Zijn er veranderingen op komst voor FEI dressuurwedstrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 22:52

Ibonn , goed stuk ik ben het helemaal met je eens !!!

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 23:33

Dit filmpje toont hoe men verkeerd LDR rijdt. Ik weet niet of LDR altijd slecht is (Nelson van Anky zag er stukken relaxter uit dan dit paard), maar moet je dit zien. O, en die blauwe tong? Die krijgt het paard niet meer terug naar binnen omdat waarschijnlijk de neusriem lekker strak zit. Gewoon even terugstoppen en vrolijk doorgaan.
Van mij mag hiertegen wel opgetreden worden, ja.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 07:49

Ibonn, helemaal mee eens!!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 08:00

Dit artikel had in Nederland nooit geplaatst geworden, niet in de PaardenSport, niet in de -ooit onafhankelijke- Paardenkrant, niet op Horses.nl, niet in de Hoefslag, niet in het Bit en al helemaal niet in de Telegraaf.
Hier wordt gecensureerd..
De macht van Sjef en Bartels reikt ver.

Daarom vind ik dit een uitstekend artikel.
De auteur vermeld zijn bronnen, laat nergens de "emotie" naar boven komen en belicht beide kanten vanuit "actie-reactie".
Dat er wellicht taalkundig van alles aan schort is níet relevant m.i.
Dit als reactie op iedereen die dit een slecht artikel vindt.
Ik denk vooral dat wij dit hier niet wíllen horen.

Het is te gek voor woorden dat je regelmatig zaken aangaande de Nederlandse ruiters moet vernemen van de Sankt George, Horse and Hound en van Horse and Country en andere bronnen, omdat de Nederlandse pers het niet plaatst of mag plaatsen.

De belangen van de Nederlandse topruiters schijnen hier zwaarder te wegen dan de belangen van het paard.
En dat is triest.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 08:35

Amen! Niet alleen van de topruiters, doordat er niet of nauwelijks kritiek op de toppers geleverd word, gaan de jonge ruiters en aankomende trainers dit allemaal nadoen met alle gevolgen vandien.

murphy102 schreef:
Dit artikel had in Nederland nooit geplaatst geworden, niet in de PaardenSport, niet in de -ooit onafhankelijke- Paardenkrant, niet op Horses.nl, niet in de Hoefslag, niet in het Bit en al helemaal niet in de Telegraaf.

De auteur vermeld zijn bronnen, laat nergens de "emotie" naar boven komen en belicht beide kanten vanuit "actie-reactie".

Het is te gek voor woorden dat je regelmatig zaken aangaande de Nederlandse ruiters moet vernemen van de Sankt George, Horse and Hound en van Horse and Country en andere bronnen, omdat de Nederlandse pers het niet plaatst of mag plaatsen.

De belangen van de Nederlandse topruiters schijnen hier zwaarder te wegen dan de belangen van het paard.
En dat is triest.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:06

Amen!
bigone schreef:
Amen! Niet alleen van de topruiters, doordat er niet of nauwelijks kritiek op de toppers geleverd word, gaan de jonge ruiters en aankomende trainers dit allemaal nadoen met alle gevolgen vandien.

murphy102 schreef:

En dat is triest.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:39

Laat ik vooropstellen dat ik het alleen maar goed vind als er nog meer controle op welzijn van paarden komt. En controle op te strak aangesnoerde neusriemen vind ik op zichzelf een goed initiatief.

Verder vind ik het een baggerstuk, duidelijk geschreven door een leek die nauwelijks verstand heeft van het wezen paard. De auteur valt met name door de mand met dat stuk over het er vandoorgaan van Salinero. Dat dat soort dingen gebeuren met paarden is echt niet altijd te wijten aan slecht ruiterschap. Van iedereen die daar commentaar op heeft, vraag ik mij af of die hun eigen paard uberhaupt zo'n stadion binnen krijgen, of dat hun dier bij de ingang al rechtsomkeert maakt.

En de dressuursport vergelijken met een slechte onderontwikkelde op commercie gestoelde Amerikaanse discipline als met die Tennessee Walkinghorses vind ik ook nergens over gaan. Dressuur heeft een show-element (de kur) maar is nog wel sport en gaat over een goede africhting van het paard. Die Tennessee Walking horses heeft niets, maar dan ook niets met rijkunst te maken maar puur met show.

