horseyfries schreef:[ Afbeelding ] [ Afbeelding ]
[ Afbeelding ] [ Afbeelding ]
En gelukkig hebben we de filmpjes nog:
Ik vond in een ander topic deze prachtige voorbeelden van hoe "goed" het vroeger allemaal was. Niet om aan te tonen dat er vroeger niets goed was, wel om aan te tonen dat zoals ik eerder stelde slecht rijden van alle tijden is, en dat er nu net zo goed dingen goed en slecht gedaan worden als vroeger.
Verder mis ik nog altijd het antwoord op mijn eenvoudige vraag om me één paard te noemen wat vroeger op drie verschillende Olympische Spelen meedeed. Volgens Murphy102 heel normaal omdat een paard "zo loyaal en vergevingsgezind is", al ontgaat het mij wat dat met de gezondheid van een paard te maken heeft, want kapotgereden is kapotgereden volgens mij, hoe loyaal en vergevingsgezind ook. Maar als het zo normaal is (voor LDR getrainde paarden blijkbaar wel, want Janderegelaa komt al met een nieuw voorbeeld...) dan verwacht ik toch een lijstje met die geweldige paarden van vroeger die zolang in de sport bleven door hun goede training. Moet dan toch niet moeilijk zijn lijkt me? En als dat wel moeilijk is, ligt dat dat aan de loyaliteit, de vergevingsgezindheid of aan de gezondheid? En waarom heeft die goede training dat dan toch niet kunnen bewerkstelligen?
En dan vergeet ik voor het gemak Rubinstein I die maar liefst 93 GP overwinningen op zijn naam had staan en die de hoogste scores liep met zijn laatste amazone.....Nicole Uphofff!
Het resultaat in een wedstrijd kan alleen bereikt worden door de training die daar aan vooraf gaat. Een verkeerd getrainde sporter, in dit geval het paard, kan nooit pieken als hij een verkeerde training gehad heeft.
Nu eigenlijk wel vaststaat dat dik 20 jaar geleden óók al LDR gereden werd én deze wijze van training middels de hoogste punten van de jury ook werd beloond kunnen we wellicht vaststellen dat LDR als trainingsmethode een bewezen plek heeft in de dressuurring.
Dat het er nu wat spectaculairder uitziet is voor een groot deel ook te danken aan de vooruitgang in de fokkerij. Zoals sommigen misschien weten heb ik het geluk gehad om te kunnen fokken met de volle zus van Rubinstein I, Fatinels elite sport prest, en dat is geen bewegingswonder. Als ik nu mijn laatste fokproduct zie met als vader Johnson, is dat een wereld van verschil in natuurlijke aanleg van het voorbeen. Om over de kracht van het achterbeen nog maar niet te spreken.
Zodra zij er klaar voor is laat ik haar zeker trainen door een kundige ruiter. Mét LDR.
. Maar helaas is dat eerder uitzondering dan regel. Dus kohtje het rijden is tegenwoordig helemaal niet fijner dan vroeger want paarden worden van voor naar achteren gereden, goed in de krul, naar beneden gedwongen, zijn zo stijf als een plank. De echte rijkunst is bij 95% van de amazones niet aanwezig en het doet een mens goed om toch nog af en toe een amazone te zien die het wel fijn voor elkaar heeft en dat heeft dus niets met niveau te maken!!
wb het verschil tussen "LDR" en klassiek