Deense fokkerij opnieuw opgeschrikt door foutieve afstamming

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DiamondHorse

Re: Deense fokkerij opnieuw opgeschrikt door foutieve afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 06:46

Al met al...komt het wel weer erg knullig over, zo vlak na elkaar!! Beetje jammer....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 07:25

Nou, Holstein heeft dit akkefietje ook aan de hand gehad. Want pas bij de goedkeuring van Burggraaf werd duidelijk dat van Landgraff niet het goede DNA profiel was opgeslagen.

Waar mensen werken worden fouten gemaakt.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 07:40

Als de vader nou een afgekeurde dekhengst blijkt te zijn (omdat hij bijvoorbeeld bewezen heet dat hij slecht vererfd) of gewoon een niet goedgekeurde dekhengst ( dus ene die nog nooit service heft verleend) dan kan dit toch resulteren in een uitsluiting van deze GGK dekhengst?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 08:55

Volgens mij niet want als de vader hengst ggk was ten tijden van de dekking (anders wie dekt nu met een niet-ggk hengst?) dan is het veulen volledig gerechtigt op vol papieren.

Eigenlijk zou het dan een school voorbeeld van een hengst die ggk wordt op zijn eigen 'voorkomen' en niet op zijn papieren/afstamming of zijn eigenaar .... alhoewel het hoort zo te gaan. In feite zou dan deze hengst 'blind' gekeurd zijn :D ... wat al lang niet meer voorkomt in het warmbloed keurings circuit.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 08:59

LecyTinker schreef:
Als de vader nou een afgekeurde dekhengst blijkt te zijn (omdat hij bijvoorbeeld bewezen heet dat hij slecht vererfd) of gewoon een niet goedgekeurde dekhengst ( dus ene die nog nooit service heft verleend) dan kan dit toch resulteren in een uitsluiting van deze GGK dekhengst?

Nee, denk ik niet.

Fokkerij is namenlijk meer dat alleen de vader en de moeder. Die moeten natuurlijk in beginsel goed zijn. Maar ook de ouders die er achter zitten moeten goed zijn.

Laten we even aannemen dat deze hengst een vader heeft die niet is goedgekeurd. Dat had vast een rede. Slechte beenstanden, onvoldoende talent, een overbeet, verzin het maar. Dat kan de zoon, ook al heeft deze het zelf niet, soms wel doorvererven.
En dat wil je niet.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 15-05-12 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:01

Ik vind dit onbegrijpelijk. Waarom lukt het een klein stamboek als dat van de fjorden wel om dit soort knulligheden te voorkomen, en lukt dat bij de grotere, meer toonaangevende stamboeken niet?

Bij de fjorden worden de veulens naast de moeder gechipt, vervolgens krijgen ze het paspoort met daarin de rekening voor DNA verificatie. Voordat ze uberhaupt in het hoofdstamboek op mogen worden genomen moet hun DNA bevestigd zijn. Waarom zou zoiets niet bij de grotere stamboeken gebruikt kunnen worden?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 11:58

@Peterina. Bijna elk stamboek doet KI, en dus worden die rietjes verzonden naar verschillende plekken. Dushet kan dat het rietje dus per ongeluk verwisseld is bij en KI station. Nou neem ik aan dat dit hier niet het geval is, aangezien ik aanneem dat de KI daar heeft plaats gevonden. Maar tja, het was gewoon iets wat ik me afvroeg.

@Natasja, ik had idd ook het idee dat hengsten van een afgekeurde hengst door gezondheidsproblemen ook niet goedgekeurd zou worden.

Het blijkt maar weer eens dat foutjes overal voorkomen.

Kan even niet zien wie dat artikel had geplaatst over die hengst met dubbel DNA. Ik had het eerder gehoord bij mensen en er een hele docu over gezien. Erg apart dat het dus bij paarden ook voorkomt. Ben erg benieuwd wat deze kennis in de toekomst allemaal gaat brengen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:38

Het kan ook zijn dat het rietje verwisseld is op het KI-station ... zal ook niet de eerste keer zijn!
Sperma kan ook verwisseld zijn onder route ... zal ook niet de eerste keer zijn!
Veulen kan verwisseld zijn na spenen en voor identificatie ... zal ook niet de eerste keer zijn!
Veulen kan nog voor het spenen verwissel zijn bij identificatie ... EN dit zal ook niet de eerste keer zijn! (Verschillende merries met veulens in de wei: merrie met wat men denkt is haar veulen uit wei gepakt voor een showing in bak langs wei en dan terug in de wei ... aangezien merries EN veulens zo gewend zijn aan de routine van in en uit wei aan de hand reageert geen een. Zo'n verwisseling heb ik persoonlijk gezien ... verwisseling werd pas 'opgemerkt' toen eenmaal terug op de wei veulen 1 bij een andere merrie ging drinken en veulen 2 onder de 'show' merrie ging hangen. En hier waren er maar 16 merries met veulens op de wei!)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 23:03

Peterina schreef:
Eigenlijk zou het dan een school voorbeeld van een hengst die ggk wordt op zijn eigen 'voorkomen' en niet op zijn papieren/afstamming of zijn eigenaar .... alhoewel het hoort zo te gaan. In feite zou dan deze hengst 'blind' gekeurd zijn :D ... wat al lang niet meer voorkomt in het warmbloed keurings circuit.

Blind keuren is voor hengsten ongewenst omdat afstamming juist wel belangrijk is.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 23:25

Kendra schreef:
Peterina schreef:

Blind keuren is voor hengsten ongewenst omdat afstamming juist wel belangrijk is.

In welke zin vind jij de afstamming dan van belang?

Ik denk dat het wel goed zou zijn om blind te keuren, als je nu kijkt naar de resultaten van jonge dieren op de keuring lijkt de hengst meer invloed te hebben op de afstammeling dan de merrie. Dat klopt eigenlijk niet want genetisch gezien is het 50/50 en de moeder heeft ook nog een fysieke invloed op het veulen de vader niet.