Springruiter Denis Lynch niet langer geselecteerd voor OS

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 07:40

A_nouk schreef:
Apart weer, van de week Lotje die berispt wordt door haar rijstijl, nu hier een springruiter die er eigenlijk van verdacht word 'schade/pijn' toe te brengen om maar te zorgen dat de balk blijft liggen.

Waar gaat het allemaal heen :n de drang om te winnen wordt veel te groot.

er word nergens gezegd dat de ruiter schade/pijn heeft willen toebrengen... alleen dat het dier gevoelig reageerd.,..wel eens een springbalk op je schenen gehad? doet auw, reageer je voorlopig wel gevoelig ...

zeg niet dat er niet eventueel iets is uitgevreten, maar het gaat ver naar mijn idee om direct er maar van uit te gaan dat dat zo is

Mioux

Re: Springruiter Denis Lynch niet langer geselecteerd voor OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 07:42

Maar toch dan erg vreemd, dat het al de 3e keer is in korte tijd bij een paard ? dat roept zeker wel vraagtekens op

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 07:42

@ Airborn : idd vreemde gang van zaken, had de statement van de ruiter nog niet gelezen, maar vraag me af of de bond dit zelf normale gang van zaken vind

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 07:46

Mioux schreef:
Maar toch dan erg vreemd, dat het al de 3e keer is in korte tijd bij een paard ? dat roept zeker wel vraagtekens op

mmm, even krom voorbeeld misschien, maar als ik naar mezelf ga kijken tijdens mijn jeugd, het is een wonder dat mijn ouders nooit de kinderbescherming op hun dak hebben gehad wegens al mijn blauwe plekken, schaafwonden en andere zaken...
maar ja, ik was niet voorzichtig met mezelf... en ik denk zeker dat er voldoende dieren zijn die niet voorzichtig zijn met zichzelf maar ook dat er dieren rondlopen die echt op de top van hun kunnen zitten en alles maar net aan halen en daardoor boven gemiddeld vaak iets hebben , bijvoorbeeld wondjes en schaafplekjes...

ik zeg ook niet dat er niets gedaan is, maar wel dat er nergens, maar dan ook nergens in de stukken gesproken word over opzettelijk beschadiging/gevoeliger maken , puur over het feit dat het dier gevoelig is op wat plekken, maar dat iedereen direct loopt te brullen dat de ruiter het dier opzettelijk pijn deed/doet...
dat word gewoon NIET gezegd in de stukken, maar de lezers zien het schijnbaar wel en dna krijg je echt weer dat Judge, jury and executioner idee, kerel is al veroordeelt zonder dat er uberhaupt verdachtmakingen zijn geuit

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 07:48

Airborn schreef:
Ok, de manier waarop de ierse bond dit aanpakt is op zn minst dubieus...
Ook als je ff bedenkt dat als je zelf een wondje hebt op je been, schaafwondje ofzo, en je gaat vervolgens veel doen, misschien schuurt er nog wat langs ofzo, dat dat flink pijnlijk kan zijn (hypersensitief dus).
Ik weet niet wat ik er van moet vinden, maar ik vind iig de manier waarop de ierse bond hem laat vallen zonder mededelingen op zn minst apart.

btw, wat sonja zegt: hypersensitiviteit is puur en alleen dat een dier pijnlijk reageerd op aanraking. Dat kan idd door mensen veroorzaakt worden met nare stofjes, maar kan ook komen door overbelasting, wondjes, benen stoten tegen iets, etc. Net als dat mensen zich wel eens stoten en ophalen doen paarden dat ook. Hypersensitiviteit wil dus zeggen dat het paard niet fit to compeet is, maar niet persee dat het dier door mensen behandeld is om zo maar beter te springen.

Ik ga hier helemaal in mee.. HS wil niet bij voorbaat al zeggen dat er geknoeid is met het paard.. Sneu voor Denis dat ze hem zo laten vallen. Als je zijn kant van het verhaal leest werpt dat een heel ander licht op de zaak.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 07:49

@sonja ik denk dat het zo gelezen ook word, omdat dit niet t eerste paardje is, of ook niet de tweede maar inmiddels de derde?.

