Paarden zijn kalmer bij nerveuze mensen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Re: Paarden zijn kalmer bij nerveuze mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:41

nou als dit zo is dan slaat dat de plank volledig mis met dat een paard een spiegel is.. :=

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:47

Maar zijn er niet ook verschillende vormen van nervositeit? Je hebt natuurlijk uitingen van stress vanuit angst, onzekerheid maar ook vanuit opwinding, drukte.

Ik heb zeker gemerkt dat paarden met jonge of onzekere mensen duidelijk rustiger zijn en rekening houden met wat ze voor/op zich hebben.
Maar ik heb ook bange mensen de stal uit zien rennen of eraf zien vallen doordat het paard daarin zijn eigen initiatief nam.
En dan heb je nog de drukke, actieve, snelle mensen die wel of juist totaal niet matchen met hun paard vanwege hun supersnel wisselende signalen.

Mierke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:48

Hier zijn zeker de aller-relaxte koudbloeden voor gebruikt?

Vette onzin als je het mij vraagt..

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:48

Mijn paard is altijd in ZIJN bui en humeur en past zich echt niet aan de mijne aan.
Eigenlijk verwacht mijn paard gewoon dat ik mezelf aan HEM aanpas...en in de loop der jaren heb ik ook wel geleerd dat we allebei een stuk gelukkiger zijn als ik dan dan ook maar doe. :+

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 23:36

Er is een verschil uit stress uit angst, of stress vanuit je persoonlijke conflicten ontstaan in prive of werksfeer.
Mijn idee is dat paarden zeer onrustig worden van persoonlijk onrustige en gestresde mensen, daarentegen reageren ze juist rustig bij bange mensen.
Nagebootsde stress door lichamelijke inspanning is in mijn ogen een slechte graadmeter!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 01:54

en toch ook al is dit onderzoek of wel of niet goed, klopt het zeker, bij arabierren kan ik ze goed begrijpen , ze zijn net zo gevoelig als ik en het gaat zo goed als nooit mis met mij en paarden , afkloppen. nooit iets ernstigs gehad wel een paar keer geluk.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 06:02

Leuk onderzoek, maar weinig ondersteunende feiten, zo te horen.
Ik heb een super 3 jarige Irish Cob merrie, maar die is dus wel een spons als het op mijn stress aankomt.
Zodra ik ook maar een seconde twijfel of stress, dan is dit gelijk aan haar af te lezen.
Hoe een paard reageerd, ligt aan het paard zelf, niet de situatie.
Er zijn genoeg paarden die ik een stress situatie gewoon kalm blijven, maar er zijn ook genoeg paarden die ik een gewone situatie al stressen. Extrerne factoren versterken alleen wat er op dat moment gaande is in het paard. Ik geloof niet dat het de omgekeerde situatie is.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 07:15

Soms zijn er van die onderzoeken en onderzoekmethodes waarvan het nut me totaal voorbij schiet, om dan nog maar niet te spreken over de uitkomst van het onderzoek. Gezond verstand vind ik betrouwbaarder dan deze conclusie.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 07:17

Ik heb shetten dat zijn toch ook koudbloeden, maar geen haar op hun lijf dat op deze manier reageerd. Als mijn dochter slechte zin heeft mag ze niet in de wei komen, want dat spiegelen ze te goed. zo ook met stress. Ik ben niet snel gestressd maar als ik het wel ben ga ik lekker in de wei werken of wandelen, en niet met de shetten aan de slag.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 07:46

Toen ik zwanger was is mijn paard nog nooit zo voorzichtig geweest met mij en heeft geen stap verkeerd gezet. Terwijl hij normaal weleens wil testen.

Ook heb ik op een wedstrijd ervaren hoe zenuwachtiger ik was hoe relaxster hij werdt. Maar toen hij jonger was was het andersom.

Hij is bij mijn kleine jongen heel relaxst maar hapt wel in zijn vingers/voeten als hij de kans krijgt. Kinderen zien vaak geen angst dus reageerd het paard ook anders.

Denk ook dat het per paard verschillend is hoe ze reageren het zijn ook verschillende karakters en het ene paard kan het beter hebben dan een andere.

Vind het niet zn goede vergelijking.
Laatst bijgewerkt door Almighty op 25-07-12 07:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 07:47

Het is toch ook bij de paardenmensen al sinds tijden bekend dat een combinatie van een nerveuze ruiter met een nerveus paard niet de beste combinatie is, evenmin als een luie ruiter met een lui paard, die zijn niet meer vooruit te branden. Voor een nerveuze ruiter moet je een redelijk cool paard uitzoeken en voor een luie ruiter kan een wat heter paard de beste combinatie zijn. Mits ze geen angst voor het rijden hebben natuurlijk.
Vanaf de grond wordt de situatie alweer zo anders. Maar een hyper persoon zal volgens mij nooit een goede kalme combinatie met een hyper paard vormen. Ongeacht of het op de grond of op het paard is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 08:18

DierPortret schreef:
Mijn ervaring is dat het te maken heeft met hoe een mens zich van binnen voelt mbt eigenwaarde. Hoe dicht je bij je bron zit. Die is bij iedereen uniek. Zijn wie je werkelijk bent vanbinnen. Je zwakke en zowel je sterke punten onderkent en accepteert. Als je goed in je energie zit en vanuit je innerkracht zoveel mogelijk probeert te leven, biedt dat een veiligheid, een bepaalde rust, ook al kun je dan nerveus zijn, onder die spanning zit dat vertrouwen, in jezelf.

Dat klinkt heel erg mooi. Zal zeker meespelen denk ik. Maar ik denk dat het meer met onzekerheid te maken heeft. Maar idd is dat ook een onderdeel van wat jij aangeeft.

