In gesprek met John Swaab: Rond en diep rijden (5/6)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 07:34

Lante schreef:
Opvallend is wel dat hier alleen tegenstanders reageren en vaak op een, (sorry dat ik het zeg) wat kinderachtige manier. Van een leerzame discussie is weer eens geen sprake.

En nee, ik ben geen LDR beoefenaar, geen voorstander, maar ook geen tegenstander. Neutraal dus; zouden imo meer mensen moeten zijn als je er nog nooit iets mee te maken hebt gehad, omdat je simpelweg het niveau niet hebt of er bij voorbaat al niet voor open staat eens iets te proberen (en mogelijk te leren). :)

ik mag toch hopen dat niet iedere ruiter zonder begeleiding even gaat proberen LDR te rijden ;)
Je moet wel weten wat je doet.Anders gaat het paard hopeloos krabbelen en valt vreselijk op de voorhand.
Maar verder ben ik het met je eens.
LDR heb ik niets op tegen,mits goed uitgevoerd.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 07:35

geerke schreef:
Lante schreef:
Opvallend is wel dat hier alleen tegenstanders reageren en vaak op een, (sorry dat ik het zeg) wat kinderachtige manier. Van een leerzame discussie is weer eens geen sprake.

En nee, ik ben geen LDR beoefenaar, geen voorstander, maar ook geen tegenstander. Neutraal dus; zouden imo meer mensen moeten zijn als je er nog nooit iets mee te maken hebt gehad, omdat je simpelweg het niveau niet hebt of er bij voorbaat al niet voor open staat eens iets te proberen (en mogelijk te leren). :)

ik mag toch hopen dat niet iedere ruiter zonder begeleiding even gaat proberen LDR te rijden ;)
Je moet wel weten wat je doet.Anders gaat het paard hopeloos krabbelen en valt vreselijk op de voorhand.

Maar verder ben ik het met je eens.
LDR heb ik niets op tegen,mits goed uitgevoerd.

Volgens mij vul jij iets in wat er niet staat.... ;)

Kadankovitch

Re: In gesprek met John Swaab: Rond en diep rijden (5/6)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:08

Volgens mij heeft Lante alleen iets geschreven over de aan te nemen neutrale houding tegenover LDR. Niets lees ik over toepassing zonder bijstand. Maar wellicht doelt u, Geerke, niet op het bericht van Lante.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:04

Even iets over het nabootsen van bepaalde methodes door slechtere ruiters: nagenoeg iedere aktiviteit die door experts goed kan worden uitgevoerd, is in de handen van slechtere ruiters een ellende voor een paard. Moet je vanwege de slechtere ruiters eisen dat een methode van experts daarom niet meer gebruikt wordt?

Ik vind zelf dat Sjef Janssens LDR methode te vergelijken is met spagaat voor een getrainde ballerina: iemand die lenig genoeg is en de juiste training heeft gehad kan een spagaat zonder schade uitvoeren. Maar iemand die onvoldoende geoefend is en ook eens een spagaat wil nadoen, komt geheid in de problemen. :')

Moeten we daarom maar spagaat als oefening bij ballet verbieden? Omdat een paar houterige minder goede ballerina's met die oefening in de problemen komen...
Of mogen we gewoon tegen houterige klaasjes zeggen dat die deze oefening beter nog een tijdje kunnen overslaan? :)*
En Sjef zelf verder zijn gang laten gaan... totdat het ooit ontegenzeggelijk bewezen zou worden dat paarden ècht schade ondervinden van zijn methode. (Wat nu niet het geval is.)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:12

Zoolgangster schreef:
Even iets over het nabootsen van bepaalde methodes door slechtere ruiters: nagenoeg iedere aktiviteit die door experts goed kan worden uitgevoerd, is in de handen van slechtere ruiters een ellende voor een paard. Moet je vanwege de slechtere ruiters eisen dat een methode van experts daarom niet meer gebruikt wordt?

Ik vind zelf dat Sjef Janssens LDR methode te vergelijken is met spagaat voor een getrainde ballerina: iemand die lenig genoeg is en de juiste training heeft gehad kan een spagaat zonder schade uitvoeren. Maar iemand die onvoldoende geoefend is en ook eens een spagaat wil nadoen, komt geheid in de problemen. :')

Moeten we daarom maar spagaat als oefening bij ballet verbieden? Omdat een paar houterige minder goede ballerina's met die oefening in de problemen komen...
Of mogen we gewoon tegen houterige klaasjes zeggen dat die deze oefening beter nog een tijdje kunnen overslaan? :)*
En Sjef zelf verder zijn gang laten gaan... totdat het ooit ontegenzeggelijk bewezen zou worden dat paarden ècht schade ondervinden van zijn methode. (Wat nu niet het geval is.)

