'Recreatieruiters zelf grootste bedreiging voor eigen sport'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:01

Ik had het meer over andere paarden passeren op ruiterpaden. Ik kom meer mountainbikers tegen op de paden hier.
Fietsers die op het fietspad fietsen passeer ik in de gang die ik al ga. Paden zijn breed genoeg. Wandelaren gaan meestal wel al aan d ekant als ze je zien aankomen.

Donna_

abbycootje schreef:
@IndianLady, ik weet niet of je over het passeren hebt op ruiterpaden of niet, maar ik vind dat wandelaars op de ruiterpaden ook maar rekening moeten houden met de paarden. Als je voor iedereen zou moeten gaan stappen kun je sommigen dagen nauwlijks voluit (alleen op ruiterpad)

Dus jij zegt, dat wanneer jij op het ruiterpad rijdt, je het recht hebt om wandelaars "voluit" te passeren, omdat dit anders amper kan?

Anoli

abbycootje schreef:
@IndianLady, ik weet niet of je over het passeren hebt op ruiterpaden of niet, maar ik vind dat wandelaars op de ruiterpaden ook maar rekening moeten houden met de paarden. Als je voor iedereen zou moeten gaan stappen kun je sommigen dagen nauwlijks voluit (alleen op ruiterpad)

Maar zou jij wandelaars passeren in draf of galop als ze aan de zijkant van een ruiterpad lopen?

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:02

Anoli wij stellen precies dezelfde vraag haha

Anoli

Re: 'Recreatieruiters zelf grootste bedreiging voor eigen sport'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:03

Ja zie het ja :')

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:03

Ligt eraan Ilona, in galop doe ik het nooit, maar soms wel draf als ze goed aan de kant staan. En me dus gezien hebben (mensen die je van voren passeert, niet van achteren)

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:04

Mijn vraag was trouwens gericht aan abbycootje ;)

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:06

Met andere paarden stop ik altijd. Je weet natuurlijk niet hoe het andere paard er op reageerd.
Meestal neem ik hem ook terug als er mensen aankomen. als het pad het toelaat vaak in draf.
maar Als er mensen op het ruiterpad lopen terwijl er NAAST een wandelpad is.. sorry maar daar kan ik echt slecht tegen :n

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:07

Weet ik, maar ik wilde ook even antwoorden :+
Ik kijk zelf altijd naar de breedte van de paden en hoe mijn paard is op dat moment voordat ik beslis of ik doordraaf ja of te nee.

Ik snap het trouwens niet, ik woon hier nu al 4 jaar en tijdens elke buitenrit zijn de mederuiters op 1 hand te tellen. Het is zo groot hier dat je elkaar nauwelijks tegenkomt.
Genoeg paden, genoeg keus in richting.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:08

IndianLady schreef:
Ligt eraan Ilona, in galop doe ik het nooit, maar soms wel draf als ze goed aan de kant staan. En me dus gezien hebben (mensen die je van voren passeert, niet van achteren)

Iloon hij was niet voor jou bedoeld hoor...

Maar foei passeren doe je in stap!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:09

Ik weet niet hoe de paden er op de Veluwe bijliggen, waarschijnlijk beter dan hier. Maar hier ben ik soms noodgedwongen om de paden te verlaten omdat ze zo ontzettend slecht of eigenlijk gewoon niet, worden onderhouden, dat je bang bent dat je paard een been breekt. Zeker in de winter, een grote blubber zooi, soms tot aan de knieën, wie wilt daar nou in rijden?
Maar als ik de paden verlaat omdat het niet te doen is, probeer ik wel zo min mogelijk overlast te veroorzaken, dus zo veel mogelijk op zij of in de berm en alleen stappen. Paard poept gelukkig zelden onderweg, dus dat scheelt al :+

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:10

Anoli schreef:
IndianLady schreef:

Iloon hij was niet voor jou bedoeld hoor...

Maar foei passeren doe je in stap!

:+

Wacht maar totdat je hier een keer komt rijden als er toeristen zijn.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:11

abbycootje schreef:
Met andere paarden stop ik altijd. Je weet natuurlijk niet hoe het andere paard er op reageerd.
Meestal neem ik hem ook terug als er mensen aankomen. als het pad het toelaat vaak in draf.
maar Als er mensen op het ruiterpad lopen terwijl er NAAST een wandelpad is.. sorry maar daar kan ik echt slecht tegen :n

Dus omdat wandelaars zich niet aan de regels houden, hoef jij dat ook niet?
Natuurlijk is passeren in stap geen regel in het wetboek, maar wel een fatsoensregel.

