Afgelopen winter meer afschot in Oostvaardersplassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:14

stef schreef:
2 jaar terug een hoop heisa dat er NIET afgeschoten werd.... nu wordt er wel afgeschoten en is het nog niet goed? Wat willen jullie nou?

Geboorteregeling zoals dat al 30 jaar door de Humane Society op gronden in haar beheer wordt gedaan :)*

Mist

Re: Afgelopen winter meer afschot in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:33

Gewoon ..dit "experiment" stopzetten door eindelijk tot de conclusie te komen dat grote grazers niet genoeg ruimte hebben in NL

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:42

stef schreef:
2 jaar terug een hoop heisa dat er NIET afgeschoten werd.... nu wordt er wel afgeschoten en is het nog niet goed? Wat willen jullie nou?

Hier ben ik het absoluut mee eens!

Wat ik mij afvraag is of mensen ook in andere gebieden zijn geweest om er uberhaud een oordeel over te kunnen geven....
Ik woon er vlakbij, en heb afgelopen winter minder leed gezien dan de jaren ervoor!

Waar ik wel een voorstander voor ben, is om bij de hengsten gewoon hakkie-takkie-weg-zakkie uit te voeren.
Zo voorkom je ook massa voortplanting, en kun je de groep bescheiden houden

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:51

Ruinen functioneren gewoon niet in een "Wilde" kudde.... dat is voor de paarden geen eerlijke oplossing.
Hou gewoon het aantal in stand en schiet de rest af, daarna eten we ze gewoon op.
En wat iemand zei om ze in de winter elders te plaatsen: waar dan ??? in een stal??? da's ook geen oplossing.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:53

stef schreef:

2 jaar terug werd er WEL afgeschoten. Zie mijn vorige post:

maura schreef:
In [VN] Nieuw beheer Oostvaardersplassen werkt lees ik dat in de winter 2009/2010 77% van de grote grazers in de OVP door afschot om het leven kwam. In cijfers:

2009-2010: 1.093 dieren dood waarvan 842 geschoten en 251 verdronken/verongelukt/gecrepeerd
2010-2011: 793 dieren dood waarvan 761 geschoten en 32 verdronken/verongelukt/gecrepeerd
2011-2012: 1.477 dieren dood waarvan 1.255 geschoten en 222 verdronken/verongelukt/gecrepeerd

En wat ik wil heb ik daar ook al bij gezet. Maar ik kan wat ik wil nog wel algemener maken: als SBB met een (met controleerbare cijfers onderbouwd) sluitend verhaal komt over het beheer van de grote grazers in de OVP waar mensen op kunnen vertrouwen is de discussie over. Dertig procent uitval vinden mensen gewoon wat veel. Als SBB kan aantonen dat dat een reële 'prijs' is voor natuur, dan verstomt de kritiek vanzelf. Dat zou het geval zijn wanneer in vergelijkbare natuurgebieden structureel vergelijkbare uitvalcijfers zouden optreden. Of wanneer bij het toepassen van anticonceptie structureel vergelijkbare aantallen zouden verhongeren (dan zijn ze snel op). Volgens mij gaan mensen vergelijkingen met bijvoorbeeld veehouderij trekken juist omdat er te weinig cijfers worden aangehaald in andere natuurgebieden. En dat maakt het dan weer verdacht, want als het sterftecijfer in de OVP 'natuurlijk' zou zijn, dan zou dat toch allang zijn uitgelegd?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:50

Die dieren horen daar niet, gewoon een beetje voor Godje spelen door beleidsmakers van SBB.
Slootvaardersplassen zijn een park, geen natuur. In de natuur rijden trouwens ook geen bulldozers en kranen rond om karkassen in containers weg te werken. ;)
Zodra je dieren in een omheinde ruimte gaat plaatsen, ben je ook ethisch verantwoordelijk voor hun welzijn.
Net als ieder ander in Nederland die dieren wil houden.

Als je ze er dan toch wilt houden, dan zorg je maar dat onaanvaardbaar leiden voorkomen wordt. De status van 'wild' dier voor die koniks slaat nergens op, tis een gefokt ras en wild is het helemaal al niet.

