefoontje naar eigenaren was genoeg. Eerst Buut, waar hij al op stond, na acute fase toch over. Niets is op dat moment ooit opgeschreven.
Moet wel zeggen dat die (degenen die ik heb meegemaakt) dan ook niet naar de slacht gingen, maar bij eigenaren zelf op terrein zijn ingeslapen, en vervolgens door Rendac zijn afgevoerd.
Het systeem, als je daar van kunt spreken, is inderdaad totaal niet waterdicht.
Men "doet maar wat".

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:43

Wij moeten als veehouder zijnde voor iedere koe een verklaring afgeven waarin we verklaren dat het dier geschikt is voor consumptie en we de wettelijke wachttijden hebben gehanteerd. We zijn dan ook zelf aansprakelijk. Zou in zo'n geval ook goed zijn dat de eigenaar van het paard aansprakelijk is. Maar goed daar heb je nu niets aan... Maar er is nog heel wat te verbeteren in de paardensector wat betreft i&r

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:49

Joh, ik weet zelfs een slachthuis waar ze zeggen : Geef hem maar wat pijnstilling voor 't weekend.. Dan word hij maandag geslacht en heeft 'ie tot die tijd geen pijn.
En ja.. voor consumptie...

't is echt geen braaf wereldje hoor..
Dit is niet de enige slachterij die ermee sjoemelt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:51

En wat van de eigenaren/handelaren zelf?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:52

Het is (mede door de helaas verplichte oormerken) in de rundveesector veel stricter geregeld.

Dat zal komen, doordat rundvlees veel meer gegeten wordt dan paardenvlees, maar er deugt natuurlijk niets van, dat er zo ongelofelijk gesjoemeld wordt (en dat wordt er in de slacht-sector, zelfs Rendac sjoemelt er op los).
Ja, eerstehands ervaring.

Zo lang dat kan, zal het voort blijven duren. Reden en motief: GELD.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:59

Pieteritus1 schreef:
En wat van de eigenaren/handelaren zelf?

Veel weten het niet eens... lezen de verklaring niet goed door en zetten gewoon handtekening en vertrekken..
Dom eigenlijk..

Of t paard word opgehaald en dan word het formulier zelfs voor jou getekend in de slachterij (ook als je er niet ben)

Dus ja.. 't blijft een lastig wereldje waarin je een beetje goed om je heen moet blijven kijken..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 01:40

zo zeg das wel erg, jollie

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 08:23

Pieteritus1 schreef:
Eenzelfde met Buut. Nog nooit een aantekening van gehad en volgens mij testen ze op wedstrijden ook nevernooit op urine/bloed, zeker niet in de basissport.

Desalniettemin mag er geen fraude plaatsvinden met het (vlees) van slachtpaarden.

in de basis wordt er ook op bloed getest, niet veel maar het gebeurd wel.
mijn paard is iig op de hippiade wel een keer getest -eerste instatie wilden ze urine opvangen maar mevrouw plaste mooi niet in een emmer ,dus toen is er bloed getrokken.