Paardensector zet zich in voor paardenwelzijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Paardensector zet zich in voor paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:20

Als het aan jou ligt dan ligt dat ook aan mij, want ik vind het ook enorm hypocriet :j

Maar dat is bij heel veel dingen zo, de mensen mogen in vele ogen niet "de dupe" worden van een verbetering van het paardenwelzijn :=

Mensen die in een grote stad wonen hebben immers RECHT op het houden van een paard, zij kunnen er toch niks aan doen dat er op de stallen in de buurt geen ruimte is voor de paarden om een fatsoenlijk aantal uren buiten te lopen, immers :=

Zo ook voor mensen die 1 pony op een klein modderig onkruidweitje hebben staan. Zij hebben toch recht om een pony te hebben? Ze hebben nu eenmaal geen geld voor een maatje en van die stomme gemeente mogen ze geen schuilstal bouwen of zand storten om de pony droog te houden of wat schaduw te bieden, en de dierenbescherming doet ook al niks om ervoor te zorgen dat die stal er wel mag komen :n

Maar het ligt niet aan de mensen zelf dat ze toch besluiten om op dergelijke plekken een paardje neer te zetten, want zij houden immers heel erg veel van hun beestje :j

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:26

goed idee dat wel maar jeej kunnen ze het nog meer penny overbrengen..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:27

pmarena schreef:
Ik denk dat Anky ook een prima boegbeeld voor "de sector" is :j

Ja lachwekkend is dat.

Dat er nog dingen in staan als dat spenen met 4 maand -O-

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:28

Daar verbaas ik me ook altijd over, het 'ja maar, ik kan hem nergens anders neerzetten' excuus (net als de 'het is en moment opname) Dan neem je toch geen paard? Ik ga zo van Emmen naar Amsterdam verhuizen en zou nog liever helemaal niet meer rijden, dan dat ik een paard zou rijden in zo'n situatie. Ik zou me erg schuldig voelen, zou niet met mezelf kunnen leven. We zijn zelfs dubbel hard aan het zoeken naar een goed huis omdat we onze honden OOK een achtertuin gunnen, en goeie uitloop om lekker te rennen. De hele maatschappij draait om het hebben hebben hebben waarbij niet meer gekeken word naar de consequenties ervan. We stoppen beesten maar in hokjes, we nemen paarden omdat we ze nou eenmaal willen en we blijkbaar het 'recht' hebben.

Maar goed, wij snappen natuurlijk niet hoe zielig de eigenaren zijn van dat soort paarden als ze geen paard zouden hebben. Wat zijn WIJ hypocriet, want wij zeggen wel dan niet een paard te nemen maar doen we dat dan ook? Em... JA!?! t'is een dier... geen broodrooster.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:32

Nou vaak ben je vooral ook hypocriet als je dat zegt inderdaad, want "niet iedereen heeft nu eenmaal het geluk om een wei te hebben".

Eh, nee.... dat had ik ook niet, daar moet je over het algemeen wel wat voor doen als je niet op een boerderij geboren wordt :P

En ik zou inderdaad ook geen paard willen houden als het arme dier dan altijd in een hokje of op een klein zandpaddockje moest staan, ik voel me daar veels te schuldig over dat een dier voor mijn "plezier" zoveel ontnomen wordt :(:)

Dan heb ik er ook geen lol meer in.

Net als vogeltjes en konijntjes: vind ik hartstikke leuk maar in van die kleine rotkooitjes zijn ze alleen maar heel erg sneu, dan ben je een grotere liefhebber door ze niet te nemen, dan wel, als het zo moet :=

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:38

Citaat:
De campagne richt zich niet alleen op de ruim 400.000 leden van de bij de SRP aangesloten organisaties en actieve paardensporters, maar ook op de ongebonden houders van paarden. Deze groep bestaat uit circa 50.000 bedrijven en particulieren.

