Organisatie beschuldigd van overlijden amazone

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:42

Juut schreef:
Ja, inderdaad. Maar omdat in het bericht genoemd werd dat dit niet door de impact kwam...mij lijkt een cap nog iets van een schokdemper

Daarmee wordt bedoeld dat ze niet heel erg hard is gevallen op haar hoofd, maar dat het hersenletsel is gekomen door het gestuiter. En dan maakt een cap niet zoveel uit, omdat er dan toch wel rotatiekrachten op de hersenen worden uitgeoefend.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 13:05

Janine1990 schreef:
Juut schreef:
Ja, inderdaad. Maar omdat in het bericht genoemd werd dat dit niet door de impact kwam...mij lijkt een cap nog iets van een schokdemper

Daarmee wordt bedoeld dat ze niet heel erg hard is gevallen op haar hoofd, maar dat het hersenletsel is gekomen door het gestuiter. En dan maakt een cap niet zoveel uit, omdat er dan toch wel rotatiekrachten op de hersenen worden uitgeoefend.

veiligheidsbeugels dus wel

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 13:30

Juut schreef:
Snapikwel.

Geen ervaring met paarden, dus ook niet stilstaan bij gevaren. Organisatie biedt ritten aan voor onervaren mensen, dan ga je er van uit dat dat ook prima kan. Uit onervarenheid geen seconde over een cap nadenken, maar na dit ongeluk eens wat meer info opzoeken. Ik snap het helemaal.

dat is precies wat ik bedoel

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 13:38

Sammyoo schreef:
Saffier schreef:
Het grootste probleem is denk ik dat onervaren mensen paardrijden nog steeds als makkelijk zien, denken dat doe ik wel even, en daar had wel wat voorlichting over mogen zijn.
Evenals goed schoeisel en een cap verplichten.

Een nog groter probleem is dat er mensen zijn die geld willen verdienen aan die onervaren mensen en ze paarden meegeven.

Absoluut! De organisatie valt ook zeker wat te verwijten! Ten eerste hadden ze nooit naar buiten moeten gaan met beginners, ten tweede hadden ze veilige kleding en cap moeten verplichten. Of een EHBO cursus of instructie cursus wat veranderd had, dat denk ik niet.
Maar, ook mensen die nog nooit uit een vliegtuig zijn gesprongen met een parachute weten dat het gevaarlijk kan zijn!
Ik denk dat je zelf als je zoiets wilt gaan ondernemen je wel even bijvoorbeeld op internet kunt zoeken wat de gevaren zijn.

Ik vind het heel triest wat er gebeurd is, ik moet er niet aan denken. Wij gaan volgende maand trouwen en ik geloof dat ik kapot zou gaan van verdriet als mijn man iets zou overkomen.

Mastrootje

Re: Organisatie beschuldigd van overlijden amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 13:47

Mensen die dagelijks met paarden omgaan staan vaak versteld hoe weinig mensen weten van paarden en geloven dan ook dat mensen wel weten hoe een paard reageert.

Mensen zonder enige ervaring of eerder contact met paarden kunnen GEEN lichaamstaal aflezen, weet dus ook NIET dat een paard (snel) kan schrikken en wat de gevolgen hiervan zijn. Vaak hoor ik dan nog 'maar dat zien ze toch wel?' NEE, mensen zien het niet... Ik kan ook niet de taal van een haai aflezen, ik zou niet weten wanneer ik wel en niet uit het water moet gaan. Grote kans dat ik opgegeten word door een verkeerde reactie van mij maar dat iemand anders die het allemaal wel weet, het overleefd.

