Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Gini schreef:Maar wat moet Spatter dan als de gemeente er zijn handen van aftrekt?
anjali schreef:Toevallig ben ik zo'n 2 weken geleden ook bespoten toen eikenbomen werden besproeid met een wolk gif op een smalle weg waar ik net fietste en ik kon niet uitwijken.Ik ben enkele dagen ziek geweest hierdoor(hoofdpijn,buikpijn,helemaal geen eetlust,echt verschijnselen die ik anders nooit heb en de hoofdpijn begon meteen nadat ik door de wolk was gefietst).Na een week was het over.
Brainless schreef:Ik vind dat bijzonder want Xentari is niet giftig voor mensen en (huis/zoog)dieren, alleen voor rupsen.
Het is een biologische bestrijdingsmiddel met een speciale bacterie en bevat geen gif.
De rupsen gaan niet dood door een gif, maar de bacteriën tast hun darmstelsel aan waardoor ze overlijden.
Het middel is alleen omstreden omdat ook de rupsen van zeldzame vlinders/motten overlijden en het zorgt voor minder voedsel voor de jonge vogels.
LaDonna75 schreef:Waren het geen aaltjes? Daarmee wordt hier in de gemeente gespoten om de processierupsen aan te pakken. Dit is het: https://groenkennisnet.nl/nieuwsitem/be ... ematoden-1
Elisa2 schreef:Ik denk dat het sowieso niet gezond is om dat soort middelen in te ademen voor mens of dier, het zijn niet voor niets bestrijdingsmiddelen. De gemeente zou wel echt eens moeten leren communiceren zodat mensen weten wanneer er gespoten wordt en voorzorgsmaatregelen kunnen nemen.(idd gewoon een brief in de brievenbus doen)