Illegaal geslachte pony’s verwerkt tot hondenvoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:19

Faruba schreef:
Ik lees dat hij het slachtafval voor de honden gebruikt,maar of hij daar ook het vlees mee bedoelt,want dat is in mijn ogen geen afval. Verder merk ik juist dat paardenvlees weer aantrekt,vooral in slagerijen waar ze biologisch vlees verkopen.

Zo las ik het inderdaad ook in de eerste instantie, maar ik ga er vanuit dat met slachtafval ook het vlees wordt bedoelt, omdat het geen officiële slachterij is.

Maar wel even de moeite waard om de uitspraak op te zoeken.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:26

Ragdollcat schreef:
Ja en lekker doorfokken van "pretveulens" en dan wil men van ze af en vaak gratis weggegeven.

Geloof me als een handelaar ze hebben wilt komt men er toch wel aan via via.

Anders was hier geen 40 euro per pony verdiend door deze handelaar.

ik begreep dat hij voor het slachten 40 euro betaalde en dan het vlees weer meenam voor de honden. bij een echte slager is dat veel meer geld.

maar, zo denk ik er ook over. het is gewoon de schuld van de mensen die maar willen fokken.
en natuurlijk hoort zon beestje humaan tot een einde worden gebracht, maar hoeveel merkt dat paard er nou van? hij gaat dood, en verder? met het slachten zelf heb ik echt 0 problemen. waarom mag je geen dier doden en het opeten, of het nou hier gebeurt of in het slachthuis... zolang het beest er maar zo min mogelijk van merkt. beter dood als in een of ander donker hok, of lopen tot ie er bij neervalt.

ik begrijp dat ze afgeschoten zijn, volgensmij gaat dat gewoon vlug. ze zullen er wel niet te veel van hebben gemerkt hoor. vind het wel knap dat die man ze geslacht kreeg:"). ik zou het niet kunnen hoor.

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:30

Pff, om ziek van te worden.
Zolang ze maar verdoofd geslacht zijn.
Als ze onverdoofd zijn geslacht, door (neem ik aan) 'amateur' slagers, zou dit vre se lijk zijn!
Alleen ben ik bang dat dat ook zo is gebeurd, aangezien ze anders ook nog verdoofspul moetsten kopen, en ja, dat is voor hun 'geldverspilling'..
Gelukkig verkopen de meeste mensen hun paard liever niet aan handelaren, dat zie je vaak bij advertenties bv op mp staan.
En dan de straf, ongelofelijk laag..
Als de mensen bijvoorbeeld andere mensen afmaakte, hohooo, dan kregen ze misschien wel levenslang ofzo.
Maarja, het zijn maar paarden in de ogen van andere mensen.. ;(

Dit zie ik nou steeds vaker, dierenleed in het nieuws.
En dan denk ik: Vreselijk! Die zullen wel een flinke straf hebben..!
Maar nee, een boete van 1000 Euro of een jaartje celstraf.
Onacceptabel!

tienus63

Re: Illegaal geslachte pony’s verwerkt tot hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:35

Barfen.....

Kans is groot dat ze met name shet hengstjes slachten, zonder chip.
Die door jan en alleman gefokt worden.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:44

Laura_Stella schreef:
Als ze onverdoofd zijn geslacht, door (neem ik aan) 'amateur' slagers, zou dit vre se lijk zijn!
Alleen ben ik bang dat dat ook zo is gebeurd, aangezien ze anders ook nog verdoofspul moetsten kopen, en ja, dat is voor hun 'geldverspilling'..
Gelukkig verkopen de meeste mensen hun paard liever niet aan handelaren, dat zie je vaak bij advertenties bv op mp staan.
Als de mensen bijvoorbeeld andere mensen afmaakte, hohooo, dan kregen ze misschien wel levenslang ofzo.

Onacceptabel!

zover ik weet is er geen verdoofspul, alleen stroomschokken.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:54

Ik snap niet wat het gezeur is... Nederland met haar regeltjes...

Handelaar is handelaar. Die man hoeft zicht niet te verantwoorden. Imo heeft hij, op het regeltje "noteren waar het vlees blijft" niets verkeerd gedaan toch?

Editor; Laura_Stella; verdoofd slachten? En dam consumptie? Dies niet goed :=

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:00

pipo schreef:
waarom een kip wel homemade geslacht en een pony niet? In mijn ogen zijn het beide (en aaalllll die andere dieren die (niet) thuis geslacht worden) dieren.
Slachten, ongeacht of je het zelf doet of niet, moet op een snelle, zo pijnloos mogenlijke manier.

Ik ben het helemaal met je eens! Vroeger slacht mijn vader zelf ook zijn kippen, schapen en koeien.
Voor de honden dan wel eenzijdig vlees, maar goed, daar hebben we het niet over.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:02

Hoezo verdoven, meneer had een pistool, hoop voor de pony;s dat hij goed kon richten.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:05

Ik snap het even niet.
De slachter kocht voor 40 euro een pony om te slachten en het vlees werkt als hondenvoer gebruikt.