Dus er is ook niemand anders dan de organisatie hier te beschuldigen... Op mijn (momenteel) makke paard heb ik ook veiligheidsbeugels en ik stap er niet op zonder helm, zelfs niet als ik van de wei naar stal of andersom stap. Hij kan een slechte dag hebben, hij kan schrikken, er kan vanalles gebeuren. Maar iemand die dat niet weet ziet dat gevaar niet!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 14:09

Ik heb nog nooit parachute gesprongen, maar wil dit zeker een keer gaan doen. Ik weet dat er inderdaad een bepaald risico aan zit, maar ga er ook helemaal vanuit dat het een relatief veilige onderneming zal zijn. Anders wordt het niet aangeboden.
Zo zal ongetwijfeld ook de redenatie zijn van mensen die voor het eerst op een paard stappen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 15:23

Suid Afrika is sowieso nie te vergelijk met nederland nie.
In Zuid Afrika bestaan alleen plaatselijke vergunningen ten aanzien van het organiseren van activiteiten voor toeristen en veiligheids maatregelen. Er wordt veel meer uit gegaan van het veiligheids besef van de aanbieder en de toerist zelf.
In America als je je als aanbieder niet aan de regels houd ben je gewoon je vergunning kwijt, en aangezien je daar je brood mee verdient kijk je wel uit.
In Suid Afrika is buiten de steden uberhaubt geen bereik met je mobieltje, en dat kan iedereen je daar vertellen.
In Suid Afrika zijn de mensen arm. Heel arm. En dat geld niet alleen voor de swarten en kleuringen, ook voor de blanken. Wat wij hier in de media zien is de uperclass en de bovenlaag van de middeklasse. Ik kan me zo voorstellen dat de organisatie er net als de meesten een was die ook alleen maar bezig was het hoofd boven water te houden, goed tuig... Geen geld voor, Goede huisvestig, geen geld voor, Gras Hahahaha (ik heb daar echt paarden gezien die niet wisten wat dat was) Rijlaarzen, meestal niet. Men rijdt er veelal met gympies, goed geschoolde paarden... Ik zou het risico niet nemen. De racerij is groot in Suid Afrika en veel paarden komen van uit de renwereld en zijn er op getraind tegen het bit in te gaan.
Zo'n bedrijfje is er maar al te vaak mee bezig in te overleven met minimale middelen. Caps, geen geld voor. En zij rijden zelf toch ook alrijd zonder cap... In het binneland hebben ze nog nooit een cap gezien joh.

De gewoontes, cultuur, geschiedenis alles is anders. Het lijkt zo westers, maar als je even dieper kijkt is het ZO anders. Het is nogal makkelijk de organisator nu even aan te wijzen als schuldige. Het is ook nogal makkelijk om te wijzen naar de gene die het ongeluk heeft gehad.
Het was een ongeluk, iets wat niet gepland noch gewenst was en wat nare gevolgen had.
Eerlijk gezegd vind ik het nogal goedkoop om het bedrijf aan te klagen want wat schiet je daar nu werkelijk mee op? Krijg je dan je vrouw terug??? Een gevoel van gerechtigheid??? Het gevoel dat het nooit meer mag gebeueren en dat jij gezorgd hebt dat het nu veiliger is???
Nou nou daar wordt de wereld echt beter van.
Bespaar jezelf de energie en stop je geld (procedurekosten) in iets nuttigs.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 18:41

Citaat:
Eerlijk gezegd vind ik het nogal goedkoop om het bedrijf aan te klagen want wat schiet je daar nu werkelijk mee op? Krijg je dan je vrouw terug??? Een gevoel van gerechtigheid??? Het gevoel dat het nooit meer mag gebeueren en dat jij gezorgd hebt dat het nu veiliger is???
Bespaar jezelf de energie en stop je geld (procedurekosten) in iets nuttigs

Dat is jouw mening. Ook deze actie kan ik heel goed begrijpen. Het is vaak een vorm van laatste verbinding met de overledene, en inderdaad de hoop dat anderen deze ellende bespaard blijft (niet eens ego-werk, zoals jij het stelt), en inderdaad wraak, wanneer het een ongeluk door nalatigheid is

