Danny, ongewild eenhoorn voor één dag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:02

Heftig! Hij heeft nog geluk gehad dat zijn hersenen niet geraakt zijn. Hopelijk verloopt het herstel voorspoedig. :(:)

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:03

Als ik mijn paard zo aantref zou ik kotsend tegen de vlakte gaan en niet denken ohw 'wonderbaarlijk het lijkt wel een eenhoorn'[/quote]

dat was ook mijn eerste gedachte

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:03

Ja 30 is niet niks, maar wat als t paard verder in goede conditie is? En alles dus wel goed kan gaan en nog wat jaartjes goed kan leven? dan zou ik hetzelfde gedaan hebben en de operatie voortgezet hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:11

Femke schreef:
Jeetje, dat is wel echt schrikken als je je paard zó tegen komt...

Paard van 30 jaar al... en er dan nog zó aan rommelen?
Zo'n zware operatie met zo'n nare verwonding, dan de MRSA oplopen... en dan nog alles afwachten.

Ik zou bij een paard op die leeftijd denk ik een andere beslissing maken...
Oudere paarden herstellen toch al minder snel. Ik zou een paard daar niet meer doorheen sleuren op die leeftijd. Maar goed, ieder z'n eigen keuze natuurlijk. Ik wens het paard en de eigenaar veel sterkte :(:)

Ik dacht al, waar blijft de eerste inslaapreactie. Tja, je kunt van te voren niet weten of er msra optreedt he.

Heleenzz2

Re: Danny, ongewild eenhoorn voor één dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:14

Ielks, ik dacht eerst dat het gewoon een grap was. Net zoals iemand laatst van zijn paard een zebra had gemaakt nu iemand een eenhoorn had gemaakt maar dat is niet het geval! arm paard, hopelijk heeft hij ene voorspoedig herstel wat een verschrikkelijk foto ;(

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:19

Eens, kan hij alsjeblieft in een link? Ik heb spontaan mijn eetlust verloren.

Als ze in een link staan kan je je erop voorbereiden en is het lang zo erg niet, ik vind het niet fijn om hierdoor zo verrast te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:21

@Mindim:
Inderdaad, dat kun je niet weten.
Maar je kunt wél verwachten dat je zo'n paard door minstens een paar maanden HEL laat gaan.
Veel pijn, slechte wondgenezing en een relatief kleine kans op herstel.

Op die leeftijd, die de meeste paarden al niet eens halen, vind ik het niet nodig om een paard daar nog doorheen te slepen. ALS hij de operatie(s) al overleeft, heeft ie nog lang pijn. In hoeverre is die tijd nog "paard waardig". En wat voor bestaan heeft ie daarna nog...

Een paard op die leeftijd heeft toch vaak al last van andere oudersoms kwalen die ook al niet erg prettig zijn.

Waarom zou je 't paard het wél mee laten maken... ?
Voor 't paard zal 't geen pretje zijn ;)

Dus ja, hier heb je inderdaad de eerste inslaap reactie. :j
En ook zonder die MRSA besmetting zou ik dit paard uit z'n lijden hebben verlost, als 't mijn paard zou zijn en ik 'm op die leeftijd zo zou aantreffen. Ook al zou hij verder nog 100% gezond zijn.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:24

Weet ik niet, op de overige foto's zie je hem met zn 30 jaar nog met een zadeltje op, daarnaast toont hij niet als 30.
Verder komt het door de facebook pagina op me over alsof dit niet 'een paard' is maar 'geliefd lid van het gezin'. De beslissing om hem te laten behandelen kan dan dus zomaar heel anders uitpakken :-)

Logisch, eerst naar de kliniek voordat je gaat inslapen. Als dan door foto's blijkt dat er geen hersenen zijn geraakt, of zn oogzenuw oid, maar dat het stuk hout in een holte zit dan kan zomaar de beslissing om te behandelen genomen worden :-)

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:27

Bravura schreef:
Arm, arm paard....30 jaar en dan zo'n verwonding. Ik hoop dat het hem allemaal goed vergaat en dat hij nog wat jaartjes kan genieten. Je vraagt je af hoe zo'n stuk hout toch zo'n eind in dat hoofd heeft kunnen dringen. Dat moet wel met erg veel geweld zijn gebeurd. Als ze zouden zeggen door rondvliegend hout in een tornado is het te begrijpen, maar zomaar, door een schrikreactie???? Hoe zien die stallen er daar dan uit? Dan moeten er toch planken en balken los uitsteken?

Het is een schokkende foto, maar je ziet wel zijn stal ;)
NIET op klikken als je niet tegen bloed kan!!

Voordat er mensen over mij heen stormen dat ik niet gewaarschuwd heb, :=

Maar op die leeftijd had ik waarschijnlijk een prikje gegeven :(:)
Maargoed dat is niet onze beslissing en hoop dat het paard snel hersteld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:28

Femke schreef:
@Mindim:
Inderdaad, dat kun je niet weten.
Maar je kunt wél verwachten dat je zo'n paard door minstens een paar maanden HEL laat gaan.
Veel pijn, slechte wondgenezing en een relatief kleine kans op herstel.

Op die leeftijd, die de meeste paarden al niet eens halen, vind ik het niet nodig om een paard daar nog doorheen te slepen. ALS hij de operatie(s) al overleeft, heeft ie nog lang pijn. In hoeverre is die tijd nog "paard waardig". En wat voor bestaan heeft ie daarna nog...

Een paard op die leeftijd heeft toch vaak al last van andere oudersoms kwalen die ook al niet erg prettig zijn.

Waarom zou je 't paard het wél mee laten maken... ?
Voor 't paard zal 't geen pretje zijn ;)

Dus ja, hier heb je inderdaad de eerste inslaap reactie. :j
En ook zonder die MRSA besmetting zou ik dit paard uit z'n lijden hebben verlost, als 't mijn paard zou zijn en ik 'm op die leeftijd zo zou aantreffen. Ook al zou hij verder nog 100% gezond zijn.

En hoe weet jij dat allemaal? Hij graast gewoon, het wondspoelen is idd vervelend, maar dat is het op elke leeftijd. Slechte wondgenezing, kleine kans op herstel, hoe kom je er bij? Hoe weet jij wat de prognose is? Aannames noem ik dat en om daar een inslaapmening op te baseren is wel erg kort door de bocht. Wie zegt dat ie al last heeft van ouderdomskwalen.

Paarden van die leeftijd kunnen nog prima gezond zijn hoor, dus bij voorbaat om de leeftijd het dier al in te laten slapen, dat vind ik wel snel de handdoek in de ring gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:29

Apple schreef:
Weet ik niet, op de overige foto's zie je hem met zn 30 jaar nog met een zadeltje op, daarnaast toont hij niet als 30.
Verder komt het door de facebook pagina op me over alsof dit niet 'een paard' is maar 'geliefd lid van het gezin'. De beslissing om hem te laten behandelen kan dan dus zomaar heel anders uitpakken :-)

Logisch, eerst naar de kliniek voordat je gaat inslapen. Als dan door foto's blijkt dat er geen hersenen zijn geraakt, of zn oogzenuw oid, maar dat het stuk hout in een holte zit dan kan zomaar de beslissing om te behandelen genomen worden :-)

En natuurlijk is die beslissing voor iedereen een eigen keuze om te maken :j
Ik vind 't ook prima dat de eigenaresse zelf heeft gekozen om wel te behandelen.

Ik zeg alleen dat ik 't in die situatie niet zou hebben gedaan... That's all.
Ik veroordeel er niemand mee. Geef alleen m'n mening over wat ík zou doen.
En ook mijn paarden zijn altijd zeer geliefde gezinsleden van me geweest... :j

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:32

Die foto waarop zn stal te zien is, zn stal ziet er uit als een hele normale, ruime (!) boks, netjes onderhouden. Vraag me echt af hoe hij dan zichzelf zo heeft weten toe te takelen :?

