Eurocommerce Zürich naar Tsjechië

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Willem47

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 01:57

sarabande schreef:
Ashley5760 schreef:
Sky_as maar nu staan hikstead en plot wel voorop kwpn site als "de vertegenwoordigers" van het kwpn em dat stoot mij dus erg tegen borst gaan lopen pronken met hengstem die amderen wel ontdekt hebben sie ze zelf eerst aan de kant hebben gezet

Ze houden de normen voor jonge paarden aan en dat kan later nog alle kanten op. Het KWPN echter heeft een zeer ruime goedkeuringsprocedure, waardoor hengsten die zich revancheren alsnog goedgekeurd kunnen worden
Het legt de fokkerij geen windeieren gezien de hoeveelheid KWPN gefokte paarden die in de top van de internationale sport de dienst uitmaken

Ik zie eigenlijk niet waarom jouw borst daar pijn van moet doen of het moet gewone ordinaire jaloezie zijn.

Gelul eerste klas, Hickstead vonden ze niet goed genoeg, Plot ook niet, MacKinley ook niet en zo nog vele anderen. Florencio stapte te beroerd, Painted Black vond Hamoen niet goed genoeg..........

Kwpn had het laatste aan commentaar......zeken alles af, maar ohwee als het gaat presteren, dan komt het uit de kwpn fokkerij.

jins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 07:11

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 07:51

Robsi_Vigaro schreef:
Ff offtopic:

Maar tis bekend dat Sandreo niet genoeg talrnt had, dat Florencio net het laatste stapje naar de grand prix niet trok, uptown eerst overnomen, maar die loopt nu toch echt de einers, passage en piaffe!

Vind juist dat het KWPN en de eigenaren over het algemeen heel open zijn met alle nakomelingen rapporten en redenen waarom een hengst verkocht wordt of terug getrokken.

En helemaal als je ipv verhalen van het internet gewoon de eigenaar opbelt of mailt!

Volgens mij is het bekend dat die 3 allemaal dezelfde ruiter hadden..

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 07:54

Willem47: je bent me voor ;)
Sarbande: KWPN gefokt, ja maar als je eerst een hengst zo de grond in boord en vervolgens ermee loopt te promoten kijk eens wat wij hebben gedaan, kom op.... Tuurlijk mogen ze best vermelden dat die kwpn is, maar om er zo mee te koop te lopen vind ik persoonlijk beetje triest.

Ik denk dat als je gaat kijken welke hengsten iets gemaakt hebben, en je kijkt of die als 3j zijn goedgekeurd bij kwpn of pas achteraf, denk ik dat er net zoveel (al dan niet meer) achteraf goedgekeurd meer gemaakt hebben dan met de 3j goedgekeurde. Dan heb je toch een beetje een plank voor je kop als je niet concludeert dat je manier van selecteren dan behoorlijk waardeloos is. En bovendien wie weet wat voor goede hengsten nog meer afgewezen hebt (waarvan eigenaar denkt, niet goedgekeurd ballen eraf, dus eigenlijk allemaal verloren ;)).

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 08:34

Willem47 schreef:
Kwpn had het laatste aan commentaar......zeken alles af, maar ohwee als het gaat presteren, dan komt het uit de kwpn fokkerij.

Wellicht zou je je taalgebruik aan kunnen passen.
Maar het komt niet dan uit de KWPN fokkerij?????? Ze komen gewoon uit de KWPN fokkerij dus dat mag gememoreerd worden.
Op dat gebied stel ik je een reisje langs de Duitse hengstenkeuringen voor, die promoten nog wel wat steviger en vaak minder terecht.

Senja_x

Re: Eurocommerce Zürich naar Tsjechië

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:56

Zurich is een mooi paard om te zien maar ik heb vanaf de eerste selectie tot de laatste en daarna deze hengst gevolgd er werden dat jaar een groot aantal Berlin's getoond en Zurich was gewoon niet de beste. Er zijn er daar uitgegaan die nu op top nivo presteren en die er toen ook al uitsprongen. Het was een grote frustratie te zien dat Zurich zo op een voetstuk werd gezet en hij had beslist (nog) niet de X factor. Een compleet bullshit verhaal van de jury en wat kwam ervan terecht een heleboel middelmatige paarden omdat de hele wereld zich vast hield aan de nummertjes fokkerij en de uitspraken van de jury commissie.

