Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
_Sundancer_ schreef:En dit onderzoek toont aan dat ook shetlandpony's nog over dit mechanisme beschikken, ondanks dat dit een gedomesticeerd ras is en er dus geen natuurlijke selectie meer is voor deze eigenschap.
Verder roept dit onderzoek vooral veel vraagtekens bij mij op, maar ik zal proberen er niet meer over na te denken, want het is bedtijd. joyce B schreef:Ik zou het beter vergelijkbaar vinden als ze de dieren een onbeperkte hoeveelheid eten gaven en dan aan verschillende temperaturen bloot stelden en kijken of de dieren dan ook op de winterspaarstand gaan...
Citaat:2.2.2 Body temperature
Homeothermic endotherms, such as the
horse, maintain body temperature (Tb)
within a narrow range despite fluctuations
in Ta (Young & Coote, 1973; Cross et al.,
1991; Mogg & Pollitt, 1992; Ousey et al.,
1992). Endotherms have significant internal
sources of heat from metabolic processes,
and have anatomical, physiological and
behavioural mechanisms to control the heat
loss so that a relatively constant Tb is maintained
(Bicego et al., 2007).

naar mijn idee dus om op temp. te blijven, ze staan ook eigenlijk gewoon buiten (ik heb inloopstallen) hooguit bij flinke wind of regen schuilen ze.... CindyUniek schreef:maar als dat zielige shetlandertje in de kou in de wei staat zonder ruwvoer bellen we evenwel

Cowgirl schreef:Ik ben ervan overtuigd dat mijn paarden dat zelfde systeem (nog) hebben. Staan ook 24/7 buiten het gehele jaar door en gaan zeker met koud weer op de spaar stand.
Ze worden dan wat slomer. Dat zelfde heeft de tinker van een stalgenoot terwijl die de nachten op stal doorbrengt. Ook zij kan precies zeggen wanneer de spaar stand aanstaat want dan is ie niet vooruit te branden.
Hoe langer ik er over nadenk hoe belachelijker ik het onderzoek eigenlijk vind.
Citaat:Our division focuses on systematic and interdisciplinary research. Scientific hypothesis are tested comparatively across different animal species. Results from fundamental based research how animals adapt to their environent are used to develop species-appropriate and environmentally friendly animal husbandry systems.
[...]
All our experiments have a strong focus on animal welfare and ethical husbandry.