Verder, als je echt wat aan welzijn wilt doen, ga dan eens naar de landelijke wedstrijden. Ik vind ruiters die over flink overgewicht en een slechte conditie die continu tegen de beweging van het paard ingaan een doorn in het oog, en daar zie je de laatste tijd er steeds meer van. Onderwerp de ruiter ook eens aan een fitheids-conditietest. Eerst daarop voldoende scoren voordat je uberhaupt de ring in mag met je paard.

Maar nee, we blijven lekker al onze pijlen richten op dat inieminie percentage dat in de top rijdt. Als het echt zo zou zijn dat zij HET voorbeeld zouden moeten zijn, dan zou de gemiddelde landelijke ruiter niet alleen de 'slechte' voorbeelden hebben gevolgd/geimmiteerd (LDR) maar ook de goede (werk ook aan je eigen fitheid, in de dressuurtop zie je vrijwel geen ruiters met overgewicht). Die 'trainingsmethoden' worden in de breedtesport nog niet of nog maar heel mondjesmaat 'gekopieerd'. Terwijl daar veel winst te behalen valt, ook in het kader van het welzijn van het paard.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:19

Jasmijn, als een paard een ware Happy Athlete zou zijn, is deze in zijn hoofd en in het lichaam dermate ontspannen, dat het paard zoveel vertrouwen heeft -ja, ook die sensibele paarden van tegenwoordig- dat een schrikreactie niet tot zulke escalaties zou moeten hoeven te leiden.
Salinero valt voor míj niet onder een HAPPY Athleet. Dat hij "ál" 18 jaar is, doet daar niets aan af. Zegt vooral veel over zijn brave karakter.
Dat zullen we bij Upido nog af moeten wachten áls die al überhaupt ooit "mee gaat doen".

Toch apart dat er steeds weer "goed gepraat" moet worden door te wijzen naar andere disciplines waar het nóg erger kan dan in de dressuur.

Dat een ruiter fit moet zijn, ben ik het helemaal met je eens.
Ik vind wel dat het tegenwoordig érg overdreven wordt. De sportscholen leveren ruiters die hun biceps en hun triceps goed getraind hebben, hetgeen in de ring en wijzend naar dit artikel goed terug te zien is.
Dat zelfs een blad als PaardenSport niet begrijpt wat een onafhankelijke zit inhoudt, is goed te zien in het aprilnummer waarin een standje op éen voet en onderarm "een test zou moeten zijn of je een onafhankelijke zit hebt" ...?!?! Zet die ruiter op een paard en die balans is foetsie.
Een onafhankelijke zit wordt op de paardenrug ontwikkeld en níet in de sportschool. Ik heb niets tegen een sportschool, maar we moeten niet overdrijven.
Daarnaast zijn er ruiters met overgewicht die ik 10.000 keer liever zie rijden, omdat ze hun paard níet in de weg zitten, terwijl slanke ruiters met veel trekwerk hun paarden onder controle proberen te krijgen.
Inderdaad, liever geen overgewicht, wel fit en een goede conditie. Maar het zijn geen garanties dat die sportschool-ruiters het dáárom beter doen.

Bovendien, indien wij willen dat er in de breedtesport góed gekopieerd gaat worden, zullen de voorbeelden vanuit de top moeten veranderen en daarmee dus hun trainingsmethode, maar ook het verkeerd gebruik van hun harnachementen: hoe hoger het niveau, hoe harder men afsnoert.

pien_2010

Re: Zijn er veranderingen op komst voor FEI dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:47

Goed artikel! eindelijk het roer gaat hopelijk nu toch echt om. Later ook in de springsport want daar zie je ook nare dingen op het los rijd terrein. Filmpje door Bo cassidy geplaatst is inderdaad een rot filmpje. Arm paard. Ik kan het niet afkijken. Zo hoeft en mag dressuur niet.
Voorbeeld van Salinero vind ik ook niet sluitend als het gaat om mishandeling aan te tonen. Alleen wat betreft dat punt ben ik het met Jasmijn eens. Wij hebben hier twee happy atlethes die ook wel eens totaal onverwacht schrikken op een plek waar ze al 1000x buiten normaal langs hebben gereden. Daarvoor zijn en blijven het paarden.
Mensen die zeggen dat het hier om leken gaan die kritiek hebben en niet weten waar ze het over hebben moeten het artikel nog eens goed lezen. Het gaat o.a. om gerenommeerde dierenartsen die wellicht geen verstand van dressuur hebben maar wel van paarden. Schade kunnen zij aantonen. Goed dat dit artikel op BOKT geplaatst wordt. Daarmee toont BOKT aan dat het onafhankelijk is en zich niet laat ringeloren door wie dan ook. Chapeau BOKT!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:42

murphy102 schreef:
Jasmijn, als een paard een ware Happy Athlete zou zijn, is deze in zijn hoofd en in het lichaam dermate ontspannen, dat het paard zoveel vertrouwen heeft -ja, ook die sensibele paarden van tegenwoordig- dat een schrikreactie niet tot zulke escalaties zou moeten hoeven te leiden.

