Man krijgt boete voor zelf begraven veulen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Re: Man krijgt boete voor zelf begraven veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:07

Ik vind het nogal een flauwe actie van de buren... Het is maar een veulen. Daarnaast ruik je helemaal niets van het ontbindingsproces als je het gat diep genoeg graaft. Voor hetzelfde geld had de man ook emotionele motieven om het dier te begraven? Triest dat je buurman je dan zo op de lip zit en meteen naar de politie holt.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:14

s6801881 schreef:
Ik vind het nogal een flauwe actie van de buren... Het is maar een veulen. Daarnaast ruik je helemaal niets van het ontbindingsproces als je het gat diep genoeg graaft. Voor hetzelfde geld had de man ook emotionele motieven om het dier te begraven? Triest dat je buurman je dan zo op de lip zit en meteen naar de politie holt.

dat is wel zo :o

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:17

Nee, echt niet, als je een lichamelijk overschot diep genoeg begraaft kunnen de gassen (=geuren) niet door de dikke laag aarde naar boven komen :n

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:21

moonfish13 schreef:
Depende schreef:
Tja zo ken ik ook iemand waar de vorige eigenaar allemaal koeien heeft begraven, gevolg bodemverontreiniging en tonnen schade. ;)

Het mag niet, doe het dan niet.

Zijn complete koeien niet heel wat anders als een veulen?

Jazeker een andere diersoort om te beginnen ;)

Maar het gaat om het principe, dat 1 iemand het doet dan kan je nog zeggen 'ach een zo'n veulen wat kan dat voor kwaad.' Maar als iedere paardeneigenaar zijn dieren zelf gaat begraven wordt het een heel ander verhaal, daarom kan het gewoon niet.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:23

linnie050 schreef:
grote hond mag je ook niet in je tuin begraven.
Onze hond is met de dierenarts mee gegaan.
Dan gaat hij in de vriezer totdat de vriezer vol is zeiden me ouders altijd?
Al had ik hem het liefst in de tuin gehad moet ik eerlijk zeggen.

heel duur is een destructie bedrijf toch niet?

Ik had het niet gemeld als me buren het gedaan hadden neem aan dat de man niet in een rijtjes woning woonde?
Maar ja. Helaas.

dat mag dus wel:

Citaat:
Voorheen regelde de Destructiewet wat wel en niet bij het overlijden van een huisdier mogelijk was. Deze wet is per 1 januari 2008 vervangen door een nieuw hoofdstuk in de GWWD (Gezondheids- en welzijnswet voor dieren). Dit hoofdstuk heet ‘Niet voor de menselijke consumptie bestemde dierlijke bijproducten’ en regelt ondanks de benaming het overlijden van je huisdier.

Plaatselijke regels
Deze wet bepaalt onder meer dat elke gemeente regels op moet stellen over hoe in die gemeente wordt omgegaan met dode gezelschapsdieren. Kort gezegd, zijn er vier opties:

• Het dier naar de gemeente brengen; iedere gemeente moet via plaatselijke verordeningen regels stellen voor destructiemateriaal. Hierin is opgenomen waar je je huisdier naartoe kan brengen, hoe het wordt opgeslagen en bewaard.
• Het dier laten ophalen door de dierenambulance; in verschillende gemeentes haalt de dierenambulance kadavers van dieren op.
• Het dier cremeren in een erkend huisdiercrematorium.
• Het dier begraven in de tuin; het is toegestaan om een huisdier in je eigen tuin of op eigen grond te begraven. Hiervoor moet echter voldoende ruimte zijn en het moet voldoende diep gebeuren (minstens 75 cm).

Paard
Paarden worden beschouwd als landbouwhuisdieren, ook al zijn ze niet voor landbouwdoeleinden gebruikt. Het begraven van paarden na hun overlijden is dan ook niet mogelijk. Voor paarden geldt wel als uitzondering op de regel dat ze desgewenst gecremeerd mogen worden. Dat moet dan wel gebeuren in een van overheidswege goedgekeurde installatie.

bron: jurofoon.nl

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:26

Er is nu eenmaal een wet op de lijkbezorging en destructie dieren.

En dat is om te voorkomen dat de grond een besmettelijke ziekte vasthoudt.
Bijvoorbeeld miltvuur.

Daarnaast is de vloeistof uit rottend vlees een hele gevaarlijke stof voor mens en dier.
Lijken gif wordt dat genoemd.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:40

Ariebren schreef:
Er is nu eenmaal een wet op de lijkbezorging en destructie dieren.

En dat is om te voorkomen dat de grond een besmettelijke ziekte vasthoudt.
Bijvoorbeeld miltvuur.

