In gesprek met John Swaab: "John over Piet Oothout" (4)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:30

Onderwerp: In gesprek met John Swaab: "John over Piet Oothout" (4)

horseyfries schreef:
[ Afbeelding ] [ Afbeelding ]
[ Afbeelding ] [ Afbeelding ]

En gelukkig hebben we de filmpjes nog:

Ik vond in een ander topic deze prachtige voorbeelden van hoe "goed" het vroeger allemaal was. Niet om aan te tonen dat er vroeger niets goed was, wel om aan te tonen dat zoals ik eerder stelde slecht rijden van alle tijden is, en dat er nu net zo goed dingen goed en slecht gedaan worden als vroeger.

Verder mis ik nog altijd het antwoord op mijn eenvoudige vraag om me één paard te noemen wat vroeger op drie verschillende Olympische Spelen meedeed. Volgens Murphy102 heel normaal omdat een paard "zo loyaal en vergevingsgezind is", al ontgaat het mij wat dat met de gezondheid van een paard te maken heeft, want kapotgereden is kapotgereden volgens mij, hoe loyaal en vergevingsgezind ook. Maar als het zo normaal is (voor LDR getrainde paarden blijkbaar wel, want Janderegelaa komt al met een nieuw voorbeeld...) dan verwacht ik toch een lijstje met die geweldige paarden van vroeger die zolang in de sport bleven door hun goede training. Moet dan toch niet moeilijk zijn lijkt me? En als dat wel moeilijk is, ligt dat dat aan de loyaliteit, de vergevingsgezindheid of aan de gezondheid? En waarom heeft die goede training dat dan toch niet kunnen bewerkstelligen?

En dan vergeet ik voor het gemak Rubinstein I die maar liefst 93 GP overwinningen op zijn naam had staan en die de hoogste scores liep met zijn laatste amazone.....Nicole Uphofff!

Het resultaat in een wedstrijd kan alleen bereikt worden door de training die daar aan vooraf gaat. Een verkeerd getrainde sporter, in dit geval het paard, kan nooit pieken als hij een verkeerde training gehad heeft.

Nu eigenlijk wel vaststaat dat dik 20 jaar geleden óók al LDR gereden werd én deze wijze van training middels de hoogste punten van de jury ook werd beloond kunnen we wellicht vaststellen dat LDR als trainingsmethode een bewezen plek heeft in de dressuurring.

Dat het er nu wat spectaculairder uitziet is voor een groot deel ook te danken aan de vooruitgang in de fokkerij. Zoals sommigen misschien weten heb ik het geluk gehad om te kunnen fokken met de volle zus van Rubinstein I, Fatinels elite sport prest, en dat is geen bewegingswonder. Als ik nu mijn laatste fokproduct zie met als vader Johnson, is dat een wereld van verschil in natuurlijke aanleg van het voorbeen. Om over de kracht van het achterbeen nog maar niet te spreken.
Zodra zij er klaar voor is laat ik haar zeker trainen door een kundige ruiter. Mét LDR.

piepenfiets

Re: In gesprek met John Swaab: "John over Piet Oothout" (4)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:35

Janderegelaar,ik heb in je profiel gekeken,je fokt zeer aansprekende paarden.
De fokkerij speelt idd goed in op de vraag naar spektakel.
Ik mag hopen dat er een aantal van jouw produkten de kans krijgt om te schitteren op een verantwoorde
en moderne (lees ontwikkeld-mens-waardig en dus diervriendelijke) manier

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:37

Kleine correctie, Janderegelaar, LDR is slechts een onderdeel van de klassieke rijkunst.
Jij bedoeld gewoon Rollkur, nietwaar. Maar ja, daar hangt zo'n zwaar beladen label aan, daarom gebruiken we maar liever het label LDR dat Sjef eraan gehangen heeft, toch, wat het natuurlijk níet is.
Ga maar eens op zoek naar de vele foto's en trainingsfilmpjes van deze amazone en laat je overtuigen, ook al doet dat "zeer" ...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:37

kohtje schreef:
Ik denk dat het rijden van tegenwoordig fijner is voor het paard omdat de manier van rijden mee is gegaan met de ontwikkeling van het paard.

