“Probleem” van het ZZ-licht verschoven naar het ZZ-zwaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:18

Ik vind het inderdaad ook niet slim.
Dit is net zoiets als het M2. Soms kom ik mensen tegen op wedstrijd die daar niet overdreven al 2 jaar in rijden..En soms zie je mensen in het Z rijden dat je je afvraagt van '' hoeveel heb jij die jury's gegeven om hier nu te rijden? Ook puur weer basis africhtings problemen... Nu is het ook maar gewoon ''opgeschoven''.
Anderszeids geen winst is geen winst. Heel simpel. Uiteindelijk hebben de ruiters zichzelf er mee dat ze met een paard door naar een hogere klasse starten dat wat basis mist :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 06:05

als er in het Z klasses problemen naar voren komen waaruit blijkt dat de basis niet goed is bij een flinke groep combinaties, is er dan tot en met het M2 niet gewoon te soepel beloond voor prestaties?

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 06:32

smeetjoew

Re: “Probleem” van het ZZ-licht verschoven naar het ZZ-zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 06:36

Dat kon toch iedereen bedenken dat dit zou gebeuren. Was gewoon probleemverplaatsing :+

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 06:40

Sonja_vR schreef:
als er in het Z klasses problemen naar voren komen waaruit blijkt dat de basis niet goed is bij een flinke groep combinaties, is er dan tot en met het M2 niet gewoon te soepel beloond voor prestaties?

Absoluut. Maar dat komt natuurlijk ook door het niveau van de juryleden. Hoe lager de klasse, des te lager het niveau van het jurylid (over het algemeen dan). En dan worden sommige problemen nog wel eens gemist.

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 07:09

Tja dit was te verwachten.
Ze moeten eigenlijk vanaf het Z1 alleen maar laten jureren door subtop jury's .
Dit is natuurlijk niet haalbaar, maar ik denk dat je daar ook al het een en ander mee oplost.
Dan strandde er veel in de Z1 ;-)

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 07:33

sassie81 schreef:
Tja dit was te verwachten.
Ze moeten eigenlijk vanaf het Z1 alleen maar laten jureren door subtop jury's .
Dit is natuurlijk niet haalbaar, maar ik denk dat je daar ook al het een en ander mee oplost.
Dan strandde er veel in de Z1 ;-)

Dat denk ik ook wel ja! :j

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 07:34

Jij denkt dat die daar zin in hebben om elke week naar lutjebroek te gaan om daar de Z te gaan zitten jureren? Ze moeten het aantal wedstrijden ZZL gewoon drastisch verminderen en het aantal wedstrijden Z1-Z2 ook. Misschien helpt het ook om het aantal wp's voor je overmag naar het zwaar te verhogen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 07:38

Ik denk eerder dat de huidige basisproeven op de schop moeten,nu wordt teveel het goede proefjesrijden beloont..imo bestaat goed paardrijden niet alleen daaruit.
Ik zit dan te denken aan een manier waarop bijv. het losrijden ook meegenomen wordt,daar haal je vaak al een heleboel uit..en dan losrijden +proef wat dan puur beoordeeld wordt via het skala oid..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 07:40

Als ze beter gaan jureren op bepaalde plaatsen, de echte van de gekunstelde aanleuningen er al voortijdig tussen uithalen, ook eens letten op paarden die niet helemaal rad zijn en die afbellen, dan komen de echte ruiters met goede prestaties tot dat nivo

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 07:48

Sonja_vR schreef:

Niet helemaal mee eens wij hebben op cursus verschillende combi's gehad waar hevige discussie over zijn geweest mbt geef je 175 of 185.
Aan de proef was dan niet veel verkeerd paard deed wijken sprong goe aan aanleuning constant niks spectaculairs maar ook niks echt fout/wat mis ging. Maar dan vraag je jezelf af mag deze naar het m1, nee pony loopt achter hoger dan voor en kan nooit aan het scala gaan voldoen maar dee wel alles braaf en geen tact fouten oid.... Tja en als zon combi maar vaak genoeg op wedstrid gaat krijgt die heus zijn punten. Geen 190 maar 180 is ook een wp ;).
En als jury zit je in et hier en nu en dus zou die 180 krijgen als je zegt kan deze klasse hoger nee eigenlijk niet.
En ik denk dat jurys dat meer bewust moeten worden van kan deze hoger of niet...

paardengekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 07:54

colette_007 jij hebt het over pony`s, daar vind ik net nivo sowieso al veel lager liggen
Ik schrijf geregeld, en de laatste keer een ring met M2 en Z1/2 pony`s. Het verbaasde me, pony valt uit de galop in de contra; een 5, overgang galop-draf vanuit de verkeerde galop, ook een 5
Bij mij hadden ze minder gekregen ook al ben ik geen jury ;)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:19

Klopt maar deze pony (arabier) reed tussende paarden ;).
Merk het net zo goed bij paarden. Paarden die fysiek niet eens in staat zijn om ooit aan het scala te gaan voldoen (overbouwd, in 2 stukken etc) daarnaast de grootste moeite hebben met bepaalde oefeningen hierdoor maar wel een constant rustig beeld geven en zo gewoon de klasses wel doorkomen.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:23