Ik zeg niet dat ze wel lopen de klooien met die beesten, dat kan je zo 1 2 3 niet zeggen. Maar nogmaals, zoiets roept wel vraagtekens op vind ik.

Ik vind dat ze in iedergeval wel moeten kijken en onderzoeken hoe of wat. Zodat ook niet onnodig de ruiter of eigenaar in onnodig zwart daglicht word gezet.

Zou je zoiets ook evt met bloed testen kunnen zien? Als er wel geklooit is dat er n stof ofzo in t bloed zit? of praat ik nu iets geks ?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 07:53

Ik denk dat als je de statement leest je al heel wat wijzer bent :j Het klopt ook wat hij zegt, ondanks de kleine wondjes op de benen van het paard heeft de team-DA het paard als fit om te starten verklaard. Dennis Lynch heeft daar niet het laatste woord in maar de DA... Staat ook nergens dat er is geknoeid met het paard maar dat het HS wordt veroorzaakt door een natuurlijke oorzaak (in dit geval de wondjes op de benen van het paard).

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 07:54

Maar als een dierenarts die verklaring heeft gegeven, waarom gaan ze hem dan eruit zetten ?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 07:54

@ besita

McLain Ward hoef je echt niet voor op te komen, dat is in mijn ogen een smeerlap.

Hij is al vaker in opspraak geweest. Ook jaren geleden (1999) door gebruik van scherpe middelen op het concours in Aken, (scherpe stukjes plastic of zo onder de peesbeschermers) - was in principe levenslang verbannen van het chio Aachen.

Hans Eysvogel weigerde op televisie zelfs commentaar te leveren als hij zijn ronde sprong.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 10-07-12 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 07:57

besita schreef:
gummie schreef:
Goed besluit van de Ierse bond! Zo iemand heeft niets op de OS te zoeken, sterker nog, iemand die zich structureel schuldig maakt aan datgene wat wordt beschreven, heeft imo niets in de paardensport te zoeken.

kunnen ze de OS opdoeken
of zijn we alle andere geballetjes al vergeten
om er een paar op te noemen
Cian O Conner
lamaze
poedersuiker
Beerbaum L
Beerbaum M
Alves Bernardo
Ahlmann
Pessoa
Withaker
Hanssen Tony A
Tebbel R
Hassman T
Kuerten

Dan moeten ze de OS maar opdoeken ja, als de OS niet verreden kan worden met gezonde paarden en gezonde ruiters.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 07:57

Als je de verklaring van Denis Lynch zelf leest, haalt hij ook de andere gevallen van hypersensitiviteit aan.

Ook de druk die er vanuit de bond gezet wordt op een ruiter die slechts een aantal dagen ervoor zijn ribben heeft gebroken is nogal discutabel te noemen.

Er zijn een hoop vraagtekens in het verhaal, maar de manier waarop er door de Ierse sportbond met een ruiter omgegaan wordt, waarbij er inderdaad nog niets anders geconstateerd is dan dat het paard gevoelig is op de benen is wel een beetje opmerkelijk. Lekker als je eigen bond je zo keihard laat vallen.

En tegelijk mogen een Khaled al Eid en Abdullah al Sharbatly gewoon hun straffen verlaagd krijgen zodat ze toch nog even naar de Spelen kunnen, terwijl bij hun paarden keihard buut in het bloed is aangetroffen.
Laatst bijgewerkt door manic op 10-07-12 08:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 07:59

manic...ben bang dat dat soort dingen gaan blijven gebeuren...geld en macht , macht en geld...volgorde maakt eigenlijk niet uit want komt op hetzelfde neer

