Ziekte EIA vastgesteld bij paard in Belgische Luik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Re: Ziekte EIA vastgesteld bij paard in Belgische Luik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 08:35

De vraag is waar de grens ligt. Het ruimbeleid wordt steeds gekker. Neem zoiets als MKZ. Vroeger een ziekte die wel weer overwaaide en waardoor enkele dieren doodgingen. Nu is de veestapel door de steeds grootschaligere bio-industrie zo zwak dat er veel dieren aan doodgaan, en dus moesten ook hobbydierhouders (die hun dieren wél goed houden en wiens dieren er wél tegen kunnen) hun dieren massaal laten afmaken om de ziekte te bestrijden.

Wat als mensen paarden zo slecht gaan houden dat ze van een simpele snotneus al dood gaan? Moet ik mijn paarden met een prima weerstand dan ook laten afmaken als ze een snotneusje hebben? Want ja, door die snotneus zou weleens een paard kunnen worden besmet met een weerstand van nop en dan gaat dat paard dood.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:02

Kennissen van mij hadden hier (net over de grens in DL) paar jaar terug ook een verdacht paard, dit was op een privestal. Terrein werd gelijk afgesloten en mocht niet betreden worden, andere paarden die daar stonden werden ook getest en bij een positieve testuitslag van een van de paarden zouden alle paarden op het terrein (3 totaal) geruimd moeten worden. Er kwamen van de gezondheidsdienst mensen in witte "ruimte"pakken bloedmondsters nemen. Gelukkig was het vals alarm.

Als er IA wordt geconstateerd zijn het meestal paarden die uit het buitenland komen, uit landen waar de ziekte wel bij veel paarden aanwezig is.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:53

arno8 schreef:
De vraag is waar de grens ligt. Het ruimbeleid wordt steeds gekker. Neem zoiets als MKZ. Vroeger een ziekte die wel weer overwaaide en waardoor enkele dieren doodgingen. Nu is de veestapel door de steeds grootschaligere bio-industrie zo zwak dat er veel dieren aan doodgaan, en dus moesten ook hobbydierhouders (die hun dieren wél goed houden en wiens dieren er wél tegen kunnen) hun dieren massaal laten afmaken om de ziekte te bestrijden.

Wat als mensen paarden zo slecht gaan houden dat ze van een simpele snotneus al dood gaan? Moet ik mijn paarden met een prima weerstand dan ook laten afmaken als ze een snotneusje hebben? Want ja, door die snotneus zou weleens een paard kunnen worden besmet met een weerstand van nop en dan gaat dat paard dood.

De voornaamste reden voor het preventief ruimen van dieren bij MKZ, varkenspest en vogelpest is de economie. Nederland exporteert ontzettend veel vlees en dieren. Zolang er hier een besmettelijke dierziekte is, zijn de grenzen gesloten want de andere landen willen dan geen producten van ons. Dat kost ontzettend veel geld en helaas is ruimen de goedkoopste oplossing. En tja, ook hobbydieren moeten dan geruimd worden, ookal komen die nooit van het erf en worden die niet geëxporteerd.

Gelukkig is de export in de paardenwereld niet van groot economisch belang in Nederland...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:08

@Frensie: klopt helemaal. En dan te bedenken dat het sluiten van de grenzen nergens op gebaseerd is. Ze noemen tegenstanders van het afmaken van gezonde dieren (laten we het vooral niet 'ruimen' noemen) weleens emotioneel, maar het door economen en technocraten opgestelde beleid dat nu geldt is pas echt gebaseerd op emoties, namelijk de blinde angst dat iets de economie zou kunnen schaden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:18

arno8 schreef:
@Frensie: klopt helemaal. En dan te bedenken dat het sluiten van de grenzen nergens op gebaseerd is. Ze noemen tegenstanders van het afmaken van gezonde dieren (laten we het vooral niet 'ruimen' noemen) weleens emotioneel, maar het door economen en technocraten opgestelde beleid dat nu geldt is pas echt gebaseerd op emoties, namelijk de blinde angst dat iets de economie zou kunnen schaden.

Wbt MKZ: daar werd vroeger gewoon tegen geënt. Alleen is later dan in bloedtesten niet zichtbaar of het om een geënt of besmet dier gaat. Daarom mag er nu niet meer geënt worden omdat een aantal landen waar veel naar geëxporteerd wordt het vlees dan niet meer wil afnemen en dit binnen de EU afgesproken is.

En ondertussen krijgen wij van AH vlees uit Argentinië op ons bordje waar beide aan de orde is... Hoe gek wil je het hebben....

Ander feitje; die steekvliegen verantwoordelijk voor de verspreiding van de moeraskoorts steken vooral paarden die rond de schemering buiten lopen. Stalpaarden hebben daar niet zo snel last van.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:52

Oh verschrikkelijk als dit je paard zou overkomen zeg.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:25

Anne_GTI schreef:
arno8 schreef:

Wbt MKZ: daar werd vroeger gewoon tegen geënt. Alleen is later dan in bloedtesten niet zichtbaar of het om een geënt of besmet dier gaat. Daarom mag er nu niet meer geënt worden omdat een aantal landen waar veel naar geëxporteerd wordt het vlees dan niet meer wil afnemen en dit binnen de EU afgesproken is.

En ondertussen krijgen wij van AH vlees uit Argentinië op ons bordje waar beide aan de orde is... Hoe gek wil je het hebben....

Ander feitje; die steekvliegen verantwoordelijk voor de verspreiding van de moeraskoorts steken vooral paarden die rond de schemering buiten lopen. Stalpaarden hebben daar niet zo snel last van.

Hmmm, klopt niet helemaal. Tegen MKZ werd vroeger niet geënt, omdat er simpelweg nog geen enting was. De meeste dieren konden er gewoon tegen. Ten tijde van de uitbraak in 2001 was er wel een enting beschikbaar, maar die mocht niet worden gebruikt omdat dat de export zou verstoren (en dus moest mijn dwerggeit in Sprang-Capelle toen maar dood van de overheid omdat er misschien wel MKZ was, is overigens in Sprang-Capelle nooit aangetoond ondanks heel veel leugenachtige pogingen dit te bewijzen).

Dan over het opstallen van paarden, in het concept beleidsdraaiboek Afrikaanse Paardenpest (wordt ook door vliegjes verspreid) over wat te doen bij een uitbraak staat dat vaak opstallen wordt geadviseerd, maar dat dit weinig zin heeft. Onder hoofdstuk 8.3 staat:

Citaat:
De Nederlandse inzet is om het opstallen niet te verplichten. De reden hiervoor is dat in Nederland bij de uitbraak van Bluetongue gebleken is dat de Nederlandse knutten ook in stallen actief zijn.

En als dan één paard besmet raakt, heb je dus een veel grotere kans dat alle paarden besmet raken omdat ze allemaal vlak bij elkaar zitten.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:55

Vanaf de jaren 50 tot in de jaren 80 werd er geënt tegen MKZ. Zeker weten. Anders mocht je de dieren helemaal niet vervoeren.

Daarvoor ging bij een uitbraak voornamelijk het jongvee dood. Oudere koeien kregen lijnzaadballen te eten en dan kwamen ze er meestal wel door.

Andere campagne die ergens wel vergelijkbaar is met de moeraskoorts: runder TBC.

Door de verandering van het klimaat, verhogen van het grondwaterpeil en het aanleggen van meer natte zones zoals kikkerpoelen krijg je steeds meer ongedierte. Kijk alleen al naar de dazen. Vroeger brandden we de slootkanten uit. Geen of nauwelijks dazen en veel minder muggen. Tegenwoordig stikt het ervan en niet alleen mijn paarden hebben daar last van. Die krengen vinden mij ook erg lekker. Maar ik mag geen burka aan zoals mijn paard. :+

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:25

Anne_GTI schreef:
... Tegenwoordig stikt het ervan en niet alleen mijn paarden hebben daar last van. Die krengen vinden mij ook erg lekker. Maar ik mag geen burka aan zoals mijn paard... :+

_O- GEWELDIGE opmerking! Ik lag in een scheur!

Kijk, het is natuurlijk wel zo dat ons klimaat veranderd, dus dat er andere ziektes de kop op gaan steken, waar we niets aan kunnen doen. Maar europa wilde zo graag open grenzen, open handel en één munteenheid, maar dan niet dezelfde regelgeving. Tja, dan krijg je dat er op lieve lust van andere landen dieren geimporteerd mogen worden, waar ze andere waardes hebben met betrekking tot ziektes enzo.
Helaas is het dus onmogelijk om te paard in nederland ( of belgie) te beschermen tegen ziektes die bijvoorbeeld in de zuiderlijkere landen, volop voor komen. Ik denk daarom ook dat de enigste manier om bepaalde ziektes in te kunnen dammen, de grensen weer gesloten zouden moeten worden en gecontroleerd. Want nu kan je lekker wel gaan ruimen, maar voor elk paard dat je ruimt, komen er 10 de grens over met dezelfde problemen of andere die de volgende grote uitbraak zou kunnen zijn.
Mijn punt is een beetje dat het dwijlen met de kraan open is als je geen controle kan uitvoeren op wat er allemaal in contact komt met de paarden ( of wat voor dieren dan ook ) in nederland.
mensen gaan lekker op vakantie en hoeven niet te vaccineren als ze naar frankrijk gaan... nou hiep hiep hoera, wat die dan allemaal weer mee terug nemen naar hun stal in nederland als ze terug komen met hun paard.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:03

Anne_GTI schreef:
Vanaf de jaren 50 tot in de jaren 80 werd er geënt tegen MKZ. Zeker weten. Anders mocht je de dieren helemaal niet vervoeren.

Daarvoor ging bij een uitbraak voornamelijk het jongvee dood. Oudere koeien kregen lijnzaadballen te eten en dan kwamen ze er meestal wel door.

Andere campagne die ergens wel vergelijkbaar is met de moeraskoorts: runder TBC.

Door de verandering van het klimaat, verhogen van het grondwaterpeil en het aanleggen van meer natte zones zoals kikkerpoelen krijg je steeds meer ongedierte. Kijk alleen al naar de dazen. Vroeger brandden we de slootkanten uit. Geen of nauwelijks dazen en veel minder muggen. Tegenwoordig stikt het ervan en niet alleen mijn paarden hebben daar last van. Die krengen vinden mij ook erg lekker. Maar ik mag geen burka aan zoals mijn paard. :+

Die burka :D

Dat is goed om te weten, dacht dat het maar m'n gevoel was dat er steeds meer dazen zijn, maar dat komt dus ook doordat we met z'n allen steeds dommer worden. Maar hoe doe je dat? De slootkanten uitbranden? En mag dat? Lijden er andere dieren onder?

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:13

Slootkanten uitbranden mag niet meer. Ja, andere dieren lijden er ook onder, da's het probleem ook waarom het niet meer mag. Maar het werkte prima.

Wat ik zo tragisch vind aan dit gedoe is dat we wederop opnieuw het wiel aan het uitvinden zijn. Kijk naar de ellende met het jacobskruiskruid; Daar zijn duizenden boeren druk mee geweest om die ellende om zeep te helpen zodat hooi veilig was voor het vee. Bedenkt er een vlindertjesliefhebber dat die vlindertjes hier in Nederland thuis horen... Hebben ze wel gelijk in, dat deden ze van oudsher ook maar herintroductie kennen we allemaal de gevolgen van. Echt hè, die mafkees die dat bedacht heeft mag bij mij in de tuin het zevenblad eruit komen halen; geïntroduceerd in Nederland door de monniken ivm de geneeskrachtige werking, hoort hier niet dus graag weer ophalen en terugbrengen naar zijn natuurlijke leefomgeving voor je weer zaadjes gaat rondstrooien.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:09

Frensie schreef:
De voornaamste reden voor het preventief ruimen van dieren bij MKZ, varkenspest en vogelpest is de economie. Nederland exporteert ontzettend veel vlees en dieren. Zolang er hier een besmettelijke dierziekte is, zijn de grenzen gesloten want de andere landen willen dan geen producten van ons. Dat kost ontzettend veel geld en helaas is ruimen de goedkoopste oplossing. En tja, ook hobbydieren moeten dan geruimd worden, ookal komen die nooit van het erf en worden die niet geëxporteerd.

Gelukkig is de export in de paardenwereld niet van groot economisch belang in Nederland...

Het is niet helemaal waar dat het goedkoper is om te ruimen. De berekeningen daarvoor houden namelijk geen rekening met onze geconcentreerde bioindustrie. Alles binnen een straal van x km ruimen zou goedkoper zijn als dat om 2 bedrijven ging, maar met bijvoorbeeld de varkenspest op de peel ging dat over tientallen bedrijven. En dan heb je het over zulke enorme hoeveelheden dieren, dat het ruimen niet snel genoeg kan gaan, waardoor het zich alsnog verspreid. Dan had vaccineren vele malen sneller geweest en dus veel schade bespaard.

Er zijn voor de meeste veeziekten, waarvoor ruimen standaard is, vaccins te maken waarbij wèl het verschil gezien kan worden tussen gevaccineerd en besmet (DIVA vaccins noemen we dat). Alleen de goedkeuring daarvan door EU... Die loopt ergens spaak. Vaak ook weer de lobby van een of andere partij die economisch belang heeft bij het ruimen.

