Eventingpaard Elektron overlijdt na ongeluk in stapmolen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

Re: Eventingpaard Elektron overlijdt na ongeluk in stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 09:15

een naar ongeluk kan gebeuren of t nou in de molen is of in een paddock of tijdens het rijden.
naar voor t paard en de eigenaar

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 09:40

Vroeger hadden we geen molen, since april wel.
Paarden gaan er elke dag een uur in s morgens.
In de namiddag lopen ze op de wei, en s avonds worden ze gereden.
Een paard moet normaal veel stappen op zijn dag, maar op onze weides die geen 100ha groot zijn gebeurd dat niet.
In de stapmolen stappen ze 6km/u, dus 6km.
Wie stapt nu zijn paard 1u lang voor dat hij begint te werken??

En als we rijden, stappen we nog altijd ons 10/15 minuten voor dat we beginnen draven.
Het heeft daar dus niets mee te maken, het gaat hier over conditie opbouwen.
Mijn beste vriendin heeft endurance paarden die op 160km lopen, die zijn 24/24 op een kleine wei, maar die lopen elke dag in de stapmolen.
Een paard zijn conditie wordt opgebouwd in stap, en niet met 45minuten rond lopen in een bak...

Paard van mijn vriend in 17, en we voelen echt een verschil since die elke dag in de stapmolen, alles is veel soepeler, en die werkt ook veel gemakkelijker. De paarden gaan er ook graag in, als de deur open is, gaan ze er vanzelf in.

Dus ja, ik kende dat ook niet 4 maanden geleden, maar nu zou ik er echt niet meer zonder kunnen leven hoor.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 09:43

ptiteblue schreef:
Mijn paard gaat elke dag in de stapmolen, en het zou inderdaad kunnen gebeuren ja...
Dit is ons stapmolen, zou inderdaad zijn hoofd tussen de latten kunnen steken...maar ja, als je het zo beziet is er overal gevaar, op de wei kan er ook wel iets gebeuren, of vast blijven in de stal als hij gaat rollen enz...

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/522601_10150648056364426_2046112297_n.jpg

Hiermee kan het inderdaad gebeuren..
(even offtopic, isdit in brecht? :o )

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:37

het arme dier Y;(

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:39

Ik vind het ook ondingen en helemaal wanneer er onverantwoord mee omgegaan word.
Hier worden paarden rustig in en uit de molen gehaald wanneer deze nog draait....zo gevaarlijk hoelangzaam dat ding ook staat.
En die van mijn stal draait volgens mij nog door ook as er een paard valt.
Verder vraag ik het mij af hoe gezond het is die paarden een uur lang op zo'n klein cirkeltje te laten lopen. Om over de geestelijke toestand maar te zwijgen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:45

Waarom kunnen ze zelf niet in en uit stappen?
Zo te lezen doed de stapmolen het dus....
Sterkte ermee hoor :(:)

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:54

Laat me niet lachen, "een paard zijn conditie wordt opgebouwd in stap" :D ....een paard zijn conditie wordt opgebouwd door steeds opnieuw een paard een bepaalde grens te laten opzoeken, dat is conditie opbouwen, en of je dat doet door middel van training door hartslag of een expert zijn tijdssysteem er op na te houden dat is dan een volgende vraag maar elke dag 115 rondjes in een stapmolen door brengen is echt geen conditie opbouwen. Ik zie een stapmolen alleen maar als een super manier op een koud paard dat recht uit een stal komt enigszins warm te krijgen voordat je er in een bak een uur op gaat crossen, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Het lijkt me een gruwelijk ongeluk en dat gebeurd dan met een paard waar blijkbaar nog wel wat verwachtingen aan hingen: jammer dat dat nooit meer getest kan worden.

Tula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:14

Wat afschuwelijk! En inderdaad, beter nooit je paard in zo' n apparaat zetten, paardonwaardig en geest dodend. Aan de hand wandelen is voor iedereen gezonder en je toont respect voor het dier.
Ik heb zelf in het verleden ook mijn paard in de stapmolen gezet, had er altijd n eng gevoel bij. Ik doe het nooit meer!

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:25

ik vind het ook enge dingen, ze hadden laatst ons paard ook even in de molen gezet na dat ze hem hadden gereden.In het halfdonker... paard in paniek en liep door alle spijlen heen. Liep gelukkig goed af.