NIET mee eens met wat je hier schrijft. Als ik naar stal rijd en ik rijd langs al die buitenbakken waar veel en fanatiek getraind worden zo van geen gel.l in de krul dan heb ik het zo met die paarden te doen. En af en toe zie ik één amazone die rijdt met mooie eerlijke aanleuning van achter en naar voren en dat maakt dan weer de hele dag goed <3 . Maar helaas is dat eerder uitzondering dan regel. Dus kohtje het rijden is tegenwoordig helemaal niet fijner dan vroeger want paarden worden van voor naar achteren gereden, goed in de krul, naar beneden gedwongen, zijn zo stijf als een plank. De echte rijkunst is bij 95% van de amazones niet aanwezig en het doet een mens goed om toch nog af en toe een amazone te zien die het wel fijn voor elkaar heeft en dat heeft dus niets met niveau te maken!!
Dus fijn blijven dromen dat het tegenwoordig allemaal zo fijn is.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:12

Moderatoropmerking:
Off topic berichten die op de persoon gespeeld waren in plaats van op de bal verwijderd.
Deze week is er een topic met een soortgelijke discussie op slot gezet vanwege de persoonlijke aanvallen.
Hierbij dus het dringende verzoek om op een respectvolle manier te discusseren en met argumenten op de inhoud van een bericht in plaats van op de persoon te reageren.
Gebruikers die deze moderatoropmerking negeren lopen het risico op een sanctie.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:33

pien_2010 schreef:
kohtje schreef:
Ik denk dat het rijden van tegenwoordig fijner is voor het paard omdat de manier van rijden mee is gegaan met de ontwikkeling van het paard.

NIET mee eens met wat je hier schrijft. Als ik naar stal rijd en ik rijd langs al die buitenbakken waar veel en fanatiek getraind worden zo van geen gel.l in de krul dan heb ik het zo met die paarden te doen. En af en toe zie ik één amazone die rijdt met mooie eerlijke aanleuning van achter en naar voren en dat maakt dan weer de hele dag goed <3 . Maar helaas is dat eerder uitzondering dan regel. Dus kohtje het rijden is tegenwoordig helemaal niet fijner dan vroeger want paarden worden van voor naar achteren gereden, goed in de krul, naar beneden gedwongen, zijn zo stijf als een plank. De echte rijkunst is bij 95% van de amazones niet aanwezig en het doet een mens goed om toch nog af en toe een amazone te zien die het wel fijn voor elkaar heeft en dat heeft dus niets met niveau te maken!!
Dus fijn blijven dromen dat het tegenwoordig allemaal zo fijn is.

En van die 5% die jij ziet zijn er een paar die GP rijden, en die zie je over het algemeen niet langs de weg trainen.

En ook de LDR ruiters ( waar iemand krampachtig vasthoudt, tegen beter weten in, aan Rollkür ) rijden ook van achter naar voren. Een paard zou niet eens een galopwissel kunnen maken als hij van voren naar achteren gereden zou worden zoals sommigen beweren dat gebeurd bij LDR. Hij zou de wissel dan altijd naspringen. Als hij überhaupt om kan springen. En de series zouden al helemaal niet lukken. Een piroutte zonder dragend achterbeen? Kun je echt vergeten.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:22

murphy102 schreef:
Toch apart dat men in de verdediging schiet. Er is nog níets inhoudelijks gezegd, alleen maar veel gebakken lucht.
Piepenfiets ziet het heel goed.
Er is al vaak gesteld dat Rijkunst een streven is en dat perfectie nooit behaald zal worden. De wedstrijd is een test, niet meer, niet minder. Dát is nl. wat Oothout bedoeld, maar dat begrijpt men niet hier.
Nou wat afschuwelijk he, dat filmpje van Nicole Uphoff met Rembrandt. Stappen kan deze Schenkelganger (agv de Rollkur-training) ook niet meer. Zie dan toch liever de andere filmpjes die, inderdaad, nog lang niet perfect zijn, maar waar je wel kan afmeten waar en hoe het paard in zijn opleiding staat.