Hebben we echt maar 50.000 ongebonden paardenhouders? Geloof er geen biet van.

vosje2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:42

Ik vind het ook een beetje hypocriet om Anky daarvoor reclame te laten maken....
Komen haar wedstrijdpaarden ooit los in de wei? Ja, als ze gepensioneerd zijn.
Verder niks op haar aan te merken hoor, ze rijdt fantastisch.
Neem liever Carl Hester als voorbeeld, diens paarden komen elke dag in de wei en ze gaan 2 keer per week een buitenrit maken ipv dressuurtraining! Dat vind ik een goede zaak.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:54

vosje2010 schreef:

Misschien komen ze wel vol ruwvoer, ongeschoren, voorzien van tastharen en oorpluizen, en lekker stressloos in de arena straks ;)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:03

vosje2010 schreef:
Ik vind het ook een beetje hypocriet om Anky daarvoor reclame te laten maken....
Neem liever Carl Hester als voorbeeld, diens paarden komen elke dag in de wei en ze gaan 2 keer per week een buitenrit maken ipv dressuurtraining! Dat vind ik een goede zaak.

zie hier het bewijs
http://www.anky.nl/home?m=29&s=34&u=204 4e foto van nelson. bij anky komen ze gewoon buiten hoor

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:16

nicky_rilana schreef:
vosje2010 schreef:

zie hier het bewijs
http://www.anky.nl/home?m=29&s=34&u=204 4e foto van nelson. bij anky komen ze gewoon buiten hoor

Of ze wilde gewoon een leuke shoot en dus mocht haar paard eens los? Of hij komt 1 keer in de week 2 uur op het weiland? Of haar paard komt enkel in de zomer 1 of 2 keer de week op de weide en in de winter nooit?
Zo'n foto zegt dus echt niks!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:17

Mwoah, als je zoekt op Anky en wei dan krijg je dergelijke resultaten, niet echt het mekka voor een gemiddeld paard hoor, een half uurtje aan de hand grazen :P

http://www.anky.nl/home?p=nieuws&i=8444
http://www.anky.nl/home?p=nieuws&i=8987
http://www.anky.nl/home?p=nieuws&i=7827

Ik begrijp het overigens wel dat ze het risico niet nemen met zo'n duur sportartikel / investering....zodra een paard een waardevol economisch goed wordt geeft dat al snel een knauw aan zijn welzijn, dat is nu helaas eenmaal de situatie zoals hij is...

Ik vind het dan ook heel erg knap dat er toch mensen zijn die hun ècht waardevolle paarden (economisch gezien ;) ) toch ook gewoon op de wei doen met andere paarden. Een ongelukje zit inderdaad in een klein hoekje, maar om je paard daarom zo iets belangrijks te ontnemen vind ik nogal wat :=

Een interessante quote van de Anky site met als datum 2 juni 2012:

Citaat:
Dat een paard voldoende beweging moet krijgen, daar zal niemand vreemd van opkijken. De Dierenbescherming adviseert paardeneigenaren om hun paard ongeveer vier uur per dag naar buiten te doen. Maar dit is niet voor iedereen haalbaar. Op een pensionstal of een manege bijvoorbeeld ontbreekt het vaak aan mankracht om alle paarden naar de weide te brengen, vier uur te laten lopen en dan weer naar binnen te brengen.

Mijn sportpaarden staan overigens ook nooit vier uur per dag in de wei, dat zou de sport niet ten goede komen. Ze komen wel vier keer per dag buiten, dat vind ik erg belangrijk. Mijn paarden worden regelmatig uit hun stal gehaald om te ontspannen, om te bewegen zonder ook belast te worden. Daar ligt volgens mij ook de kern: een paard moet niet alleen uit zijn stal gehaald worden om te werken, om te presteren, maar ook om even te kunnen grazen, om lekker te kunnen rennen, et cetera. De sportpaarden die hier niet in de wei worden gezet, worden gelongeerd, mogen grazen aan de hand en worden aan de hand gestapt. Ze kunnen ontspannen zonder dat ze het risico lopen geblesseerd te raken.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:22

Wel grappig dat je er zelf een link bijzet waarin staat dat de paarden Bonfire Gere en Iggy Pop minimaal ACHT uur per dag op de wei staan, is toch wat anders dan dat half uurtje grazen wat jij noemt.

Vind het heel logisch dat ze Anky gevraagd hebben, ze is ten eerste een echt boegbeeld want iedereen kent haar, ten tweede houdt ze haar paarden volgens de standaarden die gesteld worden en doet ze zelfs meer dan dat, ten derde is ze één van de weinige topsporters die haar paarden tot hoge leeftijd uitbrengt en ze dan ook nog een lang en gelukkig pensioen geeft.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:24

xHaithi: ik denk niet dat anky zo dom is om een paard 1x in de week op de wei te zetten, want juist dan lopen ze blessures op. even los voor alleen de foto levert het zelfde op, dat ze dan gewoon kei gek doen, en een blessuure krijgen.