Heb je de hoeven wel eens gezien die verkeerd afslijten van in een cirkeltje lopen.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 16:22

Endurance paarden worden uren lang in stap gereden, dus ja, conditie wordt opgebouwd door te stappen.
Als het grond van zo'n molen goed is, meestal hard, is dat niet slecht voor de benen hoor, is zelf goed voor de pezen.
De voeten van mijn paard zijn nog altijd heel mooi, is zelf vanachter niet beslaagd en dit gaat prima.
Als het lichamelijk slecht was, zouden niet alle grote stallen zoeits hebben. Cirkel is 18m, dus zo groot als een longeercirkel. Ik vind het erger van een jong paard alle dagen 20 minuten te longeren dan een uur in de stapmolen.
Maar ja, iedereen is vrij om te denken wat hem wil, ik zie alleen echt een verschil op mijn 2 merries.
De mijne was een stress kiek die van alles bang was en overal keek, nu kijkt ze niets meer, loopt ze rustig in haar werk en ontspannen. En die van mijn vriend loopt veel soepeler doordat haar spieren lang zijn opgewarmd door al een uur s morgens gestapt te hebben.
Nu mogen ze alle dagen ook op de wei, maar ik zal het echt ook leuk vinden in de winter.
Dan is het toch 1 uur zeker in de frisse lucht en buiten, en niet gewoon 45 minuten in de binnenbak s avonds zonder de licht van de dag te mogen zien...

Ah ja, en de stapmolen draait om de 5 minuten automatisch, dus die lopen wel niet een uur lang aan dezelfde hand, dus niet een kant erger versleten dan een andere, en de cirkel is groot genoeg dat ze recht op hun benen staan hoor.

twandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 18:09

arm paardje ;( ,
ik vraag me wel af hoe die het voor elkaar heeft gekregen..
maarja t blijft een levend dier en levende wezens kunnen soms rare dingen doen....

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 19:41

ptiteblue schreef:
Endurance paarden worden uren lang in stap gereden, dus ja, conditie wordt opgebouwd door te stappen.
Als het grond van zo'n molen goed is, meestal hard, is dat niet slecht voor de benen hoor, is zelf goed voor de pezen.
De voeten van mijn paard zijn nog altijd heel mooi, is zelf vanachter niet beslaagd en dit gaat prima.
Als het lichamelijk slecht was, zouden niet alle grote stallen zoeits hebben. Cirkel is 18m, dus zo groot als een longeercirkel. Ik vind het erger van een jong paard alle dagen 20 minuten te longeren dan een uur in de stapmolen.
Maar ja, iedereen is vrij om te denken wat hem wil, ik zie alleen echt een verschil op mijn 2 merries.
De mijne was een stress kiek die van alles bang was en overal keek, nu kijkt ze niets meer, loopt ze rustig in haar werk en ontspannen. En die van mijn vriend loopt veel soepeler doordat haar spieren lang zijn opgewarmd door al een uur s morgens gestapt te hebben.
Nu mogen ze alle dagen ook op de wei, maar ik zal het echt ook leuk vinden in de winter.
Dan is het toch 1 uur zeker in de frisse lucht en buiten, en niet gewoon 45 minuten in de binnenbak s avonds zonder de licht van de dag te mogen zien...

Ah ja, en de stapmolen draait om de 5 minuten automatisch, dus die lopen wel niet een uur lang aan dezelfde hand, dus niet een kant erger versleten dan een andere, en de cirkel is groot genoeg dat ze recht op hun benen staan hoor.

Naast het feit dat je met je plak tekst echt wel in het verkeerde topic zit kun je vertellen wat je wil, maar conditie bouw je niet op in stap. Stal is de meest basisgang, in deze gang kan zelfs een dier met 0 conditie uren lopen. Conditie bouw je op in draf, veel drafwerk liefst in deze gang wat heuvels meepakken. Misschien kun je ergens een topic openen en daar een discussie starten?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 19:48

Cowgirl schreef:
Ik vind het ook ondingen en helemaal wanneer er onverantwoord mee omgegaan word.
Hier worden paarden rustig in en uit de molen gehaald wanneer deze nog draait....zo gevaarlijk hoelangzaam dat ding ook staat.
En die van mijn stal draait volgens mij nog door ook as er een paard valt.
Verder vraag ik het mij af hoe gezond het is die paarden een uur lang op zo'n klein cirkeltje te laten lopen. Om over de geestelijke toestand maar te zwijgen.

Doe ik ook. Juist omdat dat minder gedoe is voor de paarden. Ze blijven rustig lopen..., terwijl wanneer ik hem stop zet, de paarden gaan draaien en onrustig worden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 19:49

Lara_Silver schreef:
Gatver wat jammer. Ondingen zijn het, verwonderlijk dat er niet meer ongelukken mee gebeuren. Even een machine je instap en uitstap werk laten doen, heb het nooit begrepen.

edit: Hopelijk zit er toch iets als een noodstop op stapmolens? Dat bij dit soort situaties (dus bij een bepaalde tegendruk) op houdt met draaien?

