stef schreef:2 jaar terug een hoop heisa dat er NIET afgeschoten werd.... nu wordt er wel afgeschoten en is het nog niet goed? Wat willen jullie nou?
2 jaar terug werd er WEL afgeschoten. Zie mijn vorige post:
maura schreef:In [VN] Nieuw beheer Oostvaardersplassen werkt lees ik dat in de winter 2009/2010 77% van de grote grazers in de OVP door afschot om het leven kwam. In cijfers:
2009-2010: 1.093 dieren dood waarvan 842 geschoten en 251 verdronken/verongelukt/gecrepeerd
2010-2011: 793 dieren dood waarvan 761 geschoten en 32 verdronken/verongelukt/gecrepeerd
2011-2012: 1.477 dieren dood waarvan 1.255 geschoten en 222 verdronken/verongelukt/gecrepeerd
En wat ik wil heb ik daar ook al bij gezet. Maar ik kan wat ik wil nog wel algemener maken: als SBB met een (met controleerbare cijfers onderbouwd) sluitend verhaal komt over het beheer van de grote grazers in de OVP waar mensen op kunnen vertrouwen is de discussie over. Dertig procent uitval vinden mensen gewoon wat veel. Als SBB kan aantonen dat dat een reële 'prijs' is voor natuur, dan verstomt de kritiek vanzelf. Dat zou het geval zijn wanneer in vergelijkbare natuurgebieden structureel vergelijkbare uitvalcijfers zouden optreden. Of wanneer bij het toepassen van anticonceptie structureel vergelijkbare aantallen zouden verhongeren (dan zijn ze snel op). Volgens mij gaan mensen vergelijkingen met bijvoorbeeld veehouderij trekken juist omdat er te weinig cijfers worden aangehaald in andere natuurgebieden. En dat maakt het dan weer verdacht, want als het sterftecijfer in de OVP 'natuurlijk' zou zijn, dan zou dat toch allang zijn uitgelegd?