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 08:03

even voor de goede orde : ik kom voor niemand op ;)
ik zeg alleen dat men niet hypocriet moet gaan doen en alleen Dennis met de vinger wijzen !!
men vindt bvb Bella Donna en Gotha wereldknollen ..maar hun ruiters hebben ook dopingaffaires achter hun naam staan - en de foefjes van zalfjes voor mok , of de niet gepoetste emmers waar nog wat regumate resten inzaten enz zijn schering en inslag -
Men wil nu Dennis vervangen door Cian o' Connor maar oeps was dat niet degene die in 2004 zijn medaille verloor wegens doping ??
@ moesmoes ..je denkt toch niet dat die hypertesten en warmte camera's er zijn gekomen voor één enkel gevalletjes om de zoveel jaar ?? Je wil echt niet weten hoor -O-

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 08:07

Ja die vieze emmers en wraaklustige grooms, het is toch wat. Terwijl bij ons er genoeg internationale spring/eventing paarden gewoon iedere dag op stal komen en niemand zich echt heel erg druk lijkt te maken om uit welk emmertje het paard te eten krijgt.

Ik vind de druk de vanuit de sportbond echter op de ruiter gezet worden ook niet mis.

Overigens worden ruiters in Nederland preventief op willekeurige momenten aan huis op doping getest. Gebeurt dat met de paarden eigenlijk ook?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 08:09

manic schreef:
En tegelijk mogen een Khaled al Eid en Abdullah al Sharbatly gewoon hun straffen verlaagd krijgen zodat ze toch nog even naar de Spelen kunnen, terwijl bij hun paarden keihard buut in het bloed is aangetroffen.

je moest eens weten hoeveel paarden op buut lopen in de basissport of op de nationale wedstrijden want daar wordt haast nooit getest ..
en dat heeft trouwens niks met de bond te maken ..ze zijn bij de TAS gaan aankloppen en dat is hun goed recht daar bestaat het orgaan voor ..
dankzij de TAS mag Christiaan Ahlmann dit jaar wel naar de spelen !! Want volgens de regels van de spelen mag een atleet die langer dan 6 maanden geschorst is geweest wegens doping niet meer deelnemen ..

En Al Eid gaat niet : Presley boy heeft hevige koliek gehad afgelopen week en zal niet op tijd fit zijn voor de spelen
Laatst bijgewerkt door besita op 10-07-12 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 08:10

manic schreef:
Overigens worden ruiters in Nederland preventief op willekeurige momenten aan huis op doping getest. Gebeurt dat met de paarden eigenlijk ook?

neen want het is echt OP wedstrijd dat het niet mag dus tussendoor testen heeft geen zin

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 08:15

Ik zeg ook niet dat dat met de bond te maken heeft, ik zeg alleen dat de bond hem al heeft laten vallen voordat hij uberhaupt bij the TAS aan kon kloppen. En die beslissing van de TAS heeft anders ook genoeg stof doen opwaaien.

En tsja, wat er in de basis sport allemaal ook gebeurd praat natuurlijk niet echt iets goed. Het is alletwee even verwerpelijk.

Qua tussendoor testen lijkt me juist wel zinvol. Als paarden van ruiter X continue hypersensitiviteit tonen bijvoorbeeld, of 6x per jaar uit een verkeerd emmerje gevoerd worden lijkt het me nogal duidelijk eigenlijk.

En dan nog zie je maar het topje van de ijsberg... Kijk maar naar de wielersport.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 08:17

Sonja, ik bekeek dit artikel en baseerde mijn reactie in zijn algemeen en op het feit dat het bij een ruiter meerdere malen bij verschillende dieren wordt geconstateerd.. :)

Oke, je moet niet meteen uitgaan van het slechtste van de mens. maar toch. Je traind je paard er immers op dat hij of zei de balken niet raakt. Of er is iets mis met zijn training dat zijn paarden de balken vaker raken hij rijd zijn wedstrijden op het randje en vraagd de top van zijn paard of hij 'doet' het erom. En dat is prima maar ik vind dat je als ruiter de verantwoordlijkheid hebt om na te gaan of je dier ergens pijn heeft. Ik persoonlijk (ben dan wel geen springruiter) check mijn paard zijn benen voor ik op stap :j ...

