Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Femke schreef:Jeetje, dat is wel echt schrikken als je je paard zó tegen komt...
Paard van 30 jaar al... en er dan nog zó aan rommelen?
Zo'n zware operatie met zo'n nare verwonding, dan de MRSA oplopen... en dan nog alles afwachten.
Ik zou bij een paard op die leeftijd denk ik een andere beslissing maken...
Oudere paarden herstellen toch al minder snel. Ik zou een paard daar niet meer doorheen sleuren op die leeftijd. Maar goed, ieder z'n eigen keuze natuurlijk. Ik wens het paard en de eigenaar veel sterkte

Bravura schreef:Arm, arm paard....30 jaar en dan zo'n verwonding. Ik hoop dat het hem allemaal goed vergaat en dat hij nog wat jaartjes kan genieten. Je vraagt je af hoe zo'n stuk hout toch zo'n eind in dat hoofd heeft kunnen dringen. Dat moet wel met erg veel geweld zijn gebeurd. Als ze zouden zeggen door rondvliegend hout in een tornado is het te begrijpen, maar zomaar, door een schrikreactie???? Hoe zien die stallen er daar dan uit? Dan moeten er toch planken en balken los uitsteken?

Femke schreef:@Mindim:
Inderdaad, dat kun je niet weten.
Maar je kunt wél verwachten dat je zo'n paard door minstens een paar maanden HEL laat gaan.
Veel pijn, slechte wondgenezing en een relatief kleine kans op herstel.
Op die leeftijd, die de meeste paarden al niet eens halen, vind ik het niet nodig om een paard daar nog doorheen te slepen. ALS hij de operatie(s) al overleeft, heeft ie nog lang pijn. In hoeverre is die tijd nog "paard waardig". En wat voor bestaan heeft ie daarna nog...
Een paard op die leeftijd heeft toch vaak al last van andere oudersoms kwalen die ook al niet erg prettig zijn.
Waarom zou je 't paard het wél mee laten maken... ?
Voor 't paard zal 't geen pretje zijn
Dus ja, hier heb je inderdaad de eerste inslaap reactie.
En ook zonder die MRSA besmetting zou ik dit paard uit z'n lijden hebben verlost, als 't mijn paard zou zijn en ik 'm op die leeftijd zo zou aantreffen. Ook al zou hij verder nog 100% gezond zijn.
Apple schreef:Weet ik niet, op de overige foto's zie je hem met zn 30 jaar nog met een zadeltje op, daarnaast toont hij niet als 30.
Verder komt het door de facebook pagina op me over alsof dit niet 'een paard' is maar 'geliefd lid van het gezin'. De beslissing om hem te laten behandelen kan dan dus zomaar heel anders uitpakken![]()
Logisch, eerst naar de kliniek voordat je gaat inslapen. Als dan door foto's blijkt dat er geen hersenen zijn geraakt, of zn oogzenuw oid, maar dat het stuk hout in een holte zit dan kan zomaar de beslissing om te behandelen genomen worden

Mindim schreef:En hoe weet jij dat allemaal? Hij graast gewoon, het wondspoelen is idd vervelend, maar dat is het op elke leeftijd. Slechte wondgenezing, kleine kans op herstel, hoe kom je er bij? Hoe weet jij wat de prognose is? Aannames noem ik dat en om daar een inslaapmening op te baseren is wel erg kort door de bocht. Wie zegt dat ie al last heeft van ouderdomskwalen.
Paarden van die leeftijd kunnen nog prima gezond zijn hoor, dus bij voorbaat om de leeftijd het dier al in te laten slapen, dat vind ik wel snel de handdoek in de ring gooien.

Mindim schreef:Femke, noemen dat de mensen aan het aanrommelen zijn het niet correct vinden dat ze afwachten hoe het met de mrsa verloopt, dat is een mening baseren op dit geval. En daar weet je gewoon te weinig van af.
Idd, menig ouder paard herstelt minder snel. Elk oud paard is anders en ook in herstel varieert dat behoorlijk. Dus om oude paarden over de 30 maar geen kans meer te geven, puur gebaseerd op leeftijd, vind ik kort door de bocht.
Infecties kunnen bij elke operatie voorkomen.