Rainbow Ranch verwoest door bosbranden in Spanje *update*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cariena1

Re: Rainbow Ranch verwoest door bosbranden in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:09

Heel veel sterkte, ik hoop dat de paarden terrecht zijn en ongedeerd, helaas kwam de hulp te laat voor 1 paard en hond R>I>P

xcaroline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:14

Echt verschrikkelijk

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:17

zag net op tv dat alle paarden terecht zijn en allemaal ongedeerd :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:19

Triest.

De ´bos´branden in de campo hebben een schaal en vooral karakter wat in NL nauwelijks of niet voor te stellen is. Daar helpen geen brandblussers of waterslangen op je bedrijf tegen.
Als de wind opsteekt of draait kan dat sneller overslaan dan je met een auto kan wegkomen. Ontruimen is dan echt geen optie. Dan mage je blij zijn als je gezin het overleeft.
Elk jaar worden verschillende brandweerlieden (waaronder veel vrijwilligers) zo verrast en komen om.
Omdat het een héél groot land is, kan de brandweer gewoon niet overal snel zijn en de onherbergzaamheid helpt niet.

Dáárom ben ik nu bij de Proteccion Civil hier; soort vrijwillige brandweer plus. Snel locaal beginnen met bluswerk kan vaak helpen voorkomen dat het totaal escaleert.
Door de droge winter is het in bijna heel Spanje nu net een kruitvat in de campo. De droogte maakt daarbíj dat bluswater bijna nergens dichtbij voorhanden is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:04

Dankjewel voor je uitleg! :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:04

Update:

http://www.hartvannederland.nl/top-nieu ... h-terecht/

De vijftien paarden van de Nederlandse Rainbow Ranch in het Spaanse Capmany zijn weer terecht. De dieren werden vermist nadat een bosbrand de ranch verwoeste.
Ze staan nu iets verderop bij een wijnboer. Een helikopter spotte de paarden. Ze zijn ongedeerd. Oprichter Reinard van Beek hield zondagnacht de wacht en zag het vuur plotseling zijn kant opkomen. Voorlopig kunnen zijn paarden niet mee terug naar de ranch, aangezien die afgebrand is. “Ik heb helemaal niets meer, ik ga nu een schop kopen om mijn land een beetje op te knappen”.
Op de Rainbow Ranch worden met behulp van paarden psychotherapeutische sessies gehouden voor mensen met anorexia, trauma’s of andere psychische problemen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:06

Een schop kopen... jeetje...
Ik heb echt medelijden....

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Rainbow Ranch verwoest door bosbranden in Spanje *update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:13

Oh, wat heerlijk dat de rest van de paarden terecht zijn! En een schop kopen en opnieuw beginnen, dat is typisch Rein. Vallen en weer opstaan, maar triest is het wel....

fliertje6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:21

Wat vreselijk!!!!

Ik ben er vijf jaar geleden geweest, een ommekeer in mn leven. In april is mn zoontje geboren, vernoemd naar Reinaard ([***]) zo bijzonder is het voor mij geweest.

Ben er stil van...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:26

Misschien is het een idee om straks met een groep bokkers daar een vrijwillige werkvakantie te houden, om zo de boel weer een klein beetje op te bouwen want dat kan die man vast niet alleen. Als ik hoor hoeveel goeds deze man gedaan heeft dan is het belangrijk dat hij zijn bedrijf zo snel mogelijk weer klaar heeft, inzamelingsacties mogen niet op bokt maar misschien kan één van de oudpatienten hem bereiken om zo te vragen waar hij het dringends om verlegen zit, stuur het me maar via pb.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:31

Wat vreselijk :\ Word er helemaal stil van..

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:36

Misschien een ideetje om de heropbouw onderdeel van de therapie voor overspannen managers te maken of zo. Van het handwerk krijg je je kop wel weer vrij als overspannen persoon denk ik.
Ik hoop dat het bedrijf snel weer opgebouwd kan worden en dta ze ook goed verzekerd zijn

fliertje6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:36

bigone schreef:
Misschien is het een idee om straks met een groep bokkers daar een vrijwillige werkvakantie te houden, om zo de boel weer een klein beetje op te bouwen want dat kan die man vast niet alleen. Als ik hoor hoeveel goeds deze man gedaan heeft dan is het belangrijk dat hij zijn bedrijf zo snel mogelijk weer klaar heeft, inzamelingsacties mogen niet op bokt maar misschien kan één van de oudpatienten hem bereiken om zo te vragen waar hij het dringends om verlegen zit, stuur het me maar via pb.