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 08:44

Suzanne F. schreef:
DierPortret schreef:
Mijn ervaring is dat het te maken heeft met hoe een mens zich van binnen voelt mbt eigenwaarde. Hoe dicht je bij je bron zit. Die is bij iedereen uniek. Zijn wie je werkelijk bent vanbinnen. Je zwakke en zowel je sterke punten onderkent en accepteert. Als je goed in je energie zit en vanuit je innerkracht zoveel mogelijk probeert te leven, biedt dat een veiligheid, een bepaalde rust, ook al kun je dan nerveus zijn, onder die spanning zit dat vertrouwen, in jezelf.

Dat heb je mooi gezegd ! Misschien is dat inderdaad wel zo.

yerevan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:32

Ik denk dat het verkeerd is om angst voor paarden, te vergelijken met stress. Paarden zijn idd rustiger bij mensen die angst hebben.
Maar als je echt gestresst bent , reageren de meeste paarden daar echt wel op hoor. Vreemd onderzoek

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 04:03

Dat paarden rustiger zijn met kleine kinderen is volgensmij ook ooit een onderzocht 'feit', wss hebben paarden respect voor kleine kinderen door de nooit gemene gedachtes (uitzonderingen zijn er altijd).
Dat merk ik wel bij veel hier, stapt er een 'ervaren' ruiter op, hoef je nog niets te doen, gaan ze gelijk onrustig rondjes lopen, als je ze laat draven is het een tempo waar je u tegen zegt (zonder aandrijven, takt od). Zet je er een kindje op komen ze nauwelijks vooruit in de draf... :')

Het onderzoek waar het in de EP om gaat is geen groot onderzoek, vind t daardoor eigenlijk ook geen voorpagina waard.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 05:47

wat een leuk onderzoek !!! zie je wel,.ik zei het altijd al. :j
ik heb veel veulens in de handen en die kunnen nogal eens schrikken bij vreemde zaken.
ik vind dat doodeng en elke keer weer dan is het op dat moment zo dat ik dat eng vind en de veulens dan op hun dooie gemakje achter me aan lopen.
met mijn eigen pony hetzelfde..als ik iets eng vind dan voelt hij zich blijkbaar verantwoordelijk voor me want dan is hij superstoer.

leuk *\o/*

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 10:24

Ik krijg toch echt het tegengestelde in mijn praktijk. Het blijkt toch elke keer weer dat een paard een ontspannen, mentaal stabiele ruiter/amazone toch veel beter op z'n rug vind zitten :D

'K zal het is omgooien ;)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 10:34

Girlgamer schreef:
Vraag me af wat er uit haar onderzoek was gekomen als ze de mensen met comfortlevel 10 OP een paard had gezet.

Die van mij had dan stilgestaan op het midden maar of ze dan relaxed is :)

Ontzettend onzinnig onderzoek! Zoals eerder werd genoemd totaal niet representatief, hoe kun je bij een dergelijk kleine onderzoeksgroep nu goede metingen krijgen? Maar goed, misschien was dit een soort vooronderzoekje...

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 10:54

Tijdens de instructieweken wordt hier nu een interessante clinic over gegeven (die man heeft ook al is bij HE gestaan). Zodra ruiter stress heeft, gaat hartslag omhoog en dit weerspiegelt direct in hartslag van paard. Leuk voorbeeld: Ze hadden met de ruiter afgesproken dat wanneer ze langs de tafel zouden rijden er een paraplu zou worden uitgeklapt. Telkens als een ruiter langs de tafel reed schoot hartslag bij zowel ruiter als paard omhoog (maar de paraplu werd niet uitgeklapt :')). Daar komen dus hele andere resultaten uit naar voren :D.

Misschien ook wel anders wanneer een paard met een mens samenwerkt, dan dat ze er los bij staan en de persoon in kwestie niet kennen en er niks mee hoeven doen....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 11:25

Dit is denk ik geen onzin, maar ik denk dat het wel erg uitmaakt wat de persoon vervolgens van het paard wil. Mijn ervaring (bv met kinderen en ruiters met een beperking) is dat paarden zeker rustiger kunnen worden bij angstige en onzekere of kwetsbare ruiters. Maar, dat betekent wel ook dat het paard emotioneel wat meer de leiding op zich neemt. Diezelfde ruiter zal het paard dan meestal weer niet zover krijgen dat het iets doet waar het paard echt bang van is of geen zin in heeft (te hard werken bv, of de grassprietjes met rust laten.)

Als diezelfde paarden vaak met onzekere/angstige ruiters te maken krijgen, en te weinig met stabiele, zekere mensen, dan kan dat wel invloed hebben op het gedrag. Sommige paarden worden er stierlijk vervelend van (denk aan de vele pony'tjes die er van harte misbruik van maken), en je hebt paarden waarvoor het best een inspanning is, en die na verloop van tijd wel gespanneneren ongelukkiger worden. Wij hebben bv zeker paarden die naar de ruiter toe heel rustig worden, maar waarbij je duidelijk merkt dat ze het wel fijn vinden als zij in onzekere tijden een begeleider / instructeur hebben die hen ook een beetje leiding geeft.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 11:31

Denk ook inderdaad dat dat wel klopt, die van mij is ook heeeel lief met mn nichtje maar ze zou m echt niet langs iets krijgen wat ie eng vind :P. En hij is ook heel braaf met rijden als je er een beginner op zet, maar zodra je meer gaat vragen heeft ie zoiets van ff checken of jij dat ook echt kan....

Weet wel toen ik met de endurance stress kreeg bij voorkeuring had pony het ook gelijk, daarna heeft mijn groom even paard overgenomen en toen ontspande die al iets. Neem ook samen met mijn paard resque remedy in als het nodig is, ik rustig hij rustig en andersom :D.