Dit lijkt me een heleboel moeite dan naar desnoods de Aldi rijden voor een blik hondenvoer van een paar cent? Ik snap het hele nut van het slachten hier niet.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:18

Raponsje schreef:
Ik snap het even niet.
De slachter kocht voor 40 euro een pony om te slachten en het vlees werkt als hondenvoer gebruikt.

Dit lijkt me een heleboel moeite dan naar desnoods de Aldi rijden voor een blik hondenvoer van een paar cent? Ik snap het hele nut van het slachten hier niet.

Laten we zeggen 300 kilo voor 40 euro.

1 kilo brok kost 75 cent bij de aldus. Je weet niet wat voor meuk daarin zit. Blikvoer a een kilo is het dubbele.

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:32

jasses. Dat mensen zo gek zijn om zoiets te gaan verzinnen. en dan te bedenken dat beerzerveld en vriezenveen bij mij om de hoek ligt(letterlijk dan he).

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:42

PocoGaucha schreef:
Laura_Stella schreef:

Onacceptabel!

zover ik weet is er geen verdoofspul, alleen stroomschokken.

Hopelijk weet men dat er met verdoofd slachten geen verdoving wordt bedoeld...
Bij bijv. paarden wordt het schieten van het paard als verdoofd slachten gezien, zonder dit (dus alleen bijv. de keel door snijden) wordt gezien als onverdoofd slachten..

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:47

Die boete noem je toch geen straf. Daar doen ze het zo weer voor. Van mij mogen ze een celstraf met een giga boete krijgen.

En bij het afschieten schiet je in de hersenen. Dan zijn ze gelijk hersendood en stoppen ze met ademen, omdat er geen cordinatie's worden doorgegeven. En anders word de slagader er bij doorgesneden. Dit is de snelste manier in zo ver ik weet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:02

PocoGaucha schreef:
Ragdollcat schreef:
Ja en lekker doorfokken van "pretveulens" en dan wil men van ze af en vaak gratis weggegeven.

Geloof me als een handelaar ze hebben wilt komt men er toch wel aan via via.

Anders was hier geen 40 euro per pony verdiend door deze handelaar.

ik begreep dat hij voor het slachten 40 euro betaalde en dan het vlees weer meenam voor de honden. bij een echte slager is dat veel meer geld.

maar, zo denk ik er ook over. het is gewoon de schuld van de mensen die maar willen fokken.
en natuurlijk hoort zon beestje humaan tot een einde worden gebracht, maar hoeveel merkt dat paard er nou van? hij gaat dood, en verder? met het slachten zelf heb ik echt 0 problemen. waarom mag je geen dier doden en het opeten, of het nou hier gebeurt of in het slachthuis... zolang het beest er maar zo min mogelijk van merkt. beter dood als in een of ander donker hok, of lopen tot ie er bij neervalt.

ik begrijp dat ze afgeschoten zijn, volgensmij gaat dat gewoon vlug. ze zullen er wel niet te veel van hebben gemerkt hoor. vind het wel knap dat die man ze geslacht kreeg:"). ik zou het niet kunnen hoor.

Ja de slacht zelf is niet zo erg, want dood is dood daar voelen ze niks van.

Het gaat om hoe alles eraan toe gaat, illegaal en vooral de ponys, waar komen ze vandaan?

Ik geloof nooit dat het netjes is gegaan, want als ze het al illegaal doen.

Ik vind het Horror.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:05

Vuurwapen als slachtpen/schietmasker, dus verdoofd geslacht. Mits dat correct gedaan is, gaat dat niet anders dan in een slachthuis. Het karkas is vervolgens aan de eigen honden opgevoerd. Er is dus humaan geslacht voor eigen gebruik en dat zou niet mogen? Waarom niet? Dit vlees komt niet op de markt, dus traceerbaarheid ivm medicijngebruik, etc. is niet van toepassing. Grootste "misdaad" hier (mits slachten goed gedaan is) is dat een grote hondenvoer fabrikant inkomen is misgelopen omdat de eigenaar zijn eigen honden zelf van vlees voorzag. Gebeurt met barfen ook, maar daar krijgt inderdaad een slachtbedrijf en slager/supermarkt nog inkomen van.

Het gaat hier lijkt me meer om bedrijven die inkomen misgelopen zijn dan verspreiding van ziektes, etc. want dit vlees is niet op de markt gekomen. Met dat in het achterhoofd mogen mensen met kippen en/of een moestuin zich ook wel zorgen gaan maken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:12

Laura_Stella schreef:

Onacceptabel!

Verdoofspul?? Ik denk dat je even moet opzoeken wat verdoofd slachten is. Er komt geen pijnstilling dmv een spuitje of paracetamol bij kijken

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:14

Nee klopt.

Er wordt dan geschoten met pin en of met stroom, afhankelijk van diersoort, dat noemen ze verdoofd.

