Shetlander kan eigen lichaamstemperatuur regelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 23:07

maar als wij, als warmbloedige zoogdieren het koud krijgen en onvoldoende eten, dan gaat onze temperatuur ook naar beneden, eerst de huid temperatuur en dan steeds dieper in je lijf koel je af. ook gaat je hartslag naar beneden en wordt je steeds stijver en je gaat minder bewegen tot je zo onderkoelt raakt dat je hart er gewoon mee stopt...

Dieren die in winterslaap gaan, doen dat door zelf die plek op te zoeken, niet als reactie op te weinig eten.
Ze vreten zich in de zomer vol, zoeken dan een goed plekje op en duiken daarin weg om zoveel mogelijk te rusten en te slapen en zoveel mogelijk energie te sparen. Al slapende worden ze magerder.

Shetlanders kunnen metabolisch op de spaarstand gaan, net als mensen op dieet, omdat hun lichaam merkt dat er te weinig energie voorhanden is en het lichaam zuiniger moet doen. Als je dan niet voldoende energie hebt om de kachel te laten branden, eerst spaar je zoveel mogelijk energie door minder te bewegen, vervolgens gaat je temperatuur en hartslag naar beneden.
Ik zou het beter vergelijkbaar vinden als ze de dieren een onbeperkte hoeveelheid eten gaven en dan aan verschillende temperaturen bloot stelden en kijken of de dieren dan ook op de winterspaarstand gaan...

volgens mij heeft elk dier de mogelijkheid om zuiniger met zijn energie om te springen, dat zijn die paarden die dik worden van lucht en je steeds minder moet voeren om nog af te kunnen laten vallen...

ProudOfPride

Re: Shetlander kan eigen lichaamstemperatuur regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 23:17

Jij verwoord het een stuk beter dan mij! Maar dit is eigenlijk zo'n beetje wat ik ook bedoel/vind.....

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 23:20

_Sundancer_ schreef:
En dit onderzoek toont aan dat ook shetlandpony's nog over dit mechanisme beschikken, ondanks dat dit een gedomesticeerd ras is en er dus geen natuurlijke selectie meer is voor deze eigenschap.

'Natuurlijk' misschien niet, maar worden Shetlanders niet ook door de mens geselecteerd op hardheid? Ik heb wat Shetlanders meegemaakt en op karakter worden ze in elk geval niet geselecteerd. :+ Verder roept dit onderzoek vooral veel vraagtekens bij mij op, maar ik zal proberen er niet meer over na te denken, want het is bedtijd.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 23:45

joyce B schreef:
Ik zou het beter vergelijkbaar vinden als ze de dieren een onbeperkte hoeveelheid eten gaven en dan aan verschillende temperaturen bloot stelden en kijken of de dieren dan ook op de winterspaarstand gaan...

Dat hebben ze toch ook gedaan??
De andere (controle)groep die in de winter onbeperkt eten kreeg ging niet op spaarstand.

Het lijkt mij overigens dat het geen nut zou hebben om ze in de zomer op winterspaarstand te gaan forceren door ze weinig eten te geven dus vandaar dat er toen geen 2 groepen gemaakt zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 01:01

ja, maar hoe kun je dan concluderen dat paarden een zelfde soort metabolisme hebben als dieren met een winterslaap? Het is toch logisch dat wanneer je weinig te eten krijgt je lichaam op de spaarstand gaat? Dat gebeurt in de zomer ook, alleen heb je dan minder problemen om je lichaam op temperatuur te houden. Uitgezonderd dan in langdurige regen...

Alle paarden gaan interen op hun vetreserves en op de spaarstand bij weinig voedsel.Je test dus wat het lichaam doen bij weinig voedsel en dat is bij bijna elke diersoort hetzelfde. Shetlanders en andere soberen paarden staan al bekend om hun metabolisme dat ingesteld is op schaarsere voedselvoorraden. Bij ijslanders is het zelfs zo dat die vis gaan eten als er te weinig anders te vinden is. En ook dat zijn dieren die snel te dik worden in de zomer.

Denk dat als ze dit bij andere rassen testen dat dit er ook uit komt. Algemeen bekend dat paarden in voorjaar en zomer een speklaag/reserve opbouwen voor de winter en dan in de natuur in de winter weer interen. Paarden die komen uit een winters klimaat, jojo-en.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 01:33

Ik hoop niet dat ze tot een conclusie komen dat er iets moet veranderen.

Dat shetlanders in de winterstand gaan en meer energie verbranden om warm te blijven is een heel goed iets in de natuur.
Om deze reden is het belangrijk om pony's en paarden dun uit de winter te laten komen zodat ze zich voorjaar en zomer weer redelijk vol kunnen proppen zonder hoefbevangen te raken.
Een pony/paard heb je eerder dik dan dun! (Tenzij de leeftijd een rol gaat spelen.)