Het zal niet alles oplossen, maar laat Z juryleden stage lopen bij subtop juryleden. Dan leren ze hoe er in de subtop gejureerd wordt. Verder lijkt het mij geen slecht idee als vanaf het Z minimaal 15 winst moet worden behaald waarvan bijvoorbeeld 5x 65 procent. Of bijvoorbeeld de grens van een winstpost opschuiven naar 65 procent. Dat is immers nog steeds maar een 6,5 gemiddeld...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:27

paardengekst schreef:
colette_007 jij hebt het over pony`s, daar vind ik net nivo sowieso al veel lager liggen
Ik schrijf geregeld, en de laatste keer een ring met M2 en Z1/2 pony`s. Het verbaasde me, pony valt uit de galop in de contra; een 5, overgang galop-draf vanuit de verkeerde galop, ook een 5
Bij mij hadden ze minder gekregen ook al ben ik geen jury ;)

Dat gebeurd in de GP toch ook? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:31

Wat ook nog kan is de winstpuntnormering omhoog. Dus pas bij 185 ofzo een winstpunt (ik roep maar wat)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:32

tjah als ik kijk naar bepaalde ruiters en hun proefen denk ik ook van tjah wat een zooitje...en dan halen ze ook nog winstpunten

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:33

Maar wat ik dan niet begrijp Colette_007, hoe kan een constante oefening (of dat nu een volte, wijken of een appuyement is, een voldoende zijn als het paard niet goed door het lijf loopt. Dan ben je toch gewoon de oefening aan het beoordelen ipv de Skala waar elk onderdeel (aldus het proevenboekje) op beoordeeld zou moeten worden. Als het paard met een hoog kruis loopt kan het nog zo taktmatig en constant lopen een goed gebruik van het lijf is er dan niet. Dressuur betekent (ooit althans) het gymnastiseren van het paard maar hier wordt alweer bevestigd dat het constante beeld (of dat nou een juist beeld is of niet) beloond wordt en de ruiter zo niet aangemoedigd wordt iets aan de Skala te veranderen. Zolang de Skala niet in orde is kan het als je het mij vraagt nooit voldoende zijn.

Nogmaals denk ik niet dat de puntenverdeling moet veranderen maar het beoordelen. Het gaat er toch niet om dat er zo weinig mogelijk wp'en uitgedeeld moeten worden, het gaat erom dat je punten terecht moeten zijn. Zowel positief als negatief!!!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:35

Vergeten wordt vaak dat die oefeningen zijn om de africhtingsgraad aan de hand van de Skala te beoordelen, als een jurylid de Skala niet kan beoordelen is het hele effect weg..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:36

Dit probleem was inderdaad te verwachten. Iedereen zag dit aankomen. Vond het ook een slechte zet om de ZZL bij de basis te trekken. Nu komt de grote ophoping een klasse hoger.

Hoevaak ik in het Z geen slecht gereden paarden zie, ongelooflijk. En dan worden ze nog boos omdat ze slechte punten gereden hebben. En dan ligt het aan de jury natuurlijk want vorige week reden ze nog wel winst...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:43

Bizzybijtje schreef:
Wat ook nog kan is de winstpuntnormering omhoog. Dus pas bij 185 ofzo een winstpunt (ik roep maar wat)

Dat lijkt mij verschuiven van het probleem....?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:47

Probleem zit hem gewoon bij de juryleden. Ik roep al jaren dat juryleden veel intensiever getest zouden moeten worden en jaarlijks een herexamen zouden moeten doen. En dan beoordelen of ze een rijtechnisch correct gaand paard kunnen herkennen. Die mensen pik je er zo uit lijkt me.

Maar dan komt het probleem dat er veel juryleden zullen afvallen en je dus een tekort aan juryleden gaat krijgen. Tja en dan?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:58

Suzanne F. schreef:
Probleem zit hem gewoon bij de juryleden. Ik roep al jaren dat juryleden veel intensiever getest zouden moeten worden en jaarlijks een herexamen zouden moeten doen. En dan beoordelen of ze een rijtechnisch correct gaand paard kunnen herkennen. Die mensen pik je er zo uit lijkt me.

Maar dan komt het probleem dat er veel juryleden zullen afvallen en je dus een tekort aan juryleden gaat krijgen. Tja en dan?

Daar sla je wel de spijker op zijn kop!

En dan nog iets. Die ruiters die met hangen en wurgen uiteindelijk ZZL zijn geworden zijn de ruiters die ook gewoon jury kunnen worden. De mensen in het jury hokje zijn niet noodzakelijk de beste ruiters geweest.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:07

Abacab schreef:
De mensen in het jury hokje zijn niet noodzakelijk de beste ruiters geweest.

Nee maar dat hoeft ook niet. Het is wel een voordeel, absoluut. Maar er zijn ook mensen die een heel goed oog hebben voor een goed gereden paard. Veel goede instructeurs hebben dat ook maar die ambieren vaak geen job als jury.
Het gaat erom dat je kan zien of een paard correct gereden en geschoold is. Of het paard wel echt nageeft, in verbinding loopt, gesloten gaat, correcte buiging toont, juiste tact in de 3 gangen toont etc.
Er zijn juryleden die zelfs een telgangend paard nog een 8 geven omdat hij zo ruim overstapt. Dan sla je echt de plank mis. Zulke jury's moet je er meteen uitpikken en een test afnemen. Als ze zakken moeten ze gewoon weg.

Maar nogmaals, de KNHS weet wel als ze dit doen er te weinig juryleden overblijven en ze dus in de problemen komen. Daarom proberen ze te bijscholen. Maar mensen die het nu niet zien, zien het na een bijscholing ook niet.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:08

Suzanne f: karin retera kregen wij cursus van en die was helemaal vooe om juryleden om de 2jaar toets te laten doen als zakt een her en nog een keer zakken is bevoegdheid kwijt.