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:34

Hij heeft blijkbaar zijn hoofd wel even heel hard gestoten...je zult het maar aantreffen als je bij je paard langsgaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:39

Mindim schreef:
En hoe weet jij dat allemaal? Hij graast gewoon, het wondspoelen is idd vervelend, maar dat is het op elke leeftijd. Slechte wondgenezing, kleine kans op herstel, hoe kom je er bij? Hoe weet jij wat de prognose is? Aannames noem ik dat en om daar een inslaapmening op te baseren is wel erg kort door de bocht. Wie zegt dat ie al last heeft van ouderdomskwalen.

Paarden van die leeftijd kunnen nog prima gezond zijn hoor, dus bij voorbaat om de leeftijd het dier al in te laten slapen, dat vind ik wel snel de handdoek in de ring gooien.

Rustig, rustig...
Op een kalme manier reageren kan ook... En je hoeft 't niet met me eens te zijn, maar ik MAG wel een eigen mening hebben ;)

Om je toch wat uitleg te geven over m'n mening:
Ik heb genoeg scholing gehad om te weten dat een dergelijke wond extreem pijnlijk is en vrij lang duurt om te genezen.
En dat kan iedere leek met een beetje inbeeldingsvermogen natuurlijk ook bedenken. Een stok die centimeters diep in je hoofd steekt, doet pijn. ;)

Oudere dieren herstellen minder snel dan gezonde jonge dieren.
Ook dat is een algemeen bekend feit. Nou kan het bij ieder individu natuurlijk wat verschillen, maar dat kunnen ook de meest ervaren artsen niet van te voren zeggen. Die kunnen ook alleen maar aannemen dat 't bij een ouder paard wat langer duurt.

En mijn aannames zijn op basis van wat "ik" zou doen als ik een 30 jarig (gezond) paard in een dergelijke staat zou aantreffen.
Hypothetisch dus.

Het is natuurlijk ook geen schrammetje. Het is een gapende wond in een voorhoofdsholte. Grote kans op infecties, napijn, blijvend gevoelige plek voor infecties...

1 Operatie op die leeftijd is zeer riskant. Paard kan overlijden op de operatie tafel omdat 't hart het op die leeftijd niet aan kan.
Meerdere operaties is een nog groter risico.

Paard kán infecties oplopen (wat achteraf gezien dus inderdaad ook gebleken is in dit werkelijke geval)....

Als ik dat afweeg tegen het mooie, gezonde leven dat hij heeft gehad...
En de jaren die mogelijk nog kunnen komen (als je het reëel bekijkt, zijn dat er waarschijnlijk niet heel veel meer, het gemiddelde paard wordt al niet eens 30), zullen niet z'n beste zijn.
Ouderdom gaat toch echt slijtage aan het paardenlichaam tonen. Stramme spieren, artrose, gebitsproblemen, noem maar op. De normale ouderdomskwaaltjes.

Maar zelfs als hij die niet zou krijgen en nog 5 jaar relatief gezond op de wei kan staan.
Is het dan eerlijk om een paard door zo'n herstelproces van maanden heen te trekken op die leeftijd?

Mijn mening is is van niet. Ik zou daar niet voor kiezen.
Maar nogmaals: als iemand anders daar anders over denkt vind ik dat prima. Die zou ik niet veroordelen ofzo.
Maar het zou niet mijn eigen keuze zijn. That's all. ;)

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:40

Ben benieuwd of dat na het operatief verwijderen nog splinters achter blijven die daar nog kunnen gaan ontsteken.
Spannend of het nog een beetje goed afloopt voor dit paard.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:44

Dit paard heeft echt een heleboel engeltjes op zijn schouders gehad. Ik hoop dat hij volledig zal herstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:52

Femke, noemen dat de mensen aan het aanrommelen zijn het niet correct vinden dat ze afwachten hoe het met de mrsa verloopt, dat is een mening baseren op dit geval. En daar weet je gewoon te weinig van af.

