ik vind het al triest dat hij zo tegen ruiters/paarden mensen praat
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
murphy102 schreef:Ik denk dat Swaab met "oliedom" bedoeld dat paarden geen denkvermogen hebben. En dat ís natuurlijk ook gewoon zo.
Om díe reden staat de mens op de hoogste tree van de evolutie-ladder.
Paarden kunnen oorzaak en gevolg niet bepalen, door afwezigheid van denkvermogen.
Dat paarden wel degelijk een bepaalde mate van intelligentie hebben is absoluut waar, maar is m.i. toch meer gelinkt aan instinct.
Wat Urielle zegt is bijvoorbeeld een interessante invalshoek, maar ook wat murphy zegt, dat instinct een grote rol speelt, is iets om na te denken. spatter schreef:dus mijn paard snapt niet dat als hij de deksel van de vriezer open maakt, hij bij het voer kan?
hij snapt niet dat als ik een zadel pak, we gaan rijden?
ik de trailer klaar zet, hij daar niet op moet straks?
en wat moet ik denken van mijn paard dat gewond is, verrekt van de pijn maar toch acepteert dat ik hem behandel terwijl hij de DA of ieder ander de stal uit mept?
ik zeg niet dat ieder paard nu zo ontzettend intelligent is maar hem voor oliedom uitmaken laat alleen maar zien hoe weinig respect je hebt voor dit schitterende dier
verder heb je vele soorten van EQ/IQ, ik geloof wel een stuk of 7/8
ik denk trouwens dat de heer Swaab deze onzin zelf ook niet geloofd maar graag de mensen wat op stang jaagt
ik heb alleen een hekel aan dat type mensen
spatter schreef:dus mijn paard snapt niet dat als hij de deksel van de vriezer open maakt, hij bij het voer kan?
hij snapt niet dat als ik een zadel pak, we gaan rijden?
ik de trailer klaar zet, hij daar niet op moet straks?
en wat moet ik denken van mijn paard dat gewond is, verrekt van de pijn maar toch acepteert dat ik hem behandel terwijl hij de DA of ieder ander de stal uit mept?
ik zeg niet dat ieder paard nu zo ontzettend intelligent is maar hem voor oliedom uitmaken laat alleen maar zien hoe weinig respect je hebt voor dit schitterende dier
verder heb je vele soorten van EQ/IQ, ik geloof wel een stuk of 7/8
ik denk trouwens dat de heer Swaab deze onzin zelf ook niet geloofd maar graag de mensen wat op stang jaagt
ik heb alleen een hekel aan dat type mensen
Mindfields schreef:Spatter ik denk dat je het punt mist. Stel jij je dan de paarden eens voor die elke dag weer met slof in elkaar gejast worden. Die zijn toch eigenlijk 'dom' te noemen dat ze die ruiter elke keer weer op laten stappen en hem niet een enorme zwaai geven?
en via die kant om zich weer vervoegde bij zijn moeder en de wei op gingmurphy102 schreef:Spatter en Manubres,
Draai het eens om, om even bij de voorbeelden te blijven van Spatter:
Als er geen voer in die voerton zou zitten, zou het paard dan het verband kunnen leggen tussen voer krijgen en voerton?
Zou een onbeleerd paard dat nog nooit een zadel op zijn rug heeft gehad, een verband kunnen leggen tussen zadel en werk?
Als een paard nog nooit "kennis heeft gemaakt" met een zweep, zou het paard dan een verband kunnen leggen tussen zweep en kuithulp?
Op alle vragen is het antwoord NEE, dus dan betekent het toch dat een paard níet dat denkvermogen heeft, wat wij mensen wel hebben?!
Een paard "denkt" dus dmv. associatie, verbanden leggen tussen zaken waar hij herhaaldelijk mee geconfronteerd wordt.
En dat er dus hele slimme paarden zijn, is wel bewezen. Zeker ook van de heel hoog in het bloedstaande paarden is dat bekend.
manubres schreef:murphy102 schreef:Spatter en Manubres,
Draai het eens om, om even bij de voorbeelden te blijven van Spatter:
Als er geen voer in die voerton zou zitten, zou het paard dan het verband kunnen leggen tussen voer krijgen en voerton?
Zou een onbeleerd paard dat nog nooit een zadel op zijn rug heeft gehad, een verband kunnen leggen tussen zadel en werk?
Als een paard nog nooit "kennis heeft gemaakt" met een zweep, zou het paard dan een verband kunnen leggen tussen zweep en kuithulp?
Op alle vragen is het antwoord NEE, dus dan betekent het toch dat een paard níet dat denkvermogen heeft, wat wij mensen wel hebben?!
Een paard "denkt" dus dmv. associatie, verbanden leggen tussen zaken waar hij herhaaldelijk mee geconfronteerd wordt.
En dat er dus hele slimme paarden zijn, is wel bewezen. Zeker ook van de heel hoog in het bloedstaande paarden is dat bekend.
Ik ben met je eens dat paarden niet de intelligentie hebben die mensen hebben. Maar mensen leggen ook verbanden door associatie. Kijk maar naar kinderen, als ze nooit eten van een bordje hebben gehad leggen ze ook de link niet met eten en een bordje.
Ik denk dat paarden meer in het hier en nu denken en dat wij meer over dingen kunnen nadenken in heden en verleden, aan zelfreflectie kunnen doen en een bewustzijn hebben...
murphy102 schreef:Ik denk dat Swaab met "oliedom" bedoeld dat paarden geen denkvermogen hebben. En dat ís natuurlijk ook gewoon zo.
Om díe reden staat de mens op de hoogste tree van de evolutie-ladder.
Paarden kunnen oorzaak en gevolg niet bepalen, door afwezigheid van denkvermogen.
Dat paarden wel degelijk een bepaalde mate van intelligentie hebben is absoluut waar, maar is m.i. toch meer gelinkt aan instinct.