Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ptiteblue schreef:Mijn paard gaat elke dag in de stapmolen, en het zou inderdaad kunnen gebeuren ja...
Dit is ons stapmolen, zou inderdaad zijn hoofd tussen de latten kunnen steken...maar ja, als je het zo beziet is er overal gevaar, op de wei kan er ook wel iets gebeuren, of vast blijven in de stal als hij gaat rollen enz...
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/522601_10150648056364426_2046112297_n.jpg
ptiteblue schreef:Endurance paarden worden uren lang in stap gereden, dus ja, conditie wordt opgebouwd door te stappen.
Als het grond van zo'n molen goed is, meestal hard, is dat niet slecht voor de benen hoor, is zelf goed voor de pezen.
De voeten van mijn paard zijn nog altijd heel mooi, is zelf vanachter niet beslaagd en dit gaat prima.
Als het lichamelijk slecht was, zouden niet alle grote stallen zoeits hebben. Cirkel is 18m, dus zo groot als een longeercirkel. Ik vind het erger van een jong paard alle dagen 20 minuten te longeren dan een uur in de stapmolen.
Maar ja, iedereen is vrij om te denken wat hem wil, ik zie alleen echt een verschil op mijn 2 merries.
De mijne was een stress kiek die van alles bang was en overal keek, nu kijkt ze niets meer, loopt ze rustig in haar werk en ontspannen. En die van mijn vriend loopt veel soepeler doordat haar spieren lang zijn opgewarmd door al een uur s morgens gestapt te hebben.
Nu mogen ze alle dagen ook op de wei, maar ik zal het echt ook leuk vinden in de winter.
Dan is het toch 1 uur zeker in de frisse lucht en buiten, en niet gewoon 45 minuten in de binnenbak s avonds zonder de licht van de dag te mogen zien...
Ah ja, en de stapmolen draait om de 5 minuten automatisch, dus die lopen wel niet een uur lang aan dezelfde hand, dus niet een kant erger versleten dan een andere, en de cirkel is groot genoeg dat ze recht op hun benen staan hoor.
Cowgirl schreef:Ik vind het ook ondingen en helemaal wanneer er onverantwoord mee omgegaan word.
Hier worden paarden rustig in en uit de molen gehaald wanneer deze nog draait....zo gevaarlijk hoelangzaam dat ding ook staat.
En die van mijn stal draait volgens mij nog door ook as er een paard valt.
Verder vraag ik het mij af hoe gezond het is die paarden een uur lang op zo'n klein cirkeltje te laten lopen. Om over de geestelijke toestand maar te zwijgen.
Lara_Silver schreef:Gatver wat jammer. Ondingen zijn het, verwonderlijk dat er niet meer ongelukken mee gebeuren. Even een machine je instap en uitstap werk laten doen, heb het nooit begrepen.
edit: Hopelijk zit er toch iets als een noodstop op stapmolens? Dat bij dit soort situaties (dus bij een bepaalde tegendruk) op houdt met draaien?
superwoman schreef:Lara_Silver schreef:Gatver wat jammer. Ondingen zijn het, verwonderlijk dat er niet meer ongelukken mee gebeuren. Even een machine je instap en uitstap werk laten doen, heb het nooit begrepen.
edit: Hopelijk zit er toch iets als een noodstop op stapmolens? Dat bij dit soort situaties (dus bij een bepaalde tegendruk) op houdt met draaien?
Wel een negatieve mening, zonder enige kennis over zo'n ding