Bestrijdingsmiddel processierups kost paarden het leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:36

fijn dat jullie zo bezorgd zijn om mij en mijn dieren maar wees gerust , ik steek het bos niet in de fik
mocht het al uit de hand lopen, wat nooit gebeurd is, dan kan ik de sproei-instalatie aanzetten en dan is alles zo nat
er ligt een behoorlijk dikke waterleiding naar het bos om het gras water te geven dus kwestie van de pomp aanzetten en ik heb genoeg water
maar ik ga echt niet met een enorme vlam door het bos hoor
de kunst is juist om met zo min mogelijk vuur die rupsen te lijf te gaan, anders zouden die bomen natuurlijk ook allang dood zijn
ik brand al 14 jaar en de bomen zien er nog steeds prima uit en vol blad
de bedoeling is eigenlijk alleen dat de brandhaartjes van de rups verbranden, de rups zelf hoeft niet eens dood

het is trouwens best een link klusje want die rupsen kunnen hun brandhaartjes afschieten tot 2 meter ver
als ik dus de bovenste rups al brand moet ik enorm oppassen dat de andere rupsen mij niet belagen met tig brandhaartjes omdat ze zich aangevallen voelen
maar ik ben er inmiddels behoorlijk handig in

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 17:08

Gini schreef:
Maar wat moet Spatter dan als de gemeente er zijn handen van aftrekt?

De gemeente spuit elke eik in de gemeente. Het lijkt me sterk dat de gemeente daar overslaat. Ik zal dat wel vragen een het gemeente mannetje die de rupsen bestrijd. Hij zou toch nog langs komen om ons veulen te bekijken.

Het is jouw lijf dat die haartjes krijgt, maar het gaat altijd goed, tot dat..... Dan denk ik dat je hele erge spijt krijgt van je aktie, terwijl de gemeente het GRATIS doet en ook GRATIS de nesten wegbranden met hun verantwoording als er iets gebeurt. De bedoeling van het spuiten is dat er wordt voorkomen dat er nesten komen. Voorkomen dat mens en dier last krijgt van de haartjes. Bij jou in het land barst het dus van de haartjes. Die haartjes komen in het gras en je dieren eten dat gras op. Je wacht dat de rupsen de haartjes hebben en dan ga je branden. Niet zo slim. Juist zorgen dat ze al dood zijn voordat er haartjes zijn is slimmer en doeltreffender.

Waarom je het risico neem, snap ik niet. Het gaat altijd goed, al 13 jaar en je bent er handig in geworden, maar als het fout gaat, ondanks een pomp, dan kan je dokken! Het kan hier ineens waaien en ff niet opletten.......

Hier wordt al 6 jaar gratis gespoten en heb al 5 jaar geen nest gehad. In 2006 toen we hier kwamen wonen, hadden 4 van de 5 eiken nesten. Ons huis heeft 2 jaar leeg gestaan en 2 jaar is er niet gespoten. De nesten zijn door de brandweer uit Genk verbrand. Spuiten was mislukt door het weer en vele wind. Nu elk jaar spuiten en dit jaar geen rups te bekenen. Alle 5 de eiken rupsen vrij!!!! Ik hoest niet en mijn man heeft geen uitslag. Mijn dieren leven en zijn gezond. Voor ons zijn ze meer dan welkom!!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 17:41

ga jij maar vragen op de gemeente of ze een perceel van 30 are gratis komen spuiten, ben benieuwd wat ze zeggen
vraag dan ook gelijk even of ze de "BRAND" hier achter ook even spuiten enne, als ze dan toch bezig zijn , laten ze dan ook gelijk alles rondom Woutershof spuiten want die bossen zitten ook vol, tot aan de grens van Stramproy

dat je dit jaar geen rupsen hebt is niet vreemd, ik heb ze ook niet want dit jaar zijn er gewoon heel weinig

mijn bos in de brand, geweldig, dat zou moeten kunnen, 80 dikke eiken in de hens
degene die dat voor elkaar krijgt met een brandertje is behoorlijk knap en dan zal de boer met zijn maisvelden wel balen maar het ook wel overleven
voordat hier een gebouw in de fik gaat moet het wel een heuze grote bosbrand worden en phia wees gerust, dan kun jij het zelfs vanuit Kesenich wel zien