Ik denk zelf als deze hengst niet zo was gehyped en een meer selectievere merrie selectie had gehad om te dekken dat dat veel beter was geweest. Het is een grote beoordelingsfout geweest en dat mag toch ook wel eens gezegd worden. De afgelopen tijd zijn veel kampioenen en degelijke afgewezen bij andere stamboeken of eruit gegooid tijdens de verrichtingen. Dat moet je toch te denken geven,tenminste bij mij wel.

Dat paarden als Hickstead, Totilas Okidoki ongeveer uitgekotst zijn en ze ze niet zagen staan dat kan maar dat je dan voordat Totilas ook maar was gekeurd al de banieren hingen op de KWPN paarden dagen zo van kijk KWPN gefokt daar kan ik redelijk van kotsen. Okidoki werd paard van het jaar van het KWPN terwijl die van een vader kwam die was gekeurd bij het AES die notabene niet eens erkent is bij het KWPN, maar nee hij was KWPN gefokt. Pronken met andermans veren heet dat en in mijn ogen maak je jezelf meer dan belachelijk.

Maar de conclusie kan dus luiden dat het KWPN met Zurich een behoorlijke beoordelingsfout heeft gemaakt en verkeerde conclusies heeft getrokken. Het gehype heeft op Zurich een verkeerde uitwerking gehad en de verwachtingen zijn veel te hoog gesteld. Zelfs met de verrichtingen zijn ze blind geweest voor de tekortkomingen van Zurich want ik heb hem een aantal keren zien springen en ben nooit onder de indruk geweest van zijn kwaliteiten (Ook niet tijdens de verrichtingen).

Staan de beste stuurlui aan de wal?..... Zeker bij het KWPN in mijn ogen want een benoeming is politiek binnen het KWPN.

Als fokker sta ik aan de andere kant en ben elke dag met mijn paarden bezig. Ik ken ze van haver tot gort. Ik weet de minpunten en de pluspunten ik heb een visie en die volg ik. Voor mij telt maar een ding een paard fok je om mee te rijden. In de basis moet het een goed sportpaard zijn. Dus gezondheid, fundament en rijbaarheid zijn voor mij essentieel. Talent kan je fokken maar toppers maak je. Dit is afhankelijk van de opfok periode, bij wie ze terecht komen en wat ze beleven in hun leven. Een foutje en Topper kan je wegstrepen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:58

Senja_x schreef:
Zurich is een mooi paard om te zien maar ik heb vanaf de eerste selectie tot de laatste en daarna deze hengst gevolgd er werden dat jaar een groot aantal Berlin's getoond en Zurich was gewoon niet de beste. Er zijn er daar uitgegaan die nu op top nivo presteren en die er toen ook al uitsprongen. Het was een grote frustratie te zien dat Zurich zo op een voetstuk werd gezet en hij had beslist (nog) niet de X factor. Een compleet bullshit verhaal van de jury en wat kwam ervan terecht een heleboel middelmatige paarden omdat de hele wereld zich vast hield aan de nummertjes fokkerij en de uitspraken van de jury commissie.

Ik denk zelf als deze hengst niet zo was gehyped en een meer selectievere merrie selectie had gehad om te dekken dat dat veel beter was geweest. Het is een grote beoordelingsfout geweest en dat mag toch ook wel eens gezegd worden. De afgelopen tijd zijn veel kampioenen en degelijke afgewezen bij andere stamboeken of eruit gegooid tijdens de verrichtingen. Dat moet je toch te denken geven,tenminste bij mij wel.

Dat paarden als Hickstead, Totilas Okidoki ongeveer uitgekotst zijn en ze ze niet zagen staan dat kan maar dat je dan voordat Totilas ook maar was gekeurd al de banieren hingen op de KWPN paarden dagen zo van kijk KWPN gefokt daar kan ik redelijk van kotsen. Okidoki werd paard van het jaar van het KWPN terwijl die van een vader kwam die was gekeurd bij het AES die notabene niet eens erkent is bij het KWPN, maar nee hij was KWPN gefokt. Pronken met andermans veren heet dat en in mijn ogen maak je jezelf meer dan belachelijk.