Het hele verhaal is trouwens ook leuk voor de zadel (zakken) vullers. :D

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 03:51

Eerdere studies hadden aangetoond dat een paard een relatief gelijke warme lichaamstemperatuur houdt en deze in stand gehouden (moet) worden door middel van genoeg voeren in koude condities

http://epublications.uef.fi/pub/urn_isb ... 1098-0.pdf

Citaat:
2.2.2 Body temperature

Homeothermic endotherms, such as the
horse, maintain body temperature (Tb)
within a narrow range despite fluctuations
in Ta (Young & Coote, 1973; Cross et al.,
1991; Mogg & Pollitt, 1992; Ousey et al.,
1992). Endotherms have significant internal
sources of heat from metabolic processes,
and have anatomical, physiological and
behavioural mechanisms to control the heat
loss so that a relatively constant Tb is maintained
(Bicego et al., 2007).

Met andere woorden, de shetlander staat dichter bij wilde paarden dan gedacht.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 08:45

Maar de conclusie is toch gewoon dat de shetlander niet onnodig veel energie gaat verbranden om op die ene vaste temperatuur uit te komen. Ze verdragen dus een lagere lichaamstemperatuur zonder dat het lichaam in overdrive gaat om op te warmen.
Zoals ik het zie gingen ze er voorheen vanuit dat paarden dat wel zouden doen (perse op een bepaalde temp blijven).

Zouden ze dat doen dan zouden ze in de winter nog veel meer afvallen bij lagere (omgevings) temperaturen en schaars aanbod van voedsel.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 09:19

Zo 'gewoon' is dat niet...

"Domesticated ponies have retained the ability to adapt to harsh winter conditions like their wild ancestors, so year-round outdoor housing can be an adequate housing system for robust ponies," said Brinkmann.

Dat is toch fijn, dat er zulke onderzoeken aan universiteiten gedaan worden??
Dan hoeven we straks niet iedere keer de dierenbescherming te bellen als er een sielug Shetlandertje in de sneeuw in de wei staat *\o/*

* http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=19919

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 10:34

maar als dat zielige shetlandertje in de kou in de wei staat zonder ruwvoer bellen we evenwel :))

ik heb ook altijd geleerd 'in de winter onbeperkt ruwvoer geven zodat ze op temperatuur kunnen blijven'
ik vind het dan ook niet vreemd klinken dat als ze minder voer krijgen, ze minder doen en daardoor afkoelen :+

ik heb een eigen stalletje en voer in principe het hele jaar rond onbeperkt ruwvoer en in de winter eten de paarden echt beduidend méér :j naar mijn idee dus om op temp. te blijven, ze staan ook eigenlijk gewoon buiten (ik heb inloopstallen) hooguit bij flinke wind of regen schuilen ze....

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 10:41

Dit vind ik nou interessante berichten (: leuk!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 10:43

CindyUniek schreef:
maar als dat zielige shetlandertje in de kou in de wei staat zonder ruwvoer bellen we evenwel :))

Nouja er staat dus dat dat niet perse hoeft. Omdat shetlanders dan in de spaarstand kunnen gaan staan zonder hiervan schade te ondervinden.

Natuurlijk is laten verhongeren het andere uiterste.

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:56

dit is inderdaad wel een interresant onderwerp, ik hoop dat ze nog verder gaan met dit onderzoek.

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 15:28

Bijzonder, ook leuk om te weten, weer wat geleerd :))))))))))))),,

ZKD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 19:26

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:41

Kunnen die stinklanders toch nog iets :D :+ }>

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:22

Ik ben ervan overtuigd dat mijn paarden dat zelfde systeem (nog) hebben. Staan ook 24/7 buiten het gehele jaar door en gaan zeker met koud weer op de spaar stand.
Ze worden dan wat slomer. Dat zelfde heeft de tinker van een stalgenoot terwijl die de nachten op stal doorbrengt. Ook zij kan precies zeggen wanneer de spaar stand aanstaat want dan is ie niet vooruit te branden.

Hoe langer ik er over nadenk hoe belachelijker ik het onderzoek eigenlijk vind.

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:42

Arabesk schreef:
Kunnen die stinklanders toch nog iets :D :+ }>

Zeg he er zijn menig sportshetlanders die beter lopen dan de gemiddelde paarden in de B/L :P Dus niet zeggen dat ze niks kunnen hoor }>

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:38

Cowgirl schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat mijn paarden dat zelfde systeem (nog) hebben. Staan ook 24/7 buiten het gehele jaar door en gaan zeker met koud weer op de spaar stand.
Ze worden dan wat slomer. Dat zelfde heeft de tinker van een stalgenoot terwijl die de nachten op stal doorbrengt. Ook zij kan precies zeggen wanneer de spaar stand aanstaat want dan is ie niet vooruit te branden.

Hoe langer ik er over nadenk hoe belachelijker ik het onderzoek eigenlijk vind.

Ik denk dat het onderzoek voor paarden leeken interessant is. Zo'n onderzoek is voor paarden-kenners al bekend, dus onzin!

@ProudOfPride Ik zal niet zeggen dat je weinig hebt aan stinklanders, maar ik denk 't wel! :P

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:32

Ze onderzoeken niet alleen een paar shetlandertjes

Citaat:
Our division focuses on systematic and interdisciplinary research. Scientific hypothesis are tested comparatively across different animal species. Results from fundamental based research how animals adapt to their environent are used to develop species-appropriate and environmentally friendly animal husbandry systems.
[...]
All our experiments have a strong focus on animal welfare and ethical husbandry.

http://www.uni-goettingen.de/en/93990.html

Ik vind het goed wat ze doen.