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 18:46

Zeg Juut, mag ik me afvragen waar jij vindt dat ik het heb over ego-werk??? Jou mening blijkbaar.
Allemaal goed, maar leg mij geen woorden in de mond, ik lul zelf al genoeg....
Jammer nou dat je net dit stukje er uit pakt, ik wilde zelf meer de nadruk zien op de wereld van verschil tussen hier en daar en dat we dat vergeten op het moment dat we over deze situatie een oordeel vellen. Beetje suf geformuleerd door me misschien, maar dat was mijn intentie.
Laatst bijgewerkt door mrie op 21-07-12 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 18:46

Juut schreef:
Citaat:
Bespaar jezelf de energie en stop je geld (procedurekosten) in iets nuttigs

Dat is jouw mening. Ook deze actie kan ik heel goed begrijpen. Het is vaak een vorm van laatste verbinding met de overledene, en inderdaad de hoop dat anderen deze ellende bespaard blijft (niet eens ego-werk, zoals jij het stelt), en inderdaad wraak, wanneer het een ongeluk door nalatigheid is

Persoonlijk denk ik, in tegenstelling tot Mrie, dat de wereld er wél beter van wordt...
Volgende gevallen kunnen worden voorkomen.

Maargoed, het is makkelijk oordelen over het nut of onnut van het aanklagen van een bedrijf of persoon vanwege overlijden van een dierbare als het jezelf niet is overkomen. Zoals Juut ook zegt, het is een laatste verbintenis met de overledene. Een dergelijk verlies levert je namelijk wel immateriële schade op.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 19:00

mrie schreef:
Zeg Juut, mag ik me afvragen waar jij vindt dat ik het heb over ego-werk??? Jou mening blijkbaar.
Allemaal goed, maar leg mij geen woorden in de mond, ik banketstaaf zelf al genoeg....
Jammer nou dat je net dit stukje er uit pakt, ik wilde zelf meer de nadruk zien op de wereld van verschil tussen hier en daar en dat we dat vergeten op het moment dat we over deze situatie een oordeel vellen. Beetje suf geformuleerd door me misschien, maar dat was mijn intentie.

Rustig aan, ik ben niet boos hoor ;)
Dit stukje
Citaat:
Het gevoel dat het nooit meer mag gebeueren en dat jij gezorgd hebt dat het nu veiliger is??
noem ik ego-werk; jíj hebt ervoor gezorgd dat...

Verder ben ik het eens met je post, had daar niets aan toe te voegen of op te merken

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 19:22

Als ik het goed gelezen heb staat er nergens dat de nabestaande het bedrijf hebben aangeklaagd, het kan in mijn ogen net zo goed de overheid zijn die een onderzoek heeft ingesteld. Het is natuurlijk niet echt een visitekaartje als toeristen in een land omkomen door nalatigheid van een bedrijf dus ik kan me voorstellen dat een overheid hier ook niet blij mee is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 09:21

catalyst1 schreef:
..je gaat er vanuit dat die beesten de hele dag niks anders doen en dus braaf zijn.

..en dat is hersenloos dom.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 09:27

Juut schreef:
maar ga er ook helemaal vanuit dat het een relatief veilige onderneming zal zijn. Anders wordt het niet aangeboden.

Dat is nogal naïef.
Het leven is zelforganiseren op de rand van chaos.
Dat begint en eindigt met jouw eigen verantwoordelijkheid voor jouw eigen leven.
Een stuk daarvoor uit handen geven is een risicobeslissing waarbij ´ervan uit gaan dat het veilig is´ bijzonder .... :x is.

Ik begrijp dit verder ook in het geheel niet. Het meerendeel van de Bokt gemeenschap heeft niet eens onbeperkt vertrouwen in diens eigen partner, maar een wildvreemde die een product aanbiedt krijgt het levenslot in handen...

