Senja_x schreef:Zurich is een mooi paard om te zien maar ik heb vanaf de eerste selectie tot de laatste en daarna deze hengst gevolgd er werden dat jaar een groot aantal Berlin's getoond en Zurich was gewoon niet de beste. Er zijn er daar uitgegaan die nu op top nivo presteren en die er toen ook al uitsprongen. Het was een grote frustratie te zien dat Zurich zo op een voetstuk werd gezet en hij had beslist (nog) niet de X factor. Een compleet bullshit verhaal van de jury en wat kwam ervan terecht een heleboel middelmatige paarden omdat de hele wereld zich vast hield aan de nummertjes fokkerij en de uitspraken van de jury commissie.
Ik denk zelf als deze hengst niet zo was gehyped en een meer selectievere merrie selectie had gehad om te dekken dat dat veel beter was geweest. Het is een grote beoordelingsfout geweest en dat mag toch ook wel eens gezegd worden. De afgelopen tijd zijn veel kampioenen en degelijke afgewezen bij andere stamboeken of eruit gegooid tijdens de verrichtingen. Dat moet je toch te denken geven,tenminste bij mij wel.
Dat paarden als Hickstead, Totilas Okidoki ongeveer uitgekotst zijn en ze ze niet zagen staan dat kan maar dat je dan voordat Totilas ook maar was gekeurd al de banieren hingen op de KWPN paarden dagen zo van kijk KWPN gefokt daar kan ik redelijk van kotsen. Okidoki werd paard van het jaar van het KWPN terwijl die van een vader kwam die was gekeurd bij het AES die notabene niet eens erkent is bij het KWPN, maar nee hij was KWPN gefokt. Pronken met andermans veren heet dat en in mijn ogen maak je jezelf meer dan belachelijk.
Maar de conclusie kan dus luiden dat het KWPN met Zurich een behoorlijke beoordelingsfout heeft gemaakt en verkeerde conclusies heeft getrokken. Het gehype heeft op Zurich een verkeerde uitwerking gehad en de verwachtingen zijn veel te hoog gesteld. Zelfs met de verrichtingen zijn ze blind geweest voor de tekortkomingen van Zurich want ik heb hem een aantal keren zien springen en ben nooit onder de indruk geweest van zijn kwaliteiten (Ook niet tijdens de verrichtingen).
Staan de beste stuurlui aan de wal?..... Zeker bij het KWPN in mijn ogen want een benoeming is politiek binnen het KWPN.
Als fokker sta ik aan de andere kant en ben elke dag met mijn paarden bezig. Ik ken ze van haver tot gort. Ik weet de minpunten en de pluspunten ik heb een visie en die volg ik. Voor mij telt maar een ding een paard fok je om mee te rijden. In de basis moet het een goed sportpaard zijn. Dus gezondheid, fundament en rijbaarheid zijn voor mij essentieel. Talent kan je fokken maar toppers maak je. Dit is afhankelijk van de opfok periode, bij wie ze terecht komen en wat ze beleven in hun leven. Een foutje en Topper kan je wegstrepen.
WAUW! mooi verwoord. Al heeft ieder het zijne erover
en ik heb niks tegen (of voor) het KWPN.....
Vind dat je het netjes verwoord hebt op deze manier, en betreft zurich geef je je mening, en ook dat mag