PhiaBink

Re: Bestrijdingsmiddel processierups kost paarden het leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 08:51

Er zijn veel plaatsen waar de heel veel rupsen zijn in Kinrooi en plaatsen waar niks is. Dat heeft dat mannetje die in mei de rupsen bestrijd mij verteld. Er zijn plekken waar het heel erg is!!!!.
Ik zal aan hem vragen waarom ze bij jou niet spuiten en als je slim bent, bel je de gemeente op waarom ze niet komen spuiten. De gemeente wil van de rupsen af!! Je krijgt elk jaar een brief in de bus en daar kan je bellen als je een eik heb of in de buurt een eik heb staan. Ze noteren dat en komen spuiten. Als jij niks zegt, dan komen ze ook niet!!!!

Limburg is een toeristisch gebied. Inkomsten komen uit de toerisme. Denk je nu echt dat ze bij jou niet spuiten en zo de rups verder laat voortgaan of willen ze van de klere beesten af om mensen te laten genieten van de mooie natuur hier zonder hoesten of andere allergische reacties? De haartjes gaan met de wind mee en komen overal!

1 vonkje kan een hei totaal verwoesten, een bos of heide perceel. Rond om de eiken zijn waarschijnlijk struikjes en andere planten die makkelijk de fik in kunnen gaan. Onverantwoordelijk hoe je bezig bent. Meld dat je eiken in de buurt heb. Ook in Stramproy. 2 telefoontjes, goh wat een werk. Doe je nix, dan veel plezier met het branden. Ik zie de rookpluimen uit de verte wel verschijnen als het fout gaat. Denk ook aan je dieren die gewoon lekker in de haartjes staan en gras met haartjes eten. Komt je hooi ook van je eigen grond, dan zitten die ook vol. Voorkomen is beter dan genezen!

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 15:55

Ik snap je helemaal spatter. Ik ben zelf giga allergisch voor die brandharen en al 5 jaar brand de buurman die dingen weg voor mij en kan ik gewoon naar buiten komen. Bomen zien er gezonder uit dan ooit. Ook hij heeft altijd water bij de hand, en mocht het erg droog zijn dat jaar maakt hij eerst de bodem nat.

Ook bij mij komt de gemeente niet langs. Nouja, ze komen wel langs maar ze kunnen het terrein niet op. Mijn vriend werkt een stage af op het moment in het buitenland en om een beetje rond te komen werk ik door half nederland. Ben dus niet altijd thuis en daarom willen ze niet meer langskomen. (in plaatst dat ze even bellen voordat ze komen, komen ze altijd onaangekondigd langs en vind ik later een brief in mijn bus)

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:45

Ik hoor dat ze in Nederland 25 of 50 euro moeten betalen als de gemeente langs komt om te spuiten. In Belgie, Kinrooi, is het gratis. Ze rijden door de gemeente en ben je thuis, dan komen ze, ben je er niet, dan komen ze een andere keer. Als ze er met de trekker niet bij kunnen, dan komen ze met een rugspuit. Bij ons komen ze met een rugspuit.

Ze spuiten JUIST, om te voorkomen dat er haartjes ontstaan. Dus de kleine rupsen doden voordat ze verder gaan ontwikkelen en brandhaartjes krijgen. Als je kleine witte vlindertjes ziet, mep ze dood. Dat zijn de leggers van de rupsen. Met nesten branden ben je al te laat. De haartjes zijn er al en verspreiden zich rond.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:45

Sorry, oud topic maar helaas nog steeds actueel!

Vorig jaar zijn vrienden van ons meerdere hele jonge veulens en een volwassen merrie op een verschrikkelijk nare manier verloren nadat er met dit gif gespoten was bij hun wei. En nu is er dus weer iemand met een doodziek paard nadat er gespoten was.

