Kort geding voor kreupel dressuurpaard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:09

paardjes123 schreef:
Miss hebben ze al eerder geprobeerd om er samen uit te komen en is dat niet gelukt. Ik weet het niet, maar als het een verborgen probleem was dan zou ik het wel zo netjes vinden om een compromie te sluiten

Daar ben ik het dus niet mee eens.
Als ik een paard verkoop, vertel ik al zijn/haar problemen. En mogen er keuringen uitgevoerd worden.
Als daaruit geen nieuwe gebreken naar voren komen.

Zou ik iig na een jaar geen compromie meer gaan sluiten met de kopers omdat het dier iets is overkomen.

Dat is heel jammer en kan de teleurstelling ook begrijpen. Maar een dier kopen houd in dat het morgen iets kan overkomen waardoor de waarde is gedaald tot slachtprijs!!!
Risico van het vak.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:26

lastig verhaal hoor...

paard is bij aankoop goed gekeurd, dus geen reden om het paard niet te nemen...
na een jaar is het paard kreupel...
dat kan bij elk paard gebeuren, ongeacht wat er in het verleden is gebeurd...

ik denk dat het lastig wordt voor de kopers om hun gelijk te krijgen...

opisop_shop

Re: Kort geding voor kreupel dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:26

tja, zolang we niet het hele verhaal weten over wanneer het paard kreupel is geworden en wat voor reden de kreupelheid heeft. blijft het gissen natuurlijk. Vervelende situatie want het gaat wel om veel geld.
Ben benieuwd wat eruit komt.

ForrestFruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:49

Het draait allemaal om een veilingkeuring uit mei 2010.

Volgens Kleve en Van den Berg is het paard daar afgekeurd. Verkoper M. zou het toen, met die wetenschap, voor een prikkie hebben overgenomen van de eigenaar. M. stelt daar tegenover dat het paard nooit is afgekeurd, maar dat de keuring was afgebroken wegens een blessure aan de knie. Een blessure die volgens artsen met rust zou herstellen.

Wat ik hier uit op maak is dat de handelaar M. het paard heeft laten keuren in 2010 bij die keuring is het paard afgekeurd / keuring afgebroken. Paard is door M." voor weinig" ( weten we niet want dat bedrag wordt niet genoemd ) aangekocht. Er is niet aangegeven wat M. voor behandelingen heeft laten uitvoeren om de afkeuring ongedaan te maken. Alleen rust? Hoe lang rust ?
In het artikel wordt ook met dierenarts rapporten heen en weer geslingerd. Ik vraag mij af of deze artsen het paard ook daadwerkelijk hebben gezien? aangezien het paard nog bij de eisende partij staat kan ik met niet voorstellen dat de door de handelaar geleverde rapporten op basis van het daadwerkelijk zien van het paard geweest!
Al met al een trieste zaak... En voor ons allen een wijze les! een eigen keuringsarts bij aankoop en ook al zitter er 100 rapporten bij zelf laten keuren!
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 01-08-12 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Achternaam aangepast.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:57

Forestfruit, ik pas even je bericht aan. Ik weet ook wie er bedoeld wordt, maar in het artikel wordt geen achternaam genoemd.
Ik heb het idee dat je een beetje bewust de handelaar zwart maakt. Kopers hebben het paard opnieuw laten keuren.

ForrestFruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:36

ow sorry was niet de bedoeling! in het kranten artikel wordt de verkoper nl wel met naam en toenaam genoemd zodoende weet ik ook over wie het gaat!http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/alkmaar/article17020593.ece/Rel-rond-dressuurpaard-Classic-Touch?lref=sp2 ik wil echt niemand zwart maken! nogmaals sorry!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:45

Ik zie het probleem van het noemen van de naam niet zo als deze in het artikel gewoon vermeld wordt, iedereen kan het dus gewoon lezen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:46

Ik had het artikel niet gelezen en ik ging er vanuit dat Bokt het 1 op 1 heeft overgenomen. Niet dus.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:55

Wat ik een beetje vreemd vind is dat sommige mensen menen dat de handelaar maar het paard terug moet nemen omdat hij een handelaar is en om zijn naam zuiver te houden. Of in ieder geval de gulden middenweg moet nemen. Nou, als ik die handelaar was en ik had het gevoel dat ik niets fout heb gedaan en een gezond paard heb verkocht, zou ik het paard echt niet terug nemen.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:04

Ik benieuwd ben hoe dit af gaat lopen..
Laatst bijgewerkt door Angela op 01-08-12 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic gedeelte uit post verwijderd.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:39

Volgens mij heb je als verkoper wel een informatieplicht richting kopers. Heeft de handelaar vertelt dat hij het paard met een knieblessure heeft gekocht? Of heeft hij dat verzwegen voor de kopers?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:51