Een vriend van mij heeft een paar jaar voor hem gewerkt op de Ranch en die probeert contact te zoeken met dezelfde vraag (wat kan er gedaan worden, waar is behoefte aan)

Feit is helaas wel dat het inmens lastig wordt om terug op te starten, naar wat ik begrepen heb is het totaal verwoest.

Vreselijk!!

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:39

@juliomariner, ik dacht hetzelfde :D
Fijn dat de andere paarden ongedeerd zijn, maar verder... mijn hemel wat een drama ;( . Iemand die ZOveel voor anderen doet, en dan op zo'n verwoestende manier alles kwijt... Ik hoop dat ze voor alle goeds dat ze zelf voor mensen gedaan hebben nu heel veel goeds terug mogen ontvangen nu zij het zelf zo hard nodig hebben!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:40

Ik zie het zeker wel zitten om mee te helpen met een actie en die kant op te gaan om te helpen met heropbouw!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:42

Ga ik mee, kan wel niet zoveel meer maar broodjes en koffie verzorgen lukt nog wel.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:55

Een schop kopen om het land op te knappen.... Krijg er een brok van in mijn keel.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:14

Ik ken de goede man niet, maar vind het vreselijk. Wel fijn dat de paarden die vermist waren weer terecht zijn, heeft hij tenminste nog iets.

Ook ik wil evt wel mee dan om te helpen met opknappen, mocht iemand iets gaan regelen en het lukt hier om het geregeld te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:17

Wat een opluchting dat de paarden terecht en ongedeerd zijn. En een schop kopen... Ik hoor het hem zeggen. :(:)

Ellewies schreef:
Ik ben er vijf jaar geleden geweest, een ommekeer in mn leven. In april is mn zoontje geboren, vernoemd naar Reinaard (Rein) zo bijzonder is het voor mij geweest.

Wat een mooi eerbetoon! Ik kan me er alles bij voorstellen, een week op de ranch is ook voor mij en voor zoveel anderen van onschatbare waarde geweest. Ik hoop dat er, ooit, een doorstart gemaakt kan worden, zowel voor Rein als voor alle mensen die hij nog zou kunnen helpen.

nova2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:36

Mijn zoon is hier in december voor therapie geweest! wat een drama. deze mensen en paardjes doen zo goed werk!
Hoe kunnen we helpen?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:38

Als er mensen zijn die willen helpen met contact leggen en wellicht kunnen we met bokkers gaan helpen voor heropbouw?

nova2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:03

mee eens! ik wil er ook zeker aan mee helpen! mijn zoon is hier zoals geschreven geweest en het heeft zijn en ons leven ten goede veranderd! de Rainbowranch verdient het om herbouwt te worden! hoe gaan we dit aanpakken?

fliertje6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:06

Op dit moment kan je denk ik niet anders dan afwachten wat en hoe zij het verder willen. Ze zullen op dit moment behalve met de opvang van de paarden ook druk bezig zijn om de clienten die deze en aankomende weken therapie zouden gaan volgen nu een noodplan aan te bieden etc etc.

Het lijkt me fantastisch om iets terug te kunnen doen, maar op het moment zullen ze in eerste instantie zelf druk zijn met de verwerking van het hele gebeuren en de noodzakelijke regeldingen (verzekering etc etc).
Ondanks alle super goede bedoelingen is het denk ik nu nog te kort dag om al vanalles op te zetten en zal eerst duidelijk moeten worden in welke mate er opgebouwd moet worden, hoe en wat.
Tevens is de plek nog steeds een brandhaard.

Vanuit hier zijn er al mails de deur uit naar oa Reinaart en Inge. Zoals gezegd probeert een ex-werknemer en tevens vriend van mij ook contact te krijgen om te inventariseren waar er nu behoefte aan is.

Wel echt super dat er zoveel mensen iets willen betekenen, zal voor hun ook duidelijk maken wat voor fantastisch werk ze al hebben verricht bij mensen en hoeveel er met hun begaan zijn!!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:10

Ellewies, dan horen van jou graag de update via jouw vrienden en wachten we af of we met goederen,diensten of geld kunnen bijspringen. Misschien is het ook nog een optie dat mensen die ervaring met de ranch hebben eventueel hun verhaal aan de Telegraaf of SBS6 gaan doen wanneer het nodig is.

fliertje6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:12

Wellicht is het wel een goed idee om vanuit hier vast te inventariseren wat we kunnen betekenen.

Praktisch gezien; wie heeft er ervaring met (op)bouwen, wie heeft er contacten die hierbij kunnen helpen (media, bedrijven ed), wie heeft een idee hoe we dit kunnen aanpakken.
etc etc

Ik verwacht vandaag geen update meer, maar ik hoop morgen toch wel weer nieuws te hebben.