Ik ben dan ook van mening dat top nu te veel eist van het paard en dat een paar te veel leed ondervindt van de prestatiedrang van de topsporten. En nee ik ben niet tegen bitten en dergelijk helemaal niet zelfs als je het maar naar behoren gebruikt.. Het valt me alleen op dat prestatie tegenwoordig het aller belangrijkst is. Als je weet dat je dier over sensitve reageerd op aanraking van zijn benen dan weet je toch als ruiter dat je eigenlijk de grens passeerd door toch te willen starten met het dier ;)

Edit: Overreactie van de bond kan uiteraard ook, maar een ding is daarin heel duidelijk zei gaan voor de gezondheid van het dier. Ik ben er persoonlijk wel voor dat er strenger op wordt gecontroleerd :j . Maar uiteraard kunnen ze daar tuurlijk overdrijven..

Ga nu het statement lezen!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 08:23

manic schreef:
Qua tussendoor testen lijkt me juist wel zinvol. Als paarden van ruiter X continue hypersensitiviteit tonen bijvoorbeeld, of 6x per jaar uit een verkeerd emmerje gevoerd worden lijkt het me nogal duidelijk eigenlijk.

nee dat vind ik geen zin hebben ..je moet je paard toch medisch kunnen behandelen als dat nodig blijkt !! maar dan weet je dat je even de wedstrijden moet laten voor wat het is ..
onze merrie kreeg paar jaar terug een acute benauwdheidsaanval (allergische reactie op de houtkrullen in de prefabstallen )tijdens het CSI geesteren ...we hebben er direct de FEI dierenarts bijgehaald ..ze diende dus gelijk behandeld te worden met een spuit en moest aan de Ventipulmin ..je wordt dan ook onmiddelijk uitgesloten voor verdere deelname aan het evenement en ze werd ook onmiddelijk uit de stallen geplaatst naar een buitenstal ..daar knapte ze binnen een uur tijd enorm van op hoor en das dan dubbel zuur !! maar door de medicatie ( Ventipulmin ) was ook zes weken geen concours meer helaas want zolang blijft de stof in het lichaam !

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 08:26

Als de dierenarts vervolgens tegen je zegt dat het okay is en dat je gerust kan starten met je paard?

Hou in je achterhoofd dat dit het beroep is van deze ruiter en een eventueel sponsor contract, team plaats, of dergelijke van dit soort wedstrijden afhangt. Dat is toch net even iets anders als dat je voor de fun een bosritje maakt.

Je verhaal qua slecht trainen omdat hij zo nu en dan een balk raakt slaat kant noch wal. Ga gerust eens het aantal foutloze rondjes tellen tijdens een 1.60 parcours.

@besita: Nou en daar is toch niets mis mee. Lijkt me nogal logisch dat dat medicijn gebruik gewoon gemeld en getolereerd kan worden, maar inderdaad... niet starten dus.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 08:27

@ besita

ik ben daar niet naief in, ben me er juist heel erg van bewust dat het heel veel voorkomt. En ik denk zeker niet dat de testen zijn gekomen voor een enkel gevalletje. Ze zijn juist heel hard nodig.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 08:28

A_nouk schreef:
Sonja, ik bekeek dit artikel en baseerde mijn reactie in zijn algemeen en op het feit dat het bij een ruiter meerdere malen bij verschillende dieren wordt geconstateerd.. :)

Oke, je moet niet meteen uitgaan van het slechtste van de mens. maar toch. Je traind je paard er immers op dat hij of zei de balken niet raakt. Of er is iets mis met zijn training dat zijn paarden de balken vaker raken hij rijd zijn wedstrijden op het randje en vraagd de top van zijn paard of hij 'doet' het erom. En dat is prima maar ik vind dat je als ruiter de verantwoordlijkheid hebt om na te gaan of je dier ergens pijn heeft. Ik persoonlijk (ben dan wel geen springruiter) check mijn paard zijn benen voor ik op stap :j ...

