Twee klonen van Broere Jazz geboren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:40

naar mijn idee is het nogal slecht voor de genenpoel. om 100 jaar dezelfde hengst te gaan gebruiken. ik snap niet dat dit door de 'paardenwereld' wordt geaccepteerd, ik zou als stamboek deze paarden en nakomelingen weigeren.

deze meneer denkt alleen maar aan geld, en echt niet aan de fokkerij. hoe meer zaad hij kan verkopen de rijker hij wordt. walgelijk. paarden worden zo steeds meer een product in plaats van een dier. klonen om ziektes en gebreken te voorkomen vind ik ok, dit vind ik echt te ver gaan.

stel je voor dat geweldige jazz toch een stukje van een enge ziekte heeft, en straks de helft van onze paarden na 4 jaar neervalt?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:42

Tja, ik ben van mening dat stilstand = achteruitgang, dus ik zou niet weten waarom een kloon van Jazz nog bijzonder veel zou toevoegen aan het al aanwezige bestand.

Waar het wel interessant voor zou zijn is een onderzoek naar de kwaliteit van gekloonde hengsten. Van Jazz zijn natuurlijk alle cijfers bekend (qua prestaties, maar ook het zaad e.d.), dus dit maakt het wel een prachtige gelegenheid om vergelijkend onderzoek te doen.

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:44

Alou schreef:
Ja joh, lekker gaan klonen, en die weer laten dekken.... lekker gezond zijn we bezig.
Misschien kunnen we gewoon kijken of er ook nieuwe talenten worden geboren die niet uit een kloon komen.

inderdaad!! Klonen.. laat ze gewoon natuurlijk komen. Dan kan je al het goede wel gaan klonen..
lijkt voor mijn gevoel dan robotpaarden ofzo.. maar goed, als er al zoveel zijn (wat ik dus net lees) van jazz waarom dan nog meer? en idd, als je 100 jaar met dezelfde hengst loopt is de lol er vanaf! Mss loopt er wel ergens een onbekende topper rond?! ;)
Laatst bijgewerkt door schotjes op 29-06-12 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:48

PocoGaucha schreef:
ik snap niet dat dit door de 'paardenwereld' wordt geaccepteerd, ik zou als stamboek deze paarden en nakomelingen weigeren.

Het is ook (nog) niet echt geaccepteerd hoor, gelukkig! Het zou mij eerlijk gezegd verbazen als er veel animo is voor deze klonen van Jazz... ik denk dat er toch bij genoeg mensen wel twijfel of afkeuring is. En als het KWPN deze bijvoorbeeld niet goedkeurd, dan is het een duur grapje geweest...
Het zou mij niks verbazen als het KWPN hier flink over in discussie gaat en het niet accepteert :) Deze nieuwe Jazzen zullen toch ook gewoon door de keuring moeten? Of zeg ik nu iets lekerigs? :')

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:52

Geweldig :+
Mijn paard heeft als afstamming Jazz x Jazz x Jazz x Jazz .... 8-)
olympisch succes verzekerd :P

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 17:07

unamie schreef:

Of het wordt echt zo'n inteelt-mormel :Y)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 17:10

nog mooier: mijn paard is Jazz 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 17:10

Maar dat is toch niet mogelijk, om zo die klonen langer te laten leven? In die zin: de genen die gebruikt zijn om Jazz te klonen zijn een X-aantal jaar oud (Jazz is wat, een jaar of 19 inmiddels? Dus de genen zijn net zo oud). Een paard wordt normaalgesproken geen 40, dus deze klonen zullen met een jaar of 5 (dan zijn de genen dus 24 jaar oud) gewoon oud zijn. En als je die dan weer gaat klonen, blijven de genen net zo oud. Toch? Ik ben een leek wat betreft klonen hoor maar dat is het enige dat ik ervan denk te weten.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 17:12

Yessy schreef:
unamie schreef:

Of het wordt echt zo'n inteelt-mormel :Y)

Valt best mee hoor :+

Vicky_88

Re: Twee klonen van Broere Jazz geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 17:15

uh... ik ben benieuwd naar foto's :+

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 17:15

trisca schreef:

:D

Ik ben wel een Jazz fan maar ben het eens met de mensen die zeggen dat er al veel te veel Jazz bloed is. Tijd voor vernieuwing mensen :-)

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 17:29

trisca schreef:

'Ooh mooi paard, hoeveelste is het? Hij lijkt wel wat op die van mij!' 'Hij heet Jazz 1283447' 'Ook okee, die van mij is Jazz 1283469!'

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 17:31

Jazz heeft natuurlijk veel goeds gebracht voor de dressuurpaardenfokkerij. Maar ik vraag me af wat klonen van Jazz nog toe kunnen voegen.

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 17:40

Ben benieuwd wat ze over 10 jaar weer zullen bedenken -O-

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 18:48

Alou schreef:
Ja joh, lekker gaan klonen, en die weer laten dekken.... lekker gezond zijn we bezig.
Misschien kunnen we gewoon kijken of er ook nieuwe talenten worden geboren die niet uit een kloon komen.

Cheytjuh schreef:
Nou, ik snap dus niet waarom je Jazz wilt klonen, omdat hij zich

1. Genoeg bewezen heeft
2. Er genoeg goed nageslacht rondloopt dat zijn kwaliteit ook wel doorfokt

Maar ik zal wel weer te ouderwets denken, ik vind het teveel zich vastklampen aan een steengoede hengst, maar gaat fokkerij niet om vooruitgang en kwaliteit i.p.v. over 20 jaar fokken met een hengst van nu ? We fokken nu toch ook niet meer met hengsten van 20 jaar geleden.