ik vind dat je juist meet topsportpaarden op de wei of paddock ziet staan

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:25

Ah oke, Dus als ik het goed begrijp. WIJ moeten 4 uur de paarden naar buiten gooien TENZIJ ze wedstrijden lopen. Of als je Grand Prix rijd... nu snap ik hem.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:26

Een stal waar geen mankracht is om een groep paarden buiten te zetten heeft toch al helemaal niet de mankracht een paard adh te laten grazen en buiten te stappen?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:29

Pssst... RianneH.. het is dan ook bullshit wat er allemaal beweerd word. Zo zie je maar weer, zodra er geld bij komt kijken is het het paard dat er de dupe van word.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:32

horseyfries schreef:
Wel grappig dat je er zelf een link bijzet waarin staat dat de paarden Bonfire Gere en Iggy Pop minimaal ACHT uur per dag op de wei staan, is toch wat anders dan dat half uurtje grazen wat jij noemt.

Vind het heel logisch dat ze Anky gevraagd hebben, ze is ten eerste een echt boegbeeld want iedereen kent haar, ten tweede houdt ze haar paarden volgens de standaarden die gesteld worden en doet ze zelfs meer dan dat, ten derde is ze één van de weinige topsporters die haar paarden tot hoge leeftijd uitbrengt en ze dan ook nog een lang en gelukkig pensioen geeft.

Ja, de pensioenpaarden en ponies ofwel de dieren met een veel mindere economische waarde, die mogen de wei op voor een aantal uurtjes blijkbaar. De rest moet blij zijn met wat frisse lucht aan de hand.... Zie quote hier boven :)

Uiteraard hebben deze paarden het beter dan heel veel andere paarden, verder niks kwaads over de personen en dergelijke, maar IK vind het gewoon sneu voor die dieren dat hun carrière hun soorteigen behoeftes zo in de weg staat.

Het is leuk dat ze na hun carrière nog wel een fijn pensioen krijgen waarbij ze dan ein-de-lijk wel gewoon de wei in mogen, maar moet je daar voor applaudiseren? Lijkt me niet meer dan normaal dat je nog iets terug doet voor zo'n dier dat zich helemaal voor je gegeven heeft :)

Uiteraard is dit natuurlijk veel beter dan de aanpak van veel andere mensen wiens sportpaard te oud wordt: dier ergens in een achtertuintje van pennymeisjes dumpen als grasmaaier of gratis paardje, zodat er een nieuwe tijdelijke topper in de stal kan, of het dier in laten slapen, trots dat ze het niet de handel in doen en zo een lijdensweg voorkomen :=

RianneH: dat vind ik ook een ongelofelijk slap excuus: "tja mijn paard kan niet naar buiten want er is niet genoeg mankracht voor".

Dat is toch verdorie geen excuus :?

Zet je een paard daar dan toch neer als je dat weet? En wat nu als ze niet genoeg mankracht hebben om te voeren....of uit te mesten...of water te geven in de winter als de leidingen bevroren zijn :? Is dat dan ook acceptabel := Zo kun je bezig blijven natuurlijk met welzijn wegknabbelen van de paarden.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:35

nicky_rilana schreef:
xHaithi: ik denk niet dat anky zo dom is om een paard 1x in de week op de wei te zetten, want juist dan lopen ze blessures op. even los voor alleen de foto levert het zelfde op, dat ze dan gewoon kei gek doen, en een blessuure krijgen.

ik vind dat je juist meet topsportpaarden op de wei of paddock ziet staan

Ik ken er genoeg met een 'sportpaarden hoeven niet op de wei'-instelling die hun paarden dan om de x tijd eens een uurtje of 2 op het land gooien (eventueel met bijbehorende peesbeschermers en andere onzin).
Dat de logica daarin ver te zoeken is kan ik zeker beamen, maar blijkbaar is dat sportpaardhouderlogica XD

En het enige wat ik heb gezegd is dat zo'n foto niks zegt. Ik weet niet hoe Anky haar paarden houdt, en het boeit me ook niet. Ik zeg alleen dat achter zo'n foto een heel ander verhaal kan zitten dan hoe het lijkt. Ik heb ook foto's van mijn merrie op het weiland op onze eerste stal. Toch kwam ze daar amper buiten (was hoegenaamd niet mijn keuze)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:37

Ik denk dat wij in ons land nog wel wat betere boegbeelden hebben voor deze campagne. Volgens mij hebben we ook nog een aantal goeie endurance ruiters waarbij de normen van de sector raad iets beter aansluiten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:38

Er staat op de site van Anky ook iets over dat Nelson daar op stal kwam omdat die herstellende was van een blessure geloof ik...waarvoor hij een tijd in de wei moest lopen.