Wel een negatieve mening, zonder enige kennis over zo'n ding :roll:

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 19:50

Ik wens de eigenaren en verzorgers iig sterkte, want het is heel hefitig om je paard vroegtijdig te verliezen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 19:52

superwoman schreef:
Lara_Silver schreef:
Gatver wat jammer. Ondingen zijn het, verwonderlijk dat er niet meer ongelukken mee gebeuren. Even een machine je instap en uitstap werk laten doen, heb het nooit begrepen.

edit: Hopelijk zit er toch iets als een noodstop op stapmolens? Dat bij dit soort situaties (dus bij een bepaalde tegendruk) op houdt met draaien?

Wel een negatieve mening, zonder enige kennis over zo'n ding :roll:

Volgens mij heb ik in mijn tweede post aangegeven dat ik genoeg gezegd had over de stapmolen omdat dit het topic er niet voor is? Nochmaals ik heb mij uitgelaten over die dingen en de discussie is nog steeds niet hier op zijn plaats.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:18

Lara, vind het niet off topic hoor de discussie over stapmolen.
In het bericht zetten ze dat ze willen de mensen waarschuwen over het gevaar van de stapmolen, discussie gaat even om wel of niet in de stapmolen en waarom, vind ik wel niet zo off topic hoor.
Als er nooit eventjes ernaast mag gesproken worden zie ik wel niet de nut van dit een forum te noemen.
Maarja, heb niets anders te zetten, mijn mening zal toch niet veranderen en die van jullie ook niet, heeft dus geen zin.

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:41

Ik vind die molens doodeng, mijn pony ging er dwars door heen zodat ze een plekje verder
stond. Daarom blijf ik er altijd bij staan zolang ze er in staat.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 00:42

Ik heb ervaren dat paarden het juist leuk vinden en er graag in lopen. ik dacht ook eerst , het zal wel geestdodend zijn . Maar het andere bleek waar. Nou, en gevaarlijk.................. ik weet het niet . dan is loslaten in de bak ook link. dar breken paarden weer hun benen. En zo kan je doorgaan................

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 08:27

Ah gossie. Wat sneu voor dat dier. (Weet de smiley niet die afscheid neemt uit mijn hoofd. Zit op mobiele bokt)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 08:43

ik heb er 1 keer mee gewerkt, dat was op stage, de paarden gingen erin na het werk(als ze bijvoorbeeld nog nat waren van het wassen), of soms als ze de box uit moesten voor uitmesten, want ze hadden niet zo veel paddocks om alles kwijt te kunnen. en het was sneller voor de uitmesters om ze in en uit de stapmolen te halen.
op een bedrijf is er gewoon geen tijd om al die paarden te stappen, dan kan dat beter in een stapmolen gebeuren als helemaal niet. maar de revalidatie paarden(waar ik 2x30 min. zelf mee moest stappen) die mochten er niet in, want dan is het kleine rondje niet goed voor ze.
ik moest de machine stopzetten, het paard erin, het poortje dicht, paard losmaken, poortje open, ik eruit, poortje dicht, en dan de machine aanzetten. heb het nooit anders gedaan. dan was ik maar een minuutje langer bezig.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 16:47

@"ptiteblue: Ik gebruik hem inderdaad ook nog naast het rijden voor conditie opbouw. En of ze in stap conditie opbouwen. Endurancepaarden word inderdaad veel mee gestapt.

Mijn pony is chronisch hoefbevangen, onze stapmolen heeft een topbodem dus daar voor haar eigen welzijn is het alleen maar goed om veel te stappen.

elinesikko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 18:55

Echt jammer van het dier, een ongeluk zit in een kleine hoek. Er kan elk moment iets fout gaan maar is wel triest.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:00

ah jakkie wat een ontzettend naar ongeval! Blij dat bij ons de stapmolen helemaal dicht is. Dat vind ik nu in eens een stuk prettiger!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:29

Ontzettend naar zo'n ongeluk, sneu voor paard en eigenaar...Maar altijd meteen het gezeur...Gebeurt het tijdens een trailerrit, dan zijn de trailers schuldig. Gebeurt het tijdens springen, dan is springen paard onvriendelijk....

Er gebeuren altijd ongelukken en die zullen ook in de toekomst blijven gebeuren.