Maar de conclusie kan dus luiden dat het KWPN met Zurich een behoorlijke beoordelingsfout heeft gemaakt en verkeerde conclusies heeft getrokken. Het gehype heeft op Zurich een verkeerde uitwerking gehad en de verwachtingen zijn veel te hoog gesteld. Zelfs met de verrichtingen zijn ze blind geweest voor de tekortkomingen van Zurich want ik heb hem een aantal keren zien springen en ben nooit onder de indruk geweest van zijn kwaliteiten (Ook niet tijdens de verrichtingen).

Staan de beste stuurlui aan de wal?..... Zeker bij het KWPN in mijn ogen want een benoeming is politiek binnen het KWPN.

Als fokker sta ik aan de andere kant en ben elke dag met mijn paarden bezig. Ik ken ze van haver tot gort. Ik weet de minpunten en de pluspunten ik heb een visie en die volg ik. Voor mij telt maar een ding een paard fok je om mee te rijden. In de basis moet het een goed sportpaard zijn. Dus gezondheid, fundament en rijbaarheid zijn voor mij essentieel. Talent kan je fokken maar toppers maak je. Dit is afhankelijk van de opfok periode, bij wie ze terecht komen en wat ze beleven in hun leven. Een foutje en Topper kan je wegstrepen.

WAUW! mooi verwoord. Al heeft ieder het zijne erover ;) en ik heb niks tegen (of voor) het KWPN.....
Vind dat je het netjes verwoord hebt op deze manier, en betreft zurich geef je je mening, en ook dat mag ;)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:10

Senja_x helemaal mee eens!
Tja en fokken met nummertjes en indexen.... Ik snap het nog steeds niet maarja als je ziet wat et uit voort komt... Zou je toch denken dat ze gaan inzien dat dit niet de juiste weg is.
Mbt okidoki idd helemaal niet aan gedacht! Wij ebben ook een jodokus van 3j moeder is kwpn vader dus aes... Wil ik hem naar stamboekkeuring kwpn doen moet e eerst prokken en cornage onderzoek doen....
Dan maar nrps mider gezeur en het wordt er geen minder paard om :)

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:46

[quote][/Wil degene die altijd van een jong paard kan zien of het een internationale topper wordt of niet zich bij mij melden, dan gaan we samen in de springpaarden handel.
Het is altijd makkelijk om de jury af te kraken. Als je het beter weet moet je je er voor aanmelden!
quote]

Het is bekend: Hoge bomen vangen veel wind. Het KWPN moet dus ook tegen een stootje kunnen wat dat betreft. Het is mij veel te makkelijk om op de fouten te wijzen die ze maken. Omgekeerd zijn er ook genoeg succesverhalen.

En sommige kritiek is helemaal belachelijk; Okidoki en Totilas zijn nooit als jong paard op de Hengstenkeuring geweest. Van Hickstead weet ik dat niet, ik weet wel dat het een onopvallend paard was en al helemaal geen hengstmodel en ook niet met de beste afstamming.

Het probleem bij Zürich was dat hij te voorzichtig was; hij durfde niet genoeg. Het is moeilijk in te schatten op jonge leeftijd hoe zo'n paard zich verder ontwikkelt. Zelfs als ze ouder zijn blijft het moeilijk inschatten. Kijk maar naar het SFN; zoveel beroepslui die die paarden aanschaffen en welke breekt er nu door? Alleen Utascha tot nu toe.

conclusie: Er valt altijd genoeg te emmeren, wie het beter kan, moet solliciteren bij het KWPN. Trouwens, welk stamboek doet het volgens jullie wel goed?

Carmel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:24

Als ik mij goed herinner werd Zürich nog wel 2e als 4-jarige in de Vion-cup.
Ik heb een paar kinderen zien vrijspringen en dat leek er op!!!
Voor de rest helemaal eens met sportfokker.
Laatst bijgewerkt door Carmel13 op 20-06-12 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:42

Ashley5760 schreef:
Tja en fokken met nummertjes en indexen.... Ik snap het nog steeds niet maarja als je ziet wat et uit voort komt... Zou je toch denken dat ze gaan inzien dat dit niet de juiste weg is.