Tja dus dan kun je wel makkelijk een weide-plaatje schieten natuurlijk :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:45

JJane schreef:
Ik denk dat wij in ons land nog wel wat betere boegbeelden hebben voor deze campagne. Volgens mij hebben we ook nog een aantal goeie endurance ruiters waarbij de normen van de sector raad iets beter aansluiten.

Als ze nu eens een boegbeeld zouden kiezen die NIET in de sport zit. Gewoon een bekend iemand die zijn/haar recreatiepaarden (want dat is de overgrote meerderheid gewoon) fijn in de wei heeft lopen..

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:46

Valt me tegen dat er bijvoorbeeld in het stukje over opfok van veulens staat dat de overgang naar rijpaard geleidelijk moet gaan (mee eens), want in een keer op stal staan zijn ze niet gewend.
Suggererend dat ieder rijpaard dus continue op stal staat.

En in een andere opsomming staat over voldoende beweging; regelmatig in de stapmolen of op de paddock.
Nergens wordt genoemd minstens x uur vrije beweging. Valt me erg tegen.

Mocht je je niet aan deze genoemde normen houden maak je het wel erg bont vind ik zelf. Het zijn wel erg laag gestelde normen.

Ik denk zelf dat het een goed idee is een soort examen in te voeren voordat je paardeneigenaar wordt. Dan kan er geen sprake meer zijn van onkunde, alleen onwil.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:53

Zo'n examen klinkt leuk, maar wie gaat bepalen wat erin komt? En hoe zorg je dat dat toepasbaar is op alle paarden? En hoe kan je controleren dat men niet alsnog de ogen sluit omdat er geen andere mogelijkheden zijn op stal?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:33

pmarena schreef:
Je kunt geen vissen houden zonder water, en geen paarden zonder voldoende vrije bewegingsruimte :)

_/-\o_ _/-\o_ Had het zelf niet zo goed kunnen verwoorden!

Benfan schreef:
Ah oke, Dus als ik het goed begrijp. WIJ moeten 4 uur de paarden naar buiten gooien TENZIJ ze wedstrijden lopen. Of als je Grand Prix rijd... nu snap ik hem.

-O- nee hoor! Je mag ook 4 uur lang je paard aan de hand laten grazen, tenzij daar natuurlijk niet voldoende mankracht voor is! Dan hoeft het helemaal niet :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:46

Tja, dan moet er een hoop veranderen in Nederland. Als je een paard hebt ben je idd afhankelijk van een goed pension in je omgeving.
Pensionstallen en maneges zijn niet zo geweldig. Het kost teveel geld om paarden (aan de hand )buiten en binnen te zetten. Ze krijgen vaak maar 2x per dag gevoerd, dus ook onvoldoende ruwvoer.
Veel teveel brok gaat erin. Ruwvoer is van slechte kwaliteit. Stallen zijn vaak niet schoon. Er wordt op van alles bezuinigt, want anders kan niemand het betalen en staat de stal leeg.

Wat doen mensen als stal te duur wordt, verder kijken of verkopen. Nu is verkopen bijna geen doen. Een goedkopere pensionstal vinden ligt er geheel aan waar je woont.
Kwaliteit wordt er vaak niet beter van.

ja, je moet pas een paard kopen als je hem een goed leven kunt bieden. Maar wanneer is dat? En iedereen weet dat het de laatste jaren veranderd. mensen die wel beter willen, maar ongelukkig wonen of aan tax van budget zitten hebben ook moeite afstand te nemen van hun maatje en sport. En waar komt zo een dier dan terecht? Echt niet beter.

Als je nu alle paarden zou weghalen van slechte stallen en eigenaren, kun je ze met geen mogelijkheid kwijt.

daarnaast is alleen maar op de wei ook niet zo geweldig en gezond. Nog steeds lopen er idioten rond die paarden wat verkeerds geven, hekken losmaken, paarden mishandelen.
En hoeveel paarden zijn bevangen geweest???? het is allemaal grasland zonder enkele beschutting tegen warmte of steekbeesten en rare mensen.

En de mensen die hun paard bijna ideaal houden. Die rijden ook allemaal perfect en pijnvrij?

Wil je het goed aanpakken, moeten regels in Nederland echt veranderen, moet er veel meer controle komen en er moet een halt worden geroepen aan fokken en paardenhouden. dan maar weer voor de elite. Alhoewel het niet altijd met geld te maken heeft of mensen goed zijn voor hun paard.