Ik ben dan ook van mening dat top nu te veel eist van het paard en dat een paar te veel leed ondervindt van de prestatiedrang van de topsporten. En nee ik ben niet tegen bitten en dergelijk helemaal niet zelfs als je het maar naar behoren gebruikt.. Het valt me alleen op dat prestatie tegenwoordig het aller belangrijkst is. Als je weet dat je dier over sensitve reageerd op aanraking van zijn benen dan weet je toch als ruiter dat je eigenlijk de grens passeerd door toch te willen starten met het dier ;)

Edit: Overreactie van de bond kan uiteraard ook, maar een ding is daarin heel duidelijk zei gaan voor de gezondheid van het dier. Ik ben er persoonlijk wel voor dat er strenger op wordt gecontroleerd :j . Maar uiteraard kunnen ze daar tuurlijk overdrijven..

Ga nu het statement lezen!

ben het wle met je eens hoor, maar dropte even een baksteen omdat er veel reacties zijn die direct van het ergste uitgaan
ik moet er ook heel eerlijk bij vertellen dat ik niet echt op de hoogte ben van allerlei affaires wat betreft dope en handelingen om dieren beter te laten presteren bij verschillende ruiters... het plezier in het kijken naar dressuur en springsport is me enige tijd geleden al ontglipt...
ik verlang terug naar de tijden dat Klaus Balkenhol met zijn politiepeerd meereed...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 08:34

Lijkt me idd een zeer vreemd verhaal. Zeker als je bekijkt dat Lynch niet met Lantinus maar met Abbervail geselecteerd is voor de OS.

Als er geen bewijzen zijn van 'foul play' is het verkeerd om iemand te straffen. Onschuldig tot het tegendeel bewezen is toch?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 08:40

tot nu toe hebben die "testen "trouwens geen enkel wetenschappelijk onderbouwde graadmeter ..

maar ben inderdaad van mening dat als ze met het team geplaatst hadden geweest ze zo'n sterke pilaar niet hadden geband ..maar om hem dan te gaan vervangen door een andere dopingzondaar is wel op zijn zachts gezegd "vreemd "

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 08:42

Manic, ik denk dat je reactie gebaseerd was op mijn post? :)
Raakt kant nog wel dat vind ik een erg zware uitdrukking, een ruiter traint met zijn paard toch om zo vlekkeloos mogelijk over de balken heen te gaan. De keus om een bocht korter te pakken als uiteindelijk kan en daardoor meer risico's te nemen is uiteraard aan hemzelf. Ik snap uiteraard ook wel dat het raken van een balk niet onoverkomelijk is en dat zo'n ruiter het beste uit zijn paard moet halen voor zijn sponsor en om van te leven, begrijp me goed. Maar persoonlijk vind ik dat ze wel iets voorzichtiger om kunnen springen met hun dier, als je paard echt beduidend meer als een ander paard reageerd op zo'n test dan is er toch iets aan de hand en gaat er toch iets verkeerd vooral als ze zo'n test uitvoeren voor zijn ronde?

Sonja, ik had al ergens een gevoel dat we wel op dezelfde golflengte zaten :) Verdwijnen van het plezier is me nog niet ontnomen maar ik heb afgelopen jaar op IB ook met mijn mond open gekeken naar ruiters die het paard met de kin op de borst, met een wijd open gesperde mond of met een zwaar inwerkende stang reden.. Maar gelukkig zijn er ( zover als wij het als publiek kunnen zien) ook nog combinaties die wel het beste met zijn of haar paard voor hebben :j

Het valt mij gewoon ontzettend op dat er de laatste tijd veel van zulk vergelijkbare verhalen naar boven komen, zoals wat ik net al aanhaalde met Lotje en haar LDR en MAR met Totilas... Nu zal dat waarschijnlijk wel komen omdat er op dit moment blijkens alle artikelen strenger wordt gecontroleerd en gelet. Persoonlijk ( express cursief voor de mensen die de mening niet met mij delen ;) wat overigens prima is ) vind ik dat de prestatie tegenwoordig voorop staat tegen het welzijn van het paard, of welk dier dan ook.