Waarom er voor een ziekte als EIA geen vaccin beschikbaar is, is doorgaans puur om de markt: als de ziekte niet dreigt, krijg je ook geen financiering om er een vaccin voor te maken, want dan is er niemand die het zou kopen. Die mexicaanse griep zorgde voor enorme investeringen in griepvaccins bijvoorbeeld.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:25

Mijn man heeft de FAVV gebeld.
Want de paard stond in een stal 5km waar ik op 13 mei op wedstrijd was.

Is een handelstal en paarden komen van het buitenland.
Het geval werd gevonden op 15 mei, paard dood op...? en persbericht op 22 mei.

FAVV heeft nog net alle paarden teruggevonden, maar volgens hen zijn dat niet zoveel.

Trouwens, moet het echt pech zijn omdat het alleen door dazen en muggen verspreid wordt, we hebben nog geluk zijn er nog niet zoveel dazen, ontbreek zo een geval in juli, dan is de risio veel hoger want dazen kunnen een perimeter van een paar km vliegen.

Volgende zaterdag 2 juni heb ik een wedstrijd op 10km van daar, ik weet niet of ze het gaan behouden, maar ik zal niet mee rijden, zelfs is de risico 0, durf ik niet mijn paard of die van de stal in gevaar te brengen voor een "stomme" wedstrijd.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:53

Blijkt dat het ziek paard vanuit Nederland kwam...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:43

Maar het is niet gekend waar die de ziekte heeft opgelopen. Voordat heel Nederland in rep en roer staat.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 12:26

Neen, hij kwam van nederland, hij is daar misschien maar een paar dagen gebleven.
Maar als hij daar in contact is geweest met meerdere paarden of verschillende stallen, zouf, wordt iedereen in isolatie gezet voor minimum 3 maanden.

Maar de betrokken dienst zullen wel al de maatregelen hebben genomen bij jullie waarschijnlijk.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 12:30

ptiteblue schreef:
Neen, hij kwam van nederland, hij is daar misschien maar een paar dagen gebleven.
Maar als hij daar in contact is geweest met meerdere paarden of verschillende stallen, zouf, wordt iedereen in isolatie gezet voor minimum 3 maanden.

Maar de betrokken dienst zullen wel al de maatregelen hebben genomen bij jullie waarschijnlijk.

Toch raar dat daar niks over te vinden is op internet....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:09

Ja, de paarden waarmee ze in contact geweest zijn worden opgezocht en getest, ik geloof zelfs tot twee jaar terug. Op de website van FAVV (favv.be) vind je meer informatie en persberichten.
http://www.favv-afsca.be/sp/sa-ane-equi ... ine_nl.asp op deze link zie je onderaan een lijstje.
Ik snap wel dat ze niets willen publiceren waar ze niet 100% zeker van zijn. Een dodelijke ziekte is iets wat veel paniek te weeg brengt, dan wil je geen foutieve of onvolledige info doorsturen.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:39

mijn pony is 2 jaar geleden gestolen geweest en heeft toen blijkbaar samen met het paard dat nu dood is gestaan. Het FAVV komt nu ook hier bloed afnemen :'(

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:12

3 paarden van de stal waar het paard stond zijn door bloed testen positief gevonden en worden afgemaakt.
2 wedstrijden in de omgeving (10km) zijn afgelast deze weekend.
Maaike, waar stond je pony toen?

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 18:39

ik denk dat het voor iedereen het beste is dat ik locatie daarvan niet zeg ptiteblue, het is nog niet zeker dat de paarden daar ook degelijk besmet zijn, dus dan zou de stalnaam ten onrechte besmeurd worden en dan wordt er onnodig paniek gezaaid. wanneer de paarden van deze stal toch ook besmet zouden zijn, dan zal het favv dit wel bekend maken

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:11

Bah, waarschijnlijk zal het OK zijn voor die paarden, 2 jaar is toch wel lang.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:12

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:31

Ik denk persoonlijk dat de kans zeer klein is dat jouw pony besmet is. Is toch al een tijd geleden.

mufke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:04

We leven nu eenmaal niet onder een steriele stolp en ik zou dat ook niet willen. Dat betekent dat wij en onze dieren blootstaan aan infecties. Ik vind dat je dat moet accepteren en hoe erg het ook is voor paarden die overlijden of er levenslang gevolgen van dragen; als het merendeel van de paarden die besmet zijn geen of nauwelijks symptomen hebben slaat de weegschaal voor mij toch door naar niks doen. (en wellicht woedt de ziekte vanzelf uit en worden de dieren resistent)
Het gaat om de verhoudingen: hoe ernstig zijn de (gevolgen van) besmetting en hoe ingrijpend zijn de maatregelen.
Overigens: export is weldegelijk een argument. Nederlands gefokte paarden zijn beslist een belangrijke economische factor.