Daarnaast is de vloeistof uit rottend vlees een hele gevaarlijke stof voor mens en dier.
Lijken gif wordt dat genoemd.

Je hebt helemaal gelijk, maar het is natuurlijk gek dat we daar bij dieren begraven wel aan denken en bij mensen niet.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:49

Hoe bedoel je ??
Ook een mens moet begraven worden in een omhulsel die vloeistof dicht is.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:56

Wel grappig aan onze maatschappij dat als iets eenmaal een regel is de gekste dingen erbij worden gehaald om die regel te rechtvaardigen. Vooral de dooddoener: als we dit toelaten, kunnen we alles wel toelaten.

Nee hoor, je kunt dit wel toelaten en andere dingen niet, heel simpel. Het is nu ook toegestaan om katten te begraven, maar dat betekent niet meteen dat iedereen als een dolle aan het tijgers begraven slaat.

En lijkengif door rottend vlees? Springt dat dan opeens door een meter grond heen naar boven om je keel in te vliegen? Ik wil niet graag dood, maar dit lijkt me zo onvoorstelbaar dat ik het bijna mee zou willen maken :D En bij dode kleine dieren is het lijkengif te zwak om door de grond omhoog te springen dus dan mag het wel? Maar vanaf een bepaalde grootte is het opeens te gevaarlijk, en een veulen is net een centimeter te groot? Hihihi, sorry hoor, maar ik kan er wel om lachen.

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:04

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:07

Dat zijn weer de uitzonderingen die de wet biedt.
Maar daar gaat wel een aanvraag procedure aan vooraf.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:08

En koninklijke paarden hebben blauw bloed, daar komt geen gif vanaf :P

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:09

Wat een geneuzel zeg, menig shetlander wordt ondergeschoffeld, geen probleem. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat iedereen z'n shire onder gaat spitten :+, maar je kunt ook overal een drama van maken.

Deze buren hadden overduidelijk geen leven en tijd over om een anders leven zuur te maken. :O

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:12

Ben toch een van de weinige die wel begrijpt dat hij zijn veulen gewoon thuis heeft begraven.. Ik zou ook absoluut niet willen dat ze mijn paard zouden ophalen.. :)

Ariebren

Ik maak geen drama.
Wie is er roomser dan de paus ??? :7

Alleen er is een wetgeving en daar is de beste man op veroordeeld.

Arabesk

Ja ik zou ook liever ter nagedachtenis het veulen op het eigen erf begraven....

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:16

Regels zijn wat dat betreft wel krom..
Een kat mag dan bijv wel, maar wij hebben ooit een dwerggeitje van nog geen 2 week oud gehad, die we bij de gemeente in de kadaverbak wilden doen. Werden we per direct terug naar huis gestuurd met de melding dat we het aan de weg moesten leggen zodat de grijper van de rendac erbij kon.. 8)7
Dingetje paste nog op een stoffer en blik zowat.. Uiteindelijk met veel gedoe hem bij een kinderboerderij in een kadaverbak kunnen dumpen, omdat we op dat moment niet echt de mogelijkheid hadden hem in de tuin te begraven.

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:29

van volwassen paarden begrijp ik dat je niet kan hebben dat iedereen die onder gaat schoffelen.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat toen mijn veulentje dood ter wereld kwam, het echt door mn hart sneed dat je dat mee moet geven aan een destructie bedrijf. had ik het gekund had ik waarschijnlijk hetzelfde gedaan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:32

AlexandraM schreef:
@rhanasasja Volgensmij mag je kleine huisdieren (hond/kat/konijn etc) in je tuin begraven las ik ergens. Mits je tuin groot genoeg is en 75 cm diep....

Nee, mag niet. Maar ga dat maar eens allemaal controleren. Al die konijnen, katten, parkietjes en hamsters.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:34

Lees hier boven dat wat ik zeg niet waar is...okee...altijd verkeerd begrepen.

louiisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:53

Ik kan er wel inkomen dat die man het veulen heeft begraven.

De subsidies voor het ophalen van dode dieren is eraf. (correct me if i'm wrong)
En dus moet je betalen voor het ophalen, en het verwerken van het dier.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:13

NatasjavE schreef:
Lees hier boven dat wat ik zeg niet waar is...okee...altijd verkeerd begrepen.

De regels zijn nog niet zo heel lang terug aangepast :) Eerder mocht het inderdaad niet!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:16

Ik kan mij wel voorstellen dat de man het heeft gedaan :j
Ik zou het denk ik ook gedaan hebben :j

Ben alleen wel benieuwd wáár in Apeldoorn :')

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:21

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:28

Gelukkig niet mijn buurman :p

Zou persoonlijk niet een veulen in me eigen tuin begraven, een kat of hond en dergelijke ala, maar een veulen :p