Ik ben ook benieuwd of de blessure waardoor het dier nu kreupel is iets met de knieblessure te maken heeft. Als dat niet zo is hoeft dat toch ook niet aangehaald te worden.
Verder kan ik geen mening vormen aangezien er zoveel details in het bericht ontbreken....
Er staan een hoop aannames in de berichten die hierboven gepost zijn..... Misschien dat sommige van jullie deze mensen irl kennen en daardoor exact weten wat er speelt?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 15:08

Sammyoo schreef:
Volgens mij heb je als verkoper wel een informatieplicht richting kopers. Heeft de handelaar vertelt dat hij het paard met een knieblessure heeft gekocht? Of heeft hij dat verzwegen voor de kopers?

Dat lijkt mij idd het vraagstuk waar het om gaat. Als diezelfde blessure nu aantoonbaar weer opspeelt heeft de verkoper mogelijk relevante informatie achtergehouden en kan ik mij voorstellen dat de koper niet zomaar de schouder ervoor ophaalt als pech, bijna 15.000 euro weg (dat rijmt ook nog :') ). Ik ben wel erg benieuwd hoe en op basis van wat voor feiten/ stukken uitspraak zal worden gedaan. :j

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 15:38

Arm beest!!
Toch denk ik dat de nieuwe eigenaren het aan zichzelf te danken hebben.
Want als je een paard koopt check je de conditie van het paard toch ook, die zou op dat moment dan wel goed geweest zijn omdat ze het paard gekocht hebben.
En een knieblessure ... ik denk dat de verkoper dat wel heeft gezegd.

Ben benieuwd wat hiervan terecht gaat komen.

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 15:54

Ik vind het geen makkelijke kwestie. Ik zou willen dat het verplicht zou zijn om een compleet medisch dossier inclusief behandelingen, keuringen, enz aan potentieele kopers te overhandigen als die er om vragen. De paardenhandel is soms zo louche als het gaat om paarden met oude gebreken, die vervolgens 'even snel' weer toonbaar gemaakt worden om later alsnog in te storten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:34

ik ben ook benieuwd naar de uitspraak :j

Maar met wat ik hier kon lezen ontbreekt er toch informatie of is er toch onduidelijkheid.
Vraag is, heeft de huidige blessure verband met die knieblessure. Heeft de handelaar die knieblessure vermeld, is er bij aankoop nog gekeurd (door kopende partij) of is er alleen de incomplete keuring van op de veiling.
Een blessure hoeft geen gevolgen te hebben voor de verdere carrière van een paard of verband te houden met eventueel volgende blessures. Er zijn genoeg paarden die blessures oplopen door ondeskundige opbouw van trainingen ed en dat kan je imo niet terug schuiven op de verkoper, ook al zou dat een handelaar van het louche type zijn.
Wanneer het om zo'n som geld gaat laat je toch door je eigen of onafhankelijke DA keuren en hoor je toch even rond over de betrouwbaarheid van een handelaar. Of ben ik nu zo kortzichtig.

oh wat betreft een volledig dossier met behandelingen inkijken, dan moet de verkoper dit zelf geven. Ik was zo een keer bij een infiltratie van mijn verzorgpaard, toen we het achteraf overgekocht hadden en ik de betreffende DA contacteerde om te vragen wat hij nu juist ingespoten had wilde hij dit ook niet vrijgeven, terwijl ik wel de kans had gehad om de ampule te bekijken... Ben er nooit achter gekomen, want vorige eigenaar wilde het ook niet zeggen...

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:15

Je koopt lijkt mij wat je op dat moment ziet en keurt. Hij is bij aankoop goed bevonden.
Als iedereeen zijn paard terug moet nemen als deze ooit wat gemankeerd heeft dan zou het er uit zien.
Hij heeft een jaar goed gelopen dus je kan ervan uitgaan dat de blessure niet van dien ernstige aard was.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:26

Ik vind het een onduidelijk verhaal.

Als het arthrose is.....daarop zit een garantietermijn van 3 maand. ( kan snel ontstaan door bv verkeerd gebruik)
Als het een peesblessure is, wil het niet zeggen dat het een oude blessure is, wat wel mogelijk is,maar is het een nieuwe peesblessure dan hebben ze pech. Kan iedereen overkomen.

Het onderbreken van een keuring (veiling)is naar mijn mening "stoppen omdat hij toch niet ggk wordt" een andere benaming voor afkeuren. Dit kan een momentopname zijn.

Zolang niemand weet waarom het paard niet meer bruikbaar is, kan iedereen posten wat men wil, maar blijft de waarheid in het midden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:33

Mensen die gaan procederen over een aankoop van een jaar geleden hebben geld teveel of ??

