mbkaatje schreef:Daarom schreef ik ook al dat ze weinig fouten heeft gemaakt.
Maar als ik met mijn (meer) fokkersogen naar Mistral kijk, zie ik een "logge bok" (excuses). Dan zie ik veel liever een Uzzo. Die maakt wel foutjes, maar ik vind het doet mij veel meer. Dus dat bedoel ik met emotie.
Als ik bijv. Mistral officieel zou moeten jureren, dan zou ik hoogstwaarschijnlijk ook tot een andere conclusie komen. We kijken er dus verschillend naar.
Nou, ik weet niet of we er verschillend naar kijken.
Ook ik kan er als fokker naar kijken.
Of als 'iemand' die blijheid hoog in het vaandel heeft, of 'lichtheid'.
Maar als jurylid zit je daar juist NIET met al die andere ogen. Je zit er als JURYLID.
Als je daar als DRESSUURjurylid zit, dan zit je daar niet als fokker, of met persoonlijke voorkeuren of idealen.
Dan zit je daar als jurylid van een dressuurwedstrijd, en dan heb je je aan regels te houden.
Dít is goed, dát is fout .. dít is een voldoende, dát is een onvoldoende ..
Er is maar één onderdeel dat de houding en zit, en het effect van de hulpen van de ruiter aangaat.
Inderdaad, al zou Laura er bij wijze van spreken achterstevoren opzitten, en haar paard loopt toch de sterren van de hemel, dan haalt de combinatie hoge punten.
Of je het als jurylid nou fijn vindt of niet.
En soms is het inderdaad: tenenkrommend wat je ziet, maar je kunt niet anders oordelen.