Mooi duidelijk omschreven,
precies zoals ik er ook over denk ;)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 00:04

superwoman schreef:
Zoolgangster schreef:

Mooi duidelijk omschreven,
precies zoals ik er ook over denk ;)

En zo denk ik er ook over

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 00:14

Het blijft dan nog altijd een spagaat afdwingen!
Een stang en trens mét ook nog een slofteugel eraan om het gewenste resultaat te bereiken is geen uitzondering

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:21

Ik heb het gevoel dat het gebruikt wordt om een paard op een bepaalde manier even in de houdgreep te nemen, sommige paarden reageren hier dusdanig op dat ze controleerbaar blijven op momenten dat ze anders niet of minder controleerbaar zouden zijn, dat is mijn idee over de rollkur in ieder geval. Daarnaast is het in mijn ogen zeker een oefening die je niet klakkeloos met elk huis tuin en keukenpaard en ruiter kunt doen, vraag is of je het überhaupt moet willen. Het hoort in mijn ogen bij topsport en die kan en hoef ik gelukkig niet te bedrijven. Er is ook niks waar ik blijer van wordt dan mijn paardjes lekker in de wei (zonder peesbeschermers om en met z'n allen bij elkaar als in een kudde).

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:07

Ik zeg ook niet dat je het moet willen doen...

Wat het afdwingen v LDR betreft: het is mijn keuze om het niet te doen. Maar ik heb toch ook wel eens paarden gedwongen iets te doen, en dat zonder stang of slofteugel maar toch... het was wel dwingen, want zelf wilden ze op dat moment iets anders doen... in de wei lopen grazen bijvoorbeeld. :Y)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:00

Zoolgangster schreef:
Ik zeg ook niet dat je het moet willen doen...

Wat het afdwingen v LDR betreft: het is mijn keuze om het niet te doen. Maar ik heb toch ook wel eens paarden gedwongen iets te doen, en dat zonder stang of slofteugel maar toch... het was wel dwingen, want zelf wilden ze op dat moment iets anders doen... in de wei lopen grazen bijvoorbeeld. :Y)

Dat is nu eens een goede vergelijking :+

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:24

Interessant om eens over dit soort dingen na te denken.
Ik heb een clinic bekeken van Anky over LDR, en dan klinkt het allemaal logisch en acceptabel.

Als ik op zoek ga naar meer info, vind ik bijvoorbeeld dit filmpje.

Ik heb nooit op hoog niveau gereden. Ik heb ook nooit LDR aangeleerd. Ik heb mijn eigen pony ingereden met goede instructrice die de ontspanning benadrukte. Heb mijn pony (recreatief) beleerd tot M1 niveau.

Aan de ene kant vertrouw ik op Anky, daar zij toch zeker de meer ervarene van ons twee is.
Ik zou toch graag meer meningen horen van bokkers.

Ik wil even zeggen dat ik niet veel dressuurwedstrijden kijk, maar dat ik toch wel momenten heb gespot dat het paard wordt aangepakt om hem te dwingen. Als de oefeningen niet geheel ontspannen kunnen worden doorlopen, lijkt dat mij een probleem dat aandacht behoeft. Je paard in de houding trekken is wel heel makkelijk, maar niet juist.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 13:07

Komt het slot nog? Deel 6/6???

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:26

Het 6e deel is nu ook online waarin wordt ingegaan op het verschil tussen de paarden vroeger en nu n.a.v. een vraag van Suzanne!

http://www.paardenlifestyle.com/in-gesp ... -roofbouw/

Ik heb het ook gehad over de kritiekpunten die hier aan de orde kwamen, maar daar ging hij niet uitgebreid op in. Hij was het er in ieder geval niet mee eens.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 10:28

connepon85 schreef:
Het 6e deel is nu ook online waarin wordt ingegaan op het verschil tussen de paarden vroeger en nu n.a.v. een vraag van Suzanne!

http://www.paardenlifestyle.com/in-gesp ... -roofbouw/

Ik heb het ook gehad over de kritiekpunten die hier aan de orde kwamen, maar daar ging hij niet uitgebreid op in. Hij was het er in ieder geval niet mee eens.

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* _/-\o_

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 10:48

Ik mis weer eens de "like-button" op Bokt :p hihi

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 10:53

Ik vind het zo jammer dat hij zover weg zit nu. Ik had zo ontzettend graag die zitcursus gevolgd. :j