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:39

Vala schreef:
*knip*. Wel een interessant geval, paard was bij de aankoopkeuring goed, volgens mij kun je dan niet zoveel meer als koper toch?

Dat zegt niet in alle gevallen wat.
Overigens lijkt het wel of ik mijn eigen verhaal lees. Een blessure aan de knie.... Mijn paard had een meniscusleaesie of te wel een meniscus. Een scheur in het kraakbeen in de knie.
Omdat kraakbeen niet heelt is het niet te dateren en is het vooruitzicht op genezing nihil. Als het paard op rust heeft gestaan, kan het zo een keuring doorlopen. Maakt het weer een misstap is het zomaar weer mis. Op een gewone rontgenkeuring is er niets te zien.
Omdat de kopers bij een handelaar hebben gekocht ligt de bewijslast (om aan te tonen dat het paard niet leed aan een verborgen gebrek) bij de verkoper (consumentenkoop).
Omdat bovenstaand gebrek niet kan worden gedateerd kan de verkoper dus niet aantonen dat het gebrek niet bij hem ontstaan is. En zal hij het paard dus moeten terugnemen.

Helaas had ik bij een particulier gekocht en lag de bewijslast dus bij mij. In mijn geval heeft de rechter toch bepaald dat geschikt moest worden. Dat kwam omdat het zaakje overduidelijk "stonk" en ik gelukkig een rechter had met paardenkennis.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:46

Dus de handelaar moet ineens bewijzen dat het probleem, na een jaar, al bekend was bij hem ??

Badootje, heb al eerder opmekingen van je gelezen. :7

We wonen in Nederland en daar is wettelijk een korte garantie periode op verborgen gebreken van een paard.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:59

snap niet dat dit een bericht is wat op bokt moet komen... de hele inhoud is erg vaag en er worden namen genoemd.Niemand weet wat er aan de hand is.Het is een heel onzinnig verhaal.Plaats dan iets waar je wat mee kunt, dit is gewoon speculeren

Als je op de site van wensing advocaten kijkt kun je daar heel bokt meevullen. :list:

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:06

Weet ik. Een half jaar. (consumentenkoop) Mogelijk is het paard kreupel gegaan aan hetzelfde gebrek als waar hij in 2010 voor is afgekeurd. En zijn de huidige eigenaren daarachter gekomen. Je begint geen rechtszaak als deze bij voorbaat al kansloos is.
Verder is het krantenbericht niet duidelijk over het tijdstip wanneer het paard na aankoop kreupel is gegaan en de kreupelheid is geconstateerd door een DA.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:29

Ik kocht een 2de hands Patrol.
Na een half jaar blijkt bij de APK dat er wat remmen problemen zijn.
Moet ik nu de verkoper aansprakelijk stellen voor de rekening die ik kreeg na die APK keuring en reparatie ??

Nee, kan niet, is mijn risico, ik had gelijk bij aankoop een goede keuring moeten laten doen.

En daarnaast, een krant, ze horen de klok luiden, maar de klepel kunnen ze niet vinden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 20:39

Ariebren schreef:
Ik kocht een 2de hands Patrol.
Na een half jaar blijkt bij de APK dat er wat remmen problemen zijn.
Moet ik nu de verkoper aansprakelijk stellen voor de rekening die ik kreeg na die APK keuring en reparatie ??

Nee, kan niet, is mijn risico, ik had gelijk bij aankoop een goede keuring moeten laten doen.

En daarnaast, een krant, ze horen de klok luiden, maar de klepel kunnen ze niet vinden.

Jeetje Ariebren. Jij komt echt uit het stenen tijdperk _O- _O- _O- Kom nou, een paard is geen auto. Je kunt niet zomaar een knietje vervangen. Het paard blijkt niet te "repareren" en moet naar de slager.
Als het paard destijds is afgekeurd op een blessure die nu weer opspeelt, dan heeft de koper wel degelijk een zaak. Kopers hebben een aankoopkeuring gedaan, waarbij het paard goed is bevonden. Dat kan natuurlijk na een rustperiode. Bij een standaard rontgenkeuring gaan ook niet alle risicogebieden op de foto. De verkoper heeft de blessure verzwegen bij de verkoop van het paard. Kopers zijn er blijkbaar achter gekomen dat het paard op die blessure destijds (in 2010) is afgekeurd tijdens de (veiling)keuring die de verkoper heeft laten uitvoeren. De verkoper heeft een meldingsplicht die zwaarder weegt dan de onderzoeksplicht (verkoper was handelaar en wist van het gebrek). De advocaat zal het geen kansloze zaak vinden anders begon hij er niet aan.

Ben nu wel heel benieuwd om wat voor een gebrek het gaat. Weet iemand dat?