Alhoewel ik ook niet in het heilig verklaren van indexen geloof denk ik toch dat je de plank wbt de fokkerij aardig misslaat.
Wat er uit voorkomt is dat de Nederlandse paarden zowel bij de dressuur als bij het springen ruimschoots vertegenwoordigd zijn in de internationale topsport.
Ga maar eens tellen na de OS hoeveel KWPN paarden er bij de beste 10 zitten...... de fokkers doen het nog niet zo gek.

Carmel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:59

Ik denk dat heel veel mensen op dit forum (en ook op andere) zelf nog nooit een paard gefokt hebben. Dan is het wel heel gemakkelijk om overal commentaar op te hebben. Als je zelf internationaal presterende paarden ( en dan niet 1 toevalstreffer) gefokt hebt en goedgekeurde hengsten, dan heb je recht van commentaar leveren. N.b. Het KWPN zoekt nog een inspecteur, dus alle beter wetenden: solliciteren.
Inderdaad doet de Nederlandse fokker het helemaal niet slecht, en misschien blijkt over een paar jaar wel dat Zürich hele goede sportpaarden fokt, we wachten af
Laatst bijgewerkt door Carmel13 op 20-06-12 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:16

Citaat:
En sommige kritiek is helemaal belachelijk; Okidoki en Totilas zijn nooit als jong paard op de Hengstenkeuring geweest.

Rest my case :+ Okidoki is bij het KWPN zelfs uitgeroepen tot paard van het jaar. LOL
Totilas vonden ze op de PAVO helemaal niks.

Ze lusten ze niet maar toen ze de sterren van de hemel liepen en sprongen toen waren het ineens ONZE paarden. Dit alleen maar om marketing technische redenen en niet omdat ze het nu zulke goede paarden vonden. Ze konden zich profileren met paarden waar ze zelf niks in zagen en dat stoort me altijd.

er zijn ook genoeg succes verhalen te vertellen maar mag dat als grootste warmbloed stamboek van de wereld zoals ze zichzelf claimen te noemen.

Laat ik het zo zeggen ik hoop dat Zurich een leuke en goede toekomst tegemoet gaat. Eurocommerce heeft er goed aan gedaan deze hengst te verkopen in mijn ogen.

Eastwood1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:32

Totilas is exterieur matig nou niet zozo... Dat hij later alsnog presteeert en op die manier goed gekeurd is, betekend juist dat het kwpn open staat voor sport prestaties. En dus ook iets wil toegeven op exterieur als nodig...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:06

Maar dat is imo nou net het probleem vindt ik..Totilas heeft een functioneel exterieur..het is geen keuringspoppetje van wie je later niks meer hoort.In mijn ogen is een paard wat goed scoort op de keuring nog steeds geen goed sportpaard..want daar zit soms een wereld van verschil in.
Ook vindt ik dat de HK commissie vaak een beetje meeloopt met wat op dat moment in is..op het NK merriekeuring in ermelo 2 jaar geleden liepen allemaal Vivaldi"s vooraan..terwijl ze daar in mijn ogen lang niet allemaal hoorden..dan ga je wel een beetje twijfelen aan de belangen van de commissie..je gaat je afvragen wat hun belang is bij het promoten van een bepaalde hengst..en zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:20

Het KWPN maakt de fout door veel te veel de afstamming mee te laten wegen in de goedkeuring. Met name die van de moederlijn. Jonge, getalenteerde hengsten gaan er vaak genoeg uit omdat de moederlijn niet "interessant" genoeg is. En zo krijg je nooit nieuwe lijnen.

En een hengst als Wup die er op de laatste dag van het verrichtingsonderzoek uitgaat op zn beweging loopt nu het hoogst in de sport van die hele jaargang hengsten. Terwijl die foktechnisch 1 van de meest interessante was want helemaal vrij van JFF.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:46

Senja_x schreef:
Rest my case :+ Okidoki is bij het KWPN zelfs uitgeroepen tot paard van het jaar. LOL

Ze lusten ze niet maar toen ze de sterren van de hemel liepen en sprongen toen waren het ineens ONZE paarden. Dit alleen maar om marketing technische redenen en niet omdat ze het nu zulke goede paarden vonden. Ze konden zich profileren met paarden waar ze zelf niks in zagen en dat stoort me altijd.

er zijn ook genoeg succes verhalen te vertellen maar mag dat als grootste warmbloed stamboek van de wereld zoals ze zichzelf claimen te noemen.