Afbeelding

Triest dat de gemeente dus schijnbaar ook dit jaar weer totaal niet informeert en rekening houdt met paarden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:57

Toevallig ben ik zo'n 2 weken geleden ook bespoten toen eikenbomen werden besproeid met een wolk gif op een smalle weg waar ik net fietste en ik kon niet uitwijken.Ik ben enkele dagen ziek geweest hierdoor(hoofdpijn,buikpijn,helemaal geen eetlust,echt verschijnselen die ik anders nooit heb en de hoofdpijn begon meteen nadat ik door de wolk was gefietst).Na een week was het over.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 20:49

anjali schreef:
Toevallig ben ik zo'n 2 weken geleden ook bespoten toen eikenbomen werden besproeid met een wolk gif op een smalle weg waar ik net fietste en ik kon niet uitwijken.Ik ben enkele dagen ziek geweest hierdoor(hoofdpijn,buikpijn,helemaal geen eetlust,echt verschijnselen die ik anders nooit heb en de hoofdpijn begon meteen nadat ik door de wolk was gefietst).Na een week was het over.

Ahh bah dat lijkt me ook alles behalve fijn inderdaad!
Het schijnt trouwens zo te zijn dat als ze te laat spuiten de rupsen al brandharen hebben, en die dan loslaten op zo`n moment het ook fikse klachten kan geven!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 21:04

Ik vind dat bijzonder want Xentari is niet giftig voor mensen en (huis/zoog)dieren, alleen voor rupsen.
Het is een biologische bestrijdingsmiddel met een speciale bacterie en bevat geen gif.
De rupsen gaan niet dood door een gif, maar de bacteriën tast hun darmstelsel aan waardoor ze overlijden.

Het middel is alleen omstreden omdat ook de rupsen van zeldzame vlinders/motten overlijden en het zorgt voor minder voedsel voor de jonge vogels.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 21:16

Brainless schreef:
Ik vind dat bijzonder want Xentari is niet giftig voor mensen en (huis/zoog)dieren, alleen voor rupsen.
Het is een biologische bestrijdingsmiddel met een speciale bacterie en bevat geen gif.
De rupsen gaan niet dood door een gif, maar de bacteriën tast hun darmstelsel aan waardoor ze overlijden.

Het middel is alleen omstreden omdat ook de rupsen van zeldzame vlinders/motten overlijden en het zorgt voor minder voedsel voor de jonge vogels.

Roundup was ook alleen schadelijk voor planten en niet voor mensen.. Maar wordt nu wel in verband gebracht met parkinson ziekte.

Xentari is getest op volwassen ratten, niet op paarden of zogende dieren of veulens. En als het onschadelijk is, waarom moeten de mensen die ermee werken beschermende maatregelen nemen, en een kas waarin het gespoten is eerst belucht voordat je deze weer mag betreden?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 09:41

Ik weet niet hoe het middel heet waarmee ik bespoten ben.Het werd omhoog gespoten richting boomkruinen vanuit een apparaat wat leek op een kanon met een heel wijde opening.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 10:09

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 10:29

LaDonna75 schreef:
Waren het geen aaltjes? Daarmee wordt hier in de gemeente gespoten om de processierupsen aan te pakken. Dit is het: https://groenkennisnet.nl/nieuwsitem/be ... ematoden-1

Daar zou s'nachts mee gespoten worden en dit was overdag.Het was een witkleurige nevel die niet nat aanvoelde en ook geen geur had.Vanaf een langzaam rijdend voertuig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 12:35

Ik denk dat het sowieso niet gezond is om dat soort middelen in te ademen voor mens of dier, het zijn niet voor niets bestrijdingsmiddelen. De gemeente zou wel echt eens moeten leren communiceren zodat mensen weten wanneer er gespoten wordt en voorzorgsmaatregelen kunnen nemen.(idd gewoon een brief in de brievenbus doen)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 13:27

Elisa2 schreef:
Ik denk dat het sowieso niet gezond is om dat soort middelen in te ademen voor mens of dier, het zijn niet voor niets bestrijdingsmiddelen. De gemeente zou wel echt eens moeten leren communiceren zodat mensen weten wanneer er gespoten wordt en voorzorgsmaatregelen kunnen nemen.(idd gewoon een brief in de brievenbus doen)

Waar ik bespoten ben was niet in de gemeente waar ik woon. Ik fietste daar toen ik terugkeerde van de pensionstalling waar mijn paard staat.Als ik geweten had dat ze toen waren gaan spuiten was ik daar op dat tijdstip niet gaan fietsen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 09:11

Dat begrijp ik, in dat geval..misschien is het handig als ze de stukken afzetten waar ze spuiten met waarschuwingsborden oid.