Soms ook weleens met een geweer aan het hoofd maar dat dan in buitenland.

Of door de hals door te snijden en laten verbloeden, maar dat is dan onverdoofd.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:23

Poeh! Het slachten van de pony's is duidelijk voor eigen gebruik geweest. Niet voor de verkoop.
Alsnog is het een luguber iets..

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:43

goh da's hier om de hoek. heb ook wel idee waar maar goed daar ga ik niet over verder.

Tja slachten thuis dat mag niet (al ben ik soms wel eens heel benieuwd waar al die schaapjes/lammetjes en geitjes in een bepaalde tijd van het jaar op een niet nader te noemen manier geslacht worden.........)

Ergens kan ik er toch niet mee zitten dat deze 2 heren gezamelijk pony's tot hondenvoer hebben verwerkt. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gaat het hier om hengstjes die voor de leuk zijn geboren maar toen toch wel weer in de weg liepen en voor heeeeeeel weinig en zonder chip enting en paspoort van eigenaar zijn veranderd (snappen jullie me nog?)
Ik snap dan ook het verschil niet helemaal met deze slacht en de jonge haantjes die hier nu nog in de wei lopen maar over een niet al te lange tijd in de diepvries liggen.
Of ben ik nu ineens een hele erge boeman geworden?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:01

Want ja €2000 is zo een rampzalig hoog bedag :roll:

Ach als ze met die pin geschoten zijn vind ik het echt geen ramp, of wij het nu vreten of die honden, blijft zich toch het zelfde, of zie ik het nu verkeerd? :O

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:08

@ xSlvna,

Tja, vanwege religieuze redenen wordt dat niet gevorderd van thuisslachtende schapenslachters.
Daar wordt al helemaal niet voldaan aan de eisen die aan een slachthuis worden gesteld en daar duurt het nog weleens wat langer voor dat een dier doodgaat.

Zelfslachtende slager waar ik mijn vlees haal, heeft in het verleden weleens schapen bij hun in het slachthuis laten slachten door die "slagers".
Zij konden het niet aanzien en dit laten zij ook niet meer toe, dierenleed en dierenkwelling volgens de slager.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:12

Het zieke is dat de boete (schijntje) en veroordeling alleen gebaseerd is op het illegaal slachten.

Er wordt totaal niet gekeken naar het dierenleed wat er bij vermoedelijk vetmesten (slachter werd gebeld wanneer er een pony 'klaar' was voor de slacht) en onproffesioneel slachten komt kijken.
Wanneer laat Nederland eens zien dat we uit het stenen tijdperk zijn en dat dieren geen dingen zijn?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:18

We weten natuurlijk niet hoe en wat precies het geregeld is.
Maar ik kan me indenken dat er mensen met hun ongechipte mini hengst in de maag zitten.
Via via hoort men, Jan Jansen (fictieve naam) zijn buurman en daar weer de neef van, kan je minihengst wel verkopen zonder paspoort en chip.

Uiteindelijk belt de neef Bert de Vries (fictieve naam) op, ik heb weer een pony voor je.
Denk niet dat er een vetmesterij aan vooraf bij/door de hoofdpersonen in het verhaal.
Eerder bij de eigenaren die met de pony in de maag zitten.

De gechipte ponies worden vetgemest op de Italiaanse weiden alvorens ze een enkele reis in de salami maken. Als ze mazzel hebben.
Anders vanaf de vrachtwagen het Italiaanse slachthuis in.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:30

ik vind de boete echt een schijt bedrag..
vroeger slachte men zelf ook gewoon ze eigen vee snap niet helemaal waarom t zo fout is...er word toch genoeg door gefokt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:35

inkepink schreef:
goh da's hier om de hoek. heb ook wel idee waar maar goed daar ga ik niet over verder.

Tja slachten thuis dat mag niet (al ben ik soms wel eens heel benieuwd waar al die schaapjes/lammetjes en geitjes in een bepaalde tijd van het jaar op een niet nader te noemen manier geslacht worden.........)

Ergens kan ik er toch niet mee zitten dat deze 2 heren gezamelijk pony's tot hondenvoer hebben verwerkt. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gaat het hier om hengstjes die voor de leuk zijn geboren maar toen toch wel weer in de weg liepen en voor heeeeeeel weinig en zonder chip enting en paspoort van eigenaar zijn veranderd (snappen jullie me nog?)
Ik snap dan ook het verschil niet helemaal met deze slacht en de jonge haantjes die hier nu nog in de wei lopen maar over een niet al te lange tijd in de diepvries liggen.
Of ben ik nu ineens een hele erge boeman geworden?

Nee ik vind jou geen hele erge boeman, het is gewoon de harde waarheid, ergens begrijp ik het wel hoor.

Ponys leveren niets op en dan is het duur om te laten chippen enzovoort, dus dan maar illegaal aan goed en goedkoop vlees en je bent van ze af.

Dat pretfokkerij he en je hebt een overschot en men kan ze maar niet kwijtraken.