Jij hebt makkelijk praten vanachter je pc.

murphy102 schreef:
Ik vind wel dat het tegenwoordig érg overdreven wordt. De sportscholen leveren ruiters die hun biceps en hun triceps goed getraind hebben, hetgeen in de ring en wijzend naar dit artikel goed terug te zien is.

Een goede ruitertraining gaat absoluut niet over het kweken van biceps en triceps, integendeel. Dat had je kunnen weten als jij je eens wat meer had verdiept in deze 'trainingsmethode'. Maar het is niet 'klassiek', dat dan weer niet.

murphy102 schreef:
Dat zelfs een blad als PaardenSport niet begrijpt wat een onafhankelijke zit inhoudt, is goed te zien in het aprilnummer waarin een standje op éen voet en onderarm "een test zou moeten zijn of je een onafhankelijke zit hebt" ...?!?!

Er zijn vele oefeningen waarmee je je balans en je 'rompstabiliteit' kunt trainen en testen, waarvan het 'standje' jij omschrijft er waarschijnlijk eentje is. Of je echt onafhankelijk kunt zitten, kom je alleen maar OP het paard achter. Maar je kunt heel veel doen aan je eigen fysiek in de voorbereidende sfeer om dat op het paard zo goed mogelijk te realiseren, zodat je je paard maar minimaal hoeft te kwellen met zitlessen voor de ruiter.

murphy102 schreef:
Een onafhankelijke zit wordt op de paardenrug ontwikkeld en níet in de sportschool. Ik heb niets tegen een sportschool, maar we moeten niet overdrijven.

Dat is de 'klassieke' en behoorlijk achterhaalde gedachte... Een ruiter die zelf scheef van lijf en leden is, niet in conditie, waarvan de coordinatie a-symmetrisch ontwikkeld is, wiens houding naast het paard ook als die van een natte krant is gaat puur en alleen op een paardenrug NOOIT een goede houding ontwikkelen. Zelfs niet na 100 zitlessen.

murphy102 schreef:
Daarnaast zijn er ruiters met overgewicht die ik 10.000 keer liever zie rijden, omdat ze hun paard níet in de weg zitten, terwijl slanke ruiters met veel trekwerk hun paarden onder controle proberen te krijgen.

Een ruiter hoort niet te trekken EN hij hoort niet te dik te zijn. Over goed praten gesproken....

murphy102 schreef:
Bovendien, indien wij willen dat er in de breedtesport góed gekopieerd gaat worden, zullen de voorbeelden vanuit de top moeten veranderen en daarmee dus hun trainingsmethode, maar ook het verkeerd gebruik van hun harnachementen

Dat vraag ik mij af. Want de algehele trent is toch dat 'men' vooral gewoon snel resultaat wil. Dat is al af te leiden uit het feit dat veel ruiters al bij het minimum gesprokkelde aantal punten promoveert naar een hogere klasse. En dat veel mensen wel de trainingsmethoden voor het paard willen kopieren/imiteren, maar niet die methoden waarbij ze zichzelf ook moeten inspannen. Dus zelfs als de top het 'perfecte' voorbeeld geeft, behoud je mensen waarbij het gewoon alleen maar om snel resultaat gaat. Het is een algemene trend dat de tieners en twintigers van nu het vaak aan niets ontbroken heeft als gevolg van onze welvaart (onderzoek in Psychologie Magazine). Die ontbreekt het vaak aan de doorzettingsvermogen en discipline die nodig is om goede (sport)prestaties te leveren. Uitzonderingen natuurlijk altijd weer daargelaten.

murphy102 schreef:
hoe hoger het niveau, hoe harder men afsnoert.

Dat vind ik te kort door de bocht... Op landelijk niveau zie je ook behoorlijk wat flink aangesnoerde neusriemen. Maar zoals gezegd zou een standaard controle op strakke neusriemen, op ieder niveau, wat mij betreft een prima ontwikkeling zijn.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:08

murphy102 schreef:
Maar het zijn geen garanties dat die sportschool-ruiters het dáárom beter doen.

Er zijn wel legio goed onderbouwde aanwijzingen waarom je als ruiter ook aan je eigen fysiek moet werken, bijvoorbeeld:
http://www.voorkomblessures.nl/csi/webs ... 8E004EDEAC

Medische test voor ruiters zijn al in ontwikkeling:
http://www.gepaardmeteenlach.nl/medisch ... iters.html

Flexchair is een ngoede nieuwe ontwikkeling:
http://www.fysio-wb.nl/index.php/ruiter ... /de-ruiter

Nog een goede promo van profs die zich op dit onderwerp gestort hebben:
http://www.abouthorses.tv/cursus.asp?ID=265&CatID=7

Wetenschappelijk 'bewijs' over de toegevoegde waarde van dit aspect zal niet lang uitblijven, er loopt nu een onderzoek van een fysiotherapeut op dit onderwerp. De echte paardenSPORTERS onder ons hebben dit 'bewijs' niet nodig, die hebben de toegevoegde waarde al ondervonden in de praktijk.

Goed paardrijden begint bij jezelf. Niet alleen hetgeen wat het paard 'fout' doet bij jezelf zoeken, maar het begint ook letterlijk bij jezelf. Fitheid van de ruiter is vooralsnog een ondergeschoven kindje in de sport. Dat is niet meer van deze tijd. De (mentaliteits)veranderingen op dit vlak zijn al bij veel (FEI-)topruiters te vinden. Nu maar hopen dat die veranderingen ook doorzetten op breedtesportniveau.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 14:08

Jasmijn, nergens stel ik dat ik erop tegen ben. Goed lezen. Ik vind het alleen overdreven hoe men er momenteel mee omgaat. Men zit meer in de sportschool dan op de rug van het paard onderhand.

Een voorbeeldje: een leerlinge (M-niveau) van mij besloot zelf om eens met die flexchair-training aan de gang te gaan.
Aan het eind van die eerste keer vroeg de therapeute wat ze kwam doen: die flexchair was een mooie test, maar ze hoefde niet terug te komen, want "haar zit was meer dan oké", de flexchair had voor haar geen toegevoegde waarde.
Bij mij in de les rijdt deze mevrouw zeer regelmatig zonder beugels. Als een rode draad werken we tevens voortdurend aan haar houding op het paard. Van mij hoort ze regelmatig dat we "er nog lang niet zijn".
Dus tja, flexchair ...?

Wat wil ik hier nu mee zeggen: níet dat mensen het niet moeten doen.
Ik zeg hier mee dat je een onafhankelijke zit leert te ontwikkelen óp een paard.
Prima dat de ruiter daarnaast ook allerlei oefeningen doet ter bewustwoording van zijn of haar scheefheid en leningheid.
Maar draai het niet om!
Ik vind het heel belangrijk, maar we moeten niet overdrijven. Ík vind dat dat nu wel een beetje gebeurt.
En waarom gebeurt dat: omdat ruiters veelal geen basis meer hebben. Daar wordt niet in geïnvesteerd.
Liever zou ik zien dat ruiters vele uren in het zadel zouden maken onder begeleiding. Is natuurlijk niet altijd mogelijk, maar dat is ook een kwestie van keuzes maken.
Pak eens de galopeerbaan of brede bospaden: reken maar dat je dan zelf ook conditie moet hebben en zal krijgen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 20:11

murphy102 schreef:
Ik vind het alleen overdreven hoe men er momenteel mee omgaat. Men zit meer in de sportschool dan op de rug van het paard onderhand.

Dat ze meer in de sportschool dan op het paard zitten is niet waar, want met enkele uurtjes gerichte training in de week kom je al een heel eind. Als doe je iedere dag maar een half uurtje. En het is zeker niet overdreven, zeker niet als je kijkt naar de ontwikkeling van gezondheidsproblemen. Vraag maar eens wat gezondheidsprofielen op bij de GGD. Dan kun je zien dat de komende jaren gezondheidsproblemen als overgewicht, chronische ziekten (COPD, diabetes etc) en ook psychische problemen flink zullen toenemen. Gezonheidsproblemen als overgewicht, chronische ziekten maar ook depressie een goed paardrijden gaan niet samen. Een paard is geen fitnessapparaat en heeft baat bij ruiters die mentaal enigzins in balans zijn. De beste remedie tegen dit soort problemen is sporten (zelfs en juist ook bij psychische problemen). Een dat bedenk ik niet zelf, maar dat is volkomen 'evidence based'.