Laat ik het zo zeggen ik hoop dat Zurich een leuke en goede toekomst tegemoet gaat. Eurocommerce heeft er goed aan gedaan deze hengst te verkopen in mijn ogen.

Ja als ze uitzonderlijk gepresteerd hebben worden ze gebruikt voor promotie en marketing. Niets mis mee, erg goed voor de fokkers en dat doet ieder stamboek.
Reken maar dat het Oldenburger Stamboek reclame gemaakt heeft met de ruin Bonfire, en waarom niet het is een Oldenburger.
Het zou niet goed zijn als een stamboek de zelfgefokte sterren niet etaleerde

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:33

sarabande schreef:
Senja_x schreef:

Ja als ze uitzonderlijk gepresteerd hebben worden ze gebruikt voor promotie en marketing. Niets mis mee, erg goed voor de fokkers en dat doet ieder stamboek.
Reken maar dat het Oldenburger Stamboek reclame gemaakt heeft met de ruin Bonfire, en waarom niet het is een Oldenburger.
Het zou niet goed zijn als een stamboek de zelfgefokte sterren niet etaleerde

Okidoki is een register B produkt, volgens het KWPN een registratie in het hoofdstamboek onwaardig. Reg. B is gemaakt omdat het KWPN moét registreren. Kruisingen met andere rassen bijv. met een fries komen hier ook in. Ga dan niet later pronken met "KWPN fokprodukt" terwijl het feitelijk een "registratie produkt" is. Of gaan ze Bonte Willem die een kruising met een Fries is met KWPN B registratie zometeen ook bejubelen als hij GP start?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:55

Elisa2 schreef:
Maar dat is imo nou net het probleem vindt ik..Totilas heeft een functioneel exterieur..het is geen keuringspoppetje van wie je later niks meer hoort.In mijn ogen is een paard wat goed scoort op de keuring nog steeds geen goed sportpaard..want daar zit soms een wereld van verschil in.
Ook vindt ik dat de HK commissie vaak een beetje meeloopt met wat op dat moment in is..op het NK merriekeuring in ermelo 2 jaar geleden liepen allemaal Vivaldi"s vooraan..terwijl ze daar in mijn ogen lang niet allemaal hoorden..dan ga je wel een beetje twijfelen aan de belangen van de commissie..je gaat je afvragen wat hun belang is bij het promoten van een bepaalde hengst..en zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen.

Hier ben ik het wel deels mee eens. Wat ik veel tegenkom bij (kwpn) paarden is de 'keuringspaarden' en de 'sportpaarden'.
Totilas, maar ook bonfire en vele andere toppers zijn hier wel het voorbeeld van.
Ik ben erg benieuwd, gezien je nu echt paarden/veulens ziet die een beduidend langer voorbeen hebben (voor dressuurpaarden), of deze met hun 15 nog steeds/uberhaubt ooit in de top meelopen.... Ja nu winnen ze pavocup etc, maar dit staat niet in vergelijking (naar mijn mening) met GP/Olympisch niveau.
Hetzelfde geldt voor springpaarden, waar ze een heel modern kruis in wilde hebben, kwamen ze later achter dat een plat (klassiek) kruis toch functioneler is bij het openen van de achterhand op de sprong....
Natuurlijk leert men door te doen. Maar je maakt je fokkerij kapot als je dusdanig gaat 'specialiseren'.

Bovendien vind ik mbt goedkeuring (qua 3jarige) dat ze wel erg veel op hetzelfde bloed blijven zitten....

Daarnaast heb ik met merriekeuringen (en ook met hengsten maar merrie's meer ervaringen) al het een en ander meegemaakt.... Dat je geen verschil van mening meer kan noemen maar gewoon feitelijk fout of een verkeerd denkpatroon is.

Bovendien denk ik dat de VSN/Pavo etc uiteindelijk niet meewerken aan een beter paard.....

Je krijgt gewoon niet de kans om een paard langer de tijd te gunnen... Ja je hoeft niet perse met 4 bijvoorbeeld IBOP te doen. Maar als je dit met de 5 wil doen moet hij ook meteen een niveau hoger lopen (en dus had je hem net zo goed met zijn 4 kunnen rijden een niveau lager). Want of je nu op L of op M niveau rijdt, als jij met de 5 M wil rijden heb je dat jaar om te trainen ook nodig, kun je net zo goed met de 4 L rijden....