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 09:33

poeh, ik heb in Argentinië ook een hoop onervaren mensen op het paard gezet en weg gestuurd. maar ik ging nooit weg als niet alle tenen in de beugels zaten. en zonder een goede uitleg. later toen ik er niet meer was hoorde ik van iemand dat het weer helemaal de verkeerde kant op ging, er waren meerdere volunteers diezelf daarvoor nog nooit gereden hadden en die wisten er echt niets van af, al dachten ze zelf dat ze experts waren(dingen als kinkettingen strak aansnoeren, geen aandacht geven hoe mensen de teugels moesten vasthouden, niet vertellen hoe ze moeten sturen). gelukkig was het gewoon een tochtje wat helemaal in stap ging en waar er weinig was om van te schrikken. we hebben het ook een keer in maanlicht moeten doen(met een grote groep onervaren ruiters erbij, 2 waardeloze muilezels, en 2 begeleiders. oh wat een drama. de groep bleef niet bij elkaar waardoor de achterste paarden hard wouden(ik heb er zelfs eentje moeten vasthouden om ervoor te zorgen dat die er niet vandoor ging). toen we er bijna waren schrok mijn paard van een stapel bierkratten waardoor die vol achteruit in de muilezel en het groepje gasten parkeerde. oh,... wat was dat een drama. ze wou er daarna ook echt niet meer langs. dus toen heb ik een beginner voorop moeten sturen haha. maar het was wel heel erg mooi in het maanlicht hoor. de gasten vonden het ook een hele gave ervaring.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 12:28

Huertecilla schreef:
Juut schreef:
maar ga er ook helemaal vanuit dat het een relatief veilige onderneming zal zijn. Anders wordt het niet aangeboden.

Dat is nogal naïef.
Het leven is zelforganiseren op de rand van chaos.
Dat begint en eindigt met jouw eigen verantwoordelijkheid voor jouw eigen leven.
Een stuk daarvoor uit handen geven is een risicobeslissing waarbij ´ervan uit gaan dat het veilig is´ bijzonder .... :x is.

Ik begrijp dit verder ook in het geheel niet. Het meerendeel van de Bokt gemeenschap heeft niet eens onbeperkt vertrouwen in diens eigen partner, maar een wildvreemde die een product aanbiedt krijgt het levenslot in handen...

:') Het blijft lachen met jou.
Als ik in de trein stap, ga ik ervan uit dat de machinist die trein prima kan besturen en tijdig remmen. Ga ik er van uit dat de rails goed zijn onderhouden enz. En bij het parachutespringen ga ik er van uit dat het materiaal goed is, en een ervaren springer met me mee gaat. Moet ik dat allemaal zoals jij zegt in eigen handen houden, dan moet ik me opsluiten in mn eigen huisje en mn eigen eten gaan verbouwen/ fokken. Of een heleboel beroepen gaan leren, en ook nog eens uitvoeren.

Tuurlijk, als je ergens voor 5,- kan gaan parachutespringen, klopt er iets niet. Maar bij een bedrijf dat er professioneel uitziet mag ik er op vertrouwen dat het goed zit. En zo ook voor het paardrijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:20

Juut schreef:
Moet ik dat allemaal zoals jij zegt in eigen handen houden, dan moet ik me opsluiten in mn eigen huisje en mn eigen eten gaan verbouwen/ fokken. Of een heleboel beroepen gaan leren, en ook nog eens uitvoeren.

Tja. Zo kan je het ook zien.

Bepaal verder zelf maar hoeveel verantwoordelijkheid voor jouw leven je in de handen van een ander legt tegen betaling van een kaartje.

In het geval van het topic hoéf je er niet zonder helm om te stappen.
Wie denkt dat je als wildvreemde op een paard geen vaardigheid nodig hebt is i.m.o. niet goed wijs.

Realiseer je ook dat ondernemers iets opzetten om geld te verdienen. Het is daarbij logisch dat hun prioriteiten daarbij niet noodzakelijkerwijze overeenstemmen met de jouwe :)*

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:35

Ik vind een parachute en een paard vergelijken nogal een verschil, ik heb nog nooit een parachute zien schrikken van bijv een wapperend stukje papier :? Het één heeft wat mij betreft niks met het ander te maken en ik snap de vergelijking ook niet zo.