Beste Horseyfries, voor jóu is de wedstrijd het doel. Zou niet de weg naar de perfectie het doel moeten zijn, dus de opleidingsweg van het paard?

Wijzen naar vroeger betekent afleiden door de schrijfster van het bewust afdwingen van paarden van nú.
In welk opzicht is dát nu een verbetering voor het paard?
Daar kun jij al héél lang geen antwoord op geven.
Logisch, dat antwoord is er immers niet, omdat Rollkur géén verbetering ís voor het paard.

Ten eerste ken jij mij niet en heb jij geen idee wat mijn ultieme doel is. Ik zou nog elke dag op een paard stappen als er nooit meer een wedstrijd georganiseerd werd, dus blijkbaar is dat mijn drijfveer niet. Dat weet jij niet en dat is niet erg, dat komt omdat je me niet kent. Wat wel erg is is dat jij meent mij te kunnen vertellen wat mijn doel is. Net zoals je denkt te kunnen aannemen op basis van geen enkele praktijkervaring dat LDR trainen zoals Anky, Imke en anderen dat doen (en voor de tigste keer: dat is geen Rollkur) geen verbetering is voor het paard. Ik zie een parallel: je bent iemand die zonder enige praktijkkennis meent conclusies te kunnen trekken gebaseerd op niets.

Ik heb jou al heel lang een antwoord gegeven en dat antwoord is toen je het opnieuw vroeg door anderen zelfs gequoot om jou duidelijk te maken dat ik dat antwoord allang gegeven had, dus ga ik dat niet nog eens herhalen, je wilt het gewoon niet accepteren als antwoord omdat het jou niet past.

Maar nu omgekeerd: één eenvoudige vraag aan jou en je bent het antwoord nog altijd schuldig....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:26

janderegelaa schreef:
En van die 5% die jij ziet zijn er een paar die GP rijden, en die zie je over het algemeen niet langs de weg trainen.

En ook de LDR ruiters ( waar iemand krampachtig vasthoudt, tegen beter weten in, aan Rollkür ) rijden ook van achter naar voren. Een paard zou niet eens een galopwissel kunnen maken als hij van voren naar achteren gereden zou worden zoals sommigen beweren dat gebeurd bij LDR. Hij zou de wissel dan altijd naspringen. Als hij überhaupt om kan springen. En de series zouden al helemaal niet lukken. Een piroutte zonder dragend achterbeen? Kun je echt vergeten.

Lijkt mij ook logisch maar blijkbaar is dat voor mensen die geen LDR rijden en zich er ook niet in willen verdiepen onlogisch. Waarmee je je dan wel afvraagt hoeveel verstand ze uberhaupt van paardrijden hebben want iedereen die een galopwissel of een pirouette probeert te rijden van voor naar achteren weet dat dat niet gaat lukken.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:06

Tegen beter weten in blijf je volhouden dat wat de Ned. top doet LDR is.
Dát, beste Horseyfries, zegt alles over jou.
Men schaamt zich nl. om te moeten erkennen dat deze methode geen LDR is, maar gewoon Rollkur.
De vele, vele foto's en filmpjes zijn daar getuige van, maar nóg belangrijker men zíet aan de paarden dat het stuk voor stuk Schenkelgangers zijn, geen ruggangers ...!
Uiteraard wil jij hier niet aan, want jij rijdt immers zelf zo, gezien de keuze voor jouw trainer.
Prima, jóuw keuze, maar zeg dan niet dat het LDR is, want écht LDR -zoals LDR bedoeld is- zien we wél terug bij paarden als Uthopia en Valegro om als voorbeeld te nemen, maar níet bij de Ned. toppaarden!
En dan kun je roepen zoveel je wilt, maar dan heb jij geen kijk op wat écht LDR is en dat baseer ik op jouw uitspraken!

En dat jij "verbetering van de Durchlässigkeit" een antwoord vindt op de vraag wat de meerwaarde voor het paard is vwb Rollkur -want dat ís het in de praktijk dus gewoon-, daarmee val je dus gigantisch door de mand en weet ik dat jij geen idee hebt wat werkelijke Durchlässigkeit inhoudt, laatstaan hoe het voelt ...!
Schenkelgangers zijn nl. níet durchlässig, is een onmogelijkheid!

Vwb een antwoord op jóuw vraag welke klassieke ruiter er 3x met hetzelfde paard aan een O.S. heeft meegedaan, laat je dus wel degelijk zien welk belang jij aan de wedstrijd hangt.
Alsof dát gegeven bepalend is voor de kunde van de ruiter! Dan sla je de plank dus gigantisch mis en bevestig je alleen maar de snelheid van de Rollkur-methode, toegepast en zo vaak uitgelegd (in een tijd dat het nog niet verboden was) door Anky!
De snelheid -een paard in 8 mnd. tijd GP-klaar maken- was nl. dé reden voor Francois Baucher om de Rollkur te gebruiken. Gelukkig kwam hij daar later op terug en daarmee was hij verder in ontwikkeling als de huidige gebruikers van deze omstreden methode!

Kijk beste HF, dit is dus wat ik bedoel en geef daarmee dus gelijk een antwoord op jouw vraag:
De paarden die correct klassiek opgeleid zijn, kwamen pas veel later uit in de GP als tegenwoordig.
Men nam veel langer de tijd om paarden de gelegenheid te geven om zich te ontwikkelen en daar heb je het dus weer: de faktor TIJD. Het was niet belangrijk wanneer je je paard uitbracht, omdat er geen eigenaren, sponsoren en noem maar op, zaten te pushen, dus men kon er ook de tijd voor nemen.
Men zegt niet voor niets dat één mensenleven tekort is om een paard correct op te leiden.

Wat wordt een paard er beter van door 3x mee te doen aan de O.S.??
Helemaal niets!
De beurs van de amazone daarentegen wordt er wél beter van ...
Niet dat ik er persé tegen ben, maar alleen als de voorwaarde voor het wedstrijdrijden aanwezig is: als het paard er klaar voor is. Het paard bepaalt het tempo van zijn opleiding en niet de ruiter!

En dus zijn we uitgesproken, want jij zult nooit toegeven dat deze methode gewoon Rollkur is, terwijl iedereen kan zien aan de trainingen, aan clinics en daarnaast aan hóe deze paarden zich voortbewegen dat dit geen LDR is, wat al eeuwen oud is, maar "gewoon" Rollkur.

Dan hadden we immers niet deze steeds terugkerende discussie ...

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:51

Hoor eens even. Volgens mij rijden veel moderne ruiters (niet alleen de Nederlandse) LDR EN Rollkur. Zo kijk ik er tenminste tegenaan en volgens mij zit ik er niet zo ver naarst gezien de manier van losrijden op wedstrijden. Meestal is het bij het losrijden trouwens LDR en af en toe Rollkur. Dit laatste is dus gewoon toegestaan door de FEI als het maar een heel kort moment duurt.
3 keer de OS rijden wil vooral zeggen dat het paard dus heel oud is geworden in de wedstrijdsport en als ie dan stokkreupel was geworden door de manier van trainen, was de combinatie wel uitgebeld.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 18:28

vur schreef:
3 keer de OS rijden wil vooral zeggen dat het paard dus heel oud is geworden in de wedstrijdsport en als ie dan stokkreupel was geworden door de manier van trainen, was de combinatie wel uitgebeld.

In het geval van Bonfire, die in 1992 voor het eerst aan de start kwam op de OS (op 10-jarige leeftijd dus) en op 18-jarige leeftijd met pensioen ging.

Salinero is 2 aan de start geweest op de OS (op 9-jarige leeftijd voor het eerst) en zou nu met (ook) 18 jaar dan misschien voor ook voor de derde keer aan de start verschijnen.

Dus heel oud is dat nog niet.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 18:32

cherie78 schreef:
vur schreef:

In het geval van Bonfire, die in 1992 voor het eerst aan de start kwam op de OS (op 10-jarige leeftijd dus) en op 18-jarige leeftijd met pensioen ging.

Salinero is 2 aan de start geweest op de OS (op 9-jarige leeftijd voor het eerst) en zou nu met (ook) 18 jaar dan misschien voor ook voor de derde keer aan de start verschijnen.

Noem eens alle GP Paarden van 18 jaar en ouder die je kent?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:06

janderegelaa schreef:
cherie78 schreef:

Ik zou het zo echt niet weten, wellicht iemand anders wel?

Ik dacht in eerste instantie aan Goldstern, maar heb niet zijn leeftijd gevonden waarop er nog wedstrijden gereden werden.
In de Wiki staat het volgens mij niet goed?

Maar door dit zoeken kwam ik wel op een mooi stukje van Balkenhol

http://www.horses.nl/dressuur/artikelen/5398/klassiek-trainer-klaus-balkenhol-in-beeld

en met dit stuk is eigenlijk alles gezegd :j wb het verschil tussen "LDR" en klassiek

Citaat: "Balkenhol rijdt volgens de klassieke dresuur. ,,Dat is de enige manier om fysieke en geestelijke harmonie tussen paard en ruiter te krijgen.”

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:11

Nee, volgens Murphey is LDR onderdeel van klassiek dus dat klopt niet.

Wellicht weet je niet van die oude paarden omdat er maar een handjevol van zijn. 18 vind je misschien niet oud voor een paard ( al is ieder paard dan allang over zijn top ) maar voor een GP paard is het dat zeker wel.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:18

janderegelaa schreef:
Nee, volgens Murphey is LDR onderdeel van klassiek dus dat klopt niet.

Wellicht weet je niet van die oude paarden omdat er maar een handjevol van zijn. 18 vind je misschien niet oud voor een paard ( al is ieder paard dan allang over zijn top ) maar voor een GP paard is het dat zeker wel.

Murphy heeft het over de Rollkür, die tegenwoordig LDR genoemd wordt, maar het niet is (geen LDR bedoel ik dan dus)

Ik vind 18 voor een paard inderdaad niet oud en het paard is dan ook op die leeftijd niet "allang over zijn top"
Wel in de moderne rijderij, wellicht?

Of er inderdaad maar een handjevol van is, geen idee.
Zal het dit weekend eens opzoeken en mocht ik het vinden, zal ik het plaatsen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:41

De Russische Alexandra Korrelova met haar nu (ik geloof) 23-jarige Balagur verklaarde vorig jaar mee te zullen doen aan de O.S. in 2012. Zij is altijd getraind door Theodorescu, eerst door Pa, nu door dochter Monica.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:02

janderegelaa schreef:

OK dan nu een filmpje waar we voor de verandering allemaal, zo verwacht ik, over eens zijn:
http://www.topdressage.tv/phpBB3/viewto ... 190&t=5018

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:07

murphy102 schreef:
De Russische Alexandra Korrelova met haar nu (ik geloof) 23-jarige Balagur verklaarde vorig jaar mee te zullen doen aan de O.S. in 2012. Zij is altijd getraind door Theodorescu, eerst door Pa, nu door dochter Monica.

Een fantastische prestatie! Bij haar wedstrijd in jan werd ze zelfs 3e. Isabel Werth en Andreas Helgstrand werden 1e en 2e waarbij Don Schufro zelfs werd geprezen om zijn losgelatenheid in combinatie met kracht. En laten Isabel en Andreas nu allebei LDR beoefenen zoals sommigen hier het Rollkür noemen ;)

[url]http://www.fei.org/events/games/olympic-games/fei-world-cupâ„¢-dressage-neumã¼nster-ger[/url]

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:16

pien_2010 schreef:
janderegelaa schreef:

OK dan nu een filmpje waar we voor de verandering allemaal, zo verwacht ik, over eens zijn:
http://www.topdressage.tv/phpBB3/viewto ... 190&t=5018

Toch een LDR ruiter die duidelijk heel erg op druk rijdt en waar het vefoeide wegschieten duidelijk naar voren komt. Ik kan me ook voorstellen dat de jury zonder tv beelden minder goed het trekken aan de teugels ziet, al komt dat regelmatig tot uiting in het onrustige beeld in de aanleuning.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:01

cherie78 schreef:
janderegelaa schreef:

Ik zou het zo echt niet weten, wellicht iemand anders wel?