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:35

Als we Wout Jan moeten geloven had Zurich zeker kwaliteit als springpaard, maar of een springpaard het laatste beetje haalt is mede afhankelijk van het management en dat is wat er bij Zurich mis is gegaan. Teveel spectakel moeten springen op shows, veel concoursen en gelijk veel dekken. Weet niet of iemand van jullie dit paard van dichtbij heeft gezien, maar zijn voeten waren toen WoutJan hem kreeg helemaal stuk. Hij had platen op zijn hoeven om de boel bij elkaar te houden. Hoe kan iemand verwachten dat een paard zo dikke proeven kan lopen? Instelling heeft hij dus wel degelijk want anders loop je op zulke voeten geen 1.30/1.40 parocursen.
Wij hebben een Zurich gefokt. Komt uit een merrie die toch niet heel makkelijk is en de Zurich is echt de meest makkelijke 4 jarige die ik ooit heb gehad! En daarbij springt hij ook zeker niet dom.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:03

Citaat:
Het KWPN maakt de fout door veel te veel de afstamming mee te laten wegen in de goedkeuring. Met name die van de moederlijn. Jonge, getalenteerde hengsten gaan er vaak genoeg uit omdat de moederlijn niet "interessant" genoeg is. En zo krijg je nooit nieuwe lijnen.

Een fokhengst hoort geen toevalsprodukt te zijn, de genetische aanleg moet je kunnen verklaren met een goede afstamming, anders is zo'n hengst foktechnisch gezien niet interessant. Daarom is niet elk getalenteerd sportpaard geschikt als dekhengst.

En Totilas liep als jong paard op het WK in Verden, geplaats via de PAVO cup. Alleen was hij toen nog niet zo opvallend, al werd hij wel keurig vierde!

Eastwood1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:08

Groot gelijk sportfokker!!! En Zürich was bij goedkeuring een erg goed en talentvol paard alleen kapot gemaakt op jonge leeftijd door teveel onzin shows. Als een jong paard alleen 1x per jaar een jonge paarden competitie moet lopen gaan ze echt niet kapot, kijk maar naar Emmelie der paarden. Maar ampère is ook al kapot gemaakt door de vele shows en word nu afgeschilderd als slecht karakter terwijl die ook bij goedkeuring geweldig was. En zo zijn er nog wel meer...

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:22

afstamming is imo 1 van de belangrijkste dingen om mee te laten wegen voor de fokkerij! persoonlijk zou ik liever met een jongere hengst uit een heel apart nest dekken dan met bv een Hickstead. Zelf super gepresteerd natuurlijk maar op papier niet bijster intressant. Neem bv I'm Special de Muze van Nijhof, dat is een jonge hengst uit een super nest, daar durven wij de gok dan wel mee te wagen op basis van zijn moederlijn.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:28

sportfokker schreef:
Citaat:

Een fokhengst hoort geen toevalsprodukt te zijn, de genetische aanleg moet je kunnen verklaren met een goede afstamming, anders is zo'n hengst foktechnisch gezien niet interessant. Daarom is niet elk getalenteerd sportpaard geschikt als dekhengst.

En Totilas liep als jong paard op het WK in Verden, geplaats via de PAVO cup. Alleen was hij toen nog niet zo opvallend, al werd hij wel keurig vierde!

Oh maar daar heb je gelijk in hoor. Maar nu krijgen hengsten "een kans" vanwege hun afstamming en hele goede geen kans vanwege hun afstamming. Iedere moederlijn is ergens begonnen met presteren en via dit selectiebeleid krijgen die lijnen geen kans.

Ik kan me een supergoed springpaard herinneren wiens moeder uit een draverlijntje kwam. En die hengst is een legende...Zonder sport resultaten in de afstamming!

romygic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:23

Ben nieuwsgierig welke hengst dat is Janderegelaa... Waar ik gewerkt heb hadden ze ook een paard uit verderop een draverlijntje wel grappig. Deze sprong idd ook internationaal. Toch snap ik wel heel goed dat ze naar de moederlijn kijken.