Ontsnapt paard Zeewolde doodgeschoten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 07:54

In een eerdere topic stond dat de eigenares er bij stond. Van wie zijn die paarden in het natuurgebied dan? Neem aan dat het geen particuliere paarden zijn.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 08:01

CuteApplePie schreef:
Ik zal even uitleggen hoe het precies was,
de uitleg in de OP klopt niet helemaal:
Het was een uitgezet paard dat dus verwilderd was omdat hij weinig in contact kwam met mensen,
dit is in het Natuurgebied van Zeewolde, hier is dus een uitgezette 'kudde' paarden.
dit paard was zoals in de OP beschreven in het water terecht gekomen en op de gooise weg terecht gekomen.
Het paard was in paniek en ging dus rennen.
Hij heeft 2 verdovingspijltjes gehad maar bleef doorrennen, en hij werg erg gevaarlijk voor het vekeer,
waardoor ze de beslissing genomen hebben om het dier af te schieten.

Zeer terecht dus dat het dier is afgeschoten. Veiligheid van mensen gaat nou eenmaal voor. Ik heb zelf met mijn pony in een situatie als deze gezeten dankzij een verzorgster. Mijn pony heeft 45 min rond gerent met politie in haar kielzog. Ze hebben haar op de oprit van de n206 nog kunnen keren anders was zij ook afgeschoten. Totaal een nachtmerrie maar ik had de beslissing begrepen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 08:08

Ik ga er zomaar vanuit dat iedereen (dus ook de 'grote boze' politie) het niet tof vindt een dier, en waarschijnlijk in het bijzonder een paard zomaar dood te schieten. Niet alleen gezien de emotionele waarde maar ook om de hele publieke opinie (en vooral commentaar) die ze kunnen verwachten.

Daarom heb ik ook zomaar het vertrouwen dat dit niet zomaar gedaan zal zijn, en dat de situatie zoals in de OP staat waarschijnlijk een stuk meer genuanceerd kan worden.

En ziedaar: CuteApplePie weet inderdaad eea al te verduidelijken.

EDIT: ik heb even googlemaps erbij gepakt, maar als het paard zich al bevond op de Gooiseweg, hoezo had het dan nog water moeten 'overwinnen' om op de A27 te komen? Auto's hoeven toch ook niet door water om de snelweg te komen?
Laatst bijgewerkt door Amaris op 11-06-12 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 08:09

Ik vind het juist verstandig. Niemand is blij wanneer dit paard op een voorruit plakt en daardoor een hoop gewonden veroorzaakt. Wanneer een paard na twee verdovingsspuiten doorgaat, moet je toch iets. Nee, ik vind het geen slechte oplossing, ondanks dat het een hele vervelende situatie is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 08:17

Bijzonder dit, ik zou een hele grote diepe klacht indienen. Zo zie je maar weer, er zijn genoeg mensen die een hekel hebben aan paarden of gewoon totaal geen dierenvriend. Ken ze helaas ook in mijn dagelijks leven. Die zouden allemaal roepen, groot gelijk afschieten die hap!

Ik zou hiervan zeker een flinke zaak maken zodat de rechter mag uitspreken hoe een verdoofd paard een gevaar is voor de samenleving. We hebben hier niet te maken met ee hondsdolle hond. Ook voswachters kunnen een paardenhekelaar zijn...dat ze bosjes beminnen wil nog niet zeggen dat ze ook een paardenliefhebber zijn....misschien heeft dier wel net door zijn prachtig aangelegde tuintje geploegd...

CuteApplePie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:48

JJane schreef:
In een eerdere topic stond dat de eigenares er bij stond. Van wie zijn die paarden in het natuurgebied dan? Neem aan dat het geen particuliere paarden zijn.

De paarden in het natuurgebied zijn van de gemeente zeewolde. volgesmij is er niet echt een vaste eigenaar van alle paarden daar,
ze worden iig wel regelmatig gecheckt door de veearts ivm ziektes,
maar verder gaan de paarden daar hun eigen gangetje.

CuteApplePie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:49

Amaris schreef:
Ik ga er zomaar vanuit dat iedereen (dus ook de 'grote boze' politie) het niet tof vindt een dier, en waarschijnlijk in het bijzonder een paard zomaar dood te schieten. Niet alleen gezien de emotionele waarde maar ook om de hele publieke opinie (en vooral commentaar) die ze kunnen verwachten.

Daarom heb ik ook zomaar het vertrouwen dat dit niet zomaar gedaan zal zijn, en dat de situatie zoals in de OP staat waarschijnlijk een stuk meer genuanceerd kan worden.

En ziedaar: CuteApplePie weet inderdaad eea al te verduidelijken.

EDIT: ik heb even googlemaps erbij gepakt, maar als het paard zich al bevond op de Gooiseweg, hoezo had het dan nog water moeten 'overwinnen' om op de A27 te komen? Auto's hoeven toch ook niet door water om de snelweg te komen?