Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
arno8 schreef:De vraag is waar de grens ligt. Het ruimbeleid wordt steeds gekker. Neem zoiets als MKZ. Vroeger een ziekte die wel weer overwaaide en waardoor enkele dieren doodgingen. Nu is de veestapel door de steeds grootschaligere bio-industrie zo zwak dat er veel dieren aan doodgaan, en dus moesten ook hobbydierhouders (die hun dieren wél goed houden en wiens dieren er wél tegen kunnen) hun dieren massaal laten afmaken om de ziekte te bestrijden.
Wat als mensen paarden zo slecht gaan houden dat ze van een simpele snotneus al dood gaan? Moet ik mijn paarden met een prima weerstand dan ook laten afmaken als ze een snotneusje hebben? Want ja, door die snotneus zou weleens een paard kunnen worden besmet met een weerstand van nop en dan gaat dat paard dood.

arno8 schreef:@Frensie: klopt helemaal. En dan te bedenken dat het sluiten van de grenzen nergens op gebaseerd is. Ze noemen tegenstanders van het afmaken van gezonde dieren (laten we het vooral niet 'ruimen' noemen) weleens emotioneel, maar het door economen en technocraten opgestelde beleid dat nu geldt is pas echt gebaseerd op emoties, namelijk de blinde angst dat iets de economie zou kunnen schaden.
Anne_GTI schreef:arno8 schreef:@Frensie: klopt helemaal. En dan te bedenken dat het sluiten van de grenzen nergens op gebaseerd is. Ze noemen tegenstanders van het afmaken van gezonde dieren (laten we het vooral niet 'ruimen' noemen) weleens emotioneel, maar het door economen en technocraten opgestelde beleid dat nu geldt is pas echt gebaseerd op emoties, namelijk de blinde angst dat iets de economie zou kunnen schaden.
Wbt MKZ: daar werd vroeger gewoon tegen geënt. Alleen is later dan in bloedtesten niet zichtbaar of het om een geënt of besmet dier gaat. Daarom mag er nu niet meer geënt worden omdat een aantal landen waar veel naar geëxporteerd wordt het vlees dan niet meer wil afnemen en dit binnen de EU afgesproken is.
En ondertussen krijgen wij van AH vlees uit Argentinië op ons bordje waar beide aan de orde is... Hoe gek wil je het hebben....
Ander feitje; die steekvliegen verantwoordelijk voor de verspreiding van de moeraskoorts steken vooral paarden die rond de schemering buiten lopen. Stalpaarden hebben daar niet zo snel last van.
Citaat:De Nederlandse inzet is om het opstallen niet te verplichten. De reden hiervoor is dat in Nederland bij de uitbraak van Bluetongue gebleken is dat de Nederlandse knutten ook in stallen actief zijn.

Anne_GTI schreef:... Tegenwoordig stikt het ervan en niet alleen mijn paarden hebben daar last van. Die krengen vinden mij ook erg lekker. Maar ik mag geen burka aan zoals mijn paard...
GEWELDIGE opmerking! Ik lag in een scheur!Anne_GTI schreef:Vanaf de jaren 50 tot in de jaren 80 werd er geënt tegen MKZ. Zeker weten. Anders mocht je de dieren helemaal niet vervoeren.
Daarvoor ging bij een uitbraak voornamelijk het jongvee dood. Oudere koeien kregen lijnzaadballen te eten en dan kwamen ze er meestal wel door.
Andere campagne die ergens wel vergelijkbaar is met de moeraskoorts: runder TBC.
Door de verandering van het klimaat, verhogen van het grondwaterpeil en het aanleggen van meer natte zones zoals kikkerpoelen krijg je steeds meer ongedierte. Kijk alleen al naar de dazen. Vroeger brandden we de slootkanten uit. Geen of nauwelijks dazen en veel minder muggen. Tegenwoordig stikt het ervan en niet alleen mijn paarden hebben daar last van. Die krengen vinden mij ook erg lekker. Maar ik mag geen burka aan zoals mijn paard.

Frensie schreef:De voornaamste reden voor het preventief ruimen van dieren bij MKZ, varkenspest en vogelpest is de economie. Nederland exporteert ontzettend veel vlees en dieren. Zolang er hier een besmettelijke dierziekte is, zijn de grenzen gesloten want de andere landen willen dan geen producten van ons. Dat kost ontzettend veel geld en helaas is ruimen de goedkoopste oplossing. En tja, ook hobbydieren moeten dan geruimd worden, ookal komen die nooit van het erf en worden die niet geëxporteerd.
Gelukkig is de export in de paardenwereld niet van groot economisch belang in Nederland...

ptiteblue schreef:Neen, hij kwam van nederland, hij is daar misschien maar een paar dagen gebleven.
Maar als hij daar in contact is geweest met meerdere paarden of verschillende stallen, zouf, wordt iedereen in isolatie gezet voor minimum 3 maanden.
Maar de betrokken dienst zullen wel al de maatregelen hebben genomen bij jullie waarschijnlijk.