Idd, menig ouder paard herstelt minder snel. Elk oud paard is anders en ook in herstel varieert dat behoorlijk. Dus om oude paarden over de 30 maar geen kans meer te geven, puur gebaseerd op leeftijd, vind ik kort door de bocht.

Infecties kunnen bij elke operatie voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:08

Daar gaat het dus al fout..
Ik zeg niet "aanrommelen" ik zeg dat ze er mee "aan (het) rommelen" zijn.

Oftewel: ze zijn er mee aan de gang/bezig.

Dat is totaal anders dan "aanrommelen" dat inderdaad een erg negatieve betekenis heeft :j

En "niet correct" heb ik ook nooit geschreven...
Ik schreef slechts een opsomming van wat er aan de hand is:
1. "Zo'n zware operatie"
2. "zo'n nare verwonding"
3. "MRSA oplopen"
4. "Afwachten".

Geen enkele veroordeling, zoals je ziet. Alleen dat ze nu dus moeten afwachten hoe alles verloopt. Zeker nu die MRSA bacterie er is (want 't enige dat je er aan KUNT doen is afwachten).

Je interpreteert mijn bericht echt veel negatiever dan het in werkelijkheid is ;)
Lees m'n bericht nog maar eens heel goed na, met de manier die ik hier nu nog even wat extra uitgebreid heb opgelezen. Dan zie je zelf dat ik helemaal niets veroordeel, maar juist mee leef met de situatie.
En pas helemaal onderin een mening geef over hoe ik het hypothetisch gezien waarschijnlijk zou doen.
EN dat ik de keuze WEL respecteer... EN Dat ik de eigenaar en paard veel sterkte wens.

Dus nogmaals: gewoon kalm aan doen en niet zo happig zijn op andermans mening ;)
Er staat niet wat jij dacht dat ik geschreven had...

Inderdaad, infecties kunnen bij iedere operatie voorkomen.
Dat kan al als er geen "lichaamsvreemde" stoffen in het lichaam zijn binnengetreden (dus in een "steriele" operatie omgeving).
Maar zeker als er een stuk vuil hout in een lichaamsholte terecht gekomen is, is de kans op infectie wel extra groot.

En hoewel dat op zich inderdaad geen reden is om een paard af te maken ( "kans op infectie"). Is het wel een reden die ik zelf in mijn besluitvorming mee zou nemen.
Paard is oud, paard is ernstig verwond, herstel is risicovol omdat operatie op die leeftijd een relatief hoge kans op sterfte geeft, risico op infectie is hoog, (mogelijk) herstel zal maanden duren.
Een beslissing over wel of niet opereren doe je niet op slechts 1 van die punten, maar je weegt af of ál die punten bij elkaar nog genoeg positieve punten bevatten om een goede kans op herstel te geven.

En op basis daarvan, heb ik in m'n eerste reactie inderdaad geschreven dat het niet mijn keuze zou zijn om dat te doen. En ik denk dat er ook genoeg dierenartsen zullen zijn die in zo'n situatie inslapen als advies zouden geven.

Maar het is en blijft inderdaad de keuze van de eigenaar.

Mindim schreef:
Femke, noemen dat de mensen aan het aanrommelen zijn het niet correct vinden dat ze afwachten hoe het met de mrsa verloopt, dat is een mening baseren op dit geval. En daar weet je gewoon te weinig van af.

Idd, menig ouder paard herstelt minder snel. Elk oud paard is anders en ook in herstel varieert dat behoorlijk. Dus om oude paarden over de 30 maar geen kans meer te geven, puur gebaseerd op leeftijd, vind ik kort door de bocht.

Infecties kunnen bij elke operatie voorkomen.

Ik schrijf ook nergens dat ik dat puur op leeftijd baseer...
Weer een aanname van je, die gewoon niet klopt.

