Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
s6801881 schreef:Ik vind het nogal een flauwe actie van de buren... Het is maar een veulen. Daarnaast ruik je helemaal niets van het ontbindingsproces als je het gat diep genoeg graaft. Voor hetzelfde geld had de man ook emotionele motieven om het dier te begraven? Triest dat je buurman je dan zo op de lip zit en meteen naar de politie holt.

moonfish13 schreef:Depende schreef:Tja zo ken ik ook iemand waar de vorige eigenaar allemaal koeien heeft begraven, gevolg bodemverontreiniging en tonnen schade.![]()
Het mag niet, doe het dan niet.
Zijn complete koeien niet heel wat anders als een veulen?
linnie050 schreef:grote hond mag je ook niet in je tuin begraven.
Onze hond is met de dierenarts mee gegaan.
Dan gaat hij in de vriezer totdat de vriezer vol is zeiden me ouders altijd?
Al had ik hem het liefst in de tuin gehad moet ik eerlijk zeggen.
heel duur is een destructie bedrijf toch niet?
Ik had het niet gemeld als me buren het gedaan hadden neem aan dat de man niet in een rijtjes woning woonde?
Maar ja. Helaas.
Citaat:Voorheen regelde de Destructiewet wat wel en niet bij het overlijden van een huisdier mogelijk was. Deze wet is per 1 januari 2008 vervangen door een nieuw hoofdstuk in de GWWD (Gezondheids- en welzijnswet voor dieren). Dit hoofdstuk heet ‘Niet voor de menselijke consumptie bestemde dierlijke bijproducten’ en regelt ondanks de benaming het overlijden van je huisdier.
Plaatselijke regels
Deze wet bepaalt onder meer dat elke gemeente regels op moet stellen over hoe in die gemeente wordt omgegaan met dode gezelschapsdieren. Kort gezegd, zijn er vier opties:
• Het dier naar de gemeente brengen; iedere gemeente moet via plaatselijke verordeningen regels stellen voor destructiemateriaal. Hierin is opgenomen waar je je huisdier naartoe kan brengen, hoe het wordt opgeslagen en bewaard.
• Het dier laten ophalen door de dierenambulance; in verschillende gemeentes haalt de dierenambulance kadavers van dieren op.
• Het dier cremeren in een erkend huisdiercrematorium.
• Het dier begraven in de tuin; het is toegestaan om een huisdier in je eigen tuin of op eigen grond te begraven. Hiervoor moet echter voldoende ruimte zijn en het moet voldoende diep gebeuren (minstens 75 cm).
Paard
Paarden worden beschouwd als landbouwhuisdieren, ook al zijn ze niet voor landbouwdoeleinden gebruikt. Het begraven van paarden na hun overlijden is dan ook niet mogelijk. Voor paarden geldt wel als uitzondering op de regel dat ze desgewenst gecremeerd mogen worden. Dat moet dan wel gebeuren in een van overheidswege goedgekeurde installatie.
Ariebren schreef:Er is nu eenmaal een wet op de lijkbezorging en destructie dieren.
En dat is om te voorkomen dat de grond een besmettelijke ziekte vasthoudt.
Bijvoorbeeld miltvuur.
Daarnaast is de vloeistof uit rottend vlees een hele gevaarlijke stof voor mens en dier.
Lijken gif wordt dat genoemd.
En bij dode kleine dieren is het lijkengif te zwak om door de grond omhoog te springen dus dan mag het wel? Maar vanaf een bepaalde grootte is het opeens te gevaarlijk, en een veulen is net een centimeter te groot? Hihihi, sorry hoor, maar ik kan er wel om lachen.
van koninklijke huis