Beide partijen zijn nalatig geweest, dat er een onderzoek komt lijkt mij in dit geval zeer logisch, wordt een rechtszaak aangespannen door de weduwnaar dan vind ik dat een slechte zaak, dat gebeurt tegenwoordig veel te gemakkelijk. Wat betreft, het is de laatste verbinding tussen hem en zijn overleden vrouw, ik zie dat anders, je overleden vrouw gebruiken om ergens geld weg te plukken, laten ze zorgen dat het bedrijf veiliger wordt in plaats van geld voor eigen gebruik weg te trekken bij een bedrijf wat waarschijnlijk moeite heeft met overleven. ;)

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 18:09

Ja uh maar dit vind ik een beetje stom eerlijk gezegd,ben het er helemaal mee eens dat de organisatie super onverantwoord is,en het is vreselijk dat dit zo ongelofelijk erg is afgelopen..
maar zo zijn de meesten in dat soort landen. Neem egypte, merendeels heeft wel een ritje gemaakt te paard bij de pyramides, je word op een paard/kameel gezet, en meegestuurd met nouja..staljochies? en thats it! Oud en wijs genoeg om zelf het risico te nemen vind ik.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 18:54

Bassenqua schreef:
Ik vind een parachute en een paard vergelijken nogal een verschil, ik heb nog nooit een parachute zien schrikken van bijv een wapperend stukje papier :? Het één heeft wat mij betreft niks met het ander te maken en ik snap de vergelijking ook niet zo.

Beide partijen zijn nalatig geweest, dat er een onderzoek komt lijkt mij in dit geval zeer logisch, wordt een rechtszaak aangespannen door de weduwnaar dan vind ik dat een slechte zaak, dat gebeurt tegenwoordig veel te gemakkelijk. Wat betreft, het is de laatste verbinding tussen hem en zijn overleden vrouw, ik zie dat anders, je overleden vrouw gebruiken om ergens geld weg te plukken, laten ze zorgen dat het bedrijf veiliger wordt in plaats van geld voor eigen gebruik weg te trekken bij een bedrijf wat waarschijnlijk moeite heeft met overleven. ;)

Amen!!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:48

Een parachute schrikt niet nee, maar als er een touwtje verkeerd zit, of als de wind raar doet heb je ook een probleem. Hierbij ging het om mensen met geen ervaring met paarden. Ik heb geen ervaring met paraschutespringen. Beide activiteiten dragen iets meer risico als rondje wandelen op de Veluwe. En vandaar de vergelijking ;)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 08:18

Ik heb met mijn vriend die beginnende ruiter is ook een bergtocht gedaan door de zuid afrikaanse drakensbergen.
Wij kregen hierbij wel een cap, dit was verplicht. 2 begeleiders mee waaronder 1 met een d pony die hij tijdens de tocht zadelmak maakte. Was een heerlijke belevenis en zou het zo opnieuw doen, maar ook hier kon het mislopen, maar dit kan net zo goed in nederland of belgie gebeuren. Sommige maneges geven ook hun paarden mee aan beginners en dan nog zonder begeleiding...
Ik was best tevreden van de paarden en de begeleiders en we hebben wel gedraafd en gegaloppeert en gelukkig maar want anders had mijn vriend het beslist veel minder interessant gevonden. De zadels die gebruikt worden zijn meestal met een diepe zit zodat de ruiter beter kan blijven zitten en met knop of koordje om zich te kunnen vasthouden + dat ze wel weten wat voor paarden ze meenemen. Ik praat die organisatie zeker niet goed, maar om ze te verdenken van moord is er voor mij wel over. Ongelukken gebeuren nu eenmaal en iedereen weet dat paardrijden niet zo veilig is zelfs superman moest eraan geloven !