Mijn aanname is gebaseerd op de volgende punten:
1. Ja, infectie kan bij iedere operatie voorkomen, maar zeker als er lichaamsvreemde stoffen een holte binnengedrongen zijn (zeker als het vuil hout is), is die kans enorm. Infectie tijdens een steriele operatie is al aanwezig, bij een non-steriele omgeving zoals in dit geval is die kans gewoon erg groot.
2. Paard heeft acuut veel pijn, en zal waarschijnlijk ook weken tot maanden ernstige pijn houden.
2. De verwonding is aanzienlijk. Het is een breuk van de schedel. Een gat dat voor langere tijd open moet blijven (ook weer risico op extra infecties en risico bij stoten van hoofd, etc.).
3. Operatie op die leeftijd geeft een grote kans op sterfte tijdens de operatie
4. Kans op complicaties (zoals hersenvliesontsteking, MRSA, blindheid, etc.)
5. Lange herstelperiode
6. Paard is erg bejaard.

Zoals je ziet, al minstens 6 argumenten waarop ik een mening baseer.
Waarvan er maar eentje is dat hij inderdaad al erg oud is. Maar ik tel al die argumenten even zwaar mee hoor...

Oude paarden boven de 30 geen kans meer geven?
Het is niet zo dat ik wil dat paarden van 30 een spuitje krijgen...

Het gaat hier om een paard van 30 met een gigantisch gat in z'n hoofd, waar een vuil object in zit.
Een dier met acuut veel pijn, een lange herstelperiode en meerdere mogelijke complicaties waarbij het heel redelijk denkbaar is dat ze direct tot de dood kunnen lijden.

Als je dan aan mij vraagt om het dier direct uit z'n pijn en lijden te verlossen, of nog maandenlang door laat gaan...
Dán is de keuze voor mij, de keuze die ik al heb aangegeven.

Maar je laat 't nu lijken alsof ik ieder gezond oud paard maar wil afschieten... ;)
En dat is natuurlijk niet zo.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-07-12 12:23, in het totaal 2 keer bewerkt

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:14

Nou voor de mensen die deze foto al schokkend vinden....rechtsboven in het kruisje indrukken :)
Ik zie hier op bokt veel erger dingen voorbij komen en mijn advies is ook meteen geen tv meer kijken....wat je daar soms voorbij ziet komen..
Ik ga het volgen want ben wel heel benieuwd hoe het paard zich er doorheen trekt,arme dier zal wel flink hoofpijn hebben :(:)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:31

anwyway; wat iedereen dan ook zou doen; behandelen of niet; het is wel heel heftig en sneu zeg !

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:32

Jeetje wat bizar verhaal / ongeluk!

En de mensen die deze foto al schokkend vinden raad ik aan niet op de facebook pagina te kijken.
Ik ben benieuwd naar het herstel van Danny, hopelijk komt hij er helemaal bovenop.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:35

Ik zet toch nog even een vraagteken bij de leeftijd.
Inderdaad worden veel paarden niet zo oud. (30 jaar) Maar dit komt vaak omdat ze gebreken gaan vertonen waardoor ze geen paard-waardig bestaan meer kunnen leiden en dus worden ingeslapen.
Bij pony's bijvoorbeeld ken ik voorbeelden uit de praktijk die dik over de 40 zijn. Maar moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit een paard gezien hebt van in de 40. Maar wie weet bestaan ze wel en had of kan, dit er ook zo een worden.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:55

Het oudste paard van de wereld staat in de g. book of records, en die is zeker wel ouder :)

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:57

Arm dier, dat hij dit nog moet meemaken op deze leeftijd. Toch ziet hij er erg goed uit als je de foto's op facebook bekijkt. Hij heeft heeel veel geluk gehad zeg!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:57

:oo :oo

Ik hoop dat de genezing niet teveel pijn op levert, als hij dit dan toch mee moet maken..