Als iemand in het kanaal springt, spring jij er toch niet achteraan?
Goed voorbeeld doet volgen, natuurlijk is het frustrerend als wandelaars zich niet gedragen maar houdt de eer aan jezelf en gedraag je zelf wel denk ik dan.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:12

Tja, ik denk dat ruiterpaden nou eenmaal samen met de fietspaden de 'aderen' van het bos zijn, hier is dat in ieder geval zo. Dus als je dan niet bekend bent in het bos, neig je als wandelaar toch snel naar die ruiterpaden toe.. Mij irriteert het ook hoor, je bent als ruiter gewoon alle overige objecten aan het ontwijken, op het ruiterpad, maar nogmaals je doet er zo weinig tegen! Beleeft blijven en het af en toe eens uitleggen werkt denk ik het beste.
Komt allemaal voort uit totale onwetendheid, bij mountainbikers/fietsers/wandelaars/honden-eigenaren/automobilisten etc.
Hahaha, idianlady dat mag natuurlijk :')

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:13

Ik schrik soms daarom weleens als ik sporen van crossmotoren op het ruiterpad zie, die zou ik toch niet graag tegen komen tijdens een ritje :=

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:15

Letizia schreef:
Ik schrik soms daarom weleens als ik sporen van crossmotoren op het ruiterpad zie, die zou ik toch niet graag tegen komen tijdens een ritje :=

Niet? :')

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:16

Nee, liever niet :')

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:16

Dat er mensen zijn die op ruiterpaden lopen tjah vervelend dat wel maar dat is niet het ergste, maar waar ik gewoon zo slecht tegen kan als ze daar met de familie gaan zitten picknicken, en dan op hun dooie akkertje ff het kleed (nadat ze doorhebben dat je er langs wilt, en toch echt niet door de bosjes heen gaat) hun spulletjes aan de kant.
Of zoals ik al zei, die op het ruiterpad lopen terwijl een wandelpad er naast is. Daar hoef je ech niet briljant voor te zijn om te denken dat het beter is op een wandelpad te lopen ;)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:19

Ik denk dat veel mensen uberhaupt niet nadenken als ze gaan wandelen :+
Picknicken midden op het pad heb ik nog niet meegemaakt, wel op ons rengaloppad een zandkasteel bouwen.
En mevrouw liet het kind ook gewoon lekker struinen over het pad terwijl ze zag dat ik in stap aankwam. roep dan even je kind bij je.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:20

IndianLady schreef:
:+

Wacht maar totdat je hier een keer komt rijden als er toeristen zijn.

Nou die had ik ook meer dan genoeg met al die campings om de bossen heen :j
Maar passeren deed ik altijd in stap, en ja dan is een rit soms vrij veel in stap maar pech...

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:21

IndianLady schreef:
Ik denk dat veel mensen uberhaupt niet nadenken als ze gaan wandelen :+
Picknicken midden op het pad heb ik nog niet meegemaakt, wel op ons rengaloppad een zandkasteel bouwen.
En mevrouw liet het kind ook gewoon lekker struinen over het pad terwijl ze zag dat ik in stap aankwam. roep dan even je kind bij je.
Nou bijvoorbeeld, stel dat kind heeft een gad gegraven. Zijn op dat moment geen mensen, jij gallopeerd daar zit er zon kuil in het pad. Hardstikke gevaarlijk ook nog. En dan lopen de paarden wandelpaden kapot. Tjah..

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:21

als er genoeg ruimte is dan galloperen en draven wij ook voorbij wandelaars en fietsen, paarden niet, dat is niet handig.

ik ben ook welleens bijna achter een voorbijganger achter gecrost, omdat mijn bijrijdpaard het wel een goed idee vond om de achtervolging in te zetten xD. meisje kwam netjes voorbij gestapt, een paar meter voor ons zette ze haar galopje weer in, en paardlief wou erachteraan, heb hem toen moeten omdraaien op het pad haha.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:22

Letizia schreef:

Meerdere keren gehad, en alleen maar positieve ervaringen.
Ze gingen stilstaan, motor uit en wachten tot ik er voorbij was. Maar misschien ligt dat aan de mentaliteit hier...

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:24

Picknicken ook nog nooit nee, wel een keer een man die languit lag te zonnen op z'n strandhandoekje. Wat bezielt die mensen toch, midden op het ruiterpad! Maar ach, dat weerhoudt me er nog steeds niet van om mensen niet in stap te passeren. Wat ik het allerlastigst vind zijn wandelaars, die dan dezelfde kant op lopen langs het ruiterpad, maar net te stevig doorlopen om in stap te passeren. En soms is het pad te smal om dan toch maar in draf te passeren, en dan rest je niets anders dan of te roepen of ze even willen stilstaan, of het hele pad te blijven stappen. Dan voel ik me altijd wel knullig haha.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:25

abbycootje schreef:

hier nog 1 die zich mateloos kan iriteren aan wandelaars met en zonder loslopende hond en mountain bikers die je dagelijks tegen komt in het duin soms heb je ook echt geen zin om telkens maar rekening met zulke mensen te houden als wij als ruiter op de ruiterpaden moeten blijven mogen deze mensen zich ook op hun eigen aangelegde paden blijven begeven ipv op ruiterroutes

ow picknickers ook al tegen gekomen idd op ruiterpaden :j