Mensen doen tegenwoordig vaak zittend werk, gaan met de auto/ov naar hun werk en eten ongezond (want snel en makkelijk) en hebben hun paard op een volpensionstal staan waar ze zelf niet hoeven mesten etc. Dus de aandacht voor sporten waarbij ook aan de eigen conditie/fitheid wordt gewerkt kan wat mij betreft niet groot genoeg zijn. Waar 25 jaar geleden van de 10 kinderen er 1 of hooguit twee te dik waren, zijn dat er nu zo'n 4 van de 10.

murphy102 schreef:
En waarom gebeurt dat: omdat ruiters veelal geen basis meer hebben. Daar wordt niet in geïnvesteerd.
Liever zou ik zien dat ruiters vele uren in het zadel zouden maken onder begeleiding. Is natuurlijk niet altijd mogelijk, maar dat is ook een kwestie van keuzes maken.

Nee klopt. En je hebt ook veel 'vlieg'uren nodig. Het is niet of-of, maar en-en. Maar wat mij betreft kan er dus niet genoeg aandacht voor de eigen fitheid zijn. Dat geld wat mij betreft ook in het algemeen, als je niet paard rijdt. Maar helemaal als je van je paard allerlei 'atletische' inspanningen en prestaties gaat verwachten.

murphy102 schreef:
Pak eens de galopeerbaan of brede bospaden: reken maar dat je dan zelf ook conditie moet hebben en zal krijgen.

Klopt. Maar die conditie moet je niet OP het paard gaan opbouwen vind ik. Want te paard mag je niet vermoeid raken, want dan ga je hem in de weg zitten. En dat lijkt mij voor het paard niet fair als hij op hoge snelheid over een bospad moet. Zorg dat je een goede basisconditie hebt. En als je te paard voelt dat je vermoeid en verzuurd raakt, dan moet je als ruiter gas terug nemen. Anders ga je een paard als fitnesapparaat gebruiken en imo zijn ze daar niet voor bedoeld.

wake_up

Re: Zijn er veranderingen op komst voor FEI dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 13:00

Ik vind het ontzettend goed dat er de laatste jaren steeds meer aandacht komt voor de trainingsmethodes van paarden. Wel ben ik van mening, net als sommigen anderen hier, dat er best meer controle mag zijn op lager niveau. Als je daar op wedstrijd gaat kijken, zie je hoeveel mensen inderdaad snel resultaat willen boeken. Een paard wat op M/Z niveau loopt en al bijna in de rollkur 'getrokken' wordt, om hem maar soepeler te maken. Waar zijn we in hemelsnaam mee bezig? Het doel van de dressuur was toch harmonie? Waarom moet een paard wat M loopt met zijn kin op de borst kunnen lopen?

En ja, hoevaak heb ik (als M1 ponyruiter) al te horen gekregen dat ik mijn neusriem een heel stuk strakker mag aansnoeren, terwijl er nu netjes 2 vingers tussen passen.. Als dit het doel van de dressuur (zowel op hoog als op laag niveau) wordt, dan is er de lol voor mij heel snel af. overigens zit mijn neusriem geen gaatje strakker, ben van mening dat de neusriem aansnoeren nooit een oplossing mag zijn.

Natuurlijk zijn er genoeg mensen die wél echt netjes rijden, instructeurs die wél weten wat netjes van achter naar voren rijden is, en paarden die wél fijn getraind worden.
Maar toch is het belangrijk om constante controle uit te voeren op paardenwelzijn. Ook al is niet iedereen het met de kritiek in de OP eens, Met dit soort tests, en aandacht voor paardenwelzijn en trainingsmethodes die afgekeurd worden, denk ik dat we een positief punt hebben bereikt, omdat er op deze manier plaats is voor verbetering. Juist door kritiek gaan mensen nadenken over hun manier van handelen, zullen ze niet klakkeloos meer dingen aannemen en wordt er meer nagedacht over betere manieren van een paard trainen en optomen. Dus ja, ik ben positief over dit bericht, omdat ik van mening ben dat er genoeg kan veranderen.