Geen kwaad woord over de hengst, maar snap niet waarvoor het nodig is. Het bloed ligt meer dan goed en massaal verankerd in zijn nafok.

Voor beiden zeg ik amen, waar gaat het toch naartoe joh.. teveel moeite om iets nieuws te fokken ipv blijven vasthouden aan eentje en dus minder moeite hoeft te doen en hoeven na te denken over zijn klonen ? (als jullie snappen wat ik bedoel

VitalEquine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 18:52

Ik vind dat klonen maar niks. Het waren de talenten van toen, laten we gewoon verder gaan met het talent dat we nu hebben.
Kan me niet voorstellen dat klonen gezond is, over heel wat jaren hebben we geen "gezonde" stammen meer over als we alles gaan klonen wat ooit een toppaard was.

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 18:56

Vicky_88 schreef:

Ik zal uitkijken Daphne......voor je het weet zit jazz bloed ook bij de friezen :+ _O-

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 18:59

Ffortuna schreef:
Maar dat is toch niet mogelijk, om zo die klonen langer te laten leven? In die zin: de genen die gebruikt zijn om Jazz te klonen zijn een X-aantal jaar oud (Jazz is wat, een jaar of 19 inmiddels? Dus de genen zijn net zo oud). Een paard wordt normaalgesproken geen 40, dus deze klonen zullen met een jaar of 5 (dan zijn de genen dus 24 jaar oud) gewoon oud zijn. En als je die dan weer gaat klonen, blijven de genen net zo oud. Toch? Ik ben een leek wat betreft klonen hoor maar dat is het enige dat ik ervan denk te weten.

Dat thema duikt altijd maar weer op maar en is niet zo "eenvoudig" als het lijk. Bij het schaap dolly is idd vastgesteld dat de uiteinden van haar DNA, de telomeren korter waren als normaal. Maar voordat dat echt onderzocht kon worden is ze helaas gestorven. Het effect van de lengte van het DNA is heel verschillend, bij koeien kan het zelfs bij klonen langer zijn als normaal. Verder heeft het te maken met de cel die ze gebruiken om de kloon te maken. Tegenwoordig gebruikt men huidcellen waar dat geen thema schijnt te zijn.

Er zijn nog verschillende zaken die nog niet goed onderzocht zijn en waar alleen de tijd en onderzoek antwoorden op geven. Een belangrijke vraag is de cel die wordt gebruikt waarin het DNA van het paard in "gestopt" wordt wat gekloond moet worden. Deze cel een onrijpe eicel bevat mitochondriaal DNA. De mitochondria zijn verantwoordelijk voor de energiehuishouding in cellen. De kloon zal dus mitochondriaal DNA hebben van de vrouwelijke eicel en wellicht een gedeelte van de gekloonde cel. In ieder geval is de energiehuishouding van het gekloonde paard fundamenteel anders als het origineel.

Nu is het zo dat dit mitochondriaal DNA in de voortplanting door de merrie vererfd wordt, en dus geen "probleem" hoeft te zijn voor gekloonde hengsten binnen de voortplanting. Dit hele thema is nog niet helemaal onderzocht. Daarom hoop ik dat het KWPN zegt tegen Broere: "mooi joh die Jazz, maar niet in onze fokkerij" en we hebben klasse zonen van Jazz die we ook liever zien en beter in ons huidige fokbeleid passen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 19:03

Maartenn schreef:
trisca schreef:

'Ooh mooi paard, hoeveelste is het? Hij lijkt wel wat op die van mij!' 'Hij heet Jazz 1283447' 'Ook okee, die van mij is Jazz 1283469!'

1 voordeel, dan ga je dus echt kijken naar de kwaliteit van de ruiter en de opvoeding.. :')

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 19:45

apart dat er gelijk 2 klonen zijn geboren maar snap niet heel goed waarom er uberhaupt gekloont word en zeker met jazz want daar lijken mij er al genoeg van rondlopen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 19:53

Lijkt mij ook..fokken moet wel vooruitgang blijven en Jazz zit al genoeg in de genenpoel van de huidige populatie..{mischien zelfs wel teveel..} dus ik snap dit ook niet zo goed..

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:58

En dan.. nog 5 klonen van Totilas, 4 van Salinero, 2 van Parzival en als het nog kan ook van Ferro en Hickstead.. einde is zoek. Kappen met dat onnatuurlijke gedoe ..

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:18

mywayzidane schreef:
Vicky_88 schreef:

Ik zal uitkijken Daphne......voor je het weet zit jazz bloed ook bij de friezen :+ _O-

Als deze klonen nou goed zijn gelukt laat ik er gewoon een Doeke bijmaken :')

Nee serieus, ik ben echt heel benieuwd hoe de klonen eruit zien. Zijn het veulens met hetzelfde DNA als Jazz of zijn het echt volgroeide paarden?

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:39

Ik vraag me af of er straks nog wel paarden en dan vooral hengsten rondlopen die vrij zijn van Jazz bloed....Wordt voor de fokkers steeds moeilijker om een hengst te zoeken die Jazz vrij is.

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:48

Ik dacht dat ze op zoek waren naar "jazz-vrij"bloed..... :(:)