Ik dacht in eerste instantie aan Goldstern, maar heb niet zijn leeftijd gevonden waarop er nog wedstrijden gereden werden.
In de Wiki staat het volgens mij niet goed?

Maar door dit zoeken kwam ik wel op een mooi stukje van Balkenhol

http://www.horses.nl/dressuur/artikelen/5398/klassiek-trainer-klaus-balkenhol-in-beeld

en met dit stuk is eigenlijk alles gezegd :j wb het verschil tussen "LDR" en klassiek

Citaat: "Balkenhol rijdt volgens de klassieke dresuur. ,,Dat is de enige manier om fysieke en geestelijke harmonie tussen paard en ruiter te krijgen.”

Balkenhol traint Laura Bechtolsheimer. Is dat hét voorbeeld van fysieke en geestelijke harmonie tussen ruiter en paard dan? Dat gesleur aan de teugels elke pas is wel fysiek, maar dan fysieke training van de ruiter ipv het paard.

Goldstern:
http://www.eurodressage.com/equestrian/ ... assed-away
Even rekenen en je weet hoe "lang" zijn dressuurcarriëre was....

Verder heeft Anky met Bonfire op twintigjarige leeftijd nog een indrukwekkend optreden gegeven op het Global Dressage Forum waar iedereen het erover eens was dat als ze hem op dat moment zou starten, hij nog altijd in de wereldtop zou meedoen. Anky koos er echter voor haar paard alleen achter de schermen verder te rijden. Dat zegt veel over haar als paardenmens.

Ben eigenlijk wel benieuwt waarop de stelling gebaseerd is dat Charlotte en Carl LDR zouden trainen?

Heb nog altijd geen antwoord op mijn vraag Murphy102, wel een opmerking die niet klopt: dat paarden vroeger pas op oudere leeftijd Grand Prix zouden lopen en daardoor geen drie OS konden lopen. Als die verschuiving bestaan had en zou betekenen dat de opleiding toen gezonder was omdat er meer tijd genomen werd dan konden ze nog altijd drie OS lopen: op 12, op 16 en op 20 jarige leeftijd. Je bent dus eigenlijk jezelf ontzettend aan het tegenspreken.
Helemaal sneu wordt het als iemand stug blijft volhouden over iemand die ze niet kent dat ze weet wat diegene belangrijk vind.... dat is veelzeggend. En dat alleen maar omdat ik een vraag stel waar je het antwoord niet op hebt.....

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:11

Goldstern heeft van zijn 11e tot zijn 16e GP gelopen. Daarna met pensioen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:17

janderegelaa schreef:

Klopt, geboortedatum staat trouwens fout op Wiki.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:18

janderegelaa schreef:

Dank je wel, Janderegelaa.

Respectabel, want hij deed ook gewoon zijn werk als politie-paard.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:22

En dat is nu een "leugentje om bestwil", Goldstern deed helemaal niet meer dienst als politiepaard. Klinkt mooi, en af en toe is het niet erg om de waarheid een beetje op te "leuken", maar dat wil niet zeggen dat hij Olympische Spelen afwisselde met politiepaardenwerk....

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:24

horseyfries schreef:
En dat is nu een "leugentje om bestwil", Goldstern deed helemaal niet meer dienst als politiepaard. Klinkt mooi, en af en toe is het niet erg om de waarheid een beetje op te "leuken", maar dat wil niet zeggen dat hij Olympische Spelen afwisselde met politiepaardenwerk....

Heb je daar een bron van?