Afschieten is één oplossing, in ieder geval al veel beter dan ze gewoon maar de hongerdood laten sterven onder het mom van 'we kunnen de natuur niet verstoren' of andere zwaar debiele nonsens. Waarbij dan gemakshalve ook nog wordt vergeten dat WIJ de afgelopen paar duizend jaar de meest succesvolle jager in de natuur geweest zijn, en dat zwakkere dieren doden dus eigenlijk gewoon, ehh, natuur is. ;)

Maar nog beter is om dit park te beheren volgens normen die leed voorkomen, door een preventief beheer van de kuddes.
En dan mogen die koniks gelijk aan de leeuwen in Artis worden opgevoerd, andere rassen zien er misschien wat minder 'wild' uit maar zijn in principe even zelfredzaam... en bovendien hebben die nog een toekomst als ze uit de kudde gevangen worden.

In feite zijn Koniks een soort natuurkitsch.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:52

ivy_power89 schreef:
Waar ik wel een voorstander voor ben, is om bij de hengsten gewoon hakkie-takkie-weg-zakkie uit te voeren.

Zo ontstaat er sociale chaos.
Een ruin is een hengst zonder seizoenshormonen.
Dat gaat slachtpartijen opleveren. Fijn diervriendelijk.

Dit terwijl de oplossing al meer dan 10 jaar bekend moet zijn; toen heb ik nl een brief geschreven over pzp.
Maar ja, dat wordt op Bokt ook al 10 jaar niet in het bewustzijn, laat staan collectieve geheugen, opgenomen.
Zelfs niet in een lopend onderwerp.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:24

Nu begin ik me toch wel heel erg af te vragen hoe jij zelf over deze kwestie denkt?

Vind jij een sterftecijfer van 30% acceptabel? (dat zou natuurlijk kunnen, maar dan zou er wat jou betreft ook helemaal geen sprake zijn van een probleem. Aangezien je het zelf in het citaat hierboven over een oplossing hebt leid ik daaruit af dat er volgens jou wel een probleem is)
Vind jij afschot beter dan geboortebeperking? Zo ja, waarom? En moeten de karkassen dan volgens jou vernietigd worden of begraven, of moeten ze gewoon blijven liggen? Of moeten ze (door mens of dierentuindier) worden opgegeten?
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 02-05-12 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:27

Ik ben van mening dat we niet overal een mening over moeten hebben (volg je het nog? ;) ) er zijn mensen die er veeeeeel meer verstand van hebben dan ik.

Maar helaas vind men tegenwoordig dat men overal maar een mening over moet hebben, en die ook overal rond moet brullen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:23

linky schreef:
:r :r :r Dit is toch geen "goed" beheer................ de eerste de beste boer die dit flikt wordt zonder pardon op de bon geslingerd, maar Staatsbosbeheer komt er mee weg.................. zóveel dieren met veel te weinig voedsel, te triest voor woorden. Dit heeft niks maar dan ook echt niks meer met "natuur" te maken. :x

Ik kan me er net zo boos om maken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:25

Huertecilla schreef:
ivy_power89 schreef:

Zo ontstaat er sociale chaos.
Een ruin is een hengst zonder seizoenshormonen.
Dat gaat slachtpartijen opleveren. Fijn diervriendelijk.

Dit terwijl de oplossing al meer dan 10 jaar bekend moet zijn; toen heb ik nl een brief geschreven over pzp.
Maar ja, dat wordt op Bokt ook al 10 jaar niet in het bewustzijn, laat staan collectieve geheugen, opgenomen.
Zelfs niet in een lopend onderwerp.

Nee dan ontstaat er rust.
In de echte natuur lopen er ook niet zo veel hengsten op een klein plekje.

Een ruin is een hengst met een zeer laag testosterongehalte in zijn bloed.

Sayangki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:33

Sammie schreef:
Iets dat niet in of op een slachterij wordt afgeschoten mag daarna niet meer geslacht worden.

Wordt 'wild' ook eerst gevangen dan en vervolgens gedood en geslacht? Volgens mij wordt wild ter plekke geschoten en daarna als nog voor consumptie verkocht... Althans dat heb ik altijd begrepen. Als het anders is hoor ik het ook graag -O-

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:42

We hebben in nederland vooral grote parken; de echte bossen zoals duitsland wel heeft zijn er hier niet. Komt er bij dat hier genoeg volk rondloopt; dus we zitten feitelijk met onze neus bovenop de dieren.

In de natuur is het volkomen normaal dat oudere dieren, en verzwakte dieren een strenge winter niet overleven. Wij vinden dat zielig. Dus moet er bij gevoerd worden, wat overpopulatie geeft, en waarna de ouderen en zwakken afgeschoten worden. Ook zielig.
Dan maar wat minder bijvoeren, maar dan sterven de ouderen en zwakkeren een hongersdood; nog véél zieliger, vooral als we dan ook nog eens een dood dier tegen komen (je zou denken dat ook dit bij de natuur hoort...)
Nu wordt er dus minder bijgevoerd, en tijdig afgeschoten. Helaas voor SBB; nog steeds zielig...

Ik heb niet de behoefte om mee te gaan op jacht, maar sta er wel achter dat dieren geschoten worden. Beter dan hongersdood of overpopulatie.
Tenzij ze ziek waren worden geschoten dieren overigens gewoon gegeten. Heb ik ook geen problemen mee; deze Bambi's en Stampertjes hebben een heel wat beter leven gehad, als de voor de slacht gefokte dieren.
Het is ook niet zo dat alles maar lukraak afgeschoten wordt; er zijn seizoenen voor welk dier geschoten mag worden, en dan ook nog eens of het een ouder of jonger dier is.

Waar ik veel meer moeite mee heb, is het vele kappen hier in de buurt, en vele graasprojecten. De helft van het bos mag ik met paard niet in

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:23

stef schreef:
Ik ben van mening dat we niet overal een mening over moeten hebben (volg je het nog? ;) ) er zijn mensen die er veeeeeel meer verstand van hebben dan ik.

Maar helaas vind men tegenwoordig dat men overal maar een mening over moet hebben, en die ook overal rond moet brullen.

Dank voor je antwoord, 't is in elk geval eerlijk. Alleen meen ik toch in je laatste post bijvoorbeeld een oordeel over HC te proeven, waarvan ik me dan weer afvraag of dat op voldoende verstand van HC gebaseerd is. Er zijn vast betere strategieën te bedenken om mensen te inspireren na te denken over (het fundament onder) hun eigen mening dan hen eerst tegen de haren in te strijken en vervolgens te roepen dat 'we' niet overal een mening over moeten hebben.
Ik ben het trouwens met je eens dat er mensen zijn die veel meer verstand van de kwestie OVP hebben, maar het punt is nu juist dat die mensen er al een jaar of tien niet in slagen om hún verhaal zodanig te onderbouwen dat 'wij' vertrouwen op hun mening. Zodra een onderwerp de aandacht heeft getrokken van 'het publiek' gaat presentatie een even belangrijke rol spelen als inhoud. Zolang de presentatie overduidelijk zwaar onvoldoende is, of wanneer de inoud flinterdun word, krijg je een explosie van allerlei meningen en dat is volgens mij wat hier aan de hand is.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:43

Citaat:
Alleen meen ik toch in je laatste post bijvoorbeeld een oordeel over HC te proeven, waarvan ik me dan weer afvraag of dat op voldoende verstand van HC gebaseerd is.

:') _O- Serieus.

Ik vraag me af of een mening over dergelijke zaken alleen maar op 'verstand hebben van' gebaseerd mag zijn?
Artsen hebben jarenlang op babys nare medische handelingen uitgevoerd zonder noemenswaardige verdoving, gewoon omdat zij er verstand van hadden en dat verstand hen zei dat babys nog geen pijn konden voelen... dat de zuigelingen schreeuwden was maar een kwestie van reflex.

Pas nu wordt geaccepteerd wat vele moeders hen in het gezicht hadden willen schreeuwen: wat jankt, doet dat met een reden.

Empathie, het is een heel bijzondere menselijke eigenschap. Gecombineerd met verstand is het een zegen. Het een zonder het ander is het recept voor drama.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 21:30

Sayangki schreef:
Wordt 'wild' ook eerst gevangen dan en vervolgens gedood en geslacht? Volgens mij wordt wild ter plekke geschoten en daarna als nog voor consumptie verkocht... Althans dat heb ik altijd begrepen. Als het anders is hoor ik het ook graag -O-

Met 'wild' wordt je sowieso al vaak flink bij de beer genomen. :D Ik weet niet beter dan dat een (groot) dier dat voor consumptie wordt gebruikt IN het slachthuis gedood en geslacht moet worden. Daar dus levend aan moet komen en niet eerst in z'n hokje mag overlijden (natuurlijke dood bijv.) en vervolgens naar de slager. Dergelijke koeien, paarden en varkens mogen enkel nog naar Rendac vervoerd worden.

Maar misschien is er voor wild een andere regeling, geen idee. Maar je moet je eerst maar eens afvragen hoe 'wild' wild is :)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:47

Vriendin van mij haar man is jager; ik weet heel zeker dat wat bij hen in de diepvries ligt, door hem mee gebracht is uit het bos ;)
Wat hij schiet is ook echt 'wild', en is ook niet zo simpel als het lijkt. Hij heeft een bepaald perceel gehuurd waar hij mag jagen, en dan wordt er voorgeschreven wanneer wat en hoeveel geschoten mag worden. Alles wat er buiten valt staat een boete op. Per ongeluk een everzwijn schieten buiten dat seizoen kost véél, en gebeurt hem nooit meer :P

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 23:01

Maar dat is privé. Zal ook wel verschil in zitten :) Als ik mijn paard een dag of twee eerst buiten laat liggen en vervolgens op wil eten mag ik dat doen. Maar voor de industrie mag dat niet. (ben verder niet op de hoogte van wild voor voedselindustrie)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:01

Er zijn ook restaurants waar dergelijk wild geserveerd word.

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:35

Oplossing van het hele probleem is simpel:
Hekken weg, grote grazers weg en maar zien of onze echte wilde dieren het park aantrekkelijk vinden. Hertjes, dassen, wilde zwijnen, etc.

Dat ze niet meer hoeven te lijden door afschot is 1 ding, maar geef die dieren gewoon iets te eten in de winter!

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:36

Wat nou als er aangiftes gedaan worden wegens verwaarlozing? Niet 1, niet 10 ,maar honderden? Dan kunnen ze er toch niet meer omheen dat dit zo niet langer kan?

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:55

Vergeet ook niet dat dit de natuur vergiftigt!

Boeren mogen geen mest uitrijden vanwege grondwatervergiftiging.
In de Oostvaardersplassen is een groot overschot aan belangrijke meststof waardoor ook verkeerde planten zich ontwikkelen!!

Staatsbosbeheer zou beter moeten weten en proberen zo min mogelijk mest erop te krijgen om een arme plantenpopulatie te stimuleren.

Ik weet uit eigen bron dat er inderdaad een flinke boterham verdiend werd aan biologisch vlees dat op deze manier in de Oostvaardersplassen geproduceerd werd.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:02

Das gewoon onzin wat je daar schrijft Marietta. Wat dat betreft is de Oostvaardersplassen een gesloten kringloop, dieren eten planten, verteren en laten de restjes weer achter.
Het is zelfs zo dat mest van allerlei dieren een heel belangrijke functie vervult voor tal van organismen. ;)
Het wordt pas anders als je meststoffen toevoegt.

Verder is het hele drama over 'mest' een verhaal apart natuurlijk, vooral bedacht door hysterische groenlinksers die totaal geen benul hebben van hoe hun eten op hun bord komt.

Dat je praat over 'verkeerde' planten is al een teken dat we niet over natuur praten, maar over cultuur: een landschap dat zich moet ontwikkelen volgens de waarden die wij mensen belangrijk vinden.

Dat natuur kent dergelijke waardeoordelen niet, die is flexibel en veranderlijk. Wat de kans krijgt, groeit.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:09

Wat n topic! Wat n heisa en wat worden mensen tegenwoordig toch snel boos op elkaar, gewoon omdat iemand een andere mening heeft, sjonge toch... straks schieten we elkaar nog af, ipv de dieren in de reservaten..

Wat mij betreft, ik heb alle reacties grondig doorgenomen, omdat ik "betrokken" partij ben.. Ik heb nl een Konikpaardje, dat geboren werd in een belgisch reservaat aan de kust, .. Hij is bij ons gekomen op 2 januari dit jaar en was compleet groen. We hebben zelf een hele kudde arabieren hier lopen en ik kan dus goed vergelijken en er is wel degelijk verschil tussen een konik en een meer 'gedomesticeerd' paard, bij de konik is het aangeboren instinct tot zelfredzaamheid en overleving veel groter (of beter ontwikkeld) dan bij een paard dat in gevangenschap geboren wordt en opgroeit, logisch, die krijgen ook alles gewoon voorgeschoteld. Zijn koniks natuurkitsch? Neen! Ach, ik kan er hier een heel lang verhaal over maken, maar kort komt het er op neer, dat men de tarpan, die wel uitgestorven is, in polen heeft proberen terug te fokken, door een gelijkend paardje, nl de konik daarvoor te kruisen met andere kleine sobere ponyrassen. In polen heb je staatsstoeterijen die zich nu bezig houden met de konikfokkerij. In het boekje "das polnische konik" vindt je resultaten van studies, wetenschappelijk onderlegd, over hun gedrag, bloedontledingen, mestontledingen, hoe ze reageren op insecten, hun vruchtbaarheid, hun natuurlijke voedingspatroon enz enz... Het is een fantastisch ras dat in polen ook al eeuwen gebruikt wordt als werk en rijpaardje. Voor de instandhouding en verdere fok is het van belang dat er kuddes zijn uit verschillende bloedlijnen en doordat er in belgie, duitsland en nederland zulke kuddes gehouden worden , is dit mogelijk. er gebeurt nog steeds uitwisseling van dieren tussen de reservaten onderling.

Ik ben het er wel mee eens dat er te veel dieren op een te kleine oppervlakte worden gehouden en stel me ook vragen bij het waarom daarvan. Als je perse van een bepaalde merrie een veulen wil, voor uitwisseling met een ander reservaat bv, zorg dan dat alleen die merrie gedekt wordt, maar ja, dan ga je ze weer apart moeten houden. In elk geval ben ik TEGEN afschot, want dit gebeurt onder het mom van "anders gaan ze sterven van hongersdood" maar dat is dan weer een rechtstreeks gevolg van het te grote aantal ..dus in feite schiet je ze af, omdat er teveel zijn, daar komt het gewoon op neer... is dat fair??

Niemand schijnt zich ook vragen te stellen over het lijden bij het afschieten? Hoe lang duurt het voor je dood gebloed bent? Ik wil het niet weten. Maar ik ben tegen afschieten alleszins. Schiet dan een injectie af om ze te doen inslapen, en geef nadien een dodelijke injectie. Kan je ze niet meer consumeren? Jammer, maar dat is dan ook de consequentie van er eerst te veel te houden. natuurreservaten met grazers mogen toch geen kweekvijvers worden van bio consumptievlees,?!

Als ik mijn konik straks ga voeren en berijden (jawel, hij is intussen onder zadel! - en nog nooit hadden we zo een probleemloos paardje met zo'n groot hart!)ga ik hem eens extra knuffelen. Hij heeft geluk gehad denk ik.. het zijn zulke intelligente dieren, hard en erg sober te houden, ideaal voor de recreatie, het is echt een doodzonde om hen eerst maar te laten kweken, en dan een hongersdood te laten sterven of te laten verdrinken, en ze dan als excuus(ja , dan doen we hun toch een gunst?!) maar af te schieten.......
Dit is mijn persoonlijke mening, maar wie ben ik, dus don't shoot me!!!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:51

Dieren in slachthuizen worden ook niet eerst met een injectie tot slapen gebracht, bij doodgaan hoort vaak toch wat lijden. Als t kortstondig is, mij best, zeker als het leven daarvoor prima van kwaliteit was.
Afschieten, tja het is in feite onnodig. Maar het werkt wel.

De reden dat er trouwens niets wordt weggevangen, is dat de Godjes van SBB graag willen zien hoe de grote grazers zich aan de specifieke natuuromstandigheden zullen aanpassen in de loop van generaties, heb ik ooit begrepen. Het hele gebied is dus één groot experiment.

Citaat:
Het is een fantastisch ras dat in polen ook al eeuwen gebruikt wordt als werk en rijpaardje.

Precies.
De reden dat jouw Konik zon probleemloze pony is, is dat deze dieren al generaties lang op gebruiksgemak gefokt zijn. Voor het multifunctionele gebruik op de boerderij van een eeuw geleden heel belangrijk dat dieren meewerkend en meedenkend, sober in onderhoud, simpel van temperament waren. Die eigenschappen fok je er ook zomaar niet uit.

Verder: Europa kent tal van rassen die semiwild gehouden werden/worden, zoals veel Engelse ponyrassen en de zelfredzaamheid van deze dieren is over het algemeen vrij groot.
Maar gooi Arabieren een paar generaties terug op terreinen zonder menselijke bemoeienis en je zult zien dat ze overleven (hoewel de Arabier zich in een ander klimaat beter zal redden.)
Tussen paarden en ponys zit wel verschil in zelfredzaamheid (en intelligentie.) Maar er bestaan wel degelijk verwilderde populaties rijpaarden zelfs in zware klimaten.

Dat alles maakt de Konik nog geen heel 'speciaal' ras. De claim van 'Tarpan'bloed is aardig, maar er is eerder sprake van 'terugfokken' van uiterlijke kenmerken - waarbij allerlei instinct en fysiologische kenmerken allang verloren zal zijn.

In ieder geval kun je net zo goed kuddes New Forestponys of Ijslanders in zulke gebieden gooien en dat gebeurt ook op verschillende natuurterreinen al.

Verder kan ik niet zoveel met je eerste alinea, ik zie hier nergens mensen boos worden, wel een stevige discussie, prima.
Over afschieten beginnen vind ik dan ook ongepast. ;)