veulen met 3 dubbele hoeven geboren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Re: veulen met 3 dubbele hoeven geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:43

Zoals ik de foto bekijk zou ik zeggen dat dit wel weg te halen is zodat het beest alsnog normaal verder kan leven.

Ze kunnen toch wel DNA van het veulen afnemen en een paar scans maken om alvast een onderzoek te starten zolang het nog leeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:44

Asyaa schreef:
Hebben jullie het veulen gezien en onderzocht? Wellicht is geconstateerd dat de structuur van de de botten zo erg vervormd is dat deze niet meer te redden, ook niet na 'het eraf halen'. Ipv hem dan een spuitje te geven en hem laten verwerken kan Gent wellicht op deze manier betere behandelmethodes voor de toekomst ontwikkelen. Lijkt me dat je als paardenliefhebber dit juist toejuicht ipv gaan zitten mopperen over het feit dat een veulen, dat wellicht nooit een paardwaardig leven zal hebben, niet in leven gehouden word omdat het zo hoort.

Heb jij die wetenschap dan wel in pacht, aangezien je er al vanuit gaatdat het dier nooit een paardwaardig leven zal hebben? ;)

Als het dier en geen hinder van ondervind en het is te verhelpen, dan zie ik geen reden tot inslapen.

monikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:44

Zolang het veulen geen last heeft van de hoeven vind ik het geen rede om hem maar aan de wetenschap te schenken.
Het lijkt mij voor de wetenschap nog interresanter om te zien hoe het veulen gaat groeien. Ze kunnen dan toch beter nu scans maken ect. of 1 hoef verwijderen om daar naar te kijken? En later als die overlijd dan als nog ontleden.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:47

Fiffill schreef:
De merrie was niet toevallig gedekt door een geit? :+

_O-

Het ziet er wel apart uit, ik vraag me af of het dier hier last aan ondervindt.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:47

Wat zou dat kosten met bekappen vraag ik me ineens af :+

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:51

LBLGypsyCobs schreef:

:= Bijna het dubbele op 1 hoef na

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:53

Als het er geen last van heeft en kan spelen en rennen, zou ik het lekker zo laten.

Wel lastig met hoeven uitkrabben. Dubbel zoveel werk! En bij het uitkrabben wel vragen om 'voetjes' ipv 'voetje'. :+

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:54

Wat?! Aan de wetenschap schenken?? Afmaken zeker? Waarom moet er toch altijd iets ontleed worden als er weer iets nieuws is.. Je kunt toch ook gewoon een rontgenfoto maken om te zien hoe alles loopt? En desnoods maak je een echo.. Slaat toch nergens op.. Als het (toch wel hele mooie) beestje er geen last van heeft en gewoon op kan rondhuppelen, waarom afmaken.. Beestje is net op de wereld.. Onderzoek het dan als het is doodgegaan aan ziekte of ouderdom.. dan kun je m nog steeds onderzoeken, en is het allemaal niet zo klein en teer als bij een jong veulen :) Afmaken vind ik geen optie als het beestje er niet onder lijd en er geen last van heeft.. Het moet er gewoon mee leren omgaan denk ik ;) Net zoals blinde veulens en veulens zonder tastharen. Dat gaat gaat met de tijd allemaal beter. MAAR krijgt het veulen er last van, of heeft er pijn aan, is het 1-0 voor de wetenschap..

Sorry voor mijn nogal felle reactie, maar als er niks aan de hand is met het diertje hoeft er niks ontleed te worden, en wacht de wetenschap nog maar een jaartje of 25/30 totdat ze dit aan handen kunnen krijgen :)

Edit: wel een mooie kans om hem Sleipnirr te noemen _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Minimus op 12-05-12 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:56

En ze weten zeker dat dit een Paard x Paard is? En geen ander dier die over de hekken van de kinderboerderij is gesprongen? :') Bijzonder...

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:57

Ben benieuwd of dit diertje verder wel gezond is. Dan zou ik geen reden zien om het in te slapen en dus lekker laten opgroeien.
Helaas gaan dit soort lichamelijke afwijkingen soms wel gepaard met nog meer afwijkingen (inwendig of 'verstandelijk'). Dan is het natuurlijk een ander verhaal.
En als er iets met onze paarden aan de hand is roepen we met z'n allen: naar de dierenarts ermee! Dus is het toch niet zo gek dat de wetenschap hier iets van probeert te leren?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:57

Erg apart!

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:58

Wellicht dat het gaat mekkeren i.p.v. hinniken :D

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:58

Fiffill schreef:
De merrie was niet toevallig gedekt door een geit? :+

Dacht ik ook al aan :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 14:04

Joh mensen, het kan toch dat de uni het nu al heeft gevraagd voor wanneer het beestje overlijdt? Of voor wanneer het beest idd geen goed bestaan kan hebben? Ik stel me zo voor dat de eigenaren de DA hebben gebeld toen ze de hoeven zagen en dat deze de uni heeft gebeld voor overleg, waarna zij kenbaar maakten interesse te hebben in het dier voor ALS hij overlijdt. Het is maar giswerk hoor.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 14:08

Vreemd, vaak sterven embryo's met een dergelijke afwijking al af in de baarmoeder.
Is vast een hele zware bevalling geweest voor de merrie, die 'uitstulpsels' van de extra hoeven zijn nou niet echt handig in de toch al nauwe gang van het bekken.

Ik ben benieuwd hoe dit veulentje gaat uitgroeien!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 14:12

LBLGypsyCobs schreef:

Dat dacht ik gelijk ook. "Zeg hoefsmid, rekend u per paard of per hoef?"

Zolang een paard de zijn niet op de mijne zet zijn het voeten, zodra ze op de mijne staan zijn het poten! Zelfde geldt voor benen en poten. ( lol )

Het kan best dat ze in Gent gewoon willen dat het dier aan de wetenschaop geschonken wordt, zodat het gelijk bij overlijden ( ongeacht wanneer) eigendom van de universiteit is. Neem ook niet aan dat ze het diertje willen in laten slapen. Maar mogelijk inderdaad nu onderzoek willen doen en bij overlijden het willen ontleden.
@Babiveera... zo hoor je vaker van kalveren of schapen met een extra been. Af en toe komt het wel voor. Mogelijk een slechte splitsing van een eicel of iets in die richting. Maar blijft altijd appart dat het dan om ledematen gaat (hoewel er ook weer een artikel was pas geleden over een dier mket twee hoofden)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 14:15

wat apart om te zien! Hoop dat het diertje een normaal leven kan leiden.

Lecytinker, hier in het natuurmuseum ligt een kalf met 2 hoofden :j het ene hoofd groeit zeg maar vast aan het andere hoofd. Net zoals voldemort in die film van hp :+

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 14:23

inney... Hahahha... heb nooit HP gezien of gelezen. Maar natuurmuseum, dus dat kalf is dood?

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 14:45

Ffortuna schreef:
Joh mensen, het kan toch dat de uni het nu al heeft gevraagd voor wanneer het beestje overlijdt? Of voor wanneer het beest idd geen goed bestaan kan hebben? Ik stel me zo voor dat de eigenaren de DA hebben gebeld toen ze de hoeven zagen en dat deze de uni heeft gebeld voor overleg, waarna zij kenbaar maakten interesse te hebben in het dier voor ALS hij overlijdt. Het is maar giswerk hoor.

Dat zou heel goed kunnen. Lijkt mij ook realistischer dan het veulen inslapen.
Wel apart zo'n afwijking, interessant.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 14:58

Jaren geleden is er hier in Nederland een warmbloed veulen geboren met dubbele hoefjes aan alle vier de benen, haalde toen de Hoefslag. Veulen hebben ze geopereerd omdat de eigenaren het graag wilden houden. Is ook al minstens 20 jaar geleden volgens mij, dus zoveel extra hoefjes is behoorlijk zeldzaam.

saskia1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 15:16

Volgens een dierenarts die reageerde op het artikel:
Dit is een van oud gekend 'atavisme', of het bij pony's reeds werd vastgesteld weet ik zo maar niet maar bij paarden zeker, en of dit nu met één poot of bij meerdere voorkomt, dit blijft atavisme: het plots terug opduiken van een kenmerk uit de vroegere ontwikkelingsgeschiedenis van de soort. Ook paardachtigen hadden vroeger vijf digits zoals nu nog de meeste diersoorten. Bij paardachtigen treft men nu nog steeds restanten aan van die vroegere vorm met aan elk been nog twee onderontwikkelde 'griffelbeentjes' naast het pijpbeen, dit zijn restanten van de oorspronkelijke kootjes

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 15:17

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 15:32

is wel een dure voor de hoefsmid :j

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 15:47

Ik neem aan dat dit een ongelukkige terugkeer is van een oergen. Jammer dat er meteen wordt gesproken over het afmaken van het veulen. Zolang het diertje gezond is en vrolijk op stal en op de wei kan, waarom niet? Ik hoop dat, zolang het diertje een paardwaardig bestaan kent, er naar andere oplossingen wordt gezocht.

Overigens is het helemaal geen vreemde gedachtegang dat het veulen nu wordt afgemaakt en ontleed hoor. Voor de wetenschap gebeuren er dubieuze zaken met dieren. Als men denkt dat afmaken en ontleden de beste gelegenheid is om een kenmerk te onderzoeken zal men dat niet laten (na goedkeuring van een ethische commissie). Maar ik zou, als onderzoeker, het juist ook interessant vinden om de ontwikkeling te onderzoeken, en niet alleen de vorm zoals die nu is.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 15:50

Ik zie het probleem niet zo om het af te laten staan aan de wetenschap.
Wie eet er hier allemaal gehakt? Nu het om een paardje van een kinderboerderij gaat is het zielig?

Niet dat ik het dier geen leuk leventje gun, maar waarom kan men hier